Egy érdekes szituáció. Nem tudom itthon ki hogyan fogná a fejét tőle.
A Desiró már áll, utána érkezett a (képen nem látható) vonatom a vörös jelzőre max. 40 km/h érkezési sebességgel. A védelem annyi, ami a képen látszik + egy 2000 Hz-es mágnes, ami azonnali kényszerfékezést eredményez a vörös jelző melletti elhaladáskor, ami jelen esetben annyit érne, mint halottnak a csók.
A kollegám elmondása szerint a szitú működik úgy is, hogy a két vonat egyszerre jár be, de ezt a saját szememmel még nem láttam, tehát a részemről nem megerősíthető szitu. (De minden gond nékül el tudom képzelni.)
Hozok egy jelentésében másik, de ugyanilyen stílusút is. :)
Ehun e.
Egy energiatakarékos tolatásjelző. "Verschubverbot"= Tilos a tolatás.
Mivel a tolatás ezen a jelzővel megjelölt határon túl nem terjedhet (nincs értelme), a mozgást viszont határolni kell az útátjáró miatt, felesleges egy izzós jelzőt telepíteni.
Ja értem, szal az a problémád, hogy Szokolyán a jelző és a váltó között még csak emberen keresztül sincs függés. Ez igaz, viszont két dolog talán említhető az állomás védelmében:
1.) rugós váltók vannak, amelyeknél a felvágás üzemszerű, tehát nem akkora baj, hogy nincs függés. 2.) A jelzőket a vonatszemélyzet kezeli, úgy, hogy szabadra állított kijárati jelző mellett haladnak ki az állomásról (előre szabadra állítják a majd visszatérő vonatnak), így bár nincs vonalkábel, az ellenmenet-kizárás azért működik.
Vö: "1.2.11: Biztosított állomás - Olyan szolgálati hely, ahol a váltók és jelzők közötti szerkezeti függés a vonat vágányútját a teljes be-, ki-, vagy áthaladásának ideje alatt rögzíti (kivéve a váltózárkulcs-azonosító berendezést)" "1.2.69. Nem biztosított szolgálati hely Olyan szolgálati hely, amely az 1.2.11. pontban meghatározott feltételek bármelyikének nem felel meg."
és
"2.12.5. Váltóellenőrzés helyszíni állítású le nem zárt váltóknál Helyszíni állítású le nem zárt váltók helyes állásáról érkező és áthaladó vonatok előtt a váltók állításával megbízott és az ő munkáját ellenőrző második dolgozó egyaránt valamennyi váltónál a helyszínen köteles meggyőződni."
és "2.7.3. A vágányút beállításának elrendelése után: a)meg kell szüntetni a vonatközlekedés közben meg nem engedett tolatásokat, b)a 2.7.4. pontban foglaltak szerint meg kell vizsgálni, hogy a kijelölt vágányút szabad-e, a sarukat (féksaru, rögzítő saru) a vágányról eltávolították-e, c)meg kell győződni a vágányútban fekvő váltók használhatóságáról, d)a váltókat a kijelölt vágányra vezető állásba (helyes állásba), a vágányúthoz tartozó védőváltókat védőállásba kell állítani, a lezárandó váltókat le kell zárni, e)a lezárt váltók kulcsait a szolgálati helyiségbe kell vinni, f)ellenőrizni kell a váltók és védelmi berendezések helyes állását, g)jelenteni kell a forgalmi szolgálattevőnek a vágányút beállítását, h)az útsorompókat le kell zárni, i)állítani kell a helyhez kötött jelzőket és j)el kell foglalni a vonatfogadásra kijelölt helyet. A felsorolás a tevékenységek elvégzésének sorrendjét jelenti."
A biztosítóberendezés csak a vasutasok munkáját segíti, ellenőrzi. Biztosítóberendezés hiányában a vasutasok feladata a vágányút beállításának teljes folyamatának az ellenőrzése, és ennek eredményeként vezérelhetnek ki továbbhaladást engedélyező jelzést a főjelzőre. Szokolyán nem ez történik. A nem biztosított jelző nincs szerkezeti függésben az általa fedezett váltókkal, fedezendő pontokkal. Ezt a függést ilyenkor (elvileg) kizárólag a vasutas dolgozók teremtik meg utasításszerű munkavégzésükkel.
Tudod ez olyan jelző, ami mindig ugyanazt mutatja. Na már most, minek esetleg több száz méter árkot kiásni a vezetéknek, aztán kiégés, rongálás esetén cserélgetni az izzókat, amikor ez is megfelel a célnak és a fényvisszavető kialakítása miatt éjszaka is jól látható.