Ide várom azokat a szabadidős vitorlázást kedvelő kalandorokat, akik az "ultrakönnyű" - azaz tőkesúly nélküli - vitorlázás gyakorlói, szerelmesei, megszállottai... :o)
Azért értetlenkedtem, mert - hogyismondjam - meglehetősen szokatlan, hogy valaki az árbócon föl-le csúszkáló bummal akarjon vitorlázni, ezért gondoltam, hogy esetleg a sottolás nálad valami mást jelenthet.
A hozzászólásod második részére: egyrészt a vitorla egész felülete felveszi a terhelést, nem pedig az élébe varrt kötelek (ezen eddig nem gondolkoztam, de elsőre azt mondanám, hogy azok nem is terheltek hosszirányban), másrészt a vitorla sokkal erősebb, mint te azt véled (ha látsz véletlenül mondjuk egy rendes lézert, kérd meg a tulajt, hogy húzza meg az albát és figyeld meg ahogy az alu árbócot úgy hajlítja mint egy horgászbotot) harmadrészt meg egész másképp festenek a dolgok a vizen, szélben mint otthon az udvaron szélcsendben.
A "nagyvitorla" valóban nem nagy, mindössze 4,7 nm (az orrvitorla 4 nm). Szerintem ezért sem feltétlenül szükséges a reffelési lehetőség. A kis Laser vitorlájából is minden gond nélkül ki tudtam engedni a szelet, ha kellett.
Te írtad: ..."Hát ezt nem értem, különösen azt, hogy te mit értesz sottolás alatt, meghogy mi fordul és merre, stb."...
Ha tudod, hogy mi az - amit egyébként feltételeztem is Rólad, mivel tudtommal ez a hazai elfogadott szakkifejezés erre - akkor miért értetlenkedsz? Vagy a helyesírásra szeretted volna felhívni a figyelmet? A neten utánanézhetsz, többféleképpen írják: sott, shott, schott és egyéb variációk. Szerintem a lényeget tekintve nincs akkora jelentősége, személy szerint jobban szeretem pl. a shottkötél helyett a behúzókötél kifejezést, de az első kifejezés rövidebb és azt feltételeztem, hogy érthető lesz mindenki számára.
No, ezt meg én írtam: ..."a vitorla hátsó éle megfeszül, ami nem szerencsés, mivel ez a vitorla leggyengébb éle"...
Így kiemelve a szövegkörnyezetből valóban félreérthető, de ha megnézed, hogy honnan ollóztad ki, az is kiderül, hogy az adott esetben - a bumrögzítő fixált állapotában - a vitorla behúzásakor ez az egyetlen él, amire az feszítő hatást gyakorol 1.rajz). (az első és az alsó élben egyébként van erősítés varrva (ami az árboc és a bum nútjába történő bevezetésre szolgál), a hátsóban nincs, ezért lehet, hogy az a leggyengébb. Ha tévednék, és "öregséged" még megengedi, kérlek javíts ki!) Egyébként erre vonatkozó adattal még nem találkoztam, minthogy arra sem tudom még a választ, hogy a bum árbochoz csatlakozó végét rögzíteni kell-e, albával vagy élfeszítővel kell-e feszíteni, vagy szabadon csúszkálhat fel-alá?
"a vitorla hátsó éle megfeszül, ami nem szerencsés, mivel ez a vitorla leggyengébb éle" Szerintem olvass utána egy kicsit, hogy hogyan is működik a vitorla, vagy ha van egy türelmes vitorlázó ismerősöd beszéld meg vele. Én ehhez már öreg vagyok.
Nagyon tanulságos volt: láttam, hogyan jön meg a vihar északról, hogyan fordul át a szél 180 fokot, aztán jött a jégverés (azt már a Siófoki strand női WC-jéből élveztem), azután Aligán végignéztem, ahogy másfél méter magas vízfüggönyt kergetett a szél a Balatonon, végül Székesfehérvár felé haladva kerülgettem az úttestre zuhant karvastagságú ágakat. Megtanultam egy életre, hogy a Balaton nem csak napsütés, lángos, sör és henyélés. :o)
Nahát, én ugyanakkor - nagyon friss vitorlásozóként - veled átelenben, Almádiban döngettem. Tudod milyen a kezdő: "ide nekem az oroszlánt is...de legalább a feleségét"
Igenám, csakhogy előtte ellógtam a hajós-csomó-kötő leckét....és saját eszüleg kötöttem meg a latin vitorlám vasalatának a felhúzókötelét.
Háááát, öregem - azt nem kivánom neked hogy átéld azt a pillanatot, amikor az ember már nem tudje hogy ülje ki a hajót - hogy ne bukfencezzen....erre fel rászakad az egész vitorla - a vaslattal együtt.
Ahoz, hogy átdugjam vissza a felhúzó.csigán - le kellett eresszem az árbocot. Mindezt, a nyilt vízen, viharos szélben, egyedül. Illetve a Rudi-kutyám is velem volt, de az úgy be volt szarva, hogy nem segített :-)))
Közben sodródtam mint az állat, mert anyi eszem nem volt, hogy a horgonnyal kezdjem.
Ajjjaj - mondtam is az ősszel - amikor megvettem ezt (a kicsihez képest): luxusyachtot - hogy ha azzal megúsztam egy-két jelesebb "trükkömet" - hatósági mentés nélkül....hát ezzel a hajóval már csak nem fog elnyelni a víz :-)))) .
Neked a bum magassága rögzített vagy állítható? Mert a 98-as hozzászólásodhoz mellékelt fotók mindegyikén rá van szegecselve a bum rögzítése az árbocra.
Akkor fixálni kell a bum magasságát vagy szabadon csúszkálhat le-föl? :o/
Tavaly előtt augusztus 20-án viharos szélben Siófokon döngettem egy kölcsönzős - tehát egyszerűsített és kis vászonnal szerelt - Laser-rel. Azon nem volt alba, az összes kötélzete a shotkötél volt, mégis szépen ment. Nem tudom, hogy az alba megléte mennyiben segítette volna az elemekkel vívott harcomat... :o) (első jollés élményem volt, 45 perc alatt csak egyszer borultam, egyedül talpra állítottam, csak utóbb derült ki, hogy II.-es viharjelzés volt, de a kölcsönzőből nem lehetett látni a viharjelzést...)
Az acélgyűrűket, mint szükségmegoldást említettem. Vizsgázott hegymászó vagyok (voltam...), ahol meg kellet tanulnunk azt is, hogy a nálunk lévő felszerelésekből (kötelek, kötélgyűrűk, karabínerek, stb) csigasort állítsunk össze az akár 100 kg-os társunk mentése (emelése) céljából. A csiga és a spanifer pedig nem tartozik az alpesi hegymászó alapfelszerelései közé (bár könnyű, karabínerre fűzhető csiga kapható, de azt inkább a "mesterséges" mászók és a barlangászok használják. Próbaként összedobtam egy ilyen "szükség-albá"-t, a 3. fotón látszik is a bum alján a sekli, amibe a köteleket fűztem.
Tudtommal az alba - ha használatban van - mindig terhelés alatt áll, a gyors oldás pedig szerintem minden jollés kötéltechnikánál alapkövetelmény.
A shot a vitorla behúzó kötele, shotolás (vagy shottolás, de láttam már schottolásként is) a vitorla behúzása. Vagy nem mondtam újat?...
Néha 1000 szónál többet ér egy jó rajz. Hát az én béna rajzaim összesen talán 200 szót érnek, de talán több, mint a semmi. Az első rajznál a bumrögzítő (ami a bum függőleges irányú elmozdulását fixálja az árbocon) meg van szorítva. A vitorla behúzásakor a bum első része nem mozdul (alba sincs), a hátsó vége megindul lefelé, a vitorla hátsó éle megfeszül, ami nem szerencsés, mivel ez a vitorla leggyengébb éle.
A második rajznál a bumrögzítőt fellazítottam, a bum mozgása az árbocon szabaddá vált, a vitorla behúzásakor az egész bum mozog. A vitorla formája ("hasassága") optimális.
A shotring (az a patkó alakú szerkezet, ami lehúzza a bumot a vitorla behúzásakor) tübb problémát is felvet: előnye a fokozatmentes reffelés lehetősége, hátránya, hogy raumban, amikor a bum kifelé áll (az oldalmerevítőkig ki lehet engedni), a "patkó nem függőlegesen áll, ezért maga alá gyűri a vitorlát, amit ez megvisel (kidörzsölések, kisebb lyukak, szakadások keletkeznek). Gondolkodok a cseréjén... :o/
Albának tényleg közel van. De valamire mégis fel lehet használni. Apropo Bazsa mekkorák ezek a vitorlák? Lehet ,hogy tök fölöslegesen vitatkozunk(nem veszekszünk) ha ez alig nagyobb mint egy surfvitorla .
Ez egy szabvány Laser Race rig, amit, mint tudjuk, egyetlen ember kezel, de mivel ugye nem kell állandóan mind a hármat állítani, ez nem probléma.
Az elsőél feszítő és az alba meg baromi hasznos tud lenni, épp akkor, ha egyedül kell kiülnöd a hajód.
Az albát az acélgyűrűkkel megint nem értem, csiga helyett akarsz acélgyűrűt? Ott kurva nagy erők vannak, nem biztos, hogy az működik. Meg azt sem értem, hogy mi az a helyzet, amikor terhelés alatt gyorsan oldani akarod az albát.
"hogy a 3-as jelölésű bum-rögzítő csavart shottolás előtt KI KELL LAZÍTANI, mert ennek elmulasztásakor forgáspontként viselkedik, a shott behúzásakor csak a vitorla hátsó éle feszül." Hát ezt nem értem, különösen azt, hogy te mit értesz sottolás alatt, meghogy mi fordul és merre, stb.
Egyébként én ezt a cuccot nem ismerem, hülyeségeket inkább nem akarok mondani, csak annyit, hogy nem biztos, hogy van triviális megoldása a problémádnak, nem ismerem a hajó történetét, az is lehet, hogy már nem az eredeti, összeillő holmik vannak rajta, másik vitorla, bum, mittudomén, vagy nincs már meg minden és a rendelkezésre álló veretekkel nem is lehet korrekten összerakni.
Nem tudom továbbá, hogy most akarsz-e a bum köré tekerve reffelni (erre utal a schotring - amit egyébként valaminek tartania kéne, hogy ne csússzon előre a bumon), de ezzel a kampós megoldásoddal ez elég nehéz lesz...
Nekem is a fartükörhöz van kötve a grósz-sott vége. Csigákon kresztül, persze.
Ez kétszer jó:
- egyrészt mert már eleve egy csigás erő-duplázóként működik,
- másrészről meg (kisebb bum-kitéréseknél, mondjuk 30 fokig) úgy viselkedik pont, mint egy alba - vagyis lehuzza a bum vegét - nem hagyja kedve szerint hasasodni a vitorlát. .
Ellenben lehet hogy van igazság abban ,hogy a bum két végét lezáró dugó forditva van betéve.Ha lefele nézne akkor az egyik lehetne egy alba lehuzató pontja a hátsó meg egy olyan grószshott ami a fartükrön kötélen levő csigához megy..És akkor nem ilyen omegás kezelövel menne.
De ez valami versenyfelszerelés lehet, nem is értem minden funkcióját... :o/ A mi kis kedvtelési célú csónakjainkon fölösleges egy ilyen szerkezet. Főleg, ha egyedül kell kezelnem a kormányt és két vitorlát.
Az alba "csigasorát" egy kis jolléra 2-3 acélgyűrűvel is össze tudom dobni, oldása terhelés alatt is egyetlen mozdulattal megoldható. Ha szükségesnek látom... :o)
Igen a bumon a vitorla "nút"-ja felfelé kell, hogy nézzen, az alba rögzítésének helye pedig lefelé.
Csak még azt nem tudom, milyen szerepe van a 2. képen látható, a bum végét lezáró műanyag szerkesztménynek? (a bum hátsó végén is van egy ugyanilyen, ott az alsó él feszítőkötelét vezettem át rajta, mielótt egy kis bikához rögzítettem)
Nincs. A bum felső részébe van belehúzva a vitorla alsó éle, a vitorla élfeszítő és az alba állításával lehet optimalizálni a vitorla öblösségét a szélviszonyokhoz képest.
Háááát, csak olyan kollegát kérdezhetsz, aki itt van.
Bocccs, ez poén volt - de nem bírtam kihagyni :-)))))
Egyébként - amikor néztem a rajzot, amit betettél - engem is elővett a röhögés, amikor odajött valaki a hajóhoz - miközben a barátom rig-jén agyaltunk és azt mondta:
"Mi a tökömet lehet ennyit agyalni egy ilyen eccerű szerkezeten, mint egy kisvitorlás? Két cső között ott egy vászon...mi lehet ebben akkora nagy kunszt?"
Az első képen látható az "előtte" állapot, azaz ahogyan vettem.
Először az 1-sel jelölt helyre rögzítettem a nagyvitorla elülső-alsó sarkán található gyűrűt. Persze nem volt jó, a vitorla első élétől túl messze volt. Azután elkezdtem vizsgálgatni a 2-es jelű egységet: már korábban is feltűnt a különleges belső kialakítás, de laikusként nem tulajdonítottam neki túlzott jelentőséget. Eszembe sem jutott, hogy onnan hiányozhat valami. Pedig - szerintem - ez a helyzet. Zöldfülűségemet az is bizonyítja, hogy nem tudtam, hogy a 3-as jelölésű bum-rögzítő csavart shottolás előtt KI KELL LAZÍTANI, mert ennek elmulasztásakor forgáspontként viselkedik, a shott behúzásakor csak a vitorla hátsó éle feszül. A bum alsó részénél és az árbocon találtam olyan szerelvényeket, amik alba bekötésére szolgálhatnak, de egyenlőre kipróbálom a cuccot alba nélkül.
Na, hogy visszatérjek az eredeti problémához: úgy tűnik, egy egyszerű megoldással (2.kép) sikerült kötözgetés mellőzésével megoldanom a vitrorlagyűrű fixálását; valami ilyesféle dolog lehetett erdetileg is, szerintem.
Most már nem szaggatja a vitorla szegélyét az "etetőrés" (3. kép). Vagy hogy hívják?
Megkérném a Titeket, tisztelt vitrorlástársak, szakértsétek meg a barkácsolásomat, illetve igazítsatok ki a bum-rögzítővel használatával kapcsolatban, továbbá ha tehetitek, küldjetek képeket arról, hogy Nektek hogyan van megoldva a nagyvitorla elülső-alsó élének rögzítése!
Jaj, Tiborpapa, nem a színnel volt ott a gond! Még most is egyszerre szégyenkezek és mérgelődök miatta... :o/
Ne próbáljátok ki, kutya egy érzés! :o)
Mostantól limitáltam az otthon tartott borospalackok számát: 2 lehet, abból az egyik bontott. Addig nem veszek újabbat, amíg a bontott el nem fogy...
( hogy érthető legyen mindenkinek: Tiborpapa nyert tőlem egy üveg amúgy jóféle, ígéretes bort, ami egy bontatlan kartondobozból lett kiemelve, és az összes meg volt buggyanva!!! Jajj, a szívem, jajj, a lelkem!... :o/ )
Mondom nem ismerem a nagyker árakat.Viszont ezeknél biztos ,hogy mindent kapni : alusuisse .hu és alcan hungaria kft. Szabványokat nem tudom ,viszont reszelőhasználati speciális végzettségem van. Mivel igazán nem kell terveznem semmit ami életveszélyt okozhat ezért számomra a könnyü megmunkálhatóság a fontos,ez pedig az un .kemény alunál van meg. ugymint esztergálhatóság és marhatóság. (az hogy ne kenődjön a szerszámra.)
Na, öregem, ha te magyar kereskedőnél mutatsz nekem Dural félterméket - papírra leírható áron.....akkor én visszaadom a kisipart.
Véletlenül láttam egy maradék félkemény csődarabot - amit egyszer valakinek túlrendeltek, onnan maradt - nahát az akkori 1.800 Ft/kg árhoz képest ennek 2.800 volt kilója. De csak vagy 3 méter volt belőle összesen - azt se vitte el a kutya se.
De engedd meg nekem, hogy kicsit okoskodjak alu-téren....mert eléggé bele vagyok ásva az utóbbi időben. Tehát, az AlMgSi ötvozet az a puhaszar - amit a mi kedvenc kereskedőink hoznak, de ebből is van két verzió:
Nagyonpuha: AlMgSi0,5 - ötvözet kódja: EN AW 6060 Félkemény: AlMgSi1 - ötvözet kódja: EN AW 6082 Kemény: AlCuMgPb - ötvözet kódja: EN AW 2007
Ez utóbbi minőségre állítólag van egy ember, akinek a sogórának a szomszédja (állítása szerint) látott már egyszer ilyet - de azt is csak a TV-ben :-)))))) .