Keresés

Részletes keresés

DonQuijote Creative Commons License 2009.04.13 0 0 162
Azért értetlenkedtem, mert - hogyismondjam - meglehetősen szokatlan, hogy valaki az árbócon föl-le csúszkáló bummal akarjon vitorlázni, ezért gondoltam, hogy esetleg a sottolás nálad valami mást jelenthet.

A hozzászólásod második részére: egyrészt a vitorla egész felülete felveszi a terhelést, nem pedig az élébe varrt kötelek (ezen eddig nem gondolkoztam, de elsőre azt mondanám, hogy azok nem is terheltek hosszirányban), másrészt a vitorla sokkal erősebb, mint te azt véled (ha látsz véletlenül mondjuk egy rendes lézert, kérd meg a tulajt, hogy húzza meg az albát és figyeld meg ahogy az alu árbócot úgy hajlítja mint egy horgászbotot) harmadrészt meg egész másképp festenek a dolgok a vizen, szélben mint otthon az udvaron szélcsendben.
Előzmény: Bazsa69 (160)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.13 0 0 161
A "nagyvitorla" valóban nem nagy, mindössze 4,7 nm (az orrvitorla 4 nm).
Szerintem ezért sem feltétlenül szükséges a reffelési lehetőség. A kis Laser vitorlájából is minden gond nélkül ki tudtam engedni a szelet, ha kellett.
Előzmény: szőrmók (149)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.13 0 0 160
Kedves Don!

Te írtad:
..."Hát ezt nem értem, különösen azt, hogy te mit értesz sottolás alatt, meghogy mi fordul és merre, stb."...

Ha tudod, hogy mi az - amit egyébként feltételeztem is Rólad, mivel tudtommal ez a hazai elfogadott szakkifejezés erre - akkor miért értetlenkedsz?
Vagy a helyesírásra szeretted volna felhívni a figyelmet?
A neten utánanézhetsz, többféleképpen írják: sott, shott, schott és egyéb variációk.
Szerintem a lényeget tekintve nincs akkora jelentősége, személy szerint jobban szeretem pl. a shottkötél helyett a behúzókötél kifejezést, de az első kifejezés rövidebb és azt feltételeztem, hogy érthető lesz mindenki számára.

No, ezt meg én írtam:
..."a vitorla hátsó éle megfeszül, ami nem szerencsés, mivel ez a vitorla leggyengébb éle"...

Így kiemelve a szövegkörnyezetből valóban félreérthető, de ha megnézed, hogy honnan ollóztad ki, az is kiderül, hogy az adott esetben - a bumrögzítő fixált állapotában - a vitorla behúzásakor ez az egyetlen él, amire az feszítő hatást gyakorol 1.rajz).
(az első és az alsó élben egyébként van erősítés varrva (ami az árboc és a bum nútjába történő bevezetésre szolgál), a hátsóban nincs, ezért lehet, hogy az a leggyengébb. Ha tévednék, és "öregséged" még megengedi, kérlek javíts ki!)
Egyébként erre vonatkozó adattal még nem találkoztam, minthogy arra sem tudom még a választ, hogy a bum árbochoz csatlakozó végét rögzíteni kell-e, albával vagy élfeszítővel kell-e feszíteni, vagy szabadon csúszkálhat fel-alá?
Előzmény: DonQuijote (159)
DonQuijote Creative Commons License 2009.04.13 0 0 159
Kösz, de tudom mi az a sott.

"a vitorla hátsó éle megfeszül, ami nem szerencsés, mivel ez a vitorla leggyengébb éle"
Szerintem olvass utána egy kicsit, hogy hogyan is működik a vitorla, vagy ha van egy türelmes vitorlázó ismerősöd beszéld meg vele. Én ehhez már öreg vagyok.
Előzmény: Bazsa69 (151)
bbfeco Creative Commons License 2009.04.12 0 0 158
A 224-es feszíti meg egy szemen keresztül a bum nútjában a vitorla alsó élét, ha jól látom szundi után :))
Előzmény: GPS (152)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 157
Nagyon tanulságos volt: láttam, hogyan jön meg a vihar északról, hogyan fordul át a szél 180 fokot, aztán jött a jégverés (azt már a Siófoki strand női WC-jéből élveztem), azután Aligán végignéztem, ahogy másfél méter magas vízfüggönyt kergetett a szél a Balatonon, végül Székesfehérvár felé haladva kerülgettem az úttestre zuhant karvastagságú ágakat.
Megtanultam egy életre, hogy a Balaton nem csak napsütés, lángos, sör és henyélés. :o)
Előzmény: GPS (156)
GPS Creative Commons License 2009.04.12 0 0 156

Nahát, én ugyanakkor - nagyon friss vitorlásozóként - veled átelenben, Almádiban döngettem.
Tudod milyen a kezdő: "ide nekem az oroszlánt is...de legalább a feleségét"

Igenám, csakhogy előtte ellógtam a hajós-csomó-kötő leckét....és saját eszüleg kötöttem meg a latin vitorlám vasalatának a felhúzókötelét.

Háááát, öregem - azt nem kivánom neked hogy átéld azt a pillanatot, amikor az ember már nem tudje hogy ülje ki a hajót - hogy ne bukfencezzen....erre fel rászakad az egész vitorla - a vaslattal együtt.

Ahoz, hogy átdugjam vissza a felhúzó.csigán - le kellett eresszem az árbocot. Mindezt, a nyilt vízen, viharos szélben, egyedül.
Illetve a Rudi-kutyám is velem volt, de az úgy be volt szarva, hogy nem segített :-)))

Közben sodródtam mint az állat, mert anyi eszem nem volt, hogy a horgonnyal kezdjem.

Ajjjaj - mondtam is az ősszel - amikor megvettem ezt (a kicsihez képest): luxusyachtot - hogy ha azzal megúsztam egy-két jelesebb "trükkömet" - hatósági mentés nélkül....hát ezzel a hajóval már csak nem fog elnyelni a víz :-))))
.
Előzmény: Bazsa69 (153)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 155
Viló!

Neked a bum magassága rögzített vagy állítható?
Mert a 98-as hozzászólásodhoz mellékelt fotók mindegyikén rá van szegecselve a bum rögzítése az árbocra.

Akkor fixálni kell a bum magasságát vagy szabadon csúszkálhat le-föl? :o/
Előzmény: Viló 420 (98)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 154
Ugye-ugye!
Nekem is annál dobta le az agyam az ékszíjat... :o)

Pedig biztosan van rá magyarázat... :o)
Előzmény: GPS (152)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 153
Tavaly előtt augusztus 20-án viharos szélben Siófokon döngettem egy kölcsönzős - tehát egyszerűsített és kis vászonnal szerelt - Laser-rel.
Azon nem volt alba, az összes kötélzete a shotkötél volt, mégis szépen ment.
Nem tudom, hogy az alba megléte mennyiben segítette volna az elemekkel vívott harcomat... :o) (első jollés élményem volt, 45 perc alatt csak egyszer borultam, egyedül talpra állítottam, csak utóbb derült ki, hogy II.-es viharjelzés volt, de a kölcsönzőből nem lehetett látni a viharjelzést...)

Az acélgyűrűket, mint szükségmegoldást említettem.
Vizsgázott hegymászó vagyok (voltam...), ahol meg kellet tanulnunk azt is, hogy a nálunk lévő felszerelésekből (kötelek, kötélgyűrűk, karabínerek, stb) csigasort állítsunk össze az akár 100 kg-os társunk mentése (emelése) céljából. A csiga és a spanifer pedig nem tartozik az alpesi hegymászó alapfelszerelései közé (bár könnyű, karabínerre fűzhető csiga kapható, de azt inkább a "mesterséges" mászók és a barlangászok használják.
Próbaként összedobtam egy ilyen "szükség-albá"-t, a 3. fotón látszik is a bum alján a sekli, amibe a köteleket fűztem.

Tudtommal az alba - ha használatban van - mindig terhelés alatt áll, a gyors oldás pedig szerintem minden jollés kötéltechnikánál alapkövetelmény.
Előzmény: DonQuijote (147)
GPS Creative Commons License 2009.04.12 0 0 152

Monggyja máá el nekem valaki, lécci - hogy a 224 -es csigákon futó kék kötél micélt szolgál ?
Előzmény: Bazsa69 (151)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 151
A shot a vitorla behúzó kötele, shotolás (vagy shottolás, de láttam már schottolásként is) a vitorla behúzása.
Vagy nem mondtam újat?...

Néha 1000 szónál többet ér egy jó rajz. Hát az én béna rajzaim összesen talán 200 szót érnek, de talán több, mint a semmi.
Az első rajznál a bumrögzítő (ami a bum függőleges irányú elmozdulását fixálja az árbocon) meg van szorítva. A vitorla behúzásakor a bum első része nem mozdul (alba sincs), a hátsó vége megindul lefelé, a vitorla hátsó éle megfeszül, ami nem szerencsés, mivel ez a vitorla leggyengébb éle.

A második rajznál a bumrögzítőt fellazítottam, a bum mozgása az árbocon szabaddá vált, a vitorla behúzásakor az egész bum mozog.
A vitorla formája ("hasassága") optimális.

A shotring (az a patkó alakú szerkezet, ami lehúzza a bumot a vitorla behúzásakor) tübb problémát is felvet: előnye a fokozatmentes reffelés lehetősége, hátránya, hogy raumban, amikor a bum kifelé áll (az oldalmerevítőkig ki lehet engedni), a "patkó nem függőlegesen áll, ezért maga alá gyűri a vitorlát, amit ez megvisel (kidörzsölések, kisebb lyukak, szakadások keletkeznek).
Gondolkodok a cseréjén... :o/

Előzmény: DonQuijote (146)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 150
Nem hiszem, hogy arra szolgálna, ahhoz túl gyengének tűnik.
Előzmény: szőrmók (144)
szőrmók Creative Commons License 2009.04.12 0 0 149
Albának tényleg közel van. De valamire mégis fel lehet használni. Apropo Bazsa mekkorák ezek a vitorlák? Lehet ,hogy tök fölöslegesen vitatkozunk(nem veszekszünk) ha ez alig nagyobb mint egy surfvitorla .
Előzmény: DonQuijote (148)
DonQuijote Creative Commons License 2009.04.12 0 0 148
Nincs az fordítva, albának egyébként is túl közel lenne a bumhoz.
Előzmény: szőrmók (144)
DonQuijote Creative Commons License 2009.04.12 0 0 147
Ez egy szabvány Laser Race rig, amit, mint tudjuk, egyetlen ember kezel, de mivel ugye nem kell állandóan mind a hármat állítani, ez nem probléma.

Az elsőél feszítő és az alba meg baromi hasznos tud lenni, épp akkor, ha egyedül kell kiülnöd a hajód.

Az albát az acélgyűrűkkel megint nem értem, csiga helyett akarsz acélgyűrűt? Ott kurva nagy erők vannak, nem biztos, hogy az működik. Meg azt sem értem, hogy mi az a helyzet, amikor terhelés alatt gyorsan oldani akarod az albát.
Előzmény: Bazsa69 (143)
DonQuijote Creative Commons License 2009.04.12 0 0 146
"hogy a 3-as jelölésű bum-rögzítő csavart shottolás előtt KI KELL LAZÍTANI, mert ennek elmulasztásakor forgáspontként viselkedik, a shott behúzásakor csak a vitorla hátsó éle feszül."
Hát ezt nem értem, különösen azt, hogy te mit értesz sottolás alatt, meghogy mi fordul és merre, stb.

Egyébként én ezt a cuccot nem ismerem, hülyeségeket inkább nem akarok mondani, csak annyit, hogy nem biztos, hogy van triviális megoldása a problémádnak, nem ismerem a hajó történetét, az is lehet, hogy már nem az eredeti, összeillő holmik vannak rajta, másik vitorla, bum, mittudomén, vagy nincs már meg minden és a rendelkezésre álló veretekkel nem is lehet korrekten összerakni.

Nem tudom továbbá, hogy most akarsz-e a bum köré tekerve reffelni (erre utal a schotring - amit egyébként valaminek tartania kéne, hogy ne csússzon előre a bumon), de ezzel a kampós megoldásoddal ez elég nehéz lesz...
Előzmény: Bazsa69 (137)
GPS Creative Commons License 2009.04.12 0 0 145

Nekem is a fartükörhöz van kötve a grósz-sott vége. Csigákon kresztül, persze.

Ez kétszer jó:

- egyrészt mert már eleve egy csigás erő-duplázóként működik,

- másrészről meg (kisebb bum-kitéréseknél, mondjuk 30 fokig) úgy viselkedik pont, mint egy alba - vagyis lehuzza a bum vegét - nem hagyja kedve szerint hasasodni a vitorlát.
.
Előzmény: szőrmók (144)
szőrmók Creative Commons License 2009.04.12 0 0 144
Ellenben lehet hogy van igazság abban ,hogy a bum két végét lezáró dugó forditva van betéve.Ha lefele nézne akkor az egyik lehetne egy alba lehuzató pontja a hátsó meg egy olyan grószshott ami a fartükrön kötélen levő csigához megy..És akkor nem ilyen omegás kezelövel menne.
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 143
Nem semmi cuccot linkeltél be!

De ez valami versenyfelszerelés lehet, nem is értem minden funkcióját... :o/
A mi kis kedvtelési célú csónakjainkon fölösleges egy ilyen szerkezet. Főleg, ha egyedül kell kezelnem a kormányt és két vitorlát.

Az alba "csigasorát" egy kis jolléra 2-3 acélgyűrűvel is össze tudom dobni, oldása terhelés alatt is egyetlen mozdulattal megoldható. Ha szükségesnek látom... :o)
Előzmény: abraxas (139)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.12 0 0 142
Igen a bumon a vitorla "nút"-ja felfelé kell, hogy nézzen, az alba rögzítésének helye pedig lefelé.

Csak még azt nem tudom, milyen szerepe van a 2. képen látható, a bum végét lezáró műanyag szerkesztménynek?
(a bum hátsó végén is van egy ugyanilyen, ott az alsó él feszítőkötelét vezettem át rajta, mielótt egy kis bikához rögzítettem)
Előzmény: bbfeco (141)
bbfeco Creative Commons License 2009.04.12 0 0 141
Nincs.
A bum felső részébe van belehúzva a vitorla alsó éle, a vitorla élfeszítő és az alba állításával lehet optimalizálni a vitorla öblösségét a szélviszonyokhoz képest.
Előzmény: abraxas (139)
GPS Creative Commons License 2009.04.12 0 0 140

"Lehet, hogy nagyon hülyét kérdezek,....."


Háááát, csak olyan kollegát kérdezhetsz, aki itt van.

Bocccs, ez poén volt - de nem bírtam kihagyni :-)))))

Egyébként - amikor néztem a rajzot, amit betettél - engem is elővett a röhögés, amikor odajött valaki a hajóhoz - miközben a barátom rig-jén agyaltunk és azt mondta:

"Mi a tökömet lehet ennyit agyalni egy ilyen eccerű szerkezeten, mint egy kisvitorlás? Két cső között ott egy vászon...mi lehet ebben akkora nagy kunszt?"

Jó duma, mi?
.
Előzmény: abraxas (139)
abraxas Creative Commons License 2009.04.12 0 0 139

Na tessék! Nekem is ez volt a fejemben, csak nem mertem mondani, mert gondoltam, ez másféle szerelvény, mint az enyém (lesz) :o/

 

Az enyémet most gyártja a mester, aki azt mondta, idézem:

"oda rakok magának egy szemescsavart, és ahhoz le tudja is kötni az első élt"

Az oda alatt természetesen a függőleges tengelyt kell érteni.

 

Az enyém persze egy szimplifikált, valami lesz. Értem ez alatt, hogy az első él feszítése menet közben nem lesz szabályozható (mármint alulról).

 

Lehet, hogy nagyon hülyét kérdezek, de nincs az az bum véletlenül fejjel lefelé?

Előzmény: Bazsa69 (137)
szőrmók Creative Commons License 2009.04.11 0 0 138
Nekem tetszik ! Átvágtad a gordiuszi csomót.
Előzmény: Bazsa69 (137)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.11 0 0 137
Ígéretemhez híven: sufnituning 2.! :o)

Az első képen látható az "előtte" állapot, azaz ahogyan vettem.

Először az 1-sel jelölt helyre rögzítettem a nagyvitorla elülső-alsó sarkán található gyűrűt.
Persze nem volt jó, a vitorla első élétől túl messze volt.
Azután elkezdtem vizsgálgatni a 2-es jelű egységet: már korábban is feltűnt a különleges belső kialakítás, de laikusként nem tulajdonítottam neki túlzott jelentőséget. Eszembe sem jutott, hogy onnan hiányozhat valami. Pedig - szerintem - ez a helyzet.
Zöldfülűségemet az is bizonyítja, hogy nem tudtam, hogy a 3-as jelölésű bum-rögzítő csavart shottolás előtt KI KELL LAZÍTANI, mert ennek elmulasztásakor forgáspontként viselkedik, a shott behúzásakor csak a vitorla hátsó éle feszül.
A bum alsó részénél és az árbocon találtam olyan szerelvényeket, amik alba bekötésére szolgálhatnak, de egyenlőre kipróbálom a cuccot alba nélkül.

Na, hogy visszatérjek az eredeti problémához: úgy tűnik, egy egyszerű megoldással (2.kép) sikerült kötözgetés mellőzésével megoldanom a vitrorlagyűrű fixálását; valami ilyesféle dolog lehetett erdetileg is, szerintem.

Most már nem szaggatja a vitorla szegélyét az "etetőrés" (3. kép).
Vagy hogy hívják?

Megkérném a Titeket, tisztelt vitrorlástársak, szakértsétek meg a barkácsolásomat, illetve igazítsatok ki a bum-rögzítővel használatával kapcsolatban, továbbá ha tehetitek, küldjetek képeket arról, hogy Nektek hogyan van megoldva a nagyvitorla elülső-alsó élének rögzítése!

Előre is köszönöm!


Előzmény: Bazsa69 (119)
Bazsa69 Creative Commons License 2009.04.11 0 0 136
Jaj, Tiborpapa, nem a színnel volt ott a gond!
Még most is egyszerre szégyenkezek és mérgelődök miatta... :o/

Ne próbáljátok ki, kutya egy érzés! :o)

Mostantól limitáltam az otthon tartott borospalackok számát: 2 lehet, abból az egyik bontott. Addig nem veszek újabbat, amíg a bontott el nem fogy...

( hogy érthető legyen mindenkinek: Tiborpapa nyert tőlem egy üveg amúgy jóféle, ígéretes bort, ami egy bontatlan kartondobozból lett kiemelve, és az összes meg volt buggyanva!!!
Jajj, a szívem, jajj, a lelkem!... :o/ )
Előzmény: Törölt nick (122)
GPS Creative Commons License 2009.04.11 0 0 135

WD40-et (vagy sima petróleumot) neki. Az mindent visz :-))))
Előzmény: szőrmók (134)
szőrmók Creative Commons License 2009.04.11 0 0 134
Mondom nem ismerem a nagyker árakat.Viszont ezeknél biztos ,hogy mindent kapni : alusuisse .hu és alcan hungaria kft. Szabványokat nem tudom ,viszont reszelőhasználati speciális végzettségem van. Mivel igazán nem kell terveznem semmit ami életveszélyt okozhat ezért számomra a könnyü megmunkálhatóság a fontos,ez pedig az un .kemény alunál van meg. ugymint esztergálhatóság és marhatóság. (az hogy ne kenődjön a szerszámra.)
Előzmény: GPS (133)
GPS Creative Commons License 2009.04.11 0 0 133

Na, öregem, ha te magyar kereskedőnél mutatsz nekem Dural félterméket - papírra leírható áron.....akkor én visszaadom a kisipart.

Véletlenül láttam egy maradék félkemény csődarabot - amit egyszer valakinek túlrendeltek, onnan maradt - nahát az akkori 1.800 Ft/kg árhoz képest ennek 2.800 volt kilója.
De csak vagy 3 méter volt belőle összesen - azt se vitte el a kutya se.

De engedd meg nekem, hogy kicsit okoskodjak alu-téren....mert eléggé bele vagyok ásva az utóbbi időben.
Tehát, az AlMgSi ötvozet az a puhaszar - amit a mi kedvenc kereskedőink hoznak, de ebből is van két verzió:

Nagyonpuha: AlMgSi0,5 - ötvözet kódja: EN AW 6060
Félkemény: AlMgSi1 - ötvözet kódja: EN AW 6082
Kemény: AlCuMgPb - ötvözet kódja: EN AW 2007

Ez utóbbi minőségre állítólag van egy ember, akinek a sogórának a szomszédja (állítása szerint) látott már egyszer ilyet - de azt is csak a TV-ben :-))))))
.
Előzmény: szőrmók (132)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!