Persze, ez főleg USA és kisebb mértékben Canada területén dívik, de tekintve, hogy a kolléga tízezer dollárról beszélt, nem gondoltam, hogy ez feltétlenül kizáró tényező.
A töltőt egy turbós aksival még tízezer dollárért sem tartanám őrültségnek ha tényleg jó. 10 kilométer sokmidenre elég lehet, elöbb utóbb meg tud térülni, ha valakinek a kocsi mellett van a konnektor.
Ezesetben javaslom, hogy keress rá a Prius PHEV kulcsszavakra egy internetes keresőben. (PHEV - plug-in hybrid vehicle - konnektoros hibridjármű)
Köszi az infókat! Megoldódott a műszerfal világítás. Én voltam a pancser! Mondjuk a magyar nyelű kezelésiből nem is derül ki, de a lényeg, hogy ha bekapcsolt lámpánál a fényerőszabályzó nyomógombját (bármilyen fényerőnél) hosszan nyomom meg, akkor a műszerfal világítás nem a három fokozat között váltakozik, hanem nappali fényűre erősödik. Ez, a lámpa ki-be kapcsolásakor is így marad, viszont a „gyújtás” kikapcsolására visszaáll a sötét módra.
A „B” üzemmel kapcsolatban nem tudtam nyugton maradni, ezért elmentem egy közeli hegyre ide Kőszegre. Ott kb jó 3km hosszan lehet legurulni. Azt próbáltam meg hogy amikor az aksi harmadik vonalkája éppen megjelenik akkor lenulláztam a számlálót és felváltva 3-3 alkalommal legurultam nagyjából álló helyből. Háromszor „B”-ben, és háromszor pedig „D” ben. „B”- ben 1,8- 1,9km-nél jött mindig az első zöld vonal, és 2,7-2,9nél a második. „D”-ben pedig 3,2km-ig tudtam legmesszebb elcsorogni, de nem gyulladt ki az első zöld egyszer sem. Aztán kétszer lejöttem finom fékező töltéses lassítással is, de a helyzet csak annyiban változott, hogy rövidebbig gurultam valamivel, de a zöld így sem jött. Utána azért elcsodálkoztam, mert a többször lemerített és csaknem nyakig töltött akkuval nagyon beerősödött a gép, és halál komolyan 7-8km sík után indult be a motor, amikor a 42-t nem tudta már tartani anélkül. Talán az a nagyobb fékezési erő amit „B”-ben érezni az árammá alakul. Így úgy gondolom, hogy a féktávokon néha be fogom kapbsolni a „B”-t.
Még azt is megfigyeltem az elmúlt pár napban, hogy más egyebek mellet az elektronika főként azon igyekszik, hogy az aksit a kék tartomány tetejéig töltse fel, utána a motor már nem igen tölt. Talán várja, hogy besegítsen az akku, vagy ha az kell, akkor helye legyen a kiguruláskor keletkező felesleges erőnek. Hogy milyen mértékben kap , vagy veszünk ki az nem igen érdekli, elnyeli a kicsit nagyot egyaránt, vagy besegít ahogy épp kell, ahogy a helyzet adja. Ezt érezni a gázpedálon, meg a pillanatnyi fogyasztáson is látni lehet. Viszont néha tényleg csinál kevésbé érthető dolgokat, tovább merít vagy tovább tölt az átlagnál.
A töltőt egy turbós aksival még tízezer dollárért sem tartanám őrültségnek ha tényleg jó. 10 kilométer sokmidenre elég lehet, elöbb utóbb meg tud térülni, ha valakinek a kocsi mellett van a konnektor. Meg az sem tuti, hogy meddig lesz itt benzin.
A találkozó tényleg komoly?
Nem szeretnék kimaradni a sorból ,ezért köszöntöm én is az új Prius tulajokat!
Zar,-ködlámpádban a büntető milyen előrehaladott állapotban? Fényképet kötelező felraknod!
És egy szezonális kérdés, így hogy beköszöntött a nyár (nálunk 25-26 fok délutánonként) kinek ,h alakul a fogyasztása a "sokkoló" téli üzemmód után?
És ha itt tartunk,h jó az idő ,akkor a tavaly elmaradt/halasztott találkozót akár megpróbálhatnánk összehozni. ( Zar kollegával beszélgettünk már róla párszót ,nekem csak az volt a felvetésem,h szerintem többett érdemel a társaság ,mint egy benzinkút parkolója,autópálya leállósáv.... Persze én se gondoltam nagydolgokra csak mégis!
Csakhogy én is hozzászóljak: Műszerfal világítás: Nálam (2004/11 havi) teljes fényerőig fel lehet állítani felkapcsolt lámpával is. Úgy tűnik ez évjáratfüggő. B fokozat: Szerintem pl BP-en (hacsak nem a budai hegyről jön le) nem érdemes használni. Ott a generátorfék, elég jó fékhatást bíztosít, és legalább full akksiba megy a lehetséges mozgási energia. Eleve, nagyobb lejtmenetnél, ha az akksi csurig van, akkor automatikusan rákapcsolja a motorféket. A motornak sosincs direkt kapcsolata a kerekekkel, B módban csak az történik, hogy a nyomaték nagy részét a bolygómű átadja a motornak, míg normál üzemű kigurulásnál nem. Hálózati töltő: Szerintem jelen konfigurációban semmi értelme, ártani viszont sokat lehetne vele. Nyernél vele ~2-3 km villanyüzemet, viszont lehet, hogy pár év alatt gallyra vágnád az akksit, mivel belenyulnál a kocsi saját vezérlése által biztosított akku kímélő módba. Pl. megfigyeltem, hogy egy nagyobb full villanyos üzem után (mondjuk: gyorsítás, majd 400-500m gurulás 40-50-el) a kocsi erőszakosan süti ki az akksit, vagyis a legkisebb gázra is nyomja ki belőle az energiát addig amíg csak 2-3 egységnyi töltöttség marad benne. Ez nem lehet véletlen, valszeg valami regeneráláshoz van köze, vagyis sajnos szerintem ez a kocsi ezzel az akksival nem alkalmas plugines üzemmódra.
Műszerfal-fényerőről: úgy rémlik a kijelzőfényerő szabályzása csak a fényerőállító kerék egyik végállásába tekerve (ahol kattan) automatikus - ha máshova tekered, akkor fix. A kerék valahol kormány alatt vagy balra vagy ilyentájt volt azon az US típuson, amit kipróbáltam.
B-ről még: ha tele (nem csurig, hanem a normál tele szintig) az akkumulátor, akkor a számítógép nem hajlandó tovább tölteni. Szerintem merítsd le valamennyire az akkumulátort, és akkor kapcsolj B-be - így tudnád kizárni, hogy a tele akkumulátor miatt ne töltsön.
Hálózati töltőről: néhány éve kínálja egy mérnökcsapat 10 vagy 20 ezer dollárért, hogy nagyobb kapacitású akkumulátort épít az autódba, hogy a napi munkábajárásra meg bevásárlásra elég legyen és így a napi rutinban egyáltalán ne kelljen benzint fogyasztanod. Ennek a megoldásnak a része egy töltő is, azzal töltheted fel éjszaka az akkumulátort a következő napra.
Az eddigi Priusokban a gyári méretű akkumulátor csak 1-2 kilométerre elég, ennél pedig az emberek túlnyomó többsége többet autózik naponta, tehát nekik egy töltés úgysem lenne elég egy napra - gondolom ezért döntött úgy a gyártó, hogy nem lenne sok haszna beépíteni a hálózati töltés lehetőségét.
De a lassan csordogáló hírek szerint ez az egésznapra elég akkumulátor az egyik fő irány, amin a Toyota dolgozik a következő változatokra.
zar: ürömön van a toyota szerelő, ha tényleg van kedved majd kijönni amikor megyek, egy kis diskurzusra, az kir lenne. megjön az alkatrész és és jelzem hogy mikor lenne a menet:)
A műszerfalfényt azért kérdeztem, mert a digiteket nem látni jól ha felkapcsolom a lámpát, és a gombal a legerőssebre téve is lényegesen kevesebb a fénye, mint lámpa nélkül. Legalábbis a mienken (2006 08 EU.) nem lehet másképp összehozni, és így lámpával napszemüvegben nem tudom, hogy mennyivel gurul.
A "B" fokozatot azért kérdeztem, mert a szerviz szerint nem többlet gerjesztéssel működik, hanem a motort kapcsolja össze a kerekekkel, így "igazi" a motorfék, amit tényleg hallani is. A kérdés, az hogy mivel a villanymotor/generátor a benzinmotor főtengelyével forog egy az egyben, ezért elvileg talán nagyobb fordulatnál (mert azt hallani) többet is kellene talán, hogy töltsön. Ami ezzel ellentétben áll, hogy azt a villamosra emlékeztető mágneses hangot nem igen hallani a "B"-nél, mint ami az enyhe fékezésnkor a gerjesztés megemelésekor jelentkezik. Az úr, aki már régóta Priussal jár, úgy tudja, hogy ha túlgurulna a kocsi, vagy nem akarjuk, hogy hosszú kigurulással fenntartsuk a forgalmat, akkor érdemes a "B"-t használni...... Hogy lehetne ezt egy lejtőn, vagy valahogy letesztelni szerintetek?
A hálózati töltőről csak mendemondákat hallottam, hogy az ebay-en valakik láttak ilyent. Jó lenne ha valaki ismerné ezt, mielött komolyan keresgélné az ember, vagy lehet, hogy esetleg haza vágja az akkut????? Vagy talán más nyelvű Priusos fórumokon többet tudhatnak erről?
Mintha olvastam volna valahol, hogy tölt. De nem vagyok meggyőződve róla, bár a pálcikák mennek fel rendesen.
Lámpához lassítást meg nem kimondottan a városi forgalomban gondolom, hanem, pl. Szentendre elején 90-ről fékezni piroslámpára úgy, hogy elfelejtettem az útjelző tábla után 30mp-cel levenni a tempomatot 96-ról, hogy becsorogjak a lakott terület táblához éppen (GPS) 50-re. (100 kijelzettről a tábla vonalában kell lekapcsolni a tempomatot, hogy pontos 50 legyen a lakotterület.) (Előszeretettel lézerkardoznak arrafelé a szervek.)
(KERS-es autónk van... Vagy az F1 átvette a hybrid technológiát. Nem semmi egyik se. :-))
Szerintem biztos hogy tölt, mert volt hogy felugrott a a kék mezőből zöldbe a jelző miközben ereszkedtem le a lejtőn(mellesleg a folyamatábra is azt mutatja). De tartós használatra nem vált be (egyenes úton lassítás) inkább az óvatos fékezés. Csak meredek lejtőn lefelé és max 40 km/ó ig ügyködöm vele.
A B fokozat motorfékez benzin és gyújtás nélkül járatva a benzinmotort. Városi elindulós-megállásos forgalomhoz én nem ajánlom az ezzel való lassítást, mert szerintem nem tölt - zar_116, te miért ajánlod ehhez, te úgy tudod, tölt ilyenkor is?
Velkom on bórd! Csatlakozva az előttem szólóhoz: a fényerőt a már leírt gombbal tudod állítani, 3 lépcsőben. Ez a gomb az évjárattól függően (és szoftver verziótól) állítja a monitor fényerejét és az éjszakai szín beállítást. Az én 2004-es autómban, ha a fényerő nincs levéve, akkor felkapcsolt lámpánál sem teszi át éjszakai színekre a térképet. Más verziókban ez nem feltétlenül állítható. (Ha a halványítás nincs bekapcsolva, a szent kvarcóra akkor is elhalványul kicsit, ha felkapcsolod a lámpát.) B fokozat: erős motorfék, nem a töltéshez használandó. Lejtőn, ha nem akarsz állandóan fékezni, akkor érdemes használni. Lámpáhopz lassításnál is, fék helyett. Xenon: bármelyik H4BI, ízlés, ismerettség, pénztárca szerint. (Amit én használok évek óta: www.xenonakcio.hu, de millió egyéb kereskedőt találsz, mindenki a saját portékáját dícséri és a másét fikázza.) A beépítés szopás, érdemes ráhagyni valakire. (A xenonakciónál már van Priusos tapasztalat, ott tették be nekem a srácok.) Legális? Nem egyértelmű, nem eldönthető kérdés. (Az ismerősöm által forgalmazott utólagosak E-jelesek, CE jelesek. Ez a többiről általában nem mondható el.) Töltő: nem így működik az autó, nem kell tölteni hálózatról. Ugyanígy nem válaszolható meg a kérdés, hogy mennyit megy troli üzemmódban. Pár napig figyeled az energia monitort és látni fogod, hogy milyen rendszerben működik együtt ("szinergiában") a két hajtás.
Üdv a "táborban":), és üdv a többieknek is, mert jó rég nem írtam már, de mindíg bekukkantok.
A kijelző világítása a középkonzoli kijelző alatti gombsor jobb szélénél levő kapcsoló nyomogatásával változtatható (odo-trip melletti). Bekapcsolt világításnál állítható.
B állás motorféket imitál, így igazából nem a töltés miatt érdemes használni, hanem síkos és/vagy meredek lejtőkön haladáskor. Legalábbis én így tudom.
Hálózati töltő kereskedelmi forgalomban nincs, mivel ahhoz a kocsit is buherálni kell.
Tisztelt Fórumozók!
A családunk ezen a héten vált Prius tulajdonossá és egyszersmind függővé is.
Minden a lehető legjobban ki van találva a paripán, teljesen bele vagyunk esve. Szeretnék kérdezni, segítséget kérni a használatával kapcsolatban egy-két dolgot.
Hogy lehetne megoldani azt, hogy a lámpa felkapcsolásakor ne halványodjon le a műszerfal? Hogyan érdemes használni (a feltöltés szempontjából) a sebességváltón a „B” fokozatot? Milyen kis fogyasztású xenont lehetne beletenni? És hol érdemes megvenni? Be lehet-e szerezni valahonnan olyan hálózati töltőt, ami az aksi feltöltéséhez használható lenne?
Segítségeteket köszönöm szépen!
Két megjegyzés: nem utólagos a tempo, hanem a gyári van utólag beépítve... Másik, ha Pesten vagy a közelében van a szerelőd, akkor szívesen elmegyek bámészkodni és okos tanácsokkal segíteni nektek...
zar: sikerült a ebay es 12 dolláros tempomat kar rendelés:) Thaiföldről jön, és ha nem hajóval akkor még egy hét és itt is van:) a szerelőm, még életében nem szerelt utolagos tempot, de átküldtem a kis írásodat. És jött is a válasz hamar, hogy nekiveselkedik nem lesz gond:) Probáltam oldalakat keresni, ahol lehet priushoz extrákat nézegetni, rendelni, de nem találtam. jó nem az a cél, hogy egy karácsonyfát csináljak, de hátha lehet egy két jó dolgot rendelni hozzá, ami akár hasznos is lehet. Ha esetleg tudtok ilyen oldalakat szivesen venném. üdvség!!:)
imiszito007: a fogyasztasa alltalaban mindenkinek 5 alatt van boven, de ha vigasztal en telen nem tudok 5.2 ala menni, es akkor alltalaban mar tolom a verdat :) nyaron ha 4.8, akkoe mar oulok mint majom a farkanak. viszont teny hogy azt az autot meg kell tanulni vezetni, es akkor mar a roller is tud mukodni, meg a fogyazstas is kisebb. elso honapjaimban siman mentem 7 literrel :D
Szerintem rossz volt az értelmezésed! :-)) Tehát nem csókos vizsgára, AMIKOR csak a forgalmit küldik el. Tehát a tagadások közti tagolás volt ez a vessző csupán ,nem pedig mondatot választott ketté! :-))
Nem akarnám (mert nincs kedvem) előkeresni a vizsga körülményeinek szabályozását ... de ha az nem csókos vizsga, amikor a kocsit nem is látták, csak a forgalmit, akkor aztán semmi ....
Ezt a témát vigyük át a xenonos topikba. Én már 3 éve járok xenonnal, az összes autóm utólagos xenonos, sohe egyetlen alkalommal nem szóltak érte, nem állítottak meg miatta. Vizsgáztatni is vittem már beszerelt xenonnal az autót, nem csókos vizsgára, csak a forgalmit elküldve. Idézet egy 2008-as origo.hu cikkből:
"A KRESZ ilyen szempontból nem mérvadó. A műszaki előírásokat a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet tartalmazza, pontosabban a 37-71. paragrafusokat felölelő része. A rendelet nagyon hosszú, de az gyorsan kideríthető belőle, hogy a távolsági, a tompított és a ködlámpa csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki. Ettől ugyan a kékes színű xenon még nem lett kék, hiszen a legelterjedtebb fajta izzó K-száma a napfényéhez közelít, tehát alkalmazható. Nagyon fontos megjegyezni, hogy az 5500 K-es szám az átlagos, derült idős napfényre értendő, viszont a napszakok, a földrajzi hely és az időjárási viszonyok függvényében többezres eltérést mutathat. Így bizonyítsa be valaki, hogy a tízezer kelvines kék izzó nem fehér, ha egyszer a fehér napfény is produkálhatja ezt az értéket! A xenonos szakértő tud olyan eljárásról, amelyet megszüntettek, mert a szabálysértő bebizonyította, hogy az a kék a fehér tartományba esik.
Csakhogy a rendeletben a paragrafusok után következnek a kiegészítések. Mindjárt az 1. számú melléklet, amely előírja, hogy minden tekintetben meg kell felelni a Magyar Köztársaság által elfogadott ENSZ-EGB (az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága) előírásainak, a 2. számú melléklet pedig felsorolja azokat a bizonyos elfogadott előírásokat. Ezek közül a xenon esetében figyelembe kell venni a 48-as (Gépjárművek világító és fényjelző berendezéseinek beépítése), a 45-ös (Fényszórótisztító) és a 98-as (Gázkisülésű izzólámpás fényszórók) számú előírásokat, ráadásként át lehet bogarászni a 99-est (Gázkisülésű izzólámpa) is. Nézzük sorban, mit olvastunk ki mi az egészből.
Az utólagos xenonkészletek gyártható és beépíthető eszközök, a kérdés a kötelező kiegészítő berendezések körül forog. Alapként a 98-as előírja: "a fényszórókat úgy gyártsák, hogy alkalmas gázkisülő fényforrással, kápráztatás nélkül, megfelelő megvilágítást adjanak tompított fénnyel és jó megvilágítást távolsági fénnyel" (6.1.1.), és "a fényszóró tompított fénye által okozott zavarást (vakítás, káprázás) ellenőrizni kell" (7. pont). Lábjegyzetbe odabiggyesztették: "ez a követelmény ajánlás tárgya lesz a hatóságok felé". Ki ellenőrizzen, mit, hogyan?
Konkrétan fogalmaz a 48-as, amikor a tompított fény beállítási határértékeit közli (6.2.6.1.), és itt van az első, kézzel fogható mondat: "olyan esetben, amikor a fényszóróhoz szintkiegyenlítő készülék szükséges a 6.2.6.1.1. és 6.2.6.1.2. bekezdések követelményeinek teljesítéséhez, ez a készülék automatikus legyen". Ez világos, tehát ha a xenonnal az előírt magasságba akarunk világítani, akkor azt automatikus szintállítóval kell szabályoznunk.
És a mosóberendezés? 48-as előírás, 6.2.9. pont: "Olyan objektív fényárammal rendelkező fényforrással ellátott tompított fényű fényszórót, amely nem haladja meg a 2000 lument, csak a 45. számú Előírás szerinti fényszórótisztító készülékkel együtt szerelhetnek fel." Logikusan a nagy fényerejű lámpához kellene tisztító, nem? Itt mégis a 2000 lumen alatti fényforrásra írják elő. A megoldást a szöveg angol nyelvű változata adja, amely a 2000 lument meghaladó ("which exceeds 2000 lumen") eszközre írja elő ugyanazt. Ki fordította ezt? Valószínűleg az illetékesek is értetlenkedtek, mert valaki belecsempészett egy mondatot, ami sem az angol, sem a francia szövegváltozatban nincs benne: "Gáztöltésű fényforrással rendelkező tompított fényszórót csak fényszórótisztító készülékkel párosítva használhatnak a 45. számú Előírás szerint." Mintha csak nekünk tették volna oda, ügybuzgóságból. Hiszen ezt kerestük! Képzeljük el a szakfordítást olvasó magyar közhivatalnokot, amint felfortyan: "Gyerekek, mi ez a sok hadova a lumenekről? Írjátok már oda, hogy xenont csak így, és kész!" Lehet, hogy másképp történt, de a lényeg: kell fényszórótisztító, amelynek minden tulajdonságát a 45. írja elő.
Ezek után mi lesz, ha meglátja a rendőr? Dr. Komáromi Endre ezredes, közlekedésrendészeti főosztályvezető műszaki előírásokkal kapcsolatban szintén a KöHÉM rendeletre hivatkozik: az ezeket megszegők ellen indítanak eljárást. Nem túl könnyen, ugyanis a rendőr feltehetően nem kezd ellenőrizgetni, ha eleve nagy kocsiról van szó, mondván, abban biztosan gyári xenon van. Pedig nem: a borsos árú extráért a prémium kocsiknál sem fizetnek magától értetődően. A xenonos cégnek volt nem egy olyan ügyfele, aki a vadonatúj német luxusautójába tizedáron szereltetett utólagos készletet - természetesen kiegészítő berendezések nélkül. Ha a rendőr nem kezdi firtatni ezek meglétét, csak az izzóból nem is tudja megmondani, gyári-e a beszerelés vagy sem - mondjuk a mosóberendezés hiánya közelről elég szembetűnő... Egy kiskategóriájú vagy régebbi autó már nagyobb feltűnést kelthet kékes fénnyel, hiszen a xenon ezeknél nem annyira elterjedt extra, régen pedig nem is létezett. Ugyanakkor sokat elárul Komáromi ezredes azon megállapítása, hogy a baleseti és intézkedési statisztikák alapján az utólagosan beszerelt, vagy jóváhagyási jellel el nem látott xenon-világítóberendezésekkel kapcsolatos probléma gyakorlatilag nem létezik. Tehát nem nézik a dolgot, a mosót, a szintállítót, semmit." Forrás
Őszintén szólva fogalmam sincs, csak arra gondoltam, hogy itthon is él elvileg a szabályozás, hogy xenon csak automata fényszóró szintszabályozós kocsikban lehet, vagy valami ilyesmi...