Koldulva tüntetett a bíróság előtt
BUDAPEST 003 Egyszemélyes tüntetést tartott tegnap a mopedesek védelmében a Legfelsőbb Bíróság épülete előtt Bander Ferenc (34). A Mopedautók Érdekvédelmi Egyesületének elnöke így szerette volna felhívni a figyelmet, hogy a jogalkotók a rendszám és a B kategóriás jogosítvány kötelezővé tételével már sokadszorra tettek keresztbe a mopedeseknek. Az alkalmat megragadva Ferenc 49 napos börtönbüntetésének kiváltására is adományokat gyűjtött. Elmondása szerint ugyanis a szolnoki bíróság több alkalommal is alkotmányellenesen büntette meg a rendszám hiánya miatt, miközben az országban mindenhol máshol segédmotorként kezelték járgányát. Tehát az azonosító nélkül is közlekedhet. - A szigorítással a rászorulókkal szúrtak ki a legjobban! Sok nyugdíjasnak és mozgássérültnek a moped volt az egyetlen lehetősége, hogy elmenjenek orvoshoz, és egyedül intézzék ügyeiket, ám a B kategóriás jogosítványt nem fogják tudni kiváltani - panaszolta el a Blikknek Ferenc. - A közúti közlekedésben való részvétel megfelelő szintű jogosítványhoz kötése a járművezetői felkészületlenségből fakadó biztonsági kockázat csökkentését szolgálja - válaszolt a kérdésünkre Albert Péter, a Közlekedési Minisztérium sajtóreferense.
És még egy a híradóból...
MTV HÍRADÓ_2009.04.03.
2009-04-03 péntek 19:38 MTV1 Híradó Este
19:38:51-19:40:43
Mv.: - Rendszámot kapnak a Quadok és a Mopedautók. Szerda óta a városi kisautókat csak személyautókhoz érvényes jogosítvánnyal lehet vezetni. Míg eddig elég volt a segédmotoros vezetői engedély. Sok mozgássérült éppen azért járt Moped-autóval, mert nem lehetett B-kategóriás jogosítványa. Így ők azt mondják, a szigorítás ellehetetleníti őket.
R.: - Szabó Mihály 3,5 éve rokkant nyugdíjas. Cukorbetegsége miatt amputálni kellett a bal lábát. Mopedautójával legtöbbször bevásárolni és orvoshoz jár.
Szabó Mihály: - Más autót nem is nagyon tudnák vezetni. Mert épp a kuplungos lábam van amputálva, mondjuk át lehet alakítani, de a jogosítványomat is nem kaptam meg, a cukorbetegség végett.
R.: - A városi kisautót áprilistól csak B-kategóriás, azaz személyautóra érvényes jogosítvánnyal lehet vezetni. Az egyik Mopedautó-forgalmazó a Legfelsőbb Bíróság előtt tüntetett a jogszabály-módosítás ellen. Szerint a városi kisautókat pont azoknak találták ki, akiknek személyautóra nem lehet jogosítványuk.
Bander Ferenc, Mopedautó-forgalmazó: - Amennyiben B-kategóriával lehet ezeket a járműveket vezetni, úgy az emberi jog sérül és azok a személyek, akiknek egyébként ez a könnyítés született, azokat veszi ki pontosan az érdekeltségi körből.
Barna Péter, főosztályvezető, Közlekedési Minisztérium: - Ez nem kerékpárszerűen, hanem gépkocsiszerűen vesz részt a forgalomban.
R.: - A Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője azt mondja, a Mopedautó vezetéstechnikája az autóéhoz és nem a motoréhoz hasonlít. Ezért kell hozzá B-kategóriás jogosítvány.
B.P.: - Ha valaha, valamikor megszerezte azt a felkészültséget, aminek alapján B-kategóriás vezetői engedélye lett, ez továbbra is érvényes a Mopedautó vezetésére akkor is, hogyha az egészségi alkalmassága már nem teszi lehetővé, hogy magának a személygépkocsinak a vezetésére érvényesítse a vezetői engedélyt.
R.: - A Quadok vezetése is szigorodott. Azokhoz mostantól A-1 kategóriás jogosítvány kell. ***
Ha a helyedben lennék, én megtámadnám az NKH határozatát egy közigazgatási perben. A Legfelsőbb Bíróságnak volt már néhány határozata, amikor a magyar jogszabályokkal szemben a közösségi jog előírásait vette fegyelembe. Szerintem jó esély van rá, hogy a 2006/126/EK irányelvvel ellentétes határozatot az LB megsemmisítse.
Persze egy kibicnek semmi sem drága. DE ha az NKH ellen sikerül megnyerni a közigazgatási peremet, akkor a visszakapott pénzből (illetékek, ügyvédi költség, stb) én támogatnék egy másik pert, amit a jogosítvány miatt indít valaki. Természetesen csak a saját nevemben nyilatkozok, akik pénzt küldtek nekem a pereskedéshez, azoknak visszaküldöm ha nyerünk, vagy átcsoportosíthatom, de csak ha úgy döntenek.
Ha meg vagy elégedve a járgányoddal, és nem akarsz 4 év múlva egy bizonytalan állapotú mopedautót venni, akkor szerintem ne add el. Most az árak is nyomottak, csak áron alul tudod eladni, amikor meg majd újra lehet vezetni M jogsival, akkor az árak is biztosan felszaladnak. Ha anyagilag megengedheted magadnak, akkor vegyél erre a néhány évre egy 3 kerekű járgányt, azokat továbbra is lehet vezetni M-es jogsival.
Sziasztok!Valaki tud nekem tanácsot adni,hogy mi csináljak a moped autómmal,mert nincsen csak A jogsim .Adjam el vagy Várjam meg a 2013-matt utána tényleg lehet vezetni A jogsival?Meg azt se tudom,hogy ha lesz rajta rendszám akkor is 2013 után lehet A jogsival vezetni vagy akkor már be ne lesz,hogy B jogosítvánnyal lehet csak vezetni.Na szóval minden információ érdekel mert nem tudok semmit.Előre is köszönöm a válaszokat.
6 elem közül 4. Alja, teteje, eleje, oldalak. hátulja. Ha ebből 4 határolja, akkor "Karosszériával ellátott jármű". Azt nem írja, h. nyitott, v. zárt, de ez jelenti a karosszériát.
Mindenkinek, Gyurmá-nak is, mégegyszer:
Az L6e brumik NEM SZEMÉLYGÉPKOCSIK!!! Le lehet venni a napirendről. Ennyi, most a végkifejletnél elvárható lett volna, h. ezt figyelemmel kísérjétek, ha egyáltalán érdekel. Már elnézést... üdv
Valamelyik , a KÖHÉM-et módosító EK előírás tételesen tartalmazza , hogy mikor számít egy felépítmény zártnak : a padlólemez , a tető , az oldalablak stb , ezeknek ha valahány százaléka megvan akkor zárt . Ebben a jogszabályban beta9 van otthon . De az biztos , hog yegy ilyen nyáriasítás nem oldja meg a problémát .
A karosszériával szerintem nem érdemes trükközni, a vezethetőség megítélése szubjektív dolog, az NKH-nál szemrevételezik a járgányt, és ha hasonlít egy mopedautóra, rögtön előírják a B-s jogsit.
Több fantáziát látok abban, hogy ki kell pereskedni az M-jogsi használatát. Nemrég hozott a fővárosi bíróság egy közigazgatási perben egy olyan ítéletet, hogy a hatóságok nem hozhatnak a közösségi joggal ellentétes határozatot. Márpedig a B-s jogsi előírása az L6e kategóriába tartozó járművek esetében ellentétes a 2006/126/EK irányelvvel. A bibi csak annyi, hogy ez az irányelv csak 2013-től lesz kötelező érvényű, de egy próbapert szerintem megérne. A fiam továbbra is furikázni fog a mopedautójával, ha feljelentik, én végig viszem a pereskedést.
Egyébként az idézett jogszabályban az az alapvető probléma szerintem, hogy összemossa a 4 kW teljesítményű 45 km/h tervezési sebeségű L6e kategóriát, a 15 kW teljesítményű, és akár 100 km/h sebességű L7e kategóriával. Az utóbbi járművek esetében a 2006/126/EK irányelv is B kategóriás jogosítványt követel meg, azzal a kitétellel, hogy lehetőséget ad a B1 jogosítvány előírására is, ha ezt egy tagállam jónak látja.
Esetleg ha valakinek van ideje kivárni, megfellebbezhetné az NKH határozatát, amiben előírják a B-s jogsit az L6e kategóriába tartozó járművére. Kb. 1 év alatt a bíróság határozatot hozna a közigazgatási perben, és akkor lehet hogy elég lenne az M-es jogsi. De addig nem lenne rendszám sem a járgányon, így közlekedni is bajos lenne vele.
Lassan 1 hete jelent meg a Magyar Közlöny 41 száma. Azóta nagyon sokszor beszéltünk itt a fórumon arról, hogy végre hajlandók a mopedautókat segédmotorként üzembe helyezni. Ez nagyon jó hír, de emiatt ki kell fizetnünk a motorkerékpárokra előírt regadót. Ha személygépkocsiként helyeznék üzembe a mopedautókat, akkor jóval több regadót kellene fizetni.
Igaz ugyan, hogy az M-es jogsival elvileg nem lehet vezetni a mopedautókat, viszont lejárt B-vel igen. Ez sok embernek nagy előny lehet. Továbbá nem kell időszakos műszaki vizsgára vinni a járgányainkat, nem kell zöldkártya, és a törzskönyvet sem kell kiváltani. A kötelező biztosítás is csak 3e Ft körül van évente.
Gondolkodom, mert nagyon mérgesít, hogy most mikorra végre kicseréltük a feszültségszabályzót és lehetne használni a járművet már nem tudja használni az akinek vettem...
Valamit mégiscsak ki kellene találni, hogy 2013 ig ne kelljen várni!Hátha mégis maradt valami kiskapu, csak eléggé furmányos nép vagyunk...
A 3 kerekűvé alakításon kívül eszembe is jutott valami, ami talán segíthetne
Ime a részlet:
Arra gondoltam, hogy egyértelműen írják a "zárt utasteret" azaz cabrió simán vezethető?Fogok egy dekorfürészt levágom a tetőt, majd hajtatók pár alulemezt füleknek és mint egy cabrióhoz a kemény tetőt vissza lehetne rakni rá, majd szárnyasanyával pár helyen felfogatni.Na jó kicsit jobban kidolgoznám, pl kédergumit is raknék, hogy ne ázzon be! Nyáron így nem kellene "B"-s jogsi?:)
Azon már rég túl vagyunk, hogy csak személygépkocsiként lehet üzembe helyezni a mopedautókat. Amikor még személygépkocsiként helyezték üzembe a mopedautókat kb. 200e Ft-ba került a procedúra, ez most kb. fele annyira csökkent, + továbbra is élvezhetjük a segédmotorokra vonatkozó kiváltságok nagy részét. Szerintem a teherautóknak sokal magasabb az éves fenntartási költsége, néhány év alatt megtérül a regadóra kifizetett összeg.
A BLDC motor nem csak agymotorban létezik, a rövidítés csak annyit jelent, hogy kefe nélküli állandómágneses motor. A robogókba szerelt aksik egy mopedautót 20 km-re se vinnének el, így nem éri meg szétfaricskálni egy elektromos robogót.
én is 90 körül vettem hasonlót két személlyel (+200kg)egész jól megy ,na most két ilyen akár repülne is:-))plusz a variátornak annyi előnye van a agymotorral szemben hogy házilag is tudod variálni az áttételeket mint egy benzinesnél.
teherautóra nincs regadó ,ezért hozzák nyakra főre be őket.
A szgk ra és a mkpra van.A teherautós változat csak a szgk ra alternatíva.Arra az esetre ha nem lehet smkp a mopedautó.tegyél be két 2000w os robogómotort ami variátoros kettőt kapsz kb 200 ért ,elektronikávan akksival,variátorral, mindennel használtan.
Lehet nehéz a felfogásom, de ebből a hirdetésből én nem jöttem rá, hogyan lehet megúszni a regadót.
Ja van még egy ötletem:)
Nekem régi mániám az elektromos autó, szeretném villanyosítani a moppedautóimat, de eddig anyagilag még nem érte meg az átalakítás. Egy 5 kW teljesítményű, 17Nm nyomatékú (3600 ford.) BLDC motor, vezérlővel együtt 300e Ft. A Z402-es Kubota 4 kW teljesítményű, és csak 14 Nm a nyomatéka.
Ha megvenném a motort, és a forgalomba helyezés előtti vizsgálat idejére kölcsön adnám kb. 10e Ftért, akkor 30 vizsga után, lenne egy ingyen motorom. Már csak a lithium aksikra kellene összekuporgatni kb. 1 millát:)
Na jó, tételezzük fel, hogy az NKH egy L6e kategóriába tartozó járművet hajlandó tehergépkocsiként üzembe helyezni. Ebben az esetben valóban megúszod a regadót,
DE:
- kell eredetvizsgálat,
- 2 évente műszaki vizsga,
- környezetvédelmi igazolólap,
- törzskönyv,
- az okmányirodában a 3500 Ft többszörösét húzzák le rólad,
- a kötelező biztosítás is sokkal több lesz mint 3000 Ft/év.
Szerintem ha mindent összeszámolunk, a végén mégiscsak olcsóbb kifizetni a regadót. Ha meg esetleg az AB jogosnak találja a panaszunkat, lehet vissza is kapjuk a nagy részét, volt már rá precedens.
De ha már ötletelünk, lenne nekem is egy tippem a regadó minimalizálásához.
Ki kell venni a diesel motort, és be kell építeni egy 50 cm3-is robogó blokkot a helyére. Miután megkaptuk a rendszámot, vissza lehet rakni az eredeti motort, többet úgysem kell műszaki vizsgára vinni a járgányt.
Kb. így lenne a legegyszerűbb megoldani a motorcserét:
A képen egy Yamaha blokkhoz épített kispolszki difi látható. Simán beférne az eredeti motor-variátor-irányváltó egység helyére. Csak hátra menet nem lenne, de az amúgy sem kötelező előírás a segédmotorok esetében.
szerintem ha valakinek van egy Aixam a két ülés mögé beszerel egy rácsot az oldalüvegekre pedig rudakat akkor ugyanúgy lehet teher autó mint a Citroen SaxoVan egy csomó autó van a neten amit így hoznak be.Minden féle tipus.Tavaly óta már menetlevél sem kell ha magánszemély a tulaj és nem számolnak el kilómétert.+,5 tonna alatt jó rá a sima B s jogsi.Ha pedig valaki cég névre veszi a dízel áfája visszaigényelhető!!!!!
Azért nem rossz dolog legálisan 210 ért tankolni gázolajat.
A teher autókat csak forgAlomba kell helyezni más költség nincs.
Szóval az Aixamok amúgy is két személyesek akkor meg érdemes teherautóként behozni.
Mivel a Piaggio ApeCar járgányom eléggé kiszolgálta már az idejét , lassan krisztusi korba lép , élete mediterrán szakaszában egy olasz kisváros polgármesteri hivatalában tengette az életét -- ami gondolom annyit jelent , hogy alkamazottak vezették és ennek megfelelően kímélték -- majd után én következtem , hát azért nálam is igénybe volt véve tűrőképessége , meghát 32 év az 32 év . Szóval felmerült bennem , hogy kellene egy fiatalabb , és akkkor gondoltam rá , hogy tulajdonképpen regadómentesen kellene bejönnie -- de ez a mopedautókkal kapcsolatban ( noha tudtam ezekről karosszéria-változatokról is ) fel se merült eddig ; igaz a regadó sem .
Amúgy van a hírdetésben némi tévedés : pont a motorkerékpár jogsi az amivel nem lehet vezetni (majd) őket , szinte minden mással .
Ehhez kapcsolódik : voltam János bácsinál Szedresben , neki is gondjai lesznek a nyár közepén , ő ugyanis "A"-s jogsival vezeti a Microcar-ját . Mint kiderült , van jogsija traktorra is , évekig szállította a cukorrépát . Szóval 10 tonnás , többszáz lóerős kormánykerekes óriásvontatót vezethet 2 nagy pótkocsival , vagy megnyergelheti a 100 lóerős Honda Gold Wing-et a mellékötött autónyi oldalkocsival ( oldakocsizott az öreg évtizedekig) , de egy mopedautót......
Remélem azért lesz lehetőség ezeknek pontoítására .
Na ezzel a járgánnyal nem kell trükközni, legálisan beépíthetsz az első kerékbe egy 2 kW-os agymotort is. Ettől nagyobbat nem nagyon lehet megfizethető áron kapni. De ha ez kevés lenne, az 50 cm3-is blokk helyére simán be lehet építeni egy 4 kW-os villanymotort, ami még mindig legális. Mivel a villanymotorok rövid ideig a névleges teljesítményük többszörösét is le tudják adni, nagyon jó menetdinamikát lehetne elérni egy Ape-val. Inkább a futómű szab határt a tuningnak:)
Nekem van egy platós háromkerekűm ( Milano Empolini), a másik indexes fórumon már írtam is róla másfél hónapja : ha 4 csavart kitekerek lejön a plató , és mindenhez hozzá lehet férni , áttekinthető , szerelhető , emberi léptékű valami . Azonfelül külön van a motor ( egy hagyományos Minarelli kismotorblokk) és a difis irányfordítós egység . Azon tűnődök , hogy viszonylag egyszerűen meg lehet csinálni hibrid üzeműre . Vagyis a motor és az irányváltó közötti Hardy-tárcsára rá kell tenni egy lánckereket vagy ékszíjtárcsát , és be lehet hajtani villanymotorral . Az akksik elférnek a platón , és nem kell hozzá különsebben szétberhelni a gépet , visszaállítható az eredeti állapot . Ha kikapcsolom a benzinmotor és üresberakom a váltót , bekapcsolom a villanyt akkor az viszi a járgányt , ha beröccentem a kétüteműt akkor az . És önindítóként is használható a villanymotor . Ezek persze távlati tervek , csak úgy nézegetem a verdát , ha már megvan .