Gondolom a tanácsadói tevékenységeid eredménye ez:
http://www.gazdasagiradio.hu/cikk/16011/
Buszra száll a MÁV? Gazdasági Rádió, MTI, 2009. március 7. 09:10
A vasúti személyszállítás helyettesítésére szolgáló, közúti helyközi személyszállításra keres vállalkozókat az ország egész területére a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. - a tárgyalásos közbeszerzési felhívás a Közbeszerzési Értesítő legutóbbi számában jelent meg. A megkötni kívánt keretszerződés összege 200 millió forint, plusz 100 százalék, azaz a felső határ 400 millió forint lehet.
Ajánlatot azt tehet, aki már 2007-2008-ban is folyamatosan végzett személyszállítást autóbusszal. Feltétel még, hogy az ajánlattevőnek a nettó forgalma 2006-ban és 2007-ben - külön-külön - elérje a 200 millió forintot. A részletes feltételeket az ajánlati dokumentáció tartalmazza, amelyet 15 ezer forintért lehet megvásárolni. Az ajánlattételi határidő március 18. A második fordulóba továbbjutó ajánlattevőket március 31-ig értesítő az ajánlatkérő. A kiírás szerint az összességében legelőnyösebb ajánlat lesz a nyertes.
Ez világos, de egy Vésztő-Körösnagyharsány vonalhoz hasonló vonalakon járhat AGV is, úgysem fognak hömpölygő tömegeket szállítani. Attól persze még fenn lehet tartani, csak felesleges. A helyzet meg szerintem Magyarországon nem olyan rózsás hogy minden tanyáért vonatot járassunk.
Néha még EU pénzt is szereznek hozzá, lásd holland-német határt metsző vicinális.
Ez az, hogy az is ott van. És most függetlenedjünk el a határátmenettől, mert ha az nincs már nem is támogat az EU? Én régóta támogatom az elővárosi vonalak fejlesztését, ami ma Budapestet kivéve nem megy sajnos.
Csak akkor azt mondd már meg, hogy mindezek ellenére Nyugaton hogy oldják meg? Ott miért éri meg?
Nem látom az összefüggést.
Nyugaton a vicinálisok több mint kétharmadát a tartományok /régiók tartják fenn, NEM az állam.
Ez itthon is meg lehet csinálni.
Hozuk létre a régiókat. szólj az ezerévesvármegyemagyarszentség elvet valló pártnak.
Hol van az a határ amitől megéri/-vagy legalábbis nem tetemes veszteséggel tudnak utast szállítani? Mert ha tényleg ilyen mottó alapján dolgozunk, akkor az ésszerűség elég sok vonalbezárást von magaután. Akkor vegyük alapul a Tiszántúli régiót. Jelenlegi mellékvonalakból csak a 121, 125 egy része, 128 Békéscsaba-Kötegyán rész, 116-os vonalakat 'ésszerű' fentartani. Utasszám alapján. De ha még belevesszük a nagyobb forgalmú elővárosi vonallá alakítható, jelenleg mellékvonalként működő vonalakat, akkor jöhet még a 117-es Tiszalökig, 115, 109, 106, nagyhümmögve esetleg a 102, de ez inkább a turizmus miatt. Másik pedig az összehangoltság.
A Régiókban illetve tartományokban, közlekedési szövetségek vannak, ami nem csak a vasutat foglalja magában.
A menetrend nem külön kötött pályára meg gumikerékre készül- mint a közismerten gazdag hazánkban- hanem rendszerbe ágyazottan/szép Magyar kifejezéssel/.
>mindezek ellenére Nyugaton hogy oldják meg? Ott miért éri meg?
Nyugaton már rég bezárták a nagyon kis forgalmú mellékvonalakat.
A többi meg anyagilag (bár a financiális szempontok titeket nem szoktak érdekelni, csak fizesse valaki más, a többi nem fontos! :-) ) ott sem éri meg. Hatalmas a ráfizetés. Csak ott van pénz az ilyesmire, nálunk meg más, sokkal fontosabbtól kell elvenni.
Mennyire vagy ismerős Fehérváron és a XX. századi történelmét mennyire ismered? Lehet, hogy súlyos hiba a belvárosba lakótelepeket építeni, de ha azok már ott vannak, akkor ez a közlekedés szempontjából egy adottság. Különben meg nem csak a buszállomás létezik, a megállóhelyeken is elég élénk az utascsere. De ez a vicinális topikban eléggé off:)
Ha egy százezres várost a buszállomás mellett akarsz elhelyezni, akkor 20-30 emeletes házakat kéne építened. Egyébként meg súlyos hiba a belvárosba lakótelepet építeni. Nem ott a helye. Ugyanúgy ahogy a piacot vagy a plázát sem az ipartelepre építjük. Vagy Salakszentmotorosra (Sárszentmihály) Fehérvár helyett.
Buszból kettő kell, vonatból egy is elég, tehát éppen a jegyvizsgálóra sem lehet kifogás.
Csak kérdés egyszerre van-e annyi utas. És a gyengébb forgalmú időszakokban ha nem kell akor már gáz. Ráadásul kihagytad a számításból azt, hogy katonatelepen kóborolna egy ráhordóbusz, ami már plusz személyzet, és plusz eszköz. És a vasúti szerelvények és a buszok ára köszönüviszonyban sincs egymásal. És a fenntartásukban is vannak jó nagy különbségek.
Azért vegyük figyelembe, hogy lehet, hogy a busz bemegy a központba, de az nem jelenti azt, hogy az összes munkahely és iskola ott van.
Nem, de a többségnek nem a város széle a célállomás.
Miért, nálad mennyi idő egy átszállás? És mennyi idő alatt ér be a busz a vasútállomásig?
23 perc a menetidő busszal, közvetlenül.
Széchenyi tér-Állomás: 6 perc
átszállás: 3 perc (szerintem ez elég szűknek nevezhető...)
Kecskemét-Katonatelep: 5 perc
átszállás: 2 perc, visszairányban inkább 3.
Katonatelep körbejárása: 7 perc.
Összesen: 23 perc. Lényegileg nem gyorsabb, de sokkal kényelmetlenebb és körülményesebb. És jóval drágább is.
>Pedig kevésbé valószínű, hogy a nehezen gyalogló nyugdíjas a Fehérvári belvárosi piacról Bp-re utazzon haza, úgyhogy itt a gyaloglás hiánya nem lehet elsődleges szempont.
Aki nem nyugdíjas, gyalogoljon a lustája! Úgyis kövér!!
Ezzel a gondolatmenettel csak az a gond, hogy a fehérvári lakótelepek jelentős része közel van a busz megállóhelyeihez. Aki pedig távolabb lakik, általában több (sűrűbb) helyi buszjáratra szállhat a buszállomáson, mint a vasútállomáson.
Katonatelep a nevét Katona Zsigmond szőlőnemesítőről kapta. Ott van a Mathiász telep a vasútállomás mellett. Mathiász János kecskeméti szőlőnemesítő ;)
"Másrészről Katonatelep és Kecskemét közt is vannak tanyák" Hát azok éppen nincsenek túl sokan. És a Metro-ig amúgy is szükséges lenne valaminek kimenni.
"De a félóránként járó vonat vajon eszközzel, személyzettel olcsóbb lenne-e annál, mint most, hogy félóránként kiszalad oda egy busz?" Eszköz: adva van mindkét esetben. Személyzet: forgalmi szolgálat adva van mindkét esetben. Buszból kettő kell, vonatból egy is elég, tehát éppen a jegyvizsgálóra sem lehet kifogás.
"Tetszene-e az utasoknak az átszálláskényszer?" Azért vegyük figyelembe, hogy lehet, hogy a busz bemegy a központba, de az nem jelenti azt, hogy az összes munkahely és iskola ott van. Jelenleg is vannak átszálló utasok. És különben meg: tetszik-e az utasoknak, hogy nincs vonat? Mondjuk 14 mellékvonalon. Vagy még több helyen.
"Vajon melyik lehetőség esetén fog korábban az autójába ülni?" Aki autóba akart ülni, vagy meg van rá a lehetősége az már meg is tette. Elég csak kimenni, megnézni.
"kb ugyanakkora menetidejű" Miért, nálad mennyi idő egy átszállás? És mennyi idő alatt ér be a busz a vasútállomásig?
Csak ugye kérdés, hogy mi van akkor, ha pl igen feszített ütem jön ki a dékörre, akkor vajon belefér-e egy többletmegállás. Gyanítom nem, bár talán itt is lehetne kompromisszumos megoldást kötni. Viszont a kelebiai oldalban simán megvalósíthatónak tartom megfelelő szándék esetén.
Amúgy Baján is a vasúthoz közel fekszik a Tesco, csak itt ugye van kisebb szintkülönbség a töltés miatt...bár itt is láttam a Tescoból Baja-Dunafürdőre kigyalogló utasokat...