Keresés

Részletes keresés

john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14414
Köszönöm a tanácsokat Neked is!
Előzmény: Törölt nick (14406)
john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14413

>Polifoam szivacsalátét, amit régen leragasztottak a sinek alá, pár év alatt tönkrement, foszladozott,

A polifoam nem szivacs. És jól is néznének ki a tisztelt kivitelezők (épület szigetelés) - nem beszélve a tulajokról -, ha a polifoam elkezdene porladni.

Amikor elköltöztünk a Duna mellé, (napimádó lévén) azonnal beszereztünk egy-egy polifoam fetrengőt a párommal (uszkve 14 éve). Azóta nyúzzuk, tekerjük, áztatjuk, szárítjuk. A durva mechanikai behatásokat leszámítva, semmi baja egyiknek sem.

 

>a leragasztott kavicságy ne lógjon túl rajta, mert a ragasztós kavics kőkeményre köt, és az alépítmény zaját leviszi az asztalra, ha lelóg a parafáról.

Na, látod?! :) Polifoam esetében ilyen nem fordulhat elő, mivel a megkötött ágyazat (ha ügyes vagyok) egyáltalán nem érintkezik az asztal lapjával.

Előzmény: hamel (14405)
john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14412

>Lehet, hogy hülyeség, mert még nem próbáltam.

Na, ez az! Mármint nem a hülyeség, hanem a nem próbálás. Én sem próbáltam még, eljött az ideje.

 

>Arra figyelj, hogy a tompább anyag ne legyen puhább is!

Ha most csak úgy belegondolok, akkor az a meglátásom, hogy az esetek többségében a kettő majdhogynem egyenesen arányos... :]

 

>A mozdony azért viszonylag nagy súlyt jelent és belesüppedhet az ágyazatba.

Hmmm...

Meglátjuk. Szvsz ahhoz, hogy valami belesüllyedjen az anyagba, viszonylag kis (végony) felületen kell érintkezne azzal. Pl. ha leteszed a mozdonyt a polifoam lapra és rajta hagyod egy órán keresztül, miután leveszed, egészen biztos, hogy a kerekekek a nyoma meg fog maradni.

De ha a sínek a töltésanyaggal együtt kerülnek felerősítésre (ragasztásra), akkor a felület még nagyobb (szélesebb) lesz, tehát a súly eloszlik.

Előzmény: jakoa (14404)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14410

MÉg valami!

Zajcsillapítás ügyebn keszthelyi tapasztalat:

Fleischmann ProfiGleis vágányok: zajos, szerencsére "csak" Nürnberg főpályaudvara iylen.

Tillig H0 Elite, a hozzávaló Styrostone ágyazattal: csend.

Előzmény: Törölt nick (14409)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14409

Ha szántóföldet szeretnél csinálni a vágányzatból, akkor arra ideális a polifoam, vagy ilyenek.:-)))

 

Valóban, az épülő TT asztalomon 2x2mm-es parafa van a sínek alatt (úgy értem, hogy 2mm-es parafa, két rétegben). Mivel utálom a szögeket a sínek közepén, így kétoldalas ragasztó van alattuk, majd erre jön a kavicságyazat.

Nos, a parafa csillapítja a menetzajt, egészen jól. Addig, amíg a kavicságyazat ragasztója meg nem köt, és nem rögzíti abszulút mereven a vágányokat. Ekkor a zajcsillapítása nulla.

 

A Z asztalomon más a helyzet, ott a nyílt vonalon a töltés csomagolóanyagokból megmaradt hungarocell. Erre került rögzítésre szintén kétoldalas ragasztószalaggal sínanyag, majd a kavicságy a szokásos módszerrel.  A byílt vonalon hangtalanul suhannak a vonatok.

Előzmény: john07_doki (14401)
hamel Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14405
Nemrég olvastam valamelyik topicban, (talán a szekszárdi kollégáktól ?) hogy a Polifoam szivacsalátét, amit régen leragasztottak a sinek alá, pár év alatt tönkrement, foszladozott, úgyhogy újra fel kellett szedni mindent. Pedig a szivacs valóban jobban csillapítja a zajt. Parafánál az is segít, ha az alátét csíkot szélesebbre szabod, hogy a leragasztott kavicságy ne lógjon túl rajta, mert a ragasztós kavics kőkeményre köt, és az alépítmény zaját leviszi az asztalra, ha lelóg a parafáról.
Előzmény: john07_doki (14401)
jakoa Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14404

Arra figyelj, hogy a tompább anyag ne legyen puhább is!

A mozdony azért viszonylag nagy súlyt jelent és belesüppedhet az ágyazatba.

Én polifoam-ot nem használnék. Helyette inkább a parafa és arra vékony habfólia, amelyet pl. műszaki cikkek (DVD olvasó, stb) csomagolásánál használnak.

Ez nem tud sokat süllyedni.

 

Lehet, hogy hülyeség, mert még nem próbáltam.

Előzmény: john07_doki (14401)
john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14403

Naaa... ez jó. Így tesztelgetnem sem kell. :) Köszi!

Már csak azt nem tudom, hogy ha hallgatok rád a gazdaságosság tekintetében, akkor mit csinálok a megmaradt 4 kiló ragasztóval? :))

Nem mindenkinek mérhető az asztala km2-ekben.. :)

Előzmény: Törölt nick (14402)
john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14401

>Most már olyat szeretnék mutatni, amelyen úgy látszik a vágányzat, hogy betonaljas az állomás és az oda, ill. az onnan elvezető pályarész.

Jut eszembe:

Láttam/olvastam, hogy pl. Csíkos is parafa alapokra helyzte a vágányzatát. Olvastam valahol - talán más Topic-ban -, hogy más így tett, mondván az majd csendesíti a szerelvények futását, tompítja a menetzajt. De nekem az rémlik, hogy nem nagyon váltotta be a parafa alap a hozzá fűzött reményeket.

 

Jómagam most arra az elhatároásra jutottam, hogy még "tompább" anyagot teszek a vágányzat alá: polifoam lapot.

Úgyhogy most az jön, hogy kipróbáljam, mivel lehet a legoptimálisabban leragasztani... Aztán ha azzal meg vagyok, felteszem a síneket (csak úgy balhéból) és készítek pár fotót.

 

 

john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14400

>A kép felrakása nem mindenkinek sikerül:)

Kössszz... :)

OFF: Volt egy kis problémám a kitallózásnál, mivel 2 egyforma fájl nevű állományom is volt a mappában, csak más kiterjesztéssel. Kicsit meglepődtem, amikor a Corel fájlt, a mérete miatt nem tudta betenni. Aztán amikor rádöbbentem a turpisság(om)ra, a beillesztés elmaradt. Ilyen az, amikor az ember a munkája mellett játszik is egy kicsit... :)

ON

 

>esetleg nagyobb és talpfákról kép?

Itt (MH) sajnos nincsen. Most már olyat szeretnék mutatni, amelyen úgy látszik a vágányzat, hogy betonaljas az állomás és az oda, ill. az onnan elvezető pálya.

Előzmény: Törölt nick (14398)
jakoa Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14399

Én arra gondoltam, hogy az ilyen helyeken általában a valóságban is megtalálható a vezérlést tartalmazó szürke doboz, mely álcának tökéletes.

Részleteket nem ismerve gyanítható, hogy az adó és vevő elemek fizikailag messzebb is helyezhetőek a paneltól. Egy 3mm-es led meg valóban szinte mindenhol elfér. (parkoló autó, épület, fa, stb.)

Előzmény: Törölt nick (14394)
john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14397

>Az enyémek - amelyeket első nekifutásra lefestettem - így mutattak <kép>.

Látom, csak nekem hiányzik a kép... :) amelynek kitallózása megtörtént, de a beillesztése elmaradt...

 

Előzmény: john07_doki (14367)
john07_doki Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14396

Szevasz,

Nem tudom, hogy mások feltették-e már e kérdést (bocs, most nincs kedvem visszalapozni...);

Hány "TV" lehet meghajtani egy elektronikáról?

Mert ugye előfordulhat, hogy pl. az állomáson a forgalmista és 3 házzal arrébb a Marcsi néni is ugyanazt az adót nézi. Pláne ha valaki azt az időt választja az asztala témájául, amikor még nem volt "lavór" a tetőn. :)

Előzmény: tatombak (14382)
etwg Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14395

Ma már aránylag kicsik, igy könnyebb elrejteni. A reflex fotoelem (ado-vevö) kb. 3 mm átméröjü, 1,5 mm magas hordocska, ami simán elfér a talpfák között. A mozdonyra alulrol csak egy alufoliát kell ragasztani.

 

A hosszanti fénykapuk már nehezebbek, de viszont igen nagy /több méter/ a hatáskörük, igy akár a terepasztal szélére (épületekbe stb.) telepithetök.

 

Azért hoztam fel a lézerfényt is, az több 10 m-re elmegy, igy akár a terepasztal alatt is lehet, fenn meg csak 2 (vagy több) tükörrel oda lehet irányitani ahol szükség van a fényre, majd vissza a terepasztal alá az ott levö fotodiodára.

A fénynyaláb igen kicsi (1-2 mm) igy a tükrök is ilyen kicsik lehetnek. Persze, ha a lézer láthato, nem okvetlenül a legszebb látvány a piros vagy zöld fénypont.

Láttam egy terepasztalon, ahol a fény a fatörzsben ment fel, a fatörzsben volt a tükör is, majd egy odun (lyukon a fában) jött ki a fény. Ha portalan a környék, akkor nem láthato.

 

Van olyan megoldás is (hajdanán vagy 30-40 éve a brünni nagyterepasztalopn volt elöször bevetve), amikor egy speciális központi fényforrás (az adott esetben neoncsö volt, ma már sokkal jobb egy LEDes lámpa - akkár infrafényes is), ami felülröl bevilágitja a az egész terepasztalt. A sinek között vannak a fotocellák (nagyon kicsik ma már), amik azonban csakis erre a speciális, vibrálo fényre reagálnak. Anno az ugy volt megoldva, hogy a terem világitása izzokkal történt a neon csö meg csakis a fotodiodák világitására szolgált. A kiértékelö áramkörben mindenképpen kell egy PLL (akkoriban csak szürö) áramkör, ami csak a speciális fényre reagál a közönséges fényre nem.

Igy, ha egy jármü (bármilyen) eltakarja a fotocellát az foglaltat fog jelezni.

Előzmény: Törölt nick (14394)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.20 0 0 14394

Ezek az optikai megoldások nem igényelnek extra, terep- és vasútüzem-idegen tárgyakat a pálya mentén?

Mibe lehet, vagy érdemes ezeket elrejteni?

Láttam képet ilyen opto-kapukról, de ott virított a NYÁK darab a sín mellett...

Előzmény: etwg (14391)
rakaTTantunk Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14393
Kösz, rákattantam!
Előzmény: róbertke (14361)
tatombak Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14392

Ha már mágnes ,akkor frappánsabb a Hall.

Azzal jónéhány mozdonyt meg is lehet különböztetni ,ha van egyáltalán erre igény !

És sokkal gyorsabb is ,ráadásul biztosan kapcsol.

Előzmény: róbertke (14390)
etwg Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14391

Minden szobajöhethet, ami az adott feladatot jobban kezeli.

 

Ha vonatonként egyetlen kapcsolojelre van szükséged, akkor a mágnes + HALLelem vagy Reed , rfeflexios felület+ infra detektor mind jo. De egyikkel sem tudod közvetlenül kapcsolni a mágneseket (jelzöt, váltot). igy kell egy közbülsö elektronika.

Egy sorompot meg lehet hogy fotocellás szerkezettel (lézer + fotodioda) biztosabb kezelni. Ha a lézer átvilágit a sinenk felett akkor minden jármü automatikusan megszakitja és zárja a sorompot. Akár ott is maradhat egy leszakadt vagon. Lézer helyett vehetsz infrafényt is de azt nehezebb beállitani, és kisebb a hatásköre.

Előzmény: tatombak (14388)
róbertke Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14390
..vagy mágnes által működtetett reed-relé. OFF méretben van még egy megoldás amit a Fleischmann használ, külön rugós érintkező a mozdony alatt.
Előzmény: tatombak (14388)
jakoa Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14389

Azt hiszem, hogy minden kérdésre érkezett válasz, ehhez már nem tudok mit hozzáfűzni.

Itt az áramfelvétel csak számít, részben pedig a relé kapcsolási ideje.

Előzmény: Törölt nick (14385)
tatombak Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14388
Esetleg a Hall elem ,vagy az Infra pár nem jöhet szóba ?
Előzmény: etwg (14387)
etwg Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14387

Ilyen kapcsolomegoldások sokkal bonyolultabbak mint gondolná az ember.

 

Valoban a fémkerék is kapcsolhatja, ha a szigeteö hézag üres, azaz fémkerék besüllyedhet a két sin közé. Sajnon meglehetösen megbizhatatlan a dolog, mert a legkisebb szemét is bajt okoz.

 

A mozdony (vágy alvázas személykocsi világitással) ugy kapcsol, hogy egy kerék a szigetelt sindarabon van, ugyanzon oldal többi kereke meg azon kivül. Igy a mozdony érintkezöi rövidrezárják az áramkört.

 

Valamennyi kapcsolosín helyhez kötött, azaz azért tesszük oda, hogy akkor kapcsoljon amikor kell (pl. a sorompo elött).  A sorompo után meg van egy másik, ami visszakapcsol. Ha most bevonjuk a teherkocsik fémkerekeit is a kapcsolási rendszerbe, elöfordulhat, hogy a mozdony már nyitja a sorompot a tehervagon meg zárná (tudom, hogy ez most nem élethü, de igy talán érthetöbb).

Annek viszont az szokott lenni a következménye, hogy leég a mágnes.

Föleg olyankor amikor akaratlanul áll meg a kerék ott ahol nem kell.

 

Igy a legegyszerübb az a megoldás amikor csak a mozdonyt vonod be a vezérlésbe (azaz a teherkocsikerék nem kapcsol).

Igy is balhé lehet még a világito személykocsikkal, mert azok is kapcsolni fognak.

Előzmény: umbriel73 (14386)
umbriel73 Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14386
Az miért jó, ha csak a mozdony kapcsol és más fémkerekű, akár teherkocsi nem?
Gondolok itt pl. egy sorompó-vezérlésre, ahol mindegy ki lép be, kapcsolni kellene...
Vagy erre a sínszál melletti érintkezős megoldás választandó? (BBTB-nél a 6641)
Nem tudom ez utóbbi mennyire használatos manapság.
Előzmény: jakoa (14381)
Gábor 70 Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14384
Sziasztok!


Ugyan így használom én is. Plusz a elvágott kapcsoló részt és a pályát egy zavarszűrő kondival is összekötöttem mert egy idő után a keletkező szikráktól enyhén be égett és romlott az üzembiztosság . Illetve a kitérőket jelzőket is egyen feszültséggel táplálom a biztosabb működés érdekében .
Előzmény: jakoa (14372)
tatombak Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14383
Lesz majd új film ,mert sokkal többet tud már azóta !
Előzmény: tatombak (14382)
tatombak Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14382

Sziasztok !

 

Elkészült és árkalkulálódott a "TV Effekt" .

 

1200Ft ért tudom adni ,akit érdekel E-mail publikus !

 

film

 

és kép

jakoa Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14381

Elvileg igen, de gyakorlatilag áthaladáskor elég kevés az az idő, ameddig kapcsol.

Én pl a váltókat közvetlenül kapcsoltatom vele és nem elég biztos a váltás, főleg gyors szerelvény esetében..

Pontosan ezért (is) teszek közé szigetelőt, hogy csak a mozdony kapcsolja.

(Az egyenlőségjel a szigetelő rész)

-----==---==-------------

          |

          |

          v

Előzmény: Törölt nick (14380)
BaTTka 1 Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14378
Le vagyok maradva. Akkor tehát így helyes: NEM ÉRDEMES....stb.
Előzmény: Törölt nick (14377)
Törölt nick Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14377

OFF

20Ft/kg

Szombaton adtam le a régi gázfűtő cuccainkat.

ON

Előzmény: BaTTka 1 (14376)
BaTTka 1 Creative Commons License 2009.01.19 0 0 14376
Nem érdemes! Már csak 50 Ft körű annak a MÉH-ben egy kiló vasé:-)))
Előzmény: jakoa (14374)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!