Keresés

Részletes keresés

james 36 Creative Commons License 2009.01.05 0 0 10546











Szemléltető rajz
a vasúti balesetek megelőzése érdekében.
james 36 Creative Commons License 2009.01.05 0 0 10545







Egy kis olvasni való,
talán valakinek érdekes.
vasutTOM Creative Commons License 2009.01.05 0 0 10544

A nyelvezettel kapcsolatban. A veszprémi állomások történetét kutatván a következő írást találtam:

 

"A veszprémi gőzsikló!
Rendőrhatóságunkhoz!

 

(Felháborodás a vonatsiklások miatt. „Veszprémi Hírek” 1897.01.03.)

 

1896. Saját külön viczinális gőzkisiklónk.
A veszprém-győri viczinális alkotás szép reményekre jogosító módon nyittatott meg, hogy dísszel és nagy bankettel, közhatóságaink képviselőinek jelenlétében, deczember hó 15-én. És átadatott vala az előzetes műtanrendőri bejárás foganatba vétele után decz. hó 16-án a közönség forgalmának. De viczinálisunk egyet gondolván még azon napján oly módon próbálta megczáfolni nagyhírű tchnikusok és műtanrendőrök megnyugtató tudományát még az napon – a forgalomnak átadás napján – kiugrott „először”(!), de mint alább látjuk nem utoljára, gyarló földi pályafutása vágányaiból.
Szerencsére nagyobb baj ugyanakkor nem történt, habár a kis machináció meredek töltés felett merészelt kilépni reáerőszakolt pályafutásából.

A második kisiklás:
Viczinálisunk hámból kiugrott lovacskája csak felfordulván, de ki nem múlván, deczember 16-án még az napon az istrángok közé visszaemeltetett és így újra befogatván vígan pöfékelve újból mozogni kezdett és szállította továbbra is az elbizakodott, avagy életunt vakmerő turistákat Veszprémtől-Veszprémig.
Mígnem deczember 28-án megint megunván a nagyon is becsületes rendes kerékvágást, most már le a völgynek vakmerő iramban vágta földhöz magát a város erdei merész kanyarulatnál, elragadván kocsisát. A vonat most csak szerencsére tehervonat volt és arról az ugrásra eleve jól begyakorolt és mindig kész gépész és vonatvezető kellő időben leugrottak. Így történt tehát, hogy ez a siklás minden nagyobb szerencsétlenség nélkül, csakis a pályatestben és a mozdonyban okozott nagyobb károkat, nomeg szegény Volf kalauz – városunk elszánt szülötte – ütött be fejével egy pár újnyi vastag ablaküveget, szerencséjére vasból lévő, bátor feje keményebb lévén amaz üvegtábláknál.
A lovacska most már azonban csakugyan megdöglött és még most is 3 nap óta ott fekszik elnyújtott végtagokkal a meredek töltés oldalán.

Harmadik siklás:
A győr-veszprémi vonalon „szél” szárnyán rohanó segély-vonat amint lóhalálában sietve Zirczről, hitelbevett töltésén döglődő pajtásának segítségére a jutasi puszta alatt úgy siklott ki, hogy amíg a mentőkocsi mozdonya jobbra, addig a szerkocsija balra átot csinált.
Ez így egy merész „kanyarotty”-al keresztbe állott a már régi szilárd töltésű váltói között, decz. 28-án d.u. 3 órakor, - ó mávi rémület! – a fél 5-kor berobogó gráczi vonat elé.
A környékről összesereglett emberek segítségével a kisiklott mozdonyt a töltés mellé lökték. Az állomásfőnök pedig szokott barátságos vidám mosolygásával szalutálva fogadta a fél 5-i személyvonatot.”

Előzmény: SÜNÖCSKe (10540)
BCmot Creative Commons License 2009.01.05 0 0 10543

Köszi szépen!

Még a 64-es répcelaki és a 65-ös vönöcki baleset érdekelne. Meg ami még esetleg ezen a vonalon történt! Előre is köszönöm!

Előzmény: wrn30601 (10539)
RhB Creative Commons License 2009.01.05 0 0 10542

Pedig van, ami itt is volt már... (Keress rá a "gurító" szóra!)

 

Előzmény: trancegod (10535)
Infós Creative Commons License 2009.01.05 0 0 10541
És nem kisikamlott, pedig befejezett múlt, vagy mi a fene... :-)
Előzmény: SÜNÖCSKe (10540)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2009.01.04 0 0 10540
Tetszik a cikk nyelvezete :)
Előzmény: wrn30601 (10539)
wrn30601 Creative Commons License 2009.01.04 0 0 10539
Vasvármegye című napilap 1898.05.26.-i száma:

„F. hó 23.-án délelőtt 4 órakor a Niczkről Kenyeri felé haladó 17. sz. nagy tehermozdony a Rába hídon átjövet 23 üres kavics-kocsival együtt egy erős kanyarodásnál a védtöltésen áthaladva a kenyeri határában egy 5 méter magas töltésről kisiklott. A mozdony belefúródott a puha töltés oldalába , a szerkocsi lezuhant a mélységbe. Szerencsére, emberéletben kár nem esett, ami Dietrich József mozdonyvezető éberségének köszönhető. Ezen kavics-vonat a czenki cukorgyár iparvágányára hordott kavicsot a királykuti bányából. Szerencse az is, hogy a fél órával előbb arra áthaladt vegyes-vonattal nem történt ez a baleset, mert ezen vonat mindenestül a mélységbe zuhant volna. Pár napi munkába kerül, míg a pálya helyreállítható lesz, mert a nehéz mozdony kiemelése erős feladat.”
Előzmény: BCmot (10538)
BCmot Creative Commons License 2009.01.04 0 0 10538

Hello!

1898 Nick. Ki mit tud róla?

sansan Creative Commons License 2009.01.04 0 0 10537

 A 80-as évek második felében a fradiban dolgoztam,előfordult ,hogy megnyomták szergejjel a földkúpot.

Álltalában friss föld volt a vágányok végén,mert annyiszor átmozgatták.

Akkoriban a 400-as nevű szállón laktam két mozdonyvezetővel és sajnos ezeknek az embereknek bizonytalan hátországuk,otthonhagyott családjuk,egyéb problémáik vltak.

 Meg is itták a magukét.

Rég elévült,ezért merem leírni,de ritkán jártak józanul a gurítóra.

Ilyen dolgok miatt elég sokszor kinyomták a vágányok végén álló földkúpokat.

Előzmény: Dumás Sanyi (10534)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.03 0 0 10536
MÁV 520,046 > 1969. Ferencváros > 1974. Ferencváros > S. 1975.VI.9. Fc.
MÁV 520,065 > 1969. Ferencváros > 1974. Ferencváros > S. 1979.IV.3. Fc.

Azaz a masinák valóban dolgoztak a gurítón, mitöbb, túlélték a baleseteket.
Előzmény: Dumás Sanyi (10534)
trancegod Creative Commons License 2009.01.03 0 0 10535
Ezek eléggé ritka képek, nem látam még egyiket sem.
Előzmény: Dumás Sanyi (10534)
Dumás Sanyi Creative Commons License 2009.01.03 0 0 10534
Sziasztok!

Segítenétek barátunknak?

http://fal-art.blogspot.com/2009/01/gurit.html
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.02 0 0 10533
Három korongot is találtam, de meglett a "Back malom" is, utóbbit feketével kereteztem, a balesetes korongot pedig sárgával jelöltem.
Előzmény: 1047 005-2 (10531)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.02 0 0 10532
Van egy másfél méteres régi helyszínrajzom, mindjárt előkeresem, csak közben keresem az 1004-es Dácsiát is...
Előzmény: 1047 005-2 (10531)
1047 005-2 Creative Commons License 2009.01.02 0 0 10531
Az említett állomáson hol volt fordítókorong?
Előzmény: Remete mh. (10530)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.02 0 0 10530
Átdúrom a VASÚT újságjaimat, közben próbálkozz a "Régi fotók" topicban is!!!
Előzmény: tamasi 48.-49. (10529)
tamasi 48.-49. Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10529

Baleset és áldozat mentes Boldog Új Évet kívánok mindenkinek!

 

Volna egy kérdésem!

 

Érdeklődnék hogy lenne - e képed neked ( VAGY VALAKI MÁSNAK ) az M47 1004 pályaszámú gépről?

 

Sajnos ez a gép hiányzik a gyűjteményemből! Bármilyen képet elfogadnék róla, lehet újságban megjelent kép is ha létezik egyáltalán valami a gépről!

 

A segítségeket előre is köszönöm!

Előzmény: Remete mh. (10522)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10528
No, most az egyszer: :))
Előzmény: Remete mh. (10527)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10527
Pardon, elütöttem egy billentyűnyit, a zánkai kocsik selejtre ajánlva 1987.II. !!!
Előzmény: Bárdos Imre (10524)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10526
A két gőzös Óbuda állomáson törte össze egymást ismeretlen körülmények között 1970.04.04-én, mikor a 3411 sz. vionat (324,1569) az állomási tartalékkal (326,026) ütközött. Érdekessége az általad írottaknak, hogy a 324,1569-est, a selejt bejelentőlap szerint az M324,798 psz. szerkocsival lett selejtezve, mert - mint a bejelentőn szerepel - a fenti psz. mozdony szerkocsijaként balesetet szenvedett Óbuda állomáson. Így azt gondolom a 328-as szerkocsit a balesettől függetlenül selejtezhették.

A 326,026-ról ez áll a a selejt bejelentő lapon "A gépezet a keret összetörve jelenleg Óbudán van, selejtezést a helyszínen lehet tartani és ott szétdarabolni."

A két kocsiról egyelőre semmit sem tudok.
Előzmény: Remete mh. (10525)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10525
M62,126 - Lehet (biztos), hogy az énáltalam megadott dátumok a pontatlanok, állhatott a Szergej 4 évet a Jj.-ban...

Egyébb adatok (egyelőre nincs is több):

MÁV 324,1569+ MÁV B328,669 szerkocsi (Dorog fh.). Selejtezésre felajánlva 1970.IV.20.-án, balesetes, főkeret eldeformálódott, füstszekrény elnyomorodott.

MÁV 326,026 (Hámán Kató fh.). Selejtezésre felajánlva 1970.V. Ez év IV.4.-én Óbuda állomáson balesetes. "A mozdony gépezete a baleset következtében erősen megrongálódott. Főkeret 100-120 mm görbült. Jobb oldali henger teljesen összetört a hozzátartozó vezérművel és hajtó rudazattal eggyütt. Kapcsolt kerekek forgattyú csapjai letörve..."

1987-ben selejtezésre felajánlott balesetes kocsik: Bx 50 55 24-28 312-2 és Dhz 50 55 (?) 94-20 069-1.
Előzmény: Bárdos Imre (10524)
Bárdos Imre Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10524
Az M62 126 dátuma biztosan nem téves? Nálam 1982.08.07 szerepel a baleset dátumaként, de erről iratot még nem találtam. Egyik hírforrásom (ma is aktív mv. Tp-n) csak az évszámra emlékezett, viszont a másik (egykori Nk-i reszortos, már régen nem vasutas) írta meg a pontos (ha pontos, tévedhetett ő is) dátumot. A vonatszám - és ez biztos - 14851, ez a postavonat volt, ami az állomáson határon túl álló tehervonat végére ütközött. Ma már nyugdíjas ozdonyvezetője 100-al jött Kiscséripuszta felől, ráfékezett Szabadbattyánra, mert az állomás ekkor még nyolcvanas volt és felállt, hogy kicsomagolja a vacsoráját. Ekkor következett be az ütközés, a gép eleje, mint azt fotók is tanúsítják, teljesen összetört, csak az a pici hely maradt szinte sértetlen, aho a mv. állt! (Ha nem éppen akkor éhezik meg, egy halálos áldozata is lett volna a balesetnek!)

A diósgyőri megfutamodásról nem tudtam eddig.

A hivatkozott zánkai baleset 1986.07.15-én 10:09-kor történt, a III. vágányon áthaladó 19712 sz. személyvonat (M62 128 + 9 kocsi) 3-9 kocsijai - közöttük az általad írottak is - siklottak ki a 2. sz. váltón. A baleset előtt a PFT. javítást végzett a váltón, melynek során a 2. csúcssínösszekötő rudat leszerelték, és csak a siklás után szerelték vissza, azt állítva, hogy az már a vonat érkezése előtt a helyére került. A vizsgálat során viszont bizonyossá vállt, és az újbóli jegyzőkönyvezés során az érintettek is elismerték, hogy a vonat behaladása előtt a rudat nem szerelték vissza, az a két sínszál között feküdt. A behaladó szerelvény súlya alatt ezen okból a váltó megnyílt és tartósan feles állásban maradt, ami a kocsik kisiklásához vezetett.
Előzmény: Remete mh. (10522)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10522
Böngészem az újabb infókat elő:

M62,126 - 1986.IV.14. Szabadbattyánnál az 1485 sz. tehervonatot vontatva ütközött.
M47,1004 - 1984.I.4. Diósgyőr állomásról megfutamodott és kisiklott. Főkeret mindkét vége súlyosan deformálódott. Emiatt selejtezésre felajánlva a Szolnoki jj.-ban 1986.III.17.
A 19-17 003-1 és Bh 20-17 221-1 psz. kocsik a zánkai (erről Imre valami?) balesetben sérültek, hossztartók meggörbültek, keresztartók leszakadtak, kocsiszekrények deformálódtak, selejtezésre felajánlva Dunakeszi Jj. 1986.II.27.
sínbohóc Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10521
Nem az a lényeg! Hamar, sok hozzászólást, mert tegnap az előző nickjét "elásták"m6303 :-))
Előzmény: levaija_84 (10520)
levaija_84 Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10520
Mikor egy vasúti járművel összeütközik egy közúti jármű, általában a közútiban esik a legnagyobb kár, valamint a benne ülőkben, akik gyakran meghalnak. Szinte soha nem a vasúti jármű a vétkes egy ilyen esetben. Akárki is a felelős, akkor is emberek sérülnek meg nagyon súlyosan, vagy meghalnak, miért az a kérdés, hogy a vasúti járművel mi történt. Ha valaki megsérül vagy meghal, miért érdekes az hogy egy lemezdobozzal mi történik?
Előzmény: m6304 (10519)
m6304 Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10519
A vonatnak semmi baja nem lett? Búék!
Előzmény: 95 55 2241 152-4 (10516)
Remete mh. Creative Commons License 2009.01.01 0 0 10518
Gondolkoztam is picit rajta, minek kellett egy állatelütést bejelenteni, hiszen (saját tapasztalat), a személyzet csak felrakja a hátsó vezérállásra a vadhúst és gyerünk tovább. Valószínú, hogy a nagytestű, aggancsos áldozat olyan sérülést okozott (lámpa letörés? szélvédő törés?), ami miatt muszáj volt jegyzőkönyvezni.
Mostanában a fácánnal, varjúval ütközött és berepedt ablakú Bzmot motorkocsikat úgy forgatják a szerelvénybe, hogy a pókhálós szélvédő legyen a kocsik felől...
Előzmény: Bárdos Imre (10514)
dulla Creative Commons License 2008.12.31 0 0 10517
Az év utolsó napján is.
http://belfold.ma.hu/tart/cikk/aa/0/32991/1/kekhirek/Kisteherauto_es_vonat_utkozott_BacsKiskunban

BÚÉK!
95 55 2241 152-4 Creative Commons License 2008.12.31 0 0 10516

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!