>A kisvasút ugyanis alapvetően nem egy elavult szerkezet: ma is megállná a helyét, ha korszerűsített formában meglenne.
Alapvetően a hanglemez sem elavult szerkezet. Némely tulajdonságában jobb, mint a CD. Mégsem állja meg a helyét, a nép CD-re váltott.
Csak a néhai hanglemezgyártók nem követelik, hogy korlátozzák a CD-gyártást, és nem akarnak még több pénzt a hanglemeziparba, hogy azonos versenyhelyzetet teremtsenek a bakelitlemez számára! Ez pedig nagy különbség.
Mielőtt a következő hozzámszólásod úgy kezded, hogy "te hülye f...!" :-)) :
Megértem a fájdalmad a kisvasutak (mellékvonalak) megszüntetése iránt. Nekem is ott a szekrényben a NAD lemezjátszóm, és néha meghallgatok egy-egy hanglemezt (ritkán, mert a lejátszás árt nekik...). De utána beteszem a CD-t a "játékosba". Gazdasági kényszerből. :-))
A szekeret amikor felváltotta a vasút, az a technikai fejlődés eredménye volt. Nem a gazdasági kényszer hozta.
Bocs, de olyan magas labdákat adsz, hogy nem bírom megállni, hogy ne feleljek, remélem, nem haragszol :-))
A vasúti szállítás egyeduralkodóvá válása nem gazdasági kényszer volt? Nem a legolcsóbb szállítási módot kell választania minden, a gazdaságban működő résztvevőnek, gazdasági kényszerből?
>A békéscsabai kisvasutat amikor felváltotta az autóbusz, azt a pénztelenség, a spórolási inger hozta.
Pénztelenségből vettek buszokat?
A spórolási inger meg kötelező minden gazdasági szereplő számára, pl. a te háztartásodban is, ugye? :-)) Ez csak a vasútra nem igaz, mert azt más fizeti :-)))
>(szerintem senki sem haragudna meg például Újkígyóson, ha a falu széles főutcáján 80 km/óra engedélyezett sebességű, megfelelő biztosítóberendezéssel ellátott pályán, korszerű alacsonypadlós, légkondis kisvasúti szerelvény járna Bcsaba-Békéssámson viszonylatban, és nem volna buszjárata a településnek).
Nem haragudna meg, csak ha nekik kéne fizetni. De akkor nagyon!
Embör! Hódmezővásárhelyről van szó, ahol a most megnyílt iparvágányon kívül kismillió áruszállítási feladata van a vasútnak. Sőt a mozdonyvezetők, kocsivizsgálók, kocsirendezők inkább panaszkodhatnának, hogy többletfeladat van, a fizetés meg maradt a régi (de nem teszik, mert kulturáltabbak annál, mintsem ilyen dolog elhagyná a szájukat).
Ne azt nézd, hogy ha évente 20.000 tonna, az napi 80 tonna. Nem minden nap fognak kocsit beállítani, hanem mondjuk 4 naponta, és akkor már nem 365 kiszolgálómenet közlekedtetése szükséges a 20.000 tonna áruhoz, hanem csak kb 90. Így már biztosan megéri. (különben hozzá se fogtak volna).
A szekeret amikor felváltotta a vasút, az a technikai fejlődés eredménye volt. Nem a gazdasági kényszer hozta.
A békéscsabai kisvasutat amikor felváltotta az autóbusz, azt a pénztelenség, a spórolási inger hozta. Nem a technikai fejlődés, hiszen ha lett volna lóvé, akkor például még korszerűbbre cserélik a síneket, villamosítják a vonalat, nyomvonalkorrekciót hajtanak végre, stb. A kisvasút ugyanis alapvetően nem egy elavult szerkezet: ma is megállná a helyét, ha korszerűsített formában meglenne.
(szerintem senki sem haragudna meg például Újkígyóson, ha a falu széles főutcáján 80 km/óra engedélyezett sebességű, megfelelő biztosítóberendezéssel ellátott pályán, korszerű alacsonypadlós, légkondis kisvasúti szerelvény járna Bcsaba-Békéssámson viszonylatban, és nem volna buszjárata a településnek). (haragudnának viszont, ha elrendelnénk, hogy csakis lovaskocsival utazhatnának)
>Amiket felsoroltál, azoknak a dolgoknak (jégszekrény, mezítlábas gyerek, stb) az eltűnése a technikai, kulúrális, stb fejlődés következménye.
Sajnos nem. Feltalálták a cipőt? Vagy a népnek kifejlődött a kultúrája, és felhúzta? Nem. Az a gazdasági fejlődés eredménye, hogy több cipőjük lett.
>De ezt ne hasonlítsd össze mondjuk a kisvasutak vagy a mellékvonalak eltűnésével, mert annak oka nem a technikai fejlődés volt, hanem a kényszer: a pénztelenség.
Ismét nem. Pénztelenség, amikor vett a MÁV pl. 379 Szilit, meg ki tudja hány Szergejt, pl.?
Kifejlődött a kisvasutak helyett egy sokkal olcsóbb közlekedési-szállítási mód, mint ahogy a hűtőszekrény olcsóbb lett a jégszekrénynél.
>De a jégszekrény helyett nem azért lett hűtőgép, vagy a mezítlábas gyerek helyett nem azért lett 10 pár cipő/gyerek, mert nem volt az országnak pénze.
Sőt, ellenkezőleg. A gazdasági fejlődés miatt lett, amit (részben) a technikai fejlődés is erősített. A technikai, és az ezzel szorosan összefüggő gazdasági fejlődés tette partvonalon kívülre a kisvasutakat és a (legtöbb) mellékvonalat is.
Ettől még mélyen átérzem a fájdalmad (sőt, én még a valamikori szekeres fuvarozók fájdalmát is átérzem, akiket a vasút tett taccsvonalon kívülre...). De, sajnos, a kisvasutak is úgy jártak, mint a jégszekrénykészítők.
Azért, mert ebben a topikban hagyományosan nem az a jóhír, ha jár a vonat, hanem az, ha nem jár:) (a Kunsági Dízel topikban, mely topiktól a vicitopikosok kiütést kapnak, viszont szerepelt már a hír)
Ezt az ON-topik jóhírt miért nem láttam még itt? http://www.delmagyar.hu/hodmezovasarhely_hirek/18_esztendo_utan_ujra_jar_a_vonat_a_szikancsi_utnal/2080295/
Amiket felsoroltál, azoknak a dolgoknak (jégszekrény, mezítlábas gyerek, stb) az eltűnése a technikai, kulúrális, stb fejlődés következménye. Nem kár értük.
De ezt ne hasonlítsd össze mondjuk a kisvasutak vagy a mellékvonalak eltűnésével, mert annak oka nem a technikai fejlődés volt, hanem a kényszer: a pénztelenség. A politika úgy ítélte meg, hogy nincs pénz vasútüzemeltetésre, vasútfejlesztésre. Spórolásképpen jött helyette a közútra való átterelés.
De a jégszekrény helyett nem azért lett hűtőgép, vagy a mezítlábas gyerek helyett nem azért lett 10 pár cipő/gyerek, mert nem volt az országnak pénze.
Válasszuk külön az igazi fejlődéstől a kényszermegoldásokat!
Rummal Moldova is foglalkozott, ott is meg volt írva, h akkor ott nagy csapás volt a megszüntetés, a vasutat akkor nem tudta a busz pótolni, télen nagy hóban nem tudott menni, és nem tudták ,h jön-e egyáltalán.
Idézet Moldovától: "- Mit szólt annak idején a vasút megszüntetéséhez? Próbált-e tiltakozni?
- A vasútnak tekintélye volt, az autóbuszban nem bíztak az emberek, és kezdettol fogva nem akarták. Minket vezetoket meg sem hallgattak, mégis ránk haragudott a nép.
- És most, egy év után, hogy áll a helyzet? Bevált az autóbusz?
A sovány, kopott ruhás férfi forgatja a cigarettát az ujjai között, láthatólag tudja, hogy az elnöki íróasztal mögött meg kell válogatnia a szavait:
- Semmiképp nem vált be. Eloször is: drágább. A vasúton tizenegy forint húsz fillér volt a retúrjegy Szombathelyig, a buszon egy menet tizenegy forint hetven fillér, és ehhez jön még a negyven fillér biztosítás, ami kötelezo.
Másodszor: a buszon állandó a zsúfoltság. Érthetetlen, hogy miért engedik. Ha én az ötszemélyes kocsimra hat embert veszek fel, megbüntetnek, a busz viszont vihet húsz emberrel többet, mint amennyi elo van írva.
Harmadszor: a buszon nincs elegendo hely a csomagoknak; negyedszer: nincs mellékhelyiség, ezért az öregek és a betegek alig vállalkozhatnak az útra, ötödször: elofordul járatkimaradás, tavaly november 7-én én magam tettem panaszt, most május vége van, de még nem válaszoltak rá. A Volán nem sokat törodik Rummal.
- Legalább volt valami haszna a községnek a vasút megszunésébol?
- Semmi. A felsobbség nekünk ígérte a síneket, de mikor kiderült, hogy a kohók sokat fizetnek érte, rátették a kezüket. Kértem a bazaltkövet, kellett volna a belterületi utunkra, de azt is felszedték, és elvitték Szombathelyre, nekünk meg ha kell ko, hozathatunk magunknak Sümegrol."
Ez volt 1975-ben azóta ugyan változtt pár dolog, de akkor tuti hiba volt megszüntetni azt a vonalat.
A Veszprém-Alsóörs vonal pedig a másik, azóta nagy kerülővel mehet csak a vonat
Na ja. Az emberek 90% nem kívánná vissza azt a közlekedést. Kelés 3-kor, vonat indul 3/4 4-kor, érkezés 1/2 5-kor, de a te műszakod csak 1/2 6-kor kezdődik, így egy órát unatkozol. Délután hazaindulásnál ugyanez van. Várhatsz egy órát, ha nem a fő műszakban vagy. A gőzmozdonyos vonat lassú, nyáron ha lehúzod az ablakot, akkor füdstölt hús leszel. Örülsz, ha állóühelyet kapsz. Stb... És hétvégén a rossz csatlakozások helyett szívesebben mennél autóval rokonlátogatóba, de csak vonattal tudsz.
Amúgy ha már régi vasút. Rum felé megszűnt a vasút. Délután buszkonvoj megy, délelőtt meg még ma is alig kapsz állóhelyet. A buszok hétvégén csak a faluk szélén mennek el, a vonat bent állt meg a faluban. Rumtól egy köpés Rábatőttös, ahová alig van busz, főleg hétvégén. Így sokan autóval járnak. Ha lenne vonat, sokan csak Rábattőtösre mennének, és ott átszállnának. Akár autóval vannak, akár biciklivel. Sőt akkor még ráhordó buszt is megérné üzemeltetni. De meg kellett szüntetni, pedig tömött MD ment csúcsidőben! :(
Jajj! Legalább te ne írj ilyet, legalább te ne játsz ezt a bevágom a durcisat. Időnként pedig egész jó dolgokat írsz. Nekem speciel nagyon tetszett, mikor talán az Kunsági Dízel topicban elmesélted, hogy hogyan is tetszett meg neked a vasút. Ha jól emlékszem, talán az útátjáróban álló szekérről szemlélt szuszogó gőzmozdonyról szólt... De amúgy teljesen igazad van. Mindíg van 2 tábor, 2 fajta megközelítés.
Az egyik ugye a gazdasági, pénzügyi oldal. Lényegileg elfogadhatjuk, hogy annó az ilyen indokok vezettek a sokak által olyan hőn áhított kisvasutak megépítéséhez. Mert ugye adott mennyiségű áru olcsó elszállításához kellett vmi, és így lettek ők. De ha felidézzük az ismert szöveget, miszerint porból lettél és porrá leszel, átértelmezhetjük ezt afféleképpen is, hogy ami egyszer létrehozott az is fog elpusztítani. És lám ez is történt, gazdasági indokból jöttek létre, és azok is okozták a vesztüket később. Tehát ez az egyik oldal, ez az az oldal, az az érvrendszer/szempontrendszer ami a folyamatot mozgatja/mozgatta.
És ugye van a másik, a vasútbaráti oldal, akit -mindezt figyelmen kívül hagyva- inkább a dolog szépsége, varázsa, bennsőséges világa fog meg. Ez is normális dolog, nagyon sok ilyen ember van. Ők ebben találják meg a szépséget, a dolog "értelmét". Csak ugye ezek szubjektív dolgok, nem meghatározhatók kiszámolhatók, és nem is mindenkinél, hanem csak a vasútbarátok kicsiny csoportjánál számítanak.
Az összetűzések pedig ott kezdődnek, amikor pl a két fajta érvrendszert megpróbáljuk összemosni, és az egyik oldalt megpróbáljuk a másik érveivel, szempontrendszerével meggyőzni. Mint tapasztalhatjuk ez nemigazán megy.
Nem mondanám azt, hogy rossz helyen jár itt az, aki érzelmi alapon közelíti a dolgokat, csak számolnia kell azzal, hogy mások másfajta megközelítést alkalmaznak, és sajnos a számokat nem lehet érzelmekkel felülírni...
Az az életérzés, azzal a vasúttal teljesen más volt!
Az emberek egy részének ilyen jellegű elképzelései hatására létrejött a nosztalgiaipar. Miután a vasút sem mentes a nosztalgiázási lehetőségektől, a nosztalgiaipar részeként kialakult a vasúti nosztalgiaipar több ága. Az egyiket ismerjük is. :)
>De azok a vonatok-vasutak 1959-1980 között. Az élet volt.
A Mendén ütközött vonat kalauzkocsijába sokan fel akartak szállni, mert a vonatra egyáltalán nem fértek fel. A vonatvezető szigorú volt, nem engedett fel senkit. Így ezek az emberek életben maradtak. Az élet volt.
Ma már nincs olyan, hogy vonat az állomáson hagyjon embereket (eltekintve évi kb. 1 különleges esettől). Ez is élet.
Akkor az élet másképp föstött a mozdony vezetőállásáról.
>Így van! Kár,hogy aki fizeti nem veszi észre,hogy kevés a húr a hegedűn,csak egy dobverő van stb....
Szerinted nem szól egy "kissé" hamisan? :-)
Aki odaadja a pénzt (kicsit zavarja a kép tisztaságát, hogy az országban dolgozók pénzét, nem a magáét), azt a nótát rendeli, hogy "jobb zsebedből a bal zsebembe".
És amíg ez a nóta értelme, az sem zavarja, hogy egyáltalán nincs húr a hegedűn, és a vonó a puszta fát nyöszörgeti. Ez van.
De azok a vonatok-vasutak 1959-1980 között. Az élet volt.
Teljesen egyetértek! Az az életérzés, azzal a vasúttal teljesen más volt! Nem volt IC, meg EC, csak gőzös, meg kiskocsi (ABy mot), meg szeneskályhás kocsik, meg gőzfűtéses 19-17-es A kocsik...hát igen, akkor volt valami élményt nyújtó.