A penész azért van, mert magas páratartalom van bent és talál a falon olyan felületet, ahol ki tud csapódni. Ha szigetelsz azért lesz veszélyesebb, mert melegebb lesz bent, ugyanakkor ha "hiba" marad a szigetelésben ugyanúgy meglesznek a hőhidak, harmatpontos helyek. Ezek többnyire sarkok, mennyezeti élek, lábazat, nem megfelelően szigetelt födém esetén a gerendák látszanak a penész miatt pl. Mindez azért, mert ezek a helyek utólag nehezen javíthatóak és ezért nem is foglalkoznak vele, vagy hanyagul.
Amit tehetsz, ha jót akarsz magadnak: 1) Nem kötsz kompromisszumot, és megcsinálod azonnal korrektül. és 2) Megoldod bent az állandó, gépi szellőzést, hogy szabályozni tudd a páratartalmat. Utána garantáltan nem lesz penész sehol.
Szellőzésre passzív ház topikban találsz megoldásokat, olvass vissza.
Ha elhagyom a lábazatszigetelést most, és ettől még penészesebb lesz az alja, akkor inkább mégiscsak megcsinálom most azt a 30 centit, és tavasszal kiszedem alóla a betont, és egy egész lapot aláteszek fektetve. Így majdnem meg is lesz az 1m.
A padlót nem buherálom, az meg van csinálva, persze gőzöm nincs, hogy hogyan. A fürdőszobában és a konyhában padlófűtés is van, de nem tudom hogy hogy lehet leszigetelve.
A penészesedés hogy fog alakulni? Eddig ugyebár a vályog lélegzett, de a harmatponti kicsapódás miatt penészesedett. Ezután nem lélegzik majd, de (ha minden igaz) nem is éri el a kritikus hőmérsékletet.
Ha ez talajon fekvő padló, akkor nem kell lépéshang szigetelés, csak a peremszigetelésekre kell korrektül figyelni. Szerintem.
De valószínűsítem, hogy ő sem ezt rakná be, csak ez a legdrágább az árlistákban, aztán ha ott tartanak, úgyis ő hozza az anyagot, akkor már csak sima lesz beépítve, ami neki jóval olcsóbb. Ezért érdemes a beszerzéseket is magadnak intézni. Ha bevállalta a helyszínre szállítást, azt csinálhatja, de Te vedd meg. ;)
Ez így nem sokat mond, számold át teljes költségre/ munkafázis. És akkor jössz rá, hogy lehúznak. :)
Pl: Kavicsterítés annyi, hogy szétdobálja, széthordja talicskával, amit ráborít a gép. Ez 100nm-nél 2-3 óra kb 2 embernek váltva, de lehet annyi se. Megadott munkadíjban: 48E!
Kavics, zúzottkő ára felénk 15-20E/10 tonna (~6köb)+ fuvar, ami kb. 10-15E. Tehát az anyagár rendben van.
Ugyanígy a tömörítés is átbaszás. 1db gép kölcsönzése 5-8E/nap. 100nm tömörítése kb. 4-6 óra max, de nem szokták ennyire korrektül. Megadott díj: 97100 Ft (100nm). Persze fárasztó, de pár óra munkáért fáradok ennyiért.
Mindig számolj összességében egy munkafázissal, és próbáld megbecsülni mennyi ideig tart. Ők sose fogják addig csinálni, és nem azért mert rutinosak. ;)
Betonozásokat csinálják ők, de figyelj oda, hogy korrektül legyen.
Nem, bonyolultabb. :o) A ház le akar válni egy lakásszövetkezetről, ami csődben van, ez nem egy gyors menet. Amíg nem önálló társasház, addig meg nem tud pályázni.
A lábazaton elhelyezett hőszigetelés papírforma szerint 1m magas kell legyen, azonban lehet, hogy az alapod sem ér le addig. Ki kéne ásni és megnézni, hogy mi van a járda alatt. Igazából vagy élére állítod a táblákat és sok hulladékot csinálsz (ami jó lesz a belső padlóba), vagy fekteted.
Tedd fektetve, és amikor egyszer hozzáfogsz a padlóhoz, akkor tégy a külső fal mentén belül egy 1m széles hőszigetelést, ezzel is csökkented a hőáramot. (kis alapterületnél egyszerübb az egész padlót beteríteni hőszigeteléssel)
A két 1m-es hőszigetelő sáv elvileg felcserélhető, persze jobb a kettő együtt. A ház közepén már állandó hőmérsékletű a talaj ezért hagyható itt el a szigetelés.
A lécnél nekem sincs jobb ötletem.
Ha halasztól, akkor készülj fel rá, hogy a falad mentén csökkennek a hőáramok ( a hőszigetelés= igazából hőátbocsátás csökkentő), ami felerősítheti a lábazaton lévő hőátadást, azaz az intenzívebb hőcsere miatt lecsapódás és penész keletkezhet.
Viszont nem kis munka bontani és földet hordani..
A vízszigetelés nagyon fontos dolog, utólagosan csak 80%-os ra lehet megcsinálni.
Talán próbáld meg azt, hogy a lábazat külső részén válaszfallapokat helyezel el, ezek kemény felületet képeznek, ammire fel lehet tenni vízszigetelést, amit tovább kivezethetsz a járda alá. Ha a téglák vályog felöli oldalát kifurkálod, akkor a vízszintes falszigetelés hiánya miatt felszivárgó nedvesség a tégla függőleges üregein el tud távozni (a tégla és a vályog között csak mészhabarcs legyen a cement lezárja a pára útját). Ebben az esetben az indító sornak közetgyapotnak kéne lennie. A tégla üregekbe pedig polisztirol golyókat lehetne szórni, ami javítaná a hőszigetelését. Az egészre pedig mehetne rá az 5 cm xps.
Mindenképp tegyél lécet, mert nem lesz egyenes a szigetelés, és végig rések lesznek a táblák között a falon. A lap nem ragad oda rögtön, hanem csúszik lefele.
Ha vizes a falad, akkor ne eps-t tegyél, hanem kőzetgyapotot, mert akkor már csak befele fog tudni a víz, ergo szép penészes falaid lesznek.
Óóó, ne hidd. Majd a lakásszövetkezet és a pályázó kéz a kézben adja be a dolgot.
A keselyűk és a hiénák jól megférnek egymás mellett a dögön. Épp tegnap láttam egy természetfilmben az m2-n HD-ban. :) Ismerős volt, most már tudom honnét. ;)
Úgy, hogy ha nem nyer a pályázat, a pénzt akkor is ki kell fizetni.
Én még sikerdíjként is sokallnám, de így... Főleg, ha azt veszem, hogy max. 1.5 hónapja volt a szavazás és nov. 30 a beadási határidő. Így 2.5 hónapnál többet semmiképp' se tudna rajta dolgozni, 2 milla/hó fizetés meg azért már mégiscsak...
Amúgy talán megússzák, mert le akartak válni egy lakásszövetkezetről és az elakadt, ha minden igaz. Így - remélhetőleg - nem tudnak pályázni. Mire legközelebb menne ez a móka, addigra meg csak sikerül néhány ember szemét felnyitni...
Ha egy vastag kavicsréteget teszel a fal tövéhez, akkor ott gyakorlatilag egy árok lesz, kitöltve kaviccsal nemdebár? Nem félsz hogy az összegyűjti a fal tövébe a vizet?
.. de ha ennyire érdektelenek a lakók, akkor végiggondolva még igaza is van. Ha megengedik, ha leszarják, akkor ez szokott lenni. Elég ha kiegyeznek egymás között a résztvevők, és vannak elég pofátlanok, hogy átvigyék a lakógyűlésen. Ha nem mennek el elegen, és rögtön utána kiír mégegyet, akkor simán megyszavazható akár 3 emberrel is minden. Sokan ezzel vissza is élnek. Pl. olyan időpontra hirdetik meg, hogy direkte ne tudjanak odamenni.
Hallottam egyszer egy olyanról, hogy 1 lakó egy 4 lakásos társasházban megtette magát így közös-képviselőnek, majd megszavazott egy olyan magas közös költséget, hogy senki se tudja fizetni, és azonnal egy olyan rendelkezést is, hogy a lakásra ráterhelhető legyen. Rögtön jelzálogot rakatott a lakásokra. Szép lassan eltávolított mindenkit a házból és felvásárolta a lakásokat. Szóval ez nem játék.
Nem normálisak. :( Nekünk alig ez felett volt a hőszig költség, amiért drágább volt, az a szellőzők cseréje, új bádogszerkezetek, stb. A teljes papírmunkát és hivatalos követést az egyik lakó csinálta (ügyvéd), asszem 100-120E Ft volt az ő díja. Na most ha külsős, akkor sem fizettünk volna neki sokkal többet, mert ennyi az ára! És 4 kivitelező lett megversenyeztetve végül. És még így is azt mondom, hogy vagy a dupláját kellett /nm kifizetni, mint amikor a saját családi házamra csináltam. De ez benne van, ezek ki vannak egyezve mind, mert tudják, hogy nagyrészt támogatási pénz, és ez a többlet nem nagyon érinti a lakókat. Le kell nyelni a békát. De a tiétek nem béka, hanem DINOSZAURUSZ VZE! Nem tud papírokat adni? Milyen házszabályzat van ott, hogy ilyet megenged? Azonnal feljelenteni, eltávolítani, leállítani az egészet!
Én is fel fogom szedni a járdát a fal mellett, de nem betonozok vissza, azt tervezem, hogy csak egy vastag kavicsréteget teszek a fal tövéhez. (mondjuk most toldottuk meg egy cserépsorral a tető kilógó részét)
Semmi papírt nem tudott szerezni, mert senkit nem érdekel a dolog. Amúgy 1.6 milla a lakására jutó pénz, de ebben benne van az ablakcsere is. Arra nagyvonalúan 300 e-t számoltam, bár ismerősének 1-gyel több ablaknál 250 e volt az ablakcsere úgy, hogy redőnyt kapott ajándékba az összesre. Szóval a tegnap írtnál is nagyobb a lenyúlás. Rákérdezek a pályázatíró pénzére is, mert azt is sokallom, csak nem emlékszem pontosan.
Megvettem az anyagokat. 180k eddig a 100 m2-re (élvédőt még ma vennem kell).
A tüzépen végig austrothermről beszélt a hölgyike, aztán hogy-hogynem LB-Knauf lett árukiadáskor. Van minőségbeli különbség?
Az xps 5cm lett, mostmár nincs mit csinálni :)
Viszont jól elbizonytalanítottál Fürgenyíl, hogy csináljuk-e most a lábazatot. Ugyebár úgy terveztem, hogy a kb 120x60-as lapokat hosszában félbevágom, és ezek a 30 centis csíkok mennek a lábazatra. De akkor lehet hogy ezt kihagyom, tavasszal veszek még egyszer ennyi lapot, és felbontom azt a betoncsíkot. Ha 30 cm megy le a földbe, az már elég? Aztán meg csinálok vmi komoly alapra vmi szélesebb járdát körbe, ami jobban kifelé lejt.
Ha most nem rakom a lábazatit, de az indítót is megspórolnám, lehet úgy hogy kifeszítek egy madzagot, és az mellett kezdem? Vagy mindenképpen javasolt felültetni vmire, pl a már említett léc csavarozós módszer?
Utólagos víz szigeteléssel mit tudok csinálni? Nem nagyon van (egyáltalán nincs) pénzem falátvágásos, lemezbesajtolós, mittoménmivel benyomós mókára.
Sürgősen odab@szni az asztalra. Ott nem kicsi sikkasztás megy! Megfenyegetni, megrángatni, rendőrségen feljelenteni!
Én leszerveztem 10cm-es panelszigetelést anno, 2 lépcsőházas, 4 emeletes, 24 lakásos tömbre. Lakóegységenkénti költség 250E alatt maradt. Ennek a 2/3-át állta az önkormányzati segítség+pályázati pénzek. Maradékot meg a közös költségből összejött felújítási és egyéb pénzek. Tehát befizetni senkinek sem kellett. Ezt egy normális házban, nem sikkasztó közös képviselővel meg lehet lépni lazán.
Nem szezon előtt rögtön kell bevásárolni. Ez mindig így van. Fát is most vagy 1,5* annyiét kapsz, ráadásul csurom vizeset, ami tovább ront rajta. Szenet is szokták locsolni a köcsögök.
Ácsi, az ATH AT-L 45 lépéshangszigetelő lemez, ami direkt rugalmassá van téve, tehát benyomódik kissé. Szerintem azt nem szabad ekkora vastagságban úszó padló alá tenni. No meg a terhelhetősége is kisebb, mint a lépésálló, nagyobb sűrűségű padlóba való lapoknak. Nem? Javítsatok, ha tévedek.
Amúgy ne dőlj be minden szarnak. Én 16cm-t vettem (2*8cm)meg aljzatba 200E (~130nm) körül, biztos te is megkapod töredékéért a 8cm-t. Aztán szépen leraktuk mi, mert csak így lett olyan, amilyennek szerettem vna (korrekt, átlapolt).
Szóval ebben durva munkadíj van, pedig olyan tétel, amit te is megcsinálhatsz. Ha sokat pepecselsz, akkor is megvan 100nm 1-2 nap alatt még gyakorlatlanoknak is, fólia és vashálóterítéssel rá, betonozásra készen. Mi megszívtuk, mert a villanyszerelő sok kábelt lent vitt és ezeket be kellet vagdosni a lapba, nomeg sok vízcsövet, előremenő melegvizeket a két lap közé vágtam be. Mostani eszemmel már hőkéssel/ pákával megcsinálnám pillanatok alatt, de így 4-5 nap volt szikével meg egy szép forradásnyom párom lábán.
Sajnos az egész világ ilyen lehúzásból áll panel prg meg gyorskocsonkézpénzben ...stb (uzsora kamat x3 legálisan.com).
Kicsit úgy érzem magam mint a sőtét kőzépkorban ahol a papok üldőzték a tudást és aki akart valami értelmeset kitalálni az eretnek és mágjára vele .
5 éve építettem szalma szigetelésű házat na ez jól szigetel, de mire engedélyeztem annyi betonfejű bűrokrata marháva kellet veszekednem, hogy megöregedtem bele leközelebb paprikásdezodorral megyek be ügyet intézni :DDDD
Sziasztok, már próbálkoztam itt kérdéssel, amit végülis sikerült erősen leredukálni, tehát: Mikor jobb egy adott üvegyapot paplan hőszigetelése adott felületen adott vastagságnál (mondjuk 15cm), vagyis ugyanabban a térfogatban? Ha lazán van berakva a résbe és kirúgja magát és úgy tölti ki azt, vagy ha teletömöm és igazából nem tudja magát kirúgni, vagyis adott térfogatba nagyobb tömegű anyag kerül?
Túl vagyunk a tüzelővásárláson is, remélem hogy a szigetelés drasztikusan csökkenteni fogja a fűtési költségeket. Igaz, még mindig kb fele annyiba kerül szénnel fűteni mint gázzal, de azért ez a 3 hónap alatt a mázsánkénti 800 forintos emelés kicsit szíven ütött. Lehet hogy kevés lesz az a 12 cm szigetelés a falon? :-)