Sziasztok! Ha gondoljátok, akkor én felajálhatok a tárhelyemből egy kis darabot a képeiteknek. :) Természetesen ingyen. Ha nekem elkülditek a képet, akkor egy aldomainon keresztül elérhetővé teszem a kapcsolási rajzokat, képeket... ??
Én is ezen gondolkoztam. Nekem egy pc tápcsatin kint van a GND és a +48V, itt töltöm most sorosan, lehet hogy felrakok még egyet, az még 3 pólus, pontosan a 3 összekötés. 4 töltővel vagy ahogy Marió írta 4 szekunder tekercses trafós töltővel lehetne tölteni. Ráadásul így a doboz leszerelése nélkül bármikor bármelyik aksi feszültségét és áramát műterheléssel meg tudom mérni.
Minden akku csatlakozóit ki kell vezetni egy dugóra,ami egyik állásban sorosan,másik állásban párhuzamosan kapcsolja őket.Azután párhuzamosan tölteni őket.13,8V-os automata töltő.Esetleg 4db töltő,de az drágább.Én 3-at vettem.Természetesen véletlenül sem azonos feszültségen kapcsolnak le... Fontos a hatásfok: minél nagyobb pakkot töltesz,annál jobba veszi igénybe pénztárcád a rosszabb hatásfok okozta hőtermelés.Persze télen fűtheted vele a lakást. :) Időszakosan áramerősséget mérni az egyes akkukon, 1/10C-ot tartósan ne lépje túl az áramerősség.
Lejjebb, az a sárga rajz egy szuper, költség- és alkatrésztakarékos, félintelligens SLA töltő. impulzus-üzemben tölt, mér és lekapcsol ha a töltöttségi szintet elérte az akku. Ha lesz egy kis időm, akkor megépítem. Lehet, hogy ki is bővítem egy kicsit.
Persze, kéne másnak is, itt a szomszéd topicban is keres valaki éppen 5 amperest, de a 7-17 Ah-s akkukat nem célszerű ilyennel tölteni. Én ma találtam rá olcsón (300/db) vadi új, 230//15/43 Voltos, 45 VA-es trafókra, vettem is 10 db-ot, ebből gondolkodok valami intelligens töltőféleséget összehozni.
Nekem kéne 5 amperes töltő! Bár már van :D Azon viszont gondolkodtam,h kéne csinálni 4 12voltos IU karakterisztikájú töltőt ami egy trafóról menne ami 220 voltos primerrel és mondjuk 18 volt dcnek megfelelő 4 szekunder tekerccsel rendelkezik.
Noh beleneztem a kulturaltabb (mukodo) fekete toltobe. nagyjabol ugyanazok az alkatreszek vannak benne (pwm controller, mosfet, optocsatolo, erosito). A tobbi az dioda, ellenallas, kondi, biztositek.
Szoval szerintem at lehetne alakitani a zold toltot ilyenne. Lehet, hogy nem is kellene sokat varialni a zold tolton.
Ami kemeny dio - es sehol se talalok rola infot - az a kapcsolo uzemu transzformator. Egyik oldalt 4 laba van a masik oldalt 6 laba. Kellene rola katalogus, adatok, es hol lehet ilyet szerezni. Meg info-info-info.
A fekete toltoben levo transzformatorra ennyi van irva: BCK EC40 48V 2A GY-0711
Annyit talaltam rola, hoyg a Shenzen Boulders electronic (full kinai) ceg gyartja: http://www.made-in-china.com/showroom/boulderchina/product-detaildqOEWcSvwUVb/China-Transformer-BCK-Series-.html
Osszefoglalva: - legyszi nagyobb felbontasban tedd fel a rajzodat. - ha barmi infot tudsz ezekrol a kapcs. uzemu tapokrol, ne tartsd magadban!
" Egyébként egy jó kapcsolós töltő semmivel sem megbízhatatlanabb mint egy 50Hz-es trafós batár. Gondoljatok már bele mekkora lenne egy 48V-os 5A-es töltő és hány kiló! Meg milyen drága egy akkora trafó."
De, megbízhatatlanabb. Nap, mint nap hallok PC tápok behalásáról, annak következményeivel együtt. Ellenben vannak 40-50 éves rádiók, analóg táppal amelyek szólnak, anélkül, hogy valaha is belenyúltak volna.
Azon túl, szerinted az ide látogatók közül hány képes arra, hogy kapcsolóüzemű tápot építsen magának, ami nem csak kérdőjeles de még kib. drága is? Alkatrészáron egy jó kapcs. táp minimum 8-10.000 Ft. Kinek kéne 7, 12, 14, 18 Ah-s SLA akkukhoz 5 A-es töltő? Mert nekem nem, az biztos.
A PC táp egyébként messze nem ez a kategória, nem is akkuk töltésére tervezték őket.
"Amúgy a darálós HUB motort márcsak azért is meg kell venni,"
Szerintem egyezzünk ki abban, hogy vegye meg őket az, akinek erre igénye van. Nekem speciel, nincs.
"Lehetőleg olyat keresni amiben trafó van" A zöldben is trafó van, csak az kapcsolóüzemű impulzustrafó. Egyébként egy jó kapcsolós töltő semmivel sem megbízhatatlanabb mint egy 50Hz-es trafós batár. Gondoljatok már bele mekkora lenne egy 48V-os 5A-es töltő és hány kiló! Meg milyen drága egy akkora trafó.
A PC ami előtt ültök is ilyen kapcsolós táppal megy.
Amúgy a darálós HUB motort márcsak azért is meg kell venni, mert olcsón hozzájutsz és cserélsz 1-2 hall szenzort a motorban 450Ft-ért és ott a tökéletes motor. A tornádók elég jók alattam ment 30-at a 250W-os.
Amúgy a zöld töltőket megjavítottam, eddig 2 nap használat áll egy tesztdarab mögött hibamentesen.
Az meg, hogy 60 voltig tölt hát..igen nagyon kínai.
Egy fontos dolog akku élettartam szempontjából. Mivel mind sorosan kapcsolt akkukat használunk, így könnyen belátható hogy sohasem lesznek szimmetrikusak töltésnél.
NE hagyjátok "zöld led"-ig, azaz töltő szerint kész-ig rajta, mert addigra biztosak lehettek benne hogy minimum egy de lehet hogy több akkutokon elszállt az egekbe a fesz ami szétrotyogtatja a savat bent, elforr a víz belőle kimegy az akkuból az anyag és rövi idő múlva kísérteties jelenségeket produkálhat mint Freex egyik akkuja.
Az én pakkomban is egy akku mindíg el akar szaladni. Biztosíthatok mindenkit, hogy 15,00V felett erősen gázosodni fog és ölitek ha hagyjátok. Rá kell nézni műszerrel az akkukra és ha valamelyik 15,00Volt felett van akkor töltő kikapcs. Lehet hogy a töltő szwerint nincs feltöltve, de inkább járok 90-95%-os töltöttséggel minthogy szétba***am az akkuimat.
Ha nem tetszik csináljatok töltéskiegyenlítést, mert hosszú távon meghálálja a pakk. Drága az akku vigyázzunk rá!
Kaptam emailt, írtam is. Most azt csináltam, hogy az izzóval kimerítettem 10V környékére a gyenge aksit, fater 12V-os "automata" töltőjével egész éjszaka töltöttem, fel is ment 13.5V-ig. Mivel sok különbség már nincs az üresjárási feszek között, ráraktam a zöld kakit, ha végzett megyek full merítésig, mindegyiket izzóval egyformán kisütöm, aztán megint fullig a zöld kakkanccsal. Tényleg nem hülyeség az aksinkénti felügyelet, komolyan gondolkodom rajta, ha a gép megmarad.
Ezeket a kínai sz.r töltőket felejtsétek el. Többet ártanak mint használnak. A neten tömegével vannak kapcsolások nagyon jó minőségű, stabil, fillérekből összehozható, rövidzár-védett, szabályozható töltőkből a 12-48 Voltos tartományban is. Ezek közül válasszatok ki egyet, építsétek meg, vagy építtessétek meg valakivel és egy fél életre megszabadultok az efféle gondoktól.
- Lehetőleg trafósat keressetek. Ezek üzembiztosabbak. - Ehhez olcsón trafót a lomex-ben vehetnek a budapestiek, vagy akik a környéken laknak. Az olcsó szó szerint 200-600 Ft kiadást jelent. Ehhez még kell néhány diszkrét elem ami ált. nem több 1000 Ft-nál. Egy kisebb próbapanelen (4-500 Ft) elfér az egész. Ha valaki vesz egy kínai pákát 6-700 Ft-ért (mert mondjuk nincs neki), akkor is össz-vissz nem több mint 3500 Ft-ból megépítheti a saját üzembiztos töltőjét. (ha ügyesebb valaki, akkor 1500 alatt is megvan!)
A trafó megválasztásánál figyelembe kell venni, hogy terhelés nélkül a kimenő ágban az elvárt töltőfesz 1.4-szerese kell, hogy legyen s mindez a diódahíd, pufferkondi, stb. után. A legjobb ha olyan kapcsot néztek, amely valamilyen változtatható kimeneti feszültséget adó fesztab ic-n alapul. Ezek némelyikénél a kimenet széles határok között változtatható. A trafók teljesítményét VA-ben (voltamper) határozzák meg, ez gyakorlatilag a felvett teljesítmény. A volt (feszültség) és az amper (áramerősség) szorzata. Ez az érték kihat a töltőáram nagyságára, mivel annál nagyobb töltőáramot nem tudunk (tudunk éppen, de ez itt sok volna egyszerre) szolgáltatni, mint amivel a trafó terhelhető.
Szerintem mindet merítsd le és együtt töltsd a zöld kakival, mert az tuti áramgenerátor és fix 1,8 ampert tol. Ekkor tudod egyenként mérni az akkukat,h hogy reagálnak erre az áramra. Esetleg nem kaptál emailt?:)