Ha jössz Mezőfalva felől,és mész Előszállásra,akkor lesznek jobb kéz felől jó magas fák(hadne mondjam meg milyenek,mert nem vagyok biológus:D )azok között volt nagyjából az épület.Gaz-mentes időszakban talán az alapok látszanak is....
Azt,hogy Nagyvenyimnek állomásépülete volt-e vagy sem,nemtudom,de megyek majd dolgozni,akkor rutinosabb kollegáktól megérdeklödöm....
Valószínűleg az ott a helye. Kb. 11x15 méteres terület, a felvételi épület méretei pedig 8,5x11m voltak. A vasutallomasok.hu oldalon ha megkeresed a HÉV típusépületeket, azt is láthatod, nagyjából hogyan festett az állomás. Ha mégsem az lenne a helye, akkor ha még megvannak, 100 éves gesztenyefák álltak az épület előtt, ez nyújthat némi támpontot.
Egy másik topikban már említettem, hogy majdnem láttam a mnesmajori felvételi épületet. A novemberi sötétben épp csak egy homlokzat kontúrjait lehetett kivenni. Következő héten hiába figyeltem erőltetetten, nem találtam semmit. Tervezgettem, hogy kimegyek direkt csak oda és lefotózom (előtte még soha nem láttam IV. osztályú épületet). Pár hétre rá a vonaton beszélgettünk a ménesmajori megállóról egy volt osztálytársammal, mikor odalépett hozzánk egy férfi, majd odaajándékozta a Pályaőr '97 decemberi számát. Annak utolsó oldalán volt a cikk, hogy elbontották... Összevissza csak egy hetet késtem a felfedezéssel és a dokumentálással, azóta se találtam sehol egyetlen rohadt tusrajzot sem a megállóról, ha nem olyan lett volna kollégistaként az anyagi helyzetem, amilyen, akkor biztos, hogy időben kimegyek és most lenne egy fotó a legutolsó állapotról. Köszönjétek meg a MÁV-nak, aki 10 000 forintért értékesítette a területet, bontásra. Ölni tudnék, ha ebbe belegondolok.
Nos, engem is elkapott rendesen a gépszíj, mióta igen érdekes dolgokra bukkantam. Kevés vonalnál fordult elő ilyen volumenű sok kilométeres nyomvonal-áthelyezés, hogy a semmi közepén, kemény hullámos-dombos terepre épített rétszilasi vonalról ne is beszéljünk. Pl. a '70-es években a Pusztaszabolcs-Dunaújváros szakasz az átépítés ellenére mindössze 80-as volt. Azt szeretném megemlíteni, hogy Moldova A Joszif Sztálin szárnyvasút c. novellája nem a rétszilasi vonalról szól. Az igaz, hogy a szinte nyílegyenes vonalvezetésével azon a terepen (derékszögben átvágva a platókon-völgyeken) monumentális földmunkákba és pénzekbe került, de a szerepe a '90-es évek elejéig, amikor a komlói-pécsi bányák kifulladtak, jelentős volt.
Na köszi. Ha Perkáta, akkor biztos vagyok már benne, hogy az út melletti erdős liget lesz az állomás helye. Venyimi régi állomásépület alatt a kis fészerre gondolsz? Avagy volt felvételi épülete Újvenyimnek is?
Én régen azt hittem, az a második vágány egy kiágazás volt a major felé. Mindig figyeltem azt a csonka töltésnyelvet, azt gondoltam, a többi részét elszántották. Valószínűleg el szerették volna kerülni a nyíltvonali elágazást, s korrekcióval külön vágányon be akarták vezetni a paksi ágat az állomásig. Gondolom egyrészt a pénz, egyrészt az idő szűkössége miatt nem valósították meg.
Ott van Ménesmajor,csak keresni kell,mert kellöképp benőtte a gaz már:(:(
Hol nagyjából? A térkép a deltába teszi (csodálkoznék rajta, ha ott lett volna, messze az épületektől, nem is néztem ott), viszont van egy földút, ami szemre a majorba vezet, és még a delta előtt keresztezi a vasutat. Ott keresgéltem, de nem tűnt fel semmi nekem.
Mikor tavasszal végigjártam Előszállástól Mezőfalva elág.-ig a pályát, Ménesmajor mrh. nyomát se láttam (lehet, hogy attól még van, csak rossz helyen kerestem). Egyébként a régi deltavágány töltésoldalába kidobált betonaljak sincsenek már ott, nagyrésze eltűnt (remélem hasznos helyre, szemre újszerű állapotúnak tűnő U aljak voltak).
(Korábban foglalkoztattak a Sztalinváros építéséhez kapcsolódó vasúti dolgok, ill. valamilyen szinten az egész építkezés - érdekes téma, mind politika-/gazdaságtörténeti, mind vasúti szempontból. Körülnéztem, hogy honnan lehetne hozzá anyagot gyűjteni, aztán szembesültem azzal, hogy erre nekem nincs annyi időm jelen helyzetben, mint amennyi kéne. Így abbamaradt.)
Az általam fellelt lista Nagyvenyim~Sztálinváros-külső néven említi 1958-ból. 1960. máj. 1-én törölték a GV-k közül, úgyhogy az a része -a régi nagyvasúti vonalon vezető- nem lett hosszú életű, hiszen csak '53 után épülhetett.
Egy szám érdekességként: a GVI (Gazdasági Vasutak Igazgatósága) 1960. márc. 31-i megszünésekor 1115 km-nyi építési hosszú vasútvonallal rendelkezett.
Laitelek: Hűde kacskaringós volt... Nem is értem, hogy miért. Biztos, hogy "Béla báró" nem engedte átvezetni a birtokán. A népkerti delta nyoma is látszódik.
A környéknél maradva, kivehető az Apátfalva - Nagycsanád (Cenad) közötti pálya helye is, a Marosban látszik két hídpillér is. Nagylaknál viszont nem találtam semmit.
A Battonya-Pécska nyomvonal viszont látszódik.
Viszont Gödöllőn megtaláltuk a Besnyői út (1) és a Blaha Lujza fürdő (2) megállóhely épületét.
A Gúliörszöt nézegetve az Alföldön is volt pár nyomvonal-korrekció:
A frissítésnek köszönhetően látszik a 120-as szajoli új kiágazása.
Szajol felől Mezőtúr előtt a 120-ason, de látszok a Mezú-Túr-Keve vasútvonal is, szerintem egész Túrkevéig. Ott megvan még az állomásépület?
Gyoma előtt is látszik valami töltés, sőt a 127-es is a régi nyomvonalig "tartott". Gyoma práatlan végén is van egy kis korrekció.
Mezőberény alatt is gyanús a "vasút-fasor".
Békéscsabán a delta helye látszik.
Kétegyházánál az eleki kiágazás kivehető, valamint a nyomvonal Romániáig és azon túl.
Lőkösháza-Dombiratos között van tippem a GV nyomvonalára, Kunágotáig egészen.
Kötegyánnál látszik delta, a régi Mátravidéki HÉV eredeti nyomvonala a határ mellett Illyéig, onnan meg a meglévő vasút Hollódig. Hollód előtt ér véget a legutóbbi frissítés.
Dévaványától is kivehető a töltés Ecsegfalváig, onnan meg Kisújszállásig.
A Biharpüspöki-Nagykereki vonal myomvonala is kivehető.
Próbálkoznék: Ha régebbi a kép, akkor Lepsénynél még megvolt? :-) Mert ott is szép "fehér" a töltés, gondolom az állomás bővítésekor pakolták arrébb a 49-es vonal bekötését. Akkor meg az előtérben az az ó-49 lehet.
Jók a sejtéseid a nyomvonallal kapcsolatban,régen tényleg arra vezetett.
Ha jössz ki Dunaújvárosból,és mész Perkáta/Székesfehérvár felé,jobb oldalról láthatsz egy állomásépületet,az volt a régi dunaújvárosi állomás.
Nagyvenyimmel kapcsolatban annyi,hogy a mai nyomvonalon haladva nem olyan rég még lehetett látni a régi venyimi állomásépületet,de vmi oknál fogva(hadd ne részletezzem milyen ,,embercsoport" ténykedése által) eltünt.
Ha jössz ki Mezőfalváról,jól látható,hogy az első híd,ami van a töltésen,dupla szélességű a Tervek úgy készültek,hogy a rétszilasi illetve paksi vonal nem közösen futott volna,hanem Mezőfalva után már két külön vonal ment volna,és ez ki is vehető a töltésből,mert egy darabig meg is épitették,de valamiért abbamaradt.
Ezt anno néztem én is. Asszem abban maradtunk, hogy a szembeni kőbányának volt iparvágánya, és ez volt az "állomás"? (2006 szeptember, ha van türelmed, lapozz vissza)
Még a Rétszilas-Dunaújváros vasútvonalhoz történő anyaggyűjtésemkor találtam több régi térképre egy itteni másik fórumon, melyeken e vonal nem szerepel. Meglepődve fedeztem fel, hogy a Pusztaszabolcs-Dunapentele-Paks vasút nyomvonala Nagyvenyim községet észak felől kerülte meg! Szemben a mai, dél felé fekvő állapottal. Ez bogarat ültetett a fülembe és a Google Earth segítségével kutatni kezdtem a régi nyomvonal után. Az eredeti feltételezésem az volt, hogy a vasút Ménesmajortól kezdve tovább haladt egy jó ideig egyenes irányban. Tévedtem. Akkor még csupán Mezőfalva után (csökkenő szelvényezésben) sikerült találni elhagyott bevágásra utaló nyomokat. Új eredményekre részben a nemrégiben frissített műholdképek, valamint a Microsoft Flight Simulator nevű programjának - szerencsére - rendkívül régi, illetve időben vegyes adatbázisával sikerült bukkanni. Ez óriási nyomvonalváltozásokat és egykoron kiterjedt kisvasút vagy iparvágány hálózatot mutatott (a vicc az, hogy egyszerre vannak a játékban 1950 körüli és nagyjából jelenkori nyomvonaladatok). Tehát az eredeti nyomvonal Mezőfalva után enyhe ballal haladt egyenesen, egy a mostaninál jóval kisebb bevágásban, majd Nagyvenyim község fölött fordult közel keleti irányba. A dunapentelei egykori állomás valahol Pálhalma környékén kellett legyen, fekvése jelenleg ismeretlen, írásos/képi anyagot nem találtam róla. Itt újra eltávolodik a jelenlegi pályától, hogy a dombokat/platókat megkerülve érintse az egyik völgyet, amit a mostani vasút derékszögben metsz át. Pálhalma után kellett legyen az FS adatbázis szerint egy kisvasútnak/kiágazásnak. Rácalmást ismét kelet-északkeleti iránynál közelíti, a jelenlegi állomástól délre fekvő szántón látszanak egy balos ívnek a vélhető nyomai, amelynek vége a 6-os út mellé mutat. Nem tudom, hogy ott van-e valóban a régi felvételi épület és a megmaradt őrház. A nyomok végül nagyjából a Kulcs felé irányuló egyenesbe térnek vissza, azaz innentől körülbelül eredeti maradt a nyomvonal. Adony fölött lehet még szemrevételezni egy ívátvágást, tisztán látszik a régi - szűkebb - ív helye. Az 1997-es Pályaőr egyik száma említi, hogy régen kisvasút vezetett Ménesmajorra. Ennek egyik ága nyugati irányba, ma már üres szántóra mutat, a másik a térkép szerint Mélykútpusztán ért véget. Nyomai a GE-n nem igazán láthatók. Jelenleg itt tartok, a jövő hét végén szándékozom látogatást tenni a helyszíneken e - pillanatnyilag - feltételezések megerősítésére. Remélem találok árulkodó jeleket - töltéseket, bevágásokat, távírót, szelvénykövet, kőzúzalékot, esetleg vágányt is. Ha sikerül, néhány fotót közlök itt róluk mindenképpen. Nem tudom, van-e bárki, akinek emlékei, anyagai vannak a régi nyomvonalról, vagy szintén foglalkozik vele, mert a hálón gyakorlatilag semmilyen infó nem lelhető fel.
Néhány oszlop megmaradt, jelezve a nyomvonalat. Ott volt az alállomása a vonalnak és villanyosoknak valami egyéb karbantartási épülete is. Ha tovább mész akkor van egy hotel és a parkolója, majd utána a Faluház ami az állomás épület volt.
Kisvasutat a hoteles és más érdekeltségi kör fektette le, hogy ott tartandó lagzikon extra szolgáltatásként a párt megvonatoztassák.