Hiányoltam egy olyan topicot, ahol vasúti fényjelzőkről szerepelnek képek - ezért hát nyitottam egyet. :-) Jöhetnek ide fotók mindenféle elő- és fő-, ismétlő- és tolatójelzőről: a lényeg, hogy ne ábrák, hanem valódi képek legyenek, és minél több különféle jelzésképet láthassunk rajtuk. :-)
Nem-nem-nem!!! A kézi kezelést itt értsd úgy, hogy a biztber kezelőpultra vissza van jelentve a fszt-nek a sorompó állapota. Ha azt figyeli meg, hogy nem záródott le a sorompó, vagy egyéb kínja van (például ugye megmarad a fehér fény), akkor kézi kezeléssel zárja le a sorompót. Ám ha ez sem működik, akkor toll és formanyomtatvány elő...
Tehát ez csakis biztberhiba miatt lehetséges, emberi mulasztásról szó sincs :) (éppen hogy az ember előzi meg a balesetet...)
Na igen. A vonat elé hajtást még fölfogom, de aki nem vesz észre egy keresztben álló óriási, dörmögő, világító ősmasszívumot, azzal vasúttól távol sem szeretnék találkozni...
Van olyan eset, amikor a kézi kezelés ellenére is megmarad a villogó fehér, tehát közút számára megtévesztő jelzés. Nos, ebben az esetben, az F2-es utasítás passzusai szerint az arrafelé haladó vonatok mozdonyvezetői kapnak írásbeli rendelkezést, hogy ez a tényállás. Ekkor a vonat az útsorompóhoz legfeljebb 5 km/h sebességgel közeledhet, és hogyha netalán a vonat áthaladásával veszélyezteti a közút forgalmát, akkor meg is kell állni. A kürtkoncertről talán nem is kell külön szólnom ... :)
Ennek ellenére a mai magyar közúti közlekedési morált valamennyire ismerve simán kinézem egy-két ökörből, hogy a vonatnak hajt...
Az itt elhangzottak (meg úgy a topicok) kapcsán úgy látom, a magyar honpógár mindig nyugodtan hajthat a sínekre, ha fehéren villog a sorompó, mert jól működő, ügyesen kitalált, megbízható, redundáns biztosítóberendezéseket aklamaz a vasút, amelyek emberi mulasztások hiányában csaknem tökéletesek lehetnének.
Felmerült bennem a kérdés: ismert egyáltalán olyat baleset, amikor fehér sorompó mellett gázolt vonat? (és kizárólag biztber hibájából)
"Ekkor viszont elképzelhető lenne, hogy a berendezés nem veszi észre az utolsó vonat távozását (nem old fel), de még észreveheti a következő vonatot. Ez részemről pusztán elméleti eszmefuttatás volt..."
Helyes eszmefuttatás. Három vonatot tud beszámolni.
Na igen, én abból indultam ki, hogy -- konyhanyelven fogalmazva -- nem szint-, hanem élvezérelt a dolog. Ekkor viszont elképzelhető lenne, hogy a berendezés nem veszi észre az utolsó vonat távozását (nem old fel), de még észreveheti a következő vonatot. Ez részemről pusztán elméleti eszmefuttatás volt...
Azt is szabályozza a KRESZ, hogy (régebbi típusú hajtóműves) sötét sorompó esetén odamehetek és megpróbálhatom a csapórudat kézzel felemelni? : )
"Az OK, hogy időtúllépéssel valamikor felnyílik, de mégsem nyílhat fel akkor, ha egy vonat elérte a behatási pontját... (...gondolom én, mint automatizálási mérnök:)"
Amennyiben az elvárhatónál jóval hosszabb ideig (6...10 perc felett) tart a zárás valamelyik vágányon, feltételezhető, hogy az egyik behatási pont meghibásodott. Ez esetben az útátjáró berendezése (hogy ne álljon elő örök ideig tartó zárás) "zavarba megy", a közút felé az összes fény kialszik. Ahol még régi tipusú sorompó-hajtómű található, a csapórúd ezután kézzel akadálytalanul felemelhető. A képen látható újabb, hidraulikus hajtómű esetében viszont az a szokásosnál sokkal lassabb mozgással magától felemelkedik. Az elővigyázatos áthaladást a KRESZ szabályozza.
Az OK, hogy időtúllépéssel valamikor felnyílik, de mégsem nyílhat fel akkor, ha egy vonat elérte a behatási pontját... (...gondolom én, mint automatizálási mérnök:)
Miért mentetek helytelen vágányon? Baleset vagy fekve maradás volt a másik vágányon? Lehet, hogy amiatt túl régen volt lezárva a sorompó, ezért a csapórúd felnyílt. Mégse maradhat lezárva egész éjszakára, ha az utolsó vonat után nem old fel a berendezés...
A menetrend szerint áthaladó vonatokat nem azért nem kell meneszteni, mert a bejárati jelzővel előjelzést lehet adni a kijárati jelzőre, hanem azért, mert van egyéni kijárati jelző. Az előjelzés csak rendkívüli áthaladásnál feltétel. Nézzétek már meg az F2-t, legyetek szívesek!
"Viszont valamit nem értek. Ugyan helytelen vágányon mentünk, de helyes (megfordított) menetirány szerint. Akkor miért állt Alsógödnél a sorompó rúdja? Mi tette zavarba?"