A Hermász pásztora szintén kanonikus volt. majd keresek egy részletet, ami a gnosztikus jelleget bizonyítja, vagy elveti. A végén az egész irat fenn lesz.
Talán itt is elfér a "Muratori töredék" mely számos gnosztikus iratot említ, mint kanonikus iratot.
A fennmaradt 85 latin sor:
1. ...quibus tamen interfuit et ita posuit
2. tertio evangelii librum secundo lucan
3. lucas iste medicus post ascensum XPi
4. cum eo paulus quasi ut juris studiosum
5. secundum adsumsisset numeni suo
6. ex opinione conscripset dnm tamen nec ipse
7. vidit in carne et ide prout asequi potuit
8. ita et ad nativitate iohannis incipet dicere.
9. quarti evangeliorum iohannis ex decipolis.
10. cohortantibus condescipulis et eps suis
11. dixit conieiunate mihi odie triduo et quid
12. cuique fuerit revelatum alterutrum
13. nobis ennarremus eadem nocte reve
14. latum andreae ex apostolis ut recognis
15. centibus cuntis iohannis suo nomine
16. cuncta describeret et ideo licet varia sin
17. culis evangeliorum libris principia
18. doceantur nihil tamen differt creden
19. tium fidei cum uno ac principali spu de
20. clarata sint in omnibus omnia de nativi
21. tate de passione de resurrectione
22. de conversatione cum decipulis suis
23. ac de gemino eius adventu
24. primo in humilitate dispectus quod fo
25. it secundum potestate regali ... pre
26. clarum quod foturum est quid ergo
27. mirum si iohannes tam constanter
28. sincula etia in epistulis suis proferam
29. dicens in semeipsu quae vidimus oculis
30. nostris et auribus audivimus et manus
31. nostrae palpaverunt haec scripsimus vobis
32. sic enim non solum visurem sed et auditorem
33. sed et scriptore omnium mirabiliu dni per ordi
34. nem proftetur acta aute omniu apostolorum
35. sub uno libro scribta sunt lucas obtime theofi
36. le comprindit quia sub praesentia eius sincula
37. gerebantur sicuti et semote passione petri
38. evidenter declarat sed et profectione pauli ab ur
39. be ad spania proficiscentis epistulae autem
40. pauli quae a quo loco vel qua ex causa directe
41. sint volentibus intellegere ipse declarant
42. primu omnium corintheis scysmae heresis in
43. terdicens deinceps b callaetis circumcisione
44. romanis aute ordine scripturarum sed et
45. principium earum ... esse XPm intimans
46. prolexius scripsit de quibus sincolis neces
47. se est ad nobis disputari cum ipse beatus
48. apostolus paulus sequens prodecessoris sui
49. iohannis ordine non nisi nominati sempte
50. ecclesiis scribat ordine tali a corenthios
51. prima ad efesius seconda ad philippinses ter
52. tia ad colosensis quarta ad calatas quin
53. ta ad tensaolenecinsis sexta ad romanos
54. septima verum corintheis et thesaolecen
55. sibus licet pro correbtione iteretur una
56:. tamen per omnem orbem terrae ecclesia
57. deffusa esse denoscitur et iohannis eni in a
58. pocalebsy licet septe eccleseis scribat
59. tamen omnibus dicit veru ad filemonem una
60. et at titu una et ad tymotheu duas pro affec
61. to et dilectione in honore tamen eclesiae ca
62. tholice in ordinatione eclesiastice
63. discepline scificate sunt fertur etiam ad
64. laudecenses alia ad alexandrinos pauli no
65. mine fincte ad heresem marcionis et alia plu
66. ra quae in catholicam eclesiam recepi non
67. potest fel enim cum melle misceri non con
68. cruit epistola sane iude et superscrictio
69. iohannis duas in catholica habentur et sapi
70. entia ab amicis salomonis in honore ipsius
71. scripta apocalapse etiam iohanis et pe
72. tri tantum recipimus quam quidam ex nos
73. tris legi in eclesia nolunt pastorem vero
74. nuperrim e temporibus nostris in urbe
75. roma herma conscripsit sedente cathe
76. tra urbis romae aecclesiae pio eps fratre
77. eius et ideo legi eum quide oportet se pu
78. blicare vero in eclesia populo neque inter
79. profetas completum numero neque inter
80. apostolos in fine temporum potest
81. arsinoi autem seu valentini vel mitiadis [?]
82. nihil in totum recipemus qui etiam novu
83. psalmorum librum marcioni conscripse
84. runt una cum basilide assianom catafry
85. cum constitutorem ...
Y.A.
Most megjelenik, az Üdvözítő Fülöpnek s megbünteti azért, mert haragjában bosszút imádkozott le Hieropolis városára. Büntetése az, hogy hamarosan bekövetkező halála után 40 napig kell várnia, míg bebocsátást nyer a paradicsomba. Megjövendöli neki azt is, hogy Bertalan Lykaoniában szenved majd kereszthalált, Mariamne pedig a Jordán folyóban veszíti el életét. Ezután az Üdvözítő kinyújtja a karját s ebben a pillanatban, feltűnik a levegőben a kereszt jele: egyetlen fényesség ez, a mennytől az örvény fenekéig ér és olyan, mint a létra , az elsüllyedt tömeg felkapaszkodik rajta, csak a prokonsul , a sárkány és a papok maradnak a szakadék mélyén.
A hétezer férfi megtér, és számosan odasietnek Fülöphöz, aki még mindig a fán függ fejjel lefelé és meg akarják szabadítani. Fülöp azonban elhárítja segítségüket, mert az Úr halált rendelt számára és azt akarja, hogy az Úr akarata beteljesüljön. Most, halála óráján, a legnagyobb kínok között is hirdeti Jézus evangéliumát és közli utasításait Bertalannal, akit parancsára levettek a templom faláról. Fülöp meghagyja, hogy kivégzése helyén építsenek egy templomot, ebben a templomban életük fogytáig tartsák el a leopárdot és a kecskebakot, azután temessék el mind a kettőt a templom ajtajában. Püspököt rendel a városnak, végül megparancsolja, hogy holttestét ne csavarják gyolcsba, mint annak idején az Úr testét, hanem szíriai papyrusba és imádkozzanak érte 40 napig, hogy bűnei bocsánatot nyerjenek az Úrnál. Végül, átszellemült imádságban könyörög a néppel együtt Krisztus
- 253 -
kegyelméért. Bertalan és Mariamne leveszik azután a holttestet a fáról és az apostol parancsa értelmében, járnak el.
E rövid történetből kiviláglik, hogy Fülöp apostoli tevékenysége elütött a többi apostolétól. Fülöp mindvégig megmaradt mágusnak, varázslónak. Ez az apokrif irat élesen rámutat arra az éles harcra, amely a varázslás- öncélú- és a hittérítés elválasztását jellemzi. E konkrét esetben az ártó varázslás kerül elutasításra, hiszen az Üdvözítő szintén varázslással állítja vissza az eredeti állapotot. De fölmerül egy lényeges kérdés, amely itt bujkál kezdetektől fogva, valóban, varázslás-e ami rendhagyó, folyamatában meglepő és meghökkentő, az ésszerűségnek ellentmondó, amit általában csodának mondanak… nos, erről később beszélünk.
folytatás követketik:
Forrás Yuz Asaf : Elveszett tudomány
Parancsára az apostolt, Bertalant és Mariamnét megvesszőzik, összekötözik, végighurcolják a városon és bezárják a sárkány templomába. Ezen az úton is velük van a leopárd és a kecskebak: mind két állat emberi hangon beszél és ez a csoda rengeteg embert megtérésre, indít. A sárkány papjai és a fellázított tömeg követelik az idegenek halálát, mert rengeteg bajt zúdítottak a városra, megölték a kígyókat a sárkányistennő fiait és megakadályozták az oltári szolgálatot és az áldozatokat. A prokonsul is elpanaszolja, hogy feleségét elbolondították: az asszony most egész éjjel idegen nyelven imádkozik, csodálatos fényesség veszi körül és folyton Jézus igazi világosságát, emlegeti. Amikor meg akarta tüzetesebben lesni és kihallgatni majdnem maga is megvakult ettől a fényességtől. A prokonzul parancsot ad, hogy vezessék elő az idegeneket, Fülöpöt és Bertalant levetkőztetik, hogy megnézzék nincs-e varázseszköz elrejtve ruháik alatt. Miután semmit sem találnak, Fülöp bokáit kampóval átszúrják, azután pedig fejjel lefelé felakasztják egy fára a templommal szemben, Bertalant pedig kitárt karokkal a templom falára akasztják fel. Mikor a prokonsul Mariamnét is le akarja vetkőztetni az egész város szeme láttára, hirtelen csodálatos fényesség önti el, teste olyanná válik, mint az üvegszekrény és senki sem tud rátekinteni.
Fülöp apostol éppen azért imádkozik, hogy Isten bocsásson tüzet az égből és büntesse meg Hierapolis lakosait, midőn megérkezik János apostol, aki ugyancsak hatalmas beszédben ostorozza, a nép vakságát s követeli, hogy őt magát is öljék meg s az ő vérét is adják a sárkánynak, a másik két apostol vérével együtt. A papok meg akarják ragadni, de karjaik megbénulnak. Fülöp imádságára meghasad a föld s hatalmas földrengés közben a szakadékba zuhan a templom a sárkánnyal, a
prokonzullal, a papokkal és hétezer férfivel együtt. Csak az a hely nem süllyed el, amelyen az apostolok állnak, továbbá az a ház, amelyben laktak, s végül Nikanora s az a 24 asszony és 40 leány, akik egyszer és mindenkorra lemondtak a házaséletről.
prokonsul felesége. Nikanova ágyban fekvő beteg volt s minden bajából kigyógyult pusztán azért, mert az apostol nevét segítségül hívta.
Felgyógyulása után gyaloghintóban az apostol szállására vitette magát s ott elmesélte csodálatos gyógyulását. Fülöp imádkozott érte a hívekkel együtt, de ebben a pillanatban dühösen berontott a prokonsul , megragadta felesége ruháját és kegyetlen büntetéssel fenyegette meg , ha nem vallja be, kinek köszönheti hirtelen meggyógyulását. Nikanova bűnbánatra inti férjét, de a prokonsul Fülöpöt és népámító kísérőit kegyetlen büntetéssel fenyegeti meg...
Y.A.
Gyűlölöm a magyarázkodást. Emiatt jeleztem már előre mi a szándékom. Ime most itt ez az irat -amit nem ismernek -, valamint olvashatók megjegyzéseim is.
Ha bántó, vagy szándékotok ellen van talán lehet törölni.
Mielőtt Fülöp apostol történetét megismernénk, úgy illik, hogy leírjuk azt, amit „hivatalosan” tudunk róla. Nem sok dolog akad ebben az esetben: hiszen a Biblia (Máté 10, 3. Márk 3, l8.) csupán a nevét említik meg, azon túl mély homály fedi tevékenységét, életét, és vértanúhalálát. János 14, 8. bővebben olvashatunk Fülöpről, Krisztus Júdás árulásának előestéjén szól Fülöphöz, aki kéri az Urat, hogy mutassa meg az Atyát –Istent- így szól hozzá:” Már oly régóta veletek vagyok-felelte Jézus-, és nem ismersz Fülöp? Aki engem látott az az Atyát is látta. Hogy mondhatod hát: Mutasd meg nekünk az Atyát.”
Olybá tűnik a dolog, mintha Fülöp inkább titkolni való lenne semmint hirdetendő. A leiratból kétségtelenül kiderül Fülöp sok tekintetben nem illik a” képbe”, gyermekei vannak, akik jóstehetséggel megáldott leányok (jósnők- boszorkányok?) Valóban, vajmi kevés különbség van a két kategória között. A jósnők jellemzően nem értenek a varázáshoz, és az ördöghöz semmi közük. A boszorkányok valamennyi tudományukat az ördögtől, valamely démonától szerzik be. A jósnők, ha szabad így fogalmazni, egész tevékenységüket a racionalitás talaján végzik. Nem beszélünk kétértelmű jóslatokról, ezek rosszindulatú félremagyarázások, arra, késztetik az embert, hogy gyengeelméjűnek gondolja azt az ember, híres hadvezért, politikust, bárkit, aki az ilyen jóslatokat szó nélkül elfogadja. A híres jóshelyek állítólag szüntelen kétértelmű jóslatokat adtak, emiatt maradhattak oly sokáig fenn. Természetesen nem igazak a
- 248 -
kettős jóslások, a burkolt kétértelmű szavak felingerelték a tudni vágyókat, és nyilván nem fogadták el a jóslást. A jósdák éppen a miatt maradtak fenn, mert jóslataik, beteljesültek, még ha a végkifejlet kedvezőtlen is volt. Napjainkban, amikor annyi szélhámos próbálkozik e tudománnyal, aí leggyakrabban azt a hibát követik el, hogy csak jót jósolnak, vagy burkoltan jósolnak jót. Így könnyebben megnyílik az ügyfél pénztárcája.
Ezek a csalók talán nem is sejtik milyen komoly, és veszélyes dologba ártják magukat. A jósnő könnyen boszorkánnyá is válhat, nagyobb elismerést, hírnevet, jövedelmet szerezhet. Azok, akik kinyitják lelkük kapuját, megnyitják- megkísérlik megnyitni- s z u s u m n á t ( olyan receptor, mely rendesen zárva van, s az egyszerű emberek nem is tudnak róla) leggyakrabban egy d é m o n t bocsátanak magukba, és az a legszörnyűbb, hogy erről nem is szereznek tudomást. A Jóslás a boszorkányság képességét nem szerzik meg, ellenben megbetegszenek, meghalnak. Nagyon fontos a felkészültség és a tudás, ezeket, az ismereteket csak mesterektől szerezhetik be, senki a maga útján célhoz nem érhet.
Természetesen ezekről, a dolgokról tudtak azok is, akik a Biblia-immár- végleges szövegét összeállították, és okkal-joggal kihagyták –családja miatt- Fülöp apostolt.
Szent Fülöp tevékenységét egész sor mágikus jelenség kíséri. Ha nem tudnánk, hogy Krisztus „emberéről” van szó, azt hihetnénk, egy nagyhatalmú mágust látunk, ami semmiképp nem egyeztethető össze az apostoli tevékenységgel, ellenkezőleg, tiltja az okkult tudományok művelését. Jézus kérdése: „Nem ismersz Fülöp?” nem egyéb, mint utalás arra, hogy nem helyesli Fülöp apostoli „technikáját”. Fülöp
- 249 -
Caesareaban született, Keresztelő Szent János közelébe került, és itt ismerte meg Jézust.
Fülöp apostol először Athénben prédikált háromszáz filozófus előtt, és igen sok embert megtérített: a legenda szerint Ananiás főpapot (aki megkeresztelte, ill. kézrátétellel meggyógyította Pált) kísérőjével együtt elnyelte a föld: (más írások szerint háborúban agyonütötték). Ezután Pathíában Azotusban és Nikaterában hirdette az igét, megtérítve a házigazdát, püspököt hagyott az egyházközségben, s végül Hierapolisba ment- e városban különösen tisztelték a kígyókat- itt a kereszt jelével megölte a helyiek sárkányát, mire a prokonzul kivégeztette. Nem fér hozzá kétség, hogy Fülöp apostol sírja Hierapolisban van, egyházi írók még Krisztus utáni második században is írtak arról, hogy az apostol sírját a helyiek mutogatták. Fülöpnek négy jóstehetséggel megáldott leánya volt Hiarapolisban, Fülöpöt leányai tartották el – élelemért jósoltak. Miután Simon, Jeruzsálem második püspöke, Traianus császár uralkodásának nyolcadik évében vértanúhalált szenvedett, Fülöp apostol bejárta Ázsiát és Lydia városait és hirdette az evangéliumot. Midőn Hierapolisba érkezett és egy barátjának házában megszállt, csodatetteinek híre már elterjedt a városban. Kíséretében volt nővére, valamint Bertalan, egyike a hetvenkét tanítványnak, egy leopárd és egy kecskebak: ez a két állat emberi hangon beszélt. Hamarosan óriási tömeg gyűlt össze az apostol szállása előtt: az ajtóban kinn ült Mariamne és az arra járókat behívta, hogy hallgassák meg az apostol igehirdetését. Fülöp figyelmeztette a lakosokat, hogy hagyják abba a sárkánynak, az ördög fiának tiszteletét, mert ez örök romlásba dönti őket. Azok között, akiket az apostol megtérített, egyike volt a legelsőnek Nikanova, a
- 250 -
prokonsul felesége. Nikanova ágyban fekvő beteg volt s minden bajából kigyógyult pusztán azért, mert az apostol nevét segítségül hívta...
Köszönöm bátorításodat. Bevalom szeretnék ide feltenni apokrifokat Pl: most Fülöp történetét. Távlatokban pedig a vulgáta fordításomat, mely csak töredékekben található meg.
Mennyit változott akár csak az elmúl egy év.Már fenn van Pilátus levele és fenn van feleségének is a levele. Haladunk és lassacskán mindenre fény derül.
Megtisztelő, hogy megelőlegezed nekem a bizalmat. Szükséges elmondanom: az apokrifákat kiegészítem -magyarázom -, mely magyarázatok, feltevések, elméletek nem mindíg találkoznak vendéglátóinkéval.
A vendégbarátságot nem kívánom megsérteni, emiatt nyitok egy topikot ahol rendhagyó elméleteimet közölhetem.
...és legyen igazad:" az Indexen nem működik az index".
Pilátus levele
„Aki nem született meg sem halhat”
Pilátus levele Tiberiusnak korában, és az azt követő 8 évszázadban ismert volt. Canonikus irodalom volt, így része a bibliának. A 8. század végén az Acta Pilatit és Nicodemus evangéliumát összekapcsolták, és egy iratként hozta a biblia. E „páros” már oly erőt, tendenciát képviselt, mely nem hogy erősítette volna egymást, ellenkezőleg egymás kárára voltak, aminek az lett az eredménye, hogy a két iratot még a 8. században, a 9. század elején kizárták a bibliából.
Napjainkra Sem az Acta Piláti, sem Nicodemus evangéliuma nem ismert. Az Acta Pilátiról elterjedt, hogy megsemmisült, ill. az is szárnyra kapott, miszerint az irat csak a képzelet szülötte, egy olyan írás mely a történések után keletkezett, minek okán hitelt nem érdemel.
Elgondolkodtató, ha nem érdemel hitelt miért tűnt el, miért úgy hiteltelen, hogy azt még lehetőségünk sincs látni, megvizsgálni. Tudva levő, nem csak ez az írat „veszett el”, az apologetika szűrőjén számos írat fennakadt, mint aranyrög, de nem megőrzésre került, ha nem elrejtésre.
Ezek az aranyrögök pl. az Acta Pilati sok különös információt, hordoznak, de mielőtt erre rámutatnánk, beszélnünk kell magáról az iratról (levelezésről).
Valóban levelekről van esetünkben szó. Három levél volt ismeretes, a Leveleket Pilátus írta Tiberiusnak felfedve a jeruzsálemi lázadást, megemlítve Jézus cselekedeteit, és halálát. Tehát különösen értékes forrás, hiszen rámutat Júdea hatalmi viszonyaira, kiemelve önön gyengeségét, Leírja mi az oka ennek a gyengeségnek, és leírja Jézus alakját, különösségét. Beszél feleségéről, aki szóban! Kéri őt hogy tegyen meg mindent Jézus végelmére. Megtudjuk, Pilátus három évig figyeli Jézust, de nem lát okot rá, hogy lefogassa. Azonban Jeruzsálemben, a szadduceusok és a farizeusok ármánykodásának eredményeként, lázadás tör ki, ahol Jézust a zsidó nép lefogja. Magából az iratból nem derül ki, de joggal feltehető, hogy a farizeusok, de inkább a szadduceusok gyilkoló osztaga fogta le, és robbantott ki forrongást.
Pilátus levele információkat tartalmaz, melyek alapjában rengetik meg a canonikus irodalmat, hiszen Jézust különleges interdimenzionális térbe és időbe helyezi, olyan különösséget állít, ami az Anyaszentegyház dogmarendszerét alapjaiban megrengeti.
Hiteles-e a levél, levelek. Jóllehet, immár 1.200 éve annak, hogy eltűnt. Annyit észrevehetünk, a levél stílusa nem felel meg az I. sz.. Római levelezés retoritikájának némileg ellentmond, ill. hiányosságokat mutat fel. Azonban nem szabad elfelejteni, nyolc évszázad alatt stílusa beolvadt a biblia szövegkörnyezetébe, annak ismérveit vette fel. Az is feltehető, hogy tartalma is módosul, lényeges elemeket vesztett el, de nem bővült, mert éppen az okozta vesztét, hogy nem volt bővíthető, voltaképpen a gnosztikus elemek miatt. Tér és időn kívüli Jézus a próféták jövendölésének tükrében ugyan érhető lenne, de vulgáris szinten (Vulgata) kezelhetetlen, és semmiképpen nem illik bele egy hegemóniára törekvő vallás érdek körébe..
Folytatás következik…
Yuz Asaf
Ha itt lehetőség lenne rá, feltennék egy-két apokrifát. Sajnos hiába közlöm a Blog.hu-n, vagy a Blogteren és másutt, a net nem hozza le. Okát ismét nem tudom.
A rejtett, vagy titkos irodalom meghatározása tökéletes. Vegyük figyelembe. ami nekünk természetes, az sokaknak érthetetlen, és emiatt mesés, kitalált.
Amikor az apokrifokról beszélünk, valóban nem csupán egy irodalmat értünk,lényegében egy tudást, egy gondolkodást mely rámutat Jézus "nem evilágból való vagyok"kijelentésének magas misztériumaira.
E misztériumok, megelőzik Jézust, de nem elvéve tőle a misztérium ismeretét. Fontos megértenünk. Jézus egy kiemelkedő tudója és alkalmazója volt az elveszett tudásnak, melyet egy még nem egészében tisztázott mozgalom mellé állított.
Erről most nem szólnék.
Beszélnék Jung elméletéről. Kifejti az archetipus, ősi Héroszok jelentős hatását az emberi gondolkodásra, tudatra, e Héroszok egyike volt Jézus is. Ismeretük, tudományuk képezi az emberi tudás elfeledett részét, e tudás közvetítője volt az elcsépelt frázissá degradálódott mellérendelt Prometheus. Valóban a név itt mellékes, és nem is azt jelenti amit értünk alatta.
A szavak, mint jelek, miknek azonosságai nincsenek, és melérendelésük tárgyak és fogalmak értelmezésére, totális csődöt mutatnak. E napokban már bizonyított, hogy valóban másként gondolkodnak a népcsoportok.
Ismeretünk és szavaink nem elégségesek az elveszett tudomány megismerésére. Van, és létezik egy nyelv, egy rendszer, mely ( egy tárgy is lehet)) mely mint katalizátor egybeönti az emberi és az isteni fogalmakat. Az isten nyelvéről beszélek.
E fogalmak kimondása, megértése a "közvetítő" nélkül lehetetlen. Emiatt a" Közvetítőt" kell elsőként megtalálni.
Erről a belső, szellemi látásról, amivel a "rejtett, titkos könyvek" (apokrüphák)
és a jelképek is láthatóvá válnak, sok kiváló szellem írt. A nagy hermetikus, rózsa-
keresztes bölcs, misztikus Jakob Böhme:
"Intem az olvasót ... a magas természetfeletti értelmet ... ne földiesen értse." Földi nevet kell adnom az éginek ... hiszen a földi abból mondatott ki..."
(J. Böhme: Szent sóvárgás)
A "földi név" (leírt szókép) értelmezése tehát nem vezet közelebb a
"magas természetfeletti értelméhez".
Világos, hogy a tanítások kiknek nyílvánulnak meg igazán.
Az "apokrif" szó tehát rejtettet, titkosat jelent: "titok", amiben valójában
semmi titokzatos nincs. A rejtély, misztérium csak addig "rejtély", amíg az arra méltóknakbelülről fel nem tárulnak, onnantól nincs "titok" többé.
Köszönöm a meghívást. Sajnos írásaim feltétele, némi kaotikus jelleggel bírnak. Nem rajtam múlik. A Blogter legutóbb valamennyi írásom törölte. Okát nem tudom.
Az oldalon sajna a Blogter rendszeresen törli a kommenteket, betett szövegeket... működik az index...? ;) Apropó index: írtam neki, hogy jöjjön az Indexre: itt szabadon közölheti az apokrifokat és egyéb "titkos" kincseket.