már megoldodott a problémám egy gyári 67cm /azthiszem/ széles kormény helyett egy 90 széles kormányt raktam bele és így már éppenhogy csak beszitáll max 5 nél ugyhogy ez nekem így pont jó!!! ja meg a teleszkópokba lett rakva egy 2 cm-es pogácsa hogy még erössebb legyen a rugó!!!
És a kormánylengés-csillapító mellett fontos, hogy az első kerék pöpec módon ki legyen centírozva és a gumi is hibátlan legyen. Én is már jártam így, minden tökéletesnek látszott, mégis berázott egy bizonyos sebességtartományban. Aztán végül a gumicsere segített. Valószínűleg meg lett patkázva.
ime pár kép a nemrég elkészült oldalkocsis Etz 251-esemről!!!
kérdéssel fordulok ide elötte még sose vezettem oldalkocsis motort de nagyon fura hogy beszitál az eleje. halottam már megoldásokat praktikákat lengővillás legyen az eleja meg hasonlók , az a baj az egésszel hogy nekem nagyon nem tetszik a lengő villa!!!
esetleg valaki valami féle jó ötlet vagy tanács az oldalkocsizáshoz és hogy valahogy meg e lehet szüntetni a szitálást???
Bocs, hogy beleszólok, de rendkívül sértően fogalmaztál. Miből gondolod, hogy a profi a drága?
Ha még nem tapasztaltad, majd megtudod, hogy az olcsó, rövid élettartamú megoldások a legdrágábbak.
Szerintem illik árajánlatot kérni valakitől és nem azonnal bekategorizálni, hogy "nekem drága".
Nem bántani akartalak, csak tele van a hócipőm avval, hogy nagyon elterjed ez a felfogás. Mindenki autót szerel, bútort gyárt, kőműveskedik, és fikázza a szakemberek árait. A minőséget valóban meg kell fizetni. De az attól még nem drága...
Annál bizti drágább lenne, mint ha te magad csinálnád, de azért nem százezrekben számolok. Természetesen nem bagóért dolgozom, de az árképzésem a belföldi ügyfelek részére magyar léptékű. És ha nem velem csináltatod, akkor is szívesen segítek tapasztalatcserével, vagy ahogy tudok.
Küld át néhány képet mailben, hogy mire gondolsz pontosan. MZ-hez még nem csináltam, de szerintem nem lenne gond. Az árról majd utána beszéljünk. www.prohi.hu
Végülis van másik perka zöld forgalmival. De erre nem gondoltam, hogy átmenne az egy eredetiség vizsgán ilyen villával. Tulajdonképpen nem foglalkoznak csak a váz és motorszámmal amennyire én tudom mert az oldalason is tárcsa van elöl és nem szóltak miatta. Illetve a kis MZ-men is 150-es a henger és észre sem vették még műszakin sem. Én is csak akkor vettem észre amikor levettem a hengerfejet és rámértem a furatra. Aztán persze megkerestem rajta a beütést és lám ott volt amit láthatott volna a tag ha aláhajol.
Te csináltál már ilyen villát MZ-hez? Illetve ha csinálnál mennyiért? Egyenlőre csak érdekelne egy irányár mert komolyan még nem döntöttem. Amiket én láttam abban MZ hátsó telók voltak.
A legális utat - tehát azt, hogy besétálsz, elmondod hogy mit szeretnél, engedélyezik, aztán szépen levizsgáztatod - felejtsd el. Ez valószínűleg a világon mindenhol működne, csak nálunk nem. Rengeteget harcolok a hatóságokkal papírok végett, mert oldalkocsikat, speciális alkatrészeket (köztük Earles-villát) gyártok meg minden ilyesmivel foglalkozok. Ha sikerülne is így elintézni - mert elméletben a jogszabályi háttere megvan - akkor az másfél évet és annyi pénz elvinne, ami kb. 2 oldalkocsis MZ árával vetekedne.
Úgyhogy marad az, hogy berakod és mész vele, műszakira meg visszacseréled vagy ha bátor vagy bennthagyod. Ha megállít a rendőr vagy a műszakin beszólnak, mindig legyen nálad 4-5 intenetről leszedett kép ilyen MZ-kről, és jön a mese: ez egy gyári villa, kint általános (ld. képek) de Magyarországra nem importáltak ilyet, de a te mocidat az első tulaj az NDK-ból hozta, és hogy ők nem ismerik attól még létezik, blabla... A fontos a határozottság, és hogy "nem én voltam", így vettem. Tanácsos olyan gépet venni, ami még régebbi típusú forgalmival rendelkezik, tehát még nem volt eredetiségvizsgálaton, mert ott fotóznak. Ha már van MZ-d, akkor is tanácsos venni fillérért egy szétrohadt mocit a régi forgalmis vázért, és arra átépíteni a te motorodat az új villával, még eredetiségvizsgálat előtt. Igaz, hogy egy átírásnyi aprót buksz, de a fotón minden oké lesz.
Lenne egy kérdésem. Ennek a villának az engedélyeztetése mennyire bonyolult?
MZ TS 250/1-re kéne és nyugati honlapokon sokat láttam earles villával. Az ES-nél (Trophy) egyébként 2 furat van és előbbre lehet tenni a kereket az oldalas módhoz. Amit én láttam villákat mind ilyen volt csak vékonyabb. Először arra gondoltam BMW-é de valószínű azok is házi készítésúek.
Teljesen más vezetni a fogatot, mint előtte. Könnyedén fordul, nem húz semerre. Nagy sebességnél is stabil marad.
A képen látható fékberendezés miatt fékezéskor nem eleli az elejét.
Ez a hatás volt érezhető a Trophi MZ esetében, ahol a fék a lengőkarra volt rögzítve. Itt a fék a lemenő csőhöz van egy gömbcsuklós szerkezettel kötve, ezért fékezéskor ez a hatás elmarad.
Kösz a tananyagot, még annyit hogy milyen csövet használtatok? Mint már írtam volt egy Izs oldalasom, azzal nem voltak problémák kanyarodáskor ( na jó néha azért voltak fúrcsára sikerűlt jobbosok:)), persze az már kilencvennél halálán volt.Nagyobb tempóval nem oldalaztam.Persze az MZ sem fog repkedni a retikűllel, de olyan helyen dolgozom, hogy talán le tudnánk kopírozni a Tiedét. A képeket várjuk!
Egy ilyen villát árul a német MOTEK 2600-2800 EURO-ért. Mivel ennyiért nem érdemes venni, az apámmal csináltuk ezt (én csak segítettem neki).
Az eredeti motornak az első kerék utánfutása 100 mm. Ez a kormány forgási tengely egyenesének a földdel való döféspontja és az első kerék földdel való érintési pontja közötti távolság.
Szóló motor esetében sarkon való bekanyarodáskor kell a kormányt forgatni, amikor egyébként kicsi a sebesség. Úton való közlekedéskor kanyarban bedől a motor, ekkor nem fordul a kormány, vagy kicsit fordul.
Oldalkocsi esetében mindig el kell fordítani a kormányt, ami nagy sebességnél 80 felett olyan erőt igényel, mintha egy villanyoszlopot kellene kitekerni. 130-nál már szinte nem lehet kanyarodni.
A megoldás, hogy le kell csökkenteni az utánfutást 20-30 mm-re. Ennek egyik lehetséges módja a képen látható első lengővilla. Nulla nem lehet, mert akkor a motor instabil lesz, kóvájogni fog az úton.
Oldalkocsi esetében fellép még a "wobbler" effektus. Beleng a kormány. Ezért kormánylengés csillapítót kell felszerelni rá. A régebbi motorokon eleve volt ilyen tekerőgomb a kormány közepén, amivel egy dörzskereket lehetett megszorítani.
MZ esetében eddig csak az eredeti villát láttam oldalkocsival is. Azért nem kellhet, mert lehet, hogy eleve kicsi a kerék utánfutás és nem mennek vele gyorsan.
Egy előző képen van egy szürke oldalkocsis BMW K100, ami 150km/h sebességnél is könnyen kormányozható. Ennél a sebességnél is stabil, köszönhető a futóműnek és az autó kerekeknek. A kis kerekeknek köszönhetően a 80-90-es tempó a kellemes vele.
Holnap lesz kész a teljes eleje, majd rakok fel képeket.