Keresés

Részletes keresés

SaGa Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15756
Ez igaz, de a dolog lényegéből adódóan csak lefele tudsz szabályozni a szabályzó nélküli helyzethez képest, azaz a gép eredeti nyomatékánál csak kevesebbet lehet kihozni, azonos teljesítményfelvétel mellett.

Az stimmel, hogy a fordulatot igyekszik tartani, függetlenül attól, mennyire tolod neki, de alacsonyabb fordulaton mindenképp gyengébb lesz, mint nélküle lenne...
Előzmény: rferi (15748)
SaGa Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15755
Mond...

A képen található kapcsolás egy 'sima" tirisztoros szabályzó, amiből anno igen sokat gyártottunk. Sokminen elmodható róla, de a nyomatéktartás nem igazán. Alacsony fordulaton minden erő elveszik a gépből egy ilyenre kötve...
Előzmény: papus_03 (15749)
papus_03 Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15754

Hát én már csak ámulok és bámulok milyen profi társaság van itt :) Jó helyen keresgélsz. Nos szó szerint "tartani igyekszik a beállított fordulatszámot". Nem egy űrtechnika de az ára sem az.

Előzmény: rferi (15752)
véghlackó Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15753

helló!

Elvileg volna benne áramvisszacsatolás, az r1-D5 c1 keletkező feszültség az átfolyó árammal arányos feszt termel, és változtatja az UJT billenési pontját. Egy próbát szerintem megér

Előzmény: rferi (15751)
rferi Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15752
Bár ugyan most nézem, hogy R1-D5-C1 kissé utánahúz, ha növekszik a motoráram.
Előzmény: papus_03 (15749)
rferi Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15751

Mondjuk ez egy rendesen megcsinált fázishasításos kapcsolás.

Áramgenerátoros gyujtókör, valszeg szépen kézben tartott áramfolyási szöggel.

Korrekt, de semmi nyomatéktartás.

Előzmény: papus_03 (15749)
GPS Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15750

 

Ááááh, hát ez még annál is "soványabb" mint ami a  kézifúrógépünkben van :-))))
Ez úgy tartja a nyomatékot, hogy amikor "lankad" - akkor ráhúzol egy kicsit.

 

Az igazi az, amikor van fordulat-figyelése és visszacsatolása is - és gyakorlatilag konstans fordulaton tart - terheléstől függetlenül.

Előzmény: papus_03 (15749)
papus_03 Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15749

Ha te mondod :)))

 

 

Kapcs.rajz

 

 

ps: mond neked valamit az a rövidítés, hogy RIS ? :D

Előzmény: SaGa (15747)
rferi Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15748

Nemá! :)))

Nyomatéktartás feltétele, hogy tudd, hogyan forog a motor.

Ha azt tudod, akkor már be tudsz avatkozni a tirisztorok gyujtásába.

Előzmény: SaGa (15747)
SaGa Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15747
Izé...

Ilyen állat asszem nincs. Szénkefés, kommutátoros motorokhoz nem tudsz nyomatéktartó fordulatszámszabályzást csinálni. Tudtommal, bár nem lehetetlen, hogy lemaradtam valamiről. A '83-as dátum mindenesetre gyanús, akkoriban a tirisztoros szabályzók voltak nagy divatban, azok meg nem "nyomatéktartók"...

Van olyan is, de csak azokhoz a motorokhoz, amelyk fordulatszáma a meghajtó áram frekvenciájától függ (szinkronmotorok). Ezekhez lehet invertert építeni, ami tulajdonképpen egy frekvenciaváltó és csak annyi a veszteség, amit az elektronika, meg a trafó elfogyaszt....
Előzmény: papus_03 (15746)
papus_03 Creative Commons License 2008.01.29 0 0 15746

Rádiótechnika 1983/12-es szám :)

Hogyaszondja "nyomatéktartó fordulatszám szabályozás fúrógépekhez" pontosabban univerzális soros motorhoz.

Akár mail mellékletként is elküdhető 213299 byte-os pdf (kapcsolás + nyák).

Nem építettem még meg de nem tünik egy nagy lövésnek.

Előzmény: archivalo (15731)
rferi Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15745

Köszi! :))

Épp most írom a feleslegjelentéseket, van egy, nem , két köbméter compaq cuccom, amivel nem tudok mit kezdeni!

hirtelen ezt találtam viszonylag világos háttérnek! :))))

Előzmény: dacia-2 (15743)
Törölt nick Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15744
Igen, a csigakerék-csiga általában önzáró.
És igen, a csigakerékkel a legritkább esetben lehet meghajtani a csigát.
Azonban jelen alkalmazásban nem is erre van. Képzeld el a szerkezetet úgy, mint egy fogasléc (jelen esetben ez a csiga, ami menetesszár), fogaskerék (jelen pillanatban ez a csigakerék) áttételt. Aholis a "fogaskerék" gördül. Ott pedig nincs önzárás...
Na jó inkább ferde fogazású fogasléc-fogaskerék pár...

És igen, a NASA is példát vehetne rólunk, legalábbis költségvetés tekintetében...
Szinte ez az egyetlen megoldás, amit pontosan el tudsz készíteni házilag is...
Előzmény: archivalo (15712)
dacia-2 Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15743
a mikroszkópállító mellé esetleg ha kell, szolgálhatok compaq proliant 1600 tartalék cuccokkal, ha még ki nem hajigáltam őket... :)
Előzmény: rferi (15737)
csoty Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15742
Én veled vagyok! :)
Előzmény: rferi (15740)
rferi Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15741

Ez az erődolog annyira igaz, hogy az OKI lézerek egyik tipusában rendszeresen lehúzta a motor magáról a ferdefogú kereket, mert a tengelyirányú erő nagyobb volt, mint a tapadása a tengelyre.

Elég röhelyes volt, hogy hozták sorban a kuncsaftok a kis kereket, hogy kiesett a gépből, mit csináljunk?  :)))

Előzmény: archivalo (15730)
rferi Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15740

Az nem megy! :))

Marhára benne van a gépben, ki nem szedem.

 

Higgye el, hogy egy ellentétes dőlésű fogazással bíró fogaskerék.

Basszus, elsős szakközepes koromban majd egy évig csak fogaskerekeket számoltunk, az amúgy eltörölt tantárgy keretein belül.

A főiskolán mindenki csak nézett, honnan a fenéből tudom az összes gépelemdolgot, többet is, mint ami a könyvben van.Kiderült, az összes szakközepes kollégának csak összesen  3 óra volt belőle elsőben szeptemberben, mert a mi évfolyamunkon törölték el a tárgyat, de a mi dirink felvett egy vörös diplomás fickót, akinek nem tudott más melót adni.Így egy év alatt lezavarta az egész mechanikai műszerész szakmai ismeretek tantárgy  3 évi teljes anyagát. Két bazi vastag könyv, heti öt óra, minden órára 10-12 oldal jegyzettel jött a fickó.Akkora volt a fejünk, mint egy medvéé.Megismerek egy fogaskereket, még egy ferdefogazásút is.Meg egy csigát is.Itt van.Azaz alant. :))))

Előzmény: csoty (15739)
csoty Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15739
Khm!
A kerékről is kellene egy kép...
:):):)
Előzmény: rferi (15737)
rferi Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15738
Én elvagyok a tirisztorokkal is! :)))
Előzmény: GPS (15729)
rferi Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15737

A mikroszkópállványom durvaállítója ilyen.

 

 

 

Előzmény: archivalo (15727)
Bubi504 Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15736
Ha valakinek van kedve/ideje segíteni lefordítani/lektorálni a belinkelt pdf párhuzamvezető leírást, az keressen meg privátban.
Bubi504 Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15735
UltraNehézMolekulaTömegű műanyag, ez így igaz, de szalagot is gyártanak belőle.
Előzmény: rferi (15719)
Bubi504 Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15734
Például itt : http://www.kvazar.hu/ragasztoszalagok_maszkolo.html
Előzmény: SaGa (15714)
GPS Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15733

 

Mindjárt az öreg André bácsi találmmányánál kötünk ki - fogaskerekileg. Az se vót kutya ötlet ám.

.

Előzmény: csoty (15732)
csoty Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15732
Legyen akkor ciklois fogazás! :)
Vagy szeleteljük fel vékonyra a fogaskereket és csak a két szélsőt tartsuk meg!
Esetleg a ferdefogazás szöge tarthat a nullához. :)
Előzmény: archivalo (15730)
archivalo Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15731
Szia!

Kapkodnám én, főként, ha ha valami baráti megszámítással hozzá tudnék jutni egy tirisztoros, nyomatéktartó fordulatszámszabályzóhoz...
Még - nem pápai - hanem főniciai egyenértékest is fel tudnék ajánlani ellenében.

De ilyet, eddig még itt, csak aranyáron, és abból is csak a nehézsúlyú műfajba tartozók öréből emlegettek... :o)
Előzmény: GPS (15729)
archivalo Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15730
Szia!

Ez egy teljesen használható és kézzelfogható állítás volt.
De ettől még a valóságos megvalósítása hagy némi kívánnivalót maga után - elég csak a fogazotokon ébredő erőkre gondolni (ferdefogó kerekeknél nemcsak tangenciális és radiális erők, hanem axiálisak is ébrednek - a fogavastagság változásáról már nem is beszélve)
A másik történet, amire kapásból nem szokot a negyérdemű gondolni, hogy két ferdefogú kereket akkor lehet összekapcsolni, ha ellentétes irányú a fogazásuk, azaz egyik jobbos, másik balos.
Ha azonos irányúakat kapcsolsz össze, akkor már csavarkerékpárt kapsz...

Egyébként ezek azok a jelneségek amik az "amatőröket" simán beleviszik az erdőbe - lásd csigahajtás kérdésköre. Ezt nem dehonesztálóan mondtam - hiszen a csiga-csigakerék geometriájának elemzése még az egyetemen is olyan beugrató kérdéseket hordozott magában, amikre nemhogy a hallgatók, de az ezzel nem foglalkozó oktatók körében is elég kemény zavart tudott okozni.
Előzmény: csoty (15728)
GPS Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15729

 

Namost mi van itt? Most vagy asztaloskodunk...vagy mindjárt megnyitom én is az elektronikai műhelyemet itt - oszt kapkodhatjátok a fejeteket a sok tirisztor meg dióda között :-))))

.

csoty Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15728
A ferdefogú fogaskerékpár egyik tagjának átmérője tart a végtelenbe ...
Előzmény: archivalo (15727)
archivalo Creative Commons License 2008.01.28 0 0 15727
Szia!

Mutass egyet, mert tényleg látni szeretném!
Nem ferdefogú fésüskést (ami fogazószerszám és a szerszám síkjára merőleges egyenes mentén mozog fel-le, miközben az általa gyártott fogaskerék forgómozgást végez és eközben valósítja meg az evolvens profil "kifaragását"), hanem olyat, ahol egy ferdefogú fogaskerék egy ferdefogú fogaslécen "gurul".
Előzmény: rferi (15724)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!