...arra gondoltam, hogy a hideg cso kulso oldalan kicsapodik, ami bejut para. Ezert inkabb duplacso es azt szigetelem, mert a flexicsovet nehezebb, mint egy pvc-t. nah.
Sziasztok...itt is! :) Mé nem tudok én erről a topicról? :D Nah jo hogy rátaláltam...
Jók az elkezdett dolgok, csak nem tudom (nem látom), hogy van megoldva a kizárása az ellentétes irányok keveredésének. Én nem foglalkozom most még konkrét hőcserélővel, se időm se energiám rá, majd nyár elején, akkor lesz rá csak komolyan szükségem, ha nem jönne be a következő terv:
Megpóbálom összefoglalni, hátha másnak is segítek vele, nomeg várom a véleményeket:
Lesz egy ág a belső csövezésben, ami rá lesz kötve a beszívásra/ belső keringetetésre a következőképpen: a pellet- kandallóm (végre megy már) elmenő kéményére (80 mm rozsdamentes acélcső, spirál forma) egy külső aluflex lesz húzva 125-(150?)mm-es, amiben a levegőt beszívom (forgatom) a házba(n), amikor üzemel a kandalló.
Holnap megmérem pontosan az elmenő gázhőmérsékletet infrás műszerrel (hála previának), de most kézzel nézve olyan 40-120 C közötti, persze a készüléktől távolodva egyre kevesebb a mostani természetes hőleadás miatt. Ez csak a téli légfűtés üzemre szolgálna.
Mivel a kémény spirál és sűrűn bordázott, elég nagy lesz a hőleadó felülete és akár 7-8 méter hosszan tudom vezetni egymásban a kettőt. Azért gondoltam aluflexet kívülre, mert az olcsó, hőálló, viszonylag alaktartó és szintén spirál a benne lévő drót miatt, aminek köszönhetően frankón turbulensé teszi az áramlást a két cső között, ezzel maximalizálva a hőátadást.
Viszont azon gondolkodom, hogy milyen irányban tegyem rá. Ellentétes fázisban, vagy azonosban. A gondolat az, ha ellentétes fázisban teszem, akkor még turbulensebb, de lehet a ventioldalon túl sokat vesztek akkor már. Ellentétesen fogom beküldeni a levegőt, mivel így jobb lenne a hatásfok (ellenáram), tehát fentről szívnám le a külső csőben a levegőt (szvsz már ez is eléggé betesz majd a ventinek).
A hideg oldalon (friss levegő beszívás) meg kell még oldanom a külső cső szigetelését is. Itt figyelnem kell az esetleges kondenzátum elvezetésére. Arra gondoltam, az elején egy darabon (nem mindenhol függőleges a kémény) beteszem a külső csövet is egy vastag PVC csőbe (200-as), és abból vezetem majd el a kondenzátumot, ha van vmi.
A használt levegőt egy másik ágon simán kidobom... most még.
Gondolkodom rajta, hogy lehetne egy átkapcsolás, amivel ezt a 7 méteres "kémény-hőcserélőt" használhatnám a kandalló üzemén kívűl is (télen). Ennél az üzemnél a kéménybe vezetném az elmenő levegőt.
A biztonság kérdése ami itt több figyelmet érdemel, nagyon korrektül kellene megoldani a dolgot, hogy véletlenül se fújhasson vissza a szellőzőrendszerbe füstgázt, ha a másik üzemmód megy. Ötleteket várok erre is, de egyenlőre ez parkolópályán van.
Még mielőtt bárki beijedne, a kandalló turbós, nem nyírom ki magam, nem áll meg a füstgáz a lehüléstől. :)
20x40cm és 3mm hézag. A egyik gyári megoldás ( jobban elterjedt) az a nyújtott 6szög alakú ellenirányú, erről van is kép sok helyen. Az enyémnél meg jobb alsó csonkon külsőlev be ,alúl középen lemez lesz itt felmegy majd vissza le és a bal alsó csonkon a szobákba. A bal felső csonk az elszívókból és megy ki a jobb felső csonkon a szabadba. A terelő lemezek még nincsenek beszerelve.:-)
A hőcserélő lemezeknek mekkorák az oldalhosszai? Nekem más elképzeléseim voltak egy ellenáramú hőcserélőről, ezért is jó lenne, ha a további lépésekről is raknál fel képeket. Most nem nagyon látom át, hogy lesznek az elszívó/befújó csövek "rákötve" a hőcserélőre.
Építkezem és most jututtam el oda ,hogy a fűtésen gondolkozzam. Sok alternatívát megnézten de a légfűtés tetszik a legjobban. El is kezdtem tervezgetni. Most itt tartok, csak nem tudom jó írába indultam e ell. Ha van meglátásotok a tervel kapcsolatban kérem jelezzétek.
Nincs semmi problema akkor nalad. Hiszen a fordulatszabalyozasaval a zajszint is csokken. Foleg ejjel lehet zavaro, vagy tv nezes kozben , ha gyors a szelloztetes. Az termeszetes, hogy az anemosztatokkal allitod be a beomlo pontokon a legmennyiseget. En csak mint alternativat irtam a zajcsokkentesre a tulmeretezest a leagazastol az anemosztatig.
A hangtompitocsovek arai:MTS 100 - 773Szkk, MTS125 - 889 MTS150 - 993 MTS160 - 993 MTS200 - 1213 az AFA-t nem tartalmazzak.
Termeszetesen ez csak egy termekcsalad, de van meg nagyon sok fele ,ami a kivitelt es az arakat illeti.
Én már a beömlők előtt nem tudok variálni, mivel a födém betonba vannak. Az anemosztátok még nincsenek meg. A szellőzőm meg állítható 5 fokozatban. A legkisebb fokozaton alig pörög, azon nincs értelme már csökkenteni. Viszont vannak kint falon kívül jó hosszú légcsövek, ahol tudok variálni a hangcsillapítással. Szóval ott tudnék betenni egyenes hangtompító szakaszokat. Esetleg nem lehet házilag csinálni ilyen hangtompítós csöveket? Nincs valami rajz hogy ezek szerkezetileg hogy néznek ki? A légmennyiséget az anemosztáttal gondoltam beszabályozni helységenként a kifújási végpontoknál. A szellőztetés-fűtés-hűtés meg szakaszos üzemmódban menne. Kb. mennyibe kerülnek ilyen egyenes zajcsökkentő csövek?
Altalaban zajcsokkento flexicsovekkel, vagy vannak hangtompito csovek stabil kivitelben. A flexicsovek pl. Sonovent, Sonoflex, stb. De ezekbol legalabb 1,5-2m kell az anemosztatok elott, hogy legyen ertelme.
Az anemosztatoknal is van elszivo, beomlo es univerzalis. Ha lehet beomloset vegyel, az ugy van kikepezve, hogy minel kisebb zajt keltsen. Valamint van meg egy olyan lehetoseg, hogy tulmeretezed a beomlo nyilasokat durvan 2 -szer, tehat a 100mm-es helyett teszel 150-est, de termeszetesen a le agazastol a flexcso is ilyen, akkor ott lelassul a legaramlat es nem csap olyan larmat .A venti hangjat a flexcso elegge letudja halkitani. Csak ilyenkor a legmennyiseg beallitasat a leagazas pontjan kell elvegezni.
Ha viszont folyamatos szelloztetest akarsz, akkor a ventin feszultseg csokkentessel leviszed a fordulatot es akkor jol elhalkul a rendszer. Nezd meg a profi rendszereket, ott is vagy folyamatos szabalyzassal, vagy tobb fokozatu feszultseg csokkentessel szabalyoznak . 230V es 160V kozott. / gyors - fozes+mas terhelo tevekenysegek, kozepes - csalad otthon pihen es lassu- ejjeli szelloztetes/
Házi barkács szellőzőnél vagy légfűtésnél hogy lehet megoldani a zajcsillapítást? Úgy mint a motor tuning kipufogójánál? Gyapotot kell a cső köré erősíteni?
Most a tesztelésre horganyzott 0.5mm lemezből a hőcserélő és a doboz, de lehet alu vagy műanyag. A légmentesség doboznál forrasztás és gumitömítés ez a tisztíthatóság miatt is van mert az egyik nagyobbik lap leszerelhető(itt a gumi) a hőcserélőnél sziloplaszt.
Szia !
En a 125mm-es es 200mm-es csoveket a padlason 10cm-es ISOVER UNIROL -lal szigeteltem le. Az benne a jo, hogy az egyik oldalarol ugy van kikepezve, mintha egy vekony szovetreteg lenne rajta.
Ezzel a felevel kifele forditva tettem a csore es vekony horganyzott drottal felrogzitettem, majd a Polyfoam-hoz hasonlo egyik oldalrol hotukros boritassal vontam be. Ennel az illesztesi helyeket a legtechnikaban hasznalatos alufolias ragasztoszalaggal ragasztottam ossze.
Udv , Peter
Nem az elvi rajz, ami érdekelne, hanem hogy milyen anyagból készíted, az illesztéseket, lezárásokat (légmentességet), csatlakozásokat, a későbbi tisztíthatóságot hogy oldod meg?
Szia !
Szo sincs rola, hogy valamirol is le akarnalak beszelni. Eleve ilyen dorzsszivacsos hocserelovel nincs tapasztalatom. Kerdes az hogy melyik megoldas az optimalisabb. A nagyuzemi, ahol nagyon surun vannak a lemezek es igy jol attudjak a koztuk aramlo levegonek adni a hot. Vagy az altalad felvazolt. Tovabbra is fenntartom az allitasomat. Amennyiben kiterited a szivacsot, a gyors levegoaramlasnal turbulencia jon letre es a legellenallas megno. Valamint nem tudom ,milyen hangot fog kiadni a berendezes/ lehet ,hogy sipolo hangot/?
Amennyiben allando jellegu szelloztetest akarsz, akkor lassu aramlasnal lehet ,hogy viszont jo az elkepzeles. Nem volna rossz eleve ket lemez koze beteriteni a szivacsot es kiprobalni, mit csinal. Az nem kerulne sokba es utanna donteni.
Udv , Peter
Úgy gondoltam, hogy az a távolság 1 cm lenne, a dörzsszivacsot szét lehet fejteni egy laza hálóvá. Egy ilyen szivacs kb. 50cm x 10cm x 1cm-es téglatestté bontható. Úgy gondolom, hogy a lemezekkel sűrű kontaktusban lenne és az ellenállása sem jelent nagy problémát ilyen szétbontott állapotban. De most beszéljetek le róla, ha nagy hülyeség!
Ha tudod a keresztirányú és az ellenirányú elvi rajzát akkor nem lehet nehéz megcsinálni magát a hőcserélő elemet, a doboz már több munkát igényel.:-))