ide tartozik-e???: igaz-e hogy az új hangszórót hangfalat be kell e járatni? max erővel vagy hogy? hogy jól szóljon.... vagy ez csak rossz kitalálmány?
nincs olyan, hogy 3V-os led! Olyan van, hogy "5mm-es, nagyfenyerju piros led, viztiszta", peldaul. Kerdezd meg, milyen fenyerohoz milyen ar tartozik, es vedd meg az optimalisat. De a belinkelt led is szinte biztos, hogy jo.
ok., kezdem kapisgálni, csak még mindig nem tudom milyen fényerejű meg hány volt-os LED-et kérjek a pultnál(mert ugye a Conradban is csak a volt-tal dobálozik az eladó),
szóval ha valaki esetleg megbocsátaná hülyeségemet és egy pontos megnevezést mondana LED-re, ellenállásra és azt akkor megtudnám venni akkor nagyon hálás lennék.
a piros bura azert piros, mert a piros fenyen kivul minden mast elnyel. Azaz a pirosat nem, tehat piros bura mogul a piros led fenye szinte gyengites nelkul kijon. A feher feny nagy resze elnyelodik, csak apiros komponens megy tovabb. Ugyanigy, a bura mindig ugy keszul, hogy szorja a fenyt, tehat nyugodtan rakhacc moge 15, vagy 30 fokos ledet, az is laccani fog oldalrol is.
az osszes nagyfenyereju led kozul a piros a legolcsobb, erdemes tehat piros ledet venni, 5mm-est. A piros ledek nyitofesze a legalacsonyabb, es a locsemege testver altal kiszamolt ellenallassal biztos, hogy mukodni fog. Tehat 4-enkent egy ellenallassal sorba kotve, es akarhany ilyen fuzert parhuzamosan kotve tudod kialakitani a lampat.
Nem értelek, mi a gondod. Ha fehérből teszem azt csak kettőt köthetsz sorba és egy 330 ohmos ellenállást, akkor ilyenből ha 4-et csinálsz, az is 8 LED. Remélem, nem azon vagy kiakadva, hogy egy néhány forintos ellenállásból ehhez 4 db kell.
Még mindig kész vagyok megcsinálni, de még mindig nem tudom milyen LED-et vegyek amiből többet lehetne rárakni 12v-ra ami elég fényes hogy féklámpának jó legyen, esetleg szórtfényű.
Ne csináld már! Azért adtam a részletes választ, hogy értsd, nem pedig azért, hogy elbizonytalanodj. Holnap úgy is OrCAD-del kell dolgoznom, lehet, hogy lerajzolom, aztán beteszem ide, csak győzd kivárni, mert sok a dolgom.
Ugyan nem tőlem kérdezted, de hagy válaszoljak, éppen erre jártam. Úgy, hogy egy multiméter bemeneti ellenállása tipikusan 10 Mohm, így ahhoz, hogy például 12V-ot mutasson, elegendő 1.2 µA áram is, ami a retkes csatlakozón átjöhet, de ekkora áramtól az izzód nem fog pislákolni sem. De még az ezerszeresétől sem.
Amúgy szoktam multimétert fáziskeresőként is használni éppen azért, mert ehhez elegendően nagy a belső ellenállása feszültségmérőként használva.
kösz végülis a testkábel volt hibás nem volt érintkezés, biztos oxidálódott a csati... de az hogy lehet hogy a mérőműszer jelzi az áramkört a villany meg még nem is parázslik????
Ja, értem. Vannak magas fényű piros LED-ek is. Ráadásul az a gyanúm, hasonló áron kapsz boltban is. Az a gond, hogy nem írt a srác típusjelzést, így nem tudom megnézni a katalóguslapját.
Viszont jól becsültem a 20 mA-t. :) És ugye ő is írja az előtét ellenállást, nem véletlenül.
Fehér LED féklámpának? Nem ellenkezik ez a KRESZ-szel? A fehér LED-ek nyitófeszéltsége nagyobb, így legfeljebb 2, esetleg 3 LED-et köthetsz sorba, aztán az előtétellenállás. Ilyenből csinálsz annyit, amennyi kell.
A 8 sorbakötött fehér LED nyitófeszültsége meghaladja a tápfeszültséget, így nem fog világítani, ez semmiképpen sem jó megoldás.
es iocsemege baratunk adatai tipikusnak mondhatoak, szal ha van 4 db nagy fenyereju piros leded, akkor csak kosd oket sorba, barmlyik vegere egy 220 ohmos 0.5Wos ellenallas (Conradban ilyet is adnak), ez 12Vrol jol fog mukodni. A ledeket polaritashelyesen kell bekotnod, azaz mindegyik hoszabb laba nezzen a + polus fele!
Azért, mert részleteztem az okokat, még nem kell megrémülni, ez a megvalósítás szintjén nem jelent mást, csak annyit, hogy fogsz egy ellenállást, és sorbakötöd a LED-ekkel.
A LED feszültség-áram karakterisztikája igen meredek. Tegyük fel, egy LED nyitófeszültsége mondjuk 1.85V, 20 mA áramnál. Ez a feszültség az áramtól kis mértékben függ csak, így mondjuk 15 mA áramhoz tartozik 1.8V. Ekkor a belső ellenállása du/di= 50mV/5mA= 10 ohm. Mit is jelent ez? Azt, hogy ha feszültség kényszert alkalmazol, akkor igen kis feszültségváltozás igen nagy áramváltozást fog okozni a LED-en. Mi több, nem tudod, mekkora a LED nyitófeszültsége, mivel az hőmérsékletfüggő. Így nem igazán tudod megmondani, pontosan hány voltos egy LED, noha éppen a meredek karakterisztika miatt ez igen fontos lenne. Mi akkor a megoldás?
A megoldás az, hogy nem feszültségkényszert alkalmazol, hanem áramgenerátorosan hajtod meg a LED-et. Azaz építesz egy olyan szerkezetet, ami a LED-en eső feszültségtől függetlenül állandó, mondjuk 20 mA áramot folyat rajta. A feszültség pedig kialakul a LED-en, éppen akkora, amekkora ki szeretne alakulni rajta. Ha változik a hőmérséklet, kicsit változik a nyitófeszültség is, de az áram akkor is 20 mA marad.
Persze egyszerűbb alkalmazásokban nem kell nagyon elbonyolítani. De egy előtét ellenállás mindenképpen kell. Egyrészt kellene tudni, milyen LED-ről van szó. Ha nincs katalóguslapja kéznél, akkor mérni volna jó. Mondjuk veszel egy 560 ohmos ellenállást, sorbakötöd a LED-del, 12 V-ra kapcsolod, s megméred, mekkora feszültség esik a LED-en. Mondjuk ez 2V lesz. A rajta folyó áram pedig (12V - 2V)/560 ohm = 17.9 mA.
Ebben az esetben az elkészítendő áramkörben sorba kötnék 4 LED-et, az ugye 4*2V=8V nyitófeszültség. Marad az előtétellenállásra 12V - 8V = 4V. 20 mA áramhoz az Ohm-törvény alapján 4V/0.02A= 200 ohm tartozik. Válasszuk az ehhez közel álló 220 ohm-ot a szabványos sorból. (Tudom, valamelyik sorban a 200 ohm is megtalálható.) Az ellenállás disszipációja P=(4V)2/220 ohm = 73 mW, tehát 100 mW-nál nagyobb teljesítményű ellenállás már megfelelő lesz.
Konklúzió:
1) LED-et nem táplálunk feszültséggenerátorosan. Ebből az is következik, hogy LED-eket sohasem kötünk párhuzamosan!*
2) A konkrét esetben 4 db LED sorba, ezekkel még sorba egy 220 ohm-os ellenállás. Ezt kötheted 12V-ra. Ha 8 LED kell, csinálsz még egy láncot. Viszont nem spórolhatsz úgy, hogy a 4-4 LED-ből álló láncot párhuzamosan kötöd, majd ezekkel sorba kötsz egy 110 ohm-os ellenállást. Mégpedig azért nem, mert az egyik 4-es csoportnak a nyitófeszültsége nem pontosan annyi lesz, mint a másiké, így az egyik ág halványan, a másik fényesen világíthat majd, hiszen a kisebb nyitófeszültségű csoporton fog elfolyni majdnem a teljes áram. Gondolj arra, amit a meredek karakterisztikáról írtam.
Ezek természetesen példák voltak, nem véletlenül javallottam előbb a mérést, s csak a mérési eredmény birtokában a méretezést.
*: Ha van kedved kísérletezni, próbáld ki, hogy két különböző színű LED-et párhuzamosan kötsz, majd ezt sorba egy előtétellenállással, s rá a tápfeszültségre. Azt fogod tapasztalni, hogy csak a kisebb nyitófeszültségű világít majd, a nagyobb nyitófeszültségűn nem folyik áram, vagy csak minimális, hiszen az ő kinyitásához nem elegendő az a feszültség, ami a kisebb nyitófeszültségűnek igen. Ha sorba kötöd őket, meg persze az előtétellenállást, mindkettő világít.
hogy vilagossa tegyuk a dolgot, altalaban ledet nem szabad kozvetlenul feszultsegforrasra, pl. akksira kotni. A legegyszerubb megoldas, ha sorba kotsz veluk egy ellenallast. Ha ezt nem teszed, akkor kiegnek (a leirasod szerint ez tortent). Hogy mekkora ellenallas kell, ahhoz tudnunk kell, hogy milyen tipusu ledet vettel, es hany darabot akarsz belole 12V-rol mukodtetni. Kiszamoljuk neked, ha megirod az adatokat.
(Mongyuk vannak speci ledek, amik ellenallas nelkul is mennek, de a kiserleti tapasztalat szerint te nem ilyet vettel)
"Mérőműszerrel rámértem és adna le feszültséget... "
hol merted? az izzo csatlakozojanal? Ha igen, akkor a csatlakozo lett mocskos, es nem zar rendesen. picit csiszold meg, tisztitsd ki, esetleg kontaktspray. Ha nem a csatlakozonal merted, akkor kapcsold fel a vilagitast, es merd meg a feszt a csatlakozoban.
Mi az, hogy egy LED 3V-os? Ezt elmagyaráznád? Mert szerintem igen kicsi a belső ellenállása, ő maga gyakorlatilag feszültséggenerátor, így áramgenerátoros meghajtást igényel szegény. Te meg - ha jól értem - feszültséggenerátorosan hajtottad, és most csodálkozol, hogy elpusztult.