Megjöttem! Fontos!!! Próbára legjobb, ha csillagba kötöd. Ha 660/380-as, attól még pörög, csak nem adja le a max. teljesítményt. Ellenben ha deltába kötöd és 380/220-as, terhelés nélkül is leég. Ráadásul addig is borzasztóan brummog. Ha nem egyezik a pólusok számával a forgórész szegmenseinek a száma, érdekes jelenségeket tapasztalhatsz. A kínai generátor kivétel, mert ott minden tekercs önálló fázis. Normál motornál, generátornál több tekercs van sorbakötve, amik vagy összeadódnak, vagy kivonódnak. Emiatt célszerű az egyező szegmensszám használata. Korábbi példánál maradva, ha 4 szegmensű a forgórész, 1500-nál 380 a kimenő, 12 szegmensűnél 1/3-ad, mert 2 szegmens kioltja egymást, a harmadik dolgozik. 8 szegmensűnél lenne 0 a kimenő feszültség. A max. forgórész szegmensszám egyezne az állórész hornyai számával, de akkor minden tekercs csak egy vasmagszegmenset foghatna be. Persze a kívánt feszültséghez szükséges (rengeteg) menettel. Kissé nehéz lenne forgatni, mert minden szelet egyszerre akarná visszatartani a forgórészt. A feszültség a fordulatszámmal arányos. A gerjesztéssel egy bizonyos határig arányos. A vasmag gerjesztési görbéje nem lineáris, 1 darabig egyenes, majd egyre görbül, végül telítődik.
"Teljesen mindegy hogy csillag vagy deltába kötöd a fordulat egyforma."
A fordulat valóban egyforma, csak az nem mindegy, hogy a motort csillag, vagy delta kapcsolásra tekercselték -e.
Mert, ha csillag kapcsolásban üzemeltetjük, a tekercsekben 230 Volt feszültségnek kell keringeni, ha deltába 400 Volt. Ez nem biztos, hogy világos, de érdemes utána nézni egy szakkönyvben. Különben a motor tábláján ez egyértelműen fel van tüntetve.
Van egy forgórész. Most mindegy milyen. A gerjesztőáram növelésével állandó fordulatszám mellet hogyan változik a feszültség és az áramerősség? Vannak ilyen görbék?
Ha a Tiedet csinálom, akkor alacsonyabb fordulaton jönne ki az a fszültség, mint amit Erbe javasol. A több pólus miatt. Jól sejtem? Az állórész 36 pólusú. Mennyi legyen a forgóé?
Nagyon nehéz meglátni, mert a tekercselő, aki újratekerte, nem sorba rakta a tekercseket, hanem néhányat átlapolva, a végét meg ráfektetve. Az már zavaró, hogy egy-egy tekercsfej 12 hornyot fog át, de attól még lehetne 2880-as. Nem lehetetlen, hogy a táblának van igaza.
Ebben az esetben már 20 voltot kapsz 80 fordulatnál. :-)
A fényképekből úgy láttam, hogy 2800-as. Nem lehetetlen, hogy ha más szögből fotóznád a tekercsfejeket, meg lehetne látni a többit. Még nem írtad eddig a ford. számát, de a tekercsek láttán lehet, hogy el se hinném.
A motor tábláján 1440 van írva de erbe szerint 2880-ra van áttekerve. Ha összerakom akár meg is tudom mérni. Munkatársamnak van fordulatszámmérője. Kölcsönadja ha kell, már megkérdeztem. Az amivel a Tesla fordulatszámát is mértük.
Elvileg 380V 8.8 A nem égeti le akkor visszafelé is kell adnia fázisonként 380V 2.9 A-t leégés nélkül. De ha csak 1A-t ad az se baj. 380V*3*1A=1140W. Ha már úgyis trafózok, akkor azon a 80-as fordulaton tudjon termelni!
Szerinted/szerintetek a forgórészemet át lehet ilyenre alakítani? Valahogy helyettesíteni kéne a kalickát tekercsekkel. 4962-es hozzászólásban van 2 kép.
A kétlapátos 5m átmérőjű kerék 3m/s-nál 130W mechanikai energiát szolgáltat 50-es percenkénti fordulat mellett. Ebből a generátor mondjuk 65W-ot képes kitermelni (50%-os hatásfok). Olyan állórészt kellene hozzá szerkesztenem, ami ebből a 65W-ból max 10W-ot felhasználva ex-has 100V 0.5A-es áramot termel az állórészen. Na ezt vezetném a házba (30m) ahol trafó és egyenirányító. -> 14V 3.5A
Így egymáshoz lennének igazítva a lapát és a generátor. Ha 3m/s-nál ~50W-ot nyerek az már igencsak jó nem?