Szomabti infó Csolnokról: újból betonidomköveket öntenek a múzeumászok (vagyis készül a lejtakna feje).
Sajnos ez a hír elkésett: a Csolnoki Bányászklub egy egyedi tartalmú vitrinnel képviseltette magát a Kisvasutak Baráti Köre Egyesülettel (Budapest) közösen a Petőfi Csarnokban megrendezett nemzetközi vasútmodell kiállításon.
"1927-ben épült meg a Cseresznyefa rakodótól az Inóczi bányába vezető siklópálya.
A Pap-hegyi kőzúzda és a kisinóci kőbánya között 1930. augusztusában drótkötélpályát helyeztek üzembe. A kötélpálya paphegyi végének betonpillére ma is látható - és néhány állvány betenozott kőalapja, benne a tőcsavarok maradványaival - G_Rp
1931-ben, Hoffer Kúnó gyilkosság áldozata lett.
1941-ben leállították a kőbányászatot; a kocsik, mozdonyok javát eladták, csak kettő, a Muki és a Triglav maradt meg. Már csak fát szállítottak, évente ötezer-hatezer köbmétert. Ekkor már személyforgalom is volt, a nyolc személyes Trezina nevű pályakocsival a Királyréten élő családok gyerekeit utaztatták iskolába Szokolyára. 1945-ben ismét megindították a kôbányászatot, de rövidesen felhagytak vele."
Vasúti maradványokkal eddigi túráim során csak Cseresznyefáig találkoztam, illetve Királyrét közelében, Bajdázó felé (pl. vágányzáró sorompó töredéke). Az inóci kőbánya a Nagyhideg-hegyre vezető út mellett van, felhagyott állapotban, elkerítve. Évekkel ezelőtt Bajdázóban még termeletek. Ott mi a helyzet?
Hogy mikor, azt nem tudom, de: egy időben a kisvasút cseresznyefai végpontjától sikló vezetett fel az inóci kőbányába, illetve innen kisvasút vezetett egy másik, közeli kőbányába. Ezeknek nyomai ma is fellelhetők.
Urak, az "Inóci Kőbánya és Ipartelepek" inóci kőbányájáról, esetleg magáról a cégről van valakinek bővebb információja? Érdeklene mettől, meddig működött a bánya, ill. egy helyszínrajz is nagy örömet okozna. Akad valakinek fotója a bányáról, az ott dolgozó mozdonyokról? Adatok a mozdonyokról? Segítséget előre is köszönöm!
Csolnok: kb. két hete a tokodaltárói vastelepről ócskavashegyünkért cserébe kiváltottunk két SB (robbanásbiztos) kapcsolót (darabja kb. 30 kg), melyet a szomszédos vízmű dobott ki (ezúton köszönjük Ottó segítségét, aki akkor nem volt ott).
Olvasd figyelmesen,mert érdemes!Mindkettőben felfedezhető a hivatása által fanatikusan elkötelezett legfelsőbb vezető.Különösen a Schmidt könyvben látható,annyit ért akkor a szén,mintha most feltörne az udvarodban az olaj.
Köszi! Ma jutottam el a táróhoz. Elhoztam a könyveket, kicsit belelapoztam és látom, hogy nagyon érdekes! Alaposabban el kell mélyedni benne:-))) Amilyen gyorsan tudom lemásolom, hogy visszaadhassam. A mélyedésre ráérek majd utána is:-))
Húha, nem semmi térkép. Jól emlékszem, valamikor 1939-ben itt ebben az alagútban volt egy futóhomok-betörés, egy tele népesvonat haladt éppen befelé mikor megtörtént a tragédia.
jaj, bocs, köszönettel megkaptam a mailt, csak egy másig gépemen van: viszont szabiügyben egyeztetnem kell a kollégával, erre viszont csak csütörtökön lesz lehetőségem.