Keresés

Részletes keresés

szervélszer Creative Commons License 2007.05.19 0 0 116
"Ha pl. változtatod az ISO-t, akkor eltolódik a tartomány, de a dinamika megmarad."


Nem. Csak a pontosság kedvéért, a dinamika ettől megváltozik. Minél kisebb az ISO, a gép dinamikája annál nagyobb.

*vél*
Előzmény: flugi (115)
flugi Creative Commons License 2007.05.19 0 0 115
ami mérhető, az a fényerő. Amikor a dinamikát elárulják, akkor azt nézték meg, hogy a szenzoron mi a mérhető legkisebb fényerő-eltérés és a lehető legnagyobb fényerő-eltérés egyidőben.

Ha pl. változtatod az ISO-t, akkor eltolódik a tartomány, de a dinamika megmarad. Képenként. De több, egymáshoz képest eltolt tartományba eső kép együtt már nagyobb tartományt fed le információveszteség nélkül, ezért megnő a dinamika.

Kb olyan, mint a papíron összeadás, ötszámjegyű számok összege azért lesz hétszámjegyű, mert az érzékenység tízszeres/százszoros :
1234500
0123450
0012345
+------------
1234567

Kb ugyanez a helyzet a fénynél is, a 2FÉ kb használható kettes számrendszerbeli 1 helyiértékként. Ha tehát 2FÉ-vel feljebb/lejjebb fotózól, akkor hozzávetőlegesen 1-1 helyiértéket mozogsz, ami összesen megnöveli a dinamikát.

Ebből következően a digitális kép kapcsolata a valósággal nem fix, függ a szenzortól, a blendétől, az ISO-tól, stb. Mégis van neki dinamikája.
Előzmény: Tejminátor (112)
szervélszer Creative Commons License 2007.05.19 0 0 114
"A HDR egy kreálmány, amely nem növeli meg a dinamikát, ..."


Szerintem ebben az idézetben van valami egészen alapvető félreértés!

A dinamika egy arányszám, nem mond semmit arról, hogy mekkora az ábrázolt minimum- és maximum-érték. Két különböző expozíciós idővel készült képnek lehet ugyanannyi a dinamikája (mondjuk az adott eszközzel elérhető legnagyobb dinamika), ám ha pl. az egyikben a maximumnak megfelelő valóságos képelem megegyezik a másikban a minimumhoz tartozó képelemmel, akkor megfelelő módszerrel összerakva a két képet az eredő dinamika a két kép dinamikájának a szorzata lesz.
Egy HDR-es kép összerakásánál a valóságban a fenti példámban leírtakhoz képest persze ennél rosszabb a helyzet, de a lényeg az, hogy a HDR formátumú kép dinamikája nagyobb, mint az eredeti képeké külön-külön!

*vél*
Előzmény: Tejminátor (112)
tlight Creative Commons License 2007.05.19 0 0 113
"A HDR egy kreálmány, amely nem növeli meg a dinamikát,"

Szerintem a HDR azért lett kitalálva, hogy nagyobb dinamikatartományt lehessen ábrázolni mint amit 3x8bit-en lehet.
(Canon EOS-5D dinamika átfogása) forrás: DPreview.com
Légyszíves nézd meg a link mögötti fotómasina(ák) dinamika tartományt ábrázoló kképeket. Ebből egyrészt kiderül, hogy optimális esetben azért egy mezei jpg-ből is ki lehet 8 fé dinamikát szedni. Másrészt abban az esetben ha készítesz egy olyan expózíció sorozatot ami 3 fé-ve fel és le el van tolva akkor ez a két két expó valóban fog olyan infromációkat tartalmazni ami az eredeti képben nincs meg. Elvileg ebben az esetben 8fé átfogás helyett 8+3+3 fé az-az 14fé átfogást kapsz. Innen már csak egy lépés ennek a tárolása.
Rosszul gondolom?

A HDR -> LDR konverziót, a tone mapping eljárást hagyjuk.
Előzmény: Tejminátor (112)
Tejminátor Creative Commons License 2007.05.19 0 0 112
Itt valami egészen alapvető félreértés van!
.
A dinamika az akkora amekkorát gyár definiál a saját érzékelőjére. Ha azt írja, hogy ennek az átfogása 8 FÉ ha kisebbségi gyerekei potyognak az égből az akkor is annyi.
.
Ez az érték egy nagyon jól mérhető és ellenőrízhető fogalom és érték. ( Csak én nem tudom, hogy ezt hogy mérik és ahogy látom neked sincs fogalmad erről. )
.
A HDR egy kreálmány, amely nem növeli meg a dinamikát, ellenben a képekkel csodát tud művelni. Ez a csoda abban nyilvánul meg, hogy szoftver segítségével képes összerakni két azonos, de különböző expoval készült képet. A DINAMIKÁT NEM NÖVELI MEG!!! Sőt nem is változtatja meg.
.
Amit tesz az az, hogy a sötét és világos részeket kiemeli a középső tartomány rovására.
.
Az hogy széleket interpoláljuk 32 bittel, attól még nem nő meg a dinamika csak láthatóvá teszi.
.
Végezetül a fizikát nem lehet megkettyinteni így az mindig ugyanmannyi. ( Azonban lehet ezt látszatot kelteni, ami sokszor nagyon jó eredményt ad. )
.
Végezetül pedig a dinamika egy tartomány, amely mérhető, és ezt meg is mérik.
Előzmény: flugi (107)
flugi Creative Commons License 2007.05.19 0 0 111
no a témán felbuzdulva elkezdtem egy saját HDR-tonemap program írását. Egyelőre ott tartok, hogy kicsit már utánzom a nagyokat :)

A bemeneti képek: (kéretik nem fikázni, az egyik első HDR-hez készített sorozatom, épp csak ez volt kéznél most, jó nagy koszok voltak éppen a CCD-n)




És az eredmény:


hát nem tiszta fotozzhús? :D

Egyelőre a program lassú és beállíthatatlan, de ha lesz még időm, akkor csiszolgatom. Az a célom, hogy megpróbáljak olyan módszert találni, amivel nem lesz ilyen ufós a kép. Közületek használna egyébként valaki olyan HDR-tonemappert, amiben lehet az egérrel megmondogatni, hogy itt sötétebben - ott világosabban?
szervélszer Creative Commons License 2007.05.19 0 0 110
A HDR-es képfájl-formátum egy olyan tárolási forma, amely több árnyalatot tartalmazhat, mint amennyit egy felvevő ill. lejátszó eszköz egy menetben a kimenetén rögzíteni ill. megjeleníteni képes.

A dinamika a mért vagy tárolt fényerősség maximumának és minimumának az aránya.
A fényképezés, képfeldolgozás minden fázisának megvan a maga dinamikája. Más a dinamikája lefényképezendő tárgynak, más a fényképezőgépnek, megint más a megjelenítő eszköznek (monitornak, printernek). Ahogy a tárgytól eljutunk a megnézhető képig, úgy változik a dinamika is, de egy biztos: az nőni sohasem fog, csak csökkenni. Itt is igaz, hogy a leggyengébb láncszem határozza meg a lánc jóságát. A fényképezéskor a gép dinamikája csökkenti a leképzett valóság eredeti dinamikáját, ha JPG-be fotózunk, akkor a JPG-fájl ezt a dinamikát még tovább csökkenti. Ha a rögzített képfájlt megnézzük pl. monitoron, akkor annak a dinamikája nagy valószínűséggel tovább csökkenti a képfájl dinamikáját (kivéve talán ha plazma megjelenítőt használunk).

*vél*
Százbolha Creative Commons License 2007.05.19 0 0 109
Nem értek egyet.
Előzmény: flugi (107)
flugi Creative Commons License 2007.05.19 0 0 107
természetesen az ábrázolt tartományra.

A fizikailag mérhető dolgok dinamikájának ismerete is a mérés pontosságától függ, ami szintén ábrázolási tartomány kérdése, legalábbis más értelmes definíciót nemigen lehet adni egy fizikai jelenség dinamikájára, mint a mérések eredményei alapján kiszámított arányt.

És mivel a fényképezésnél a mérés aktusa meglehetősen bonyolult, nem célravezető a jelenségekre levezetett analóg méréseken alapuló dinamikából visszakövetkeztetni a digitális fénykép dinamikájára. Sokkal egyszerűbb kijelenteni, hogy a digitális kép egy mérési eredmény, mint ahogy tulajdonképpen az is.

Általánosságban tehát nem érdemes kikötni, hogy teszemazt a digitális képen a kétszeres érték pont két FÉ lépték volt a valóságban. Szuperjó esetben persze az, de általában nem, mert millió dolog befolyásolja, legjellemzőbben a beállított curve-k.

A HDR egy mélységesen digitális fogalom, az analóg világban nem sok értelme van. A ToneMapping szintén abszolút digitális, legfeljebb úgy lehetne analóg módon utánacsinálni, ha mondjuk egy világosságtérkép domborzatú fényáteresztő edénybe folyamatosan átlátszatlan folyadékot eresztenének levilágítás közben, hogy a sötétebb részeket csak kevés ideig feketítsék, a világosakat meg tovább sötétítsék :)
Előzmény: Százbolha (106)
Százbolha Creative Commons License 2007.05.19 0 0 106

Igen, de ezt vajon a fizikailag mérhető dolgokra érted, vagy az absztrahált ábrázolási tartományra.

 

Szerintem nagyon nem mindegy.

Előzmény: flugi (97)
flugi Creative Commons License 2007.05.19 0 0 105
de igen, ha az információ tényleg valódi :P

1000 ismétlés az kb 10 bitnyi információ. Ha feltesszük, hogy nincs képzaj, akkor 10 bittel megnöveltük a dinamikát. Bizony előfordulhat, hogy olyan részletek kezdenek látszani, amik eddig nem látszottak.

Az egy másik dolog, hogy sokkal jellemzőbben kaphatunk ilyen eddig nem látszó részleteket, hogy képeket kombinálunk össze, amiket egy-egy részlet megvan, de egyben még nincs.
Előzmény: morzsol (102)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 104

 

Kétségtelen, elvi fejtegetés volt csak.

Egészségünkre! :)

Előzmény: flugi (103)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 103
No a 47-es elkerülte a figyelmemet :DD nem döngettem volna nyitott kapukat.

HDR abban az értelemben lehet 8 bites, hogy több képből variált adatot veszteségesen kombináljuk össze 8 bitre, és levágjuk a részleteket. Valójában sok értelme nincsen, mert pont a részletek miatt csinálnánk az egészet :D Szorítkozzunk az értelmes HDR-ekre.
Előzmény: morzsol (101)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 102

Ehh.

Ha egy szenzorral ugyanazt leképezed 1000x, ezeket 32 bitre bővíted, majd átlagolod, akkor lesz 32 bitnyi valódi információd.

De nem lesz HDR-ed.

Előzmény: flugi (100)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 101

Ehh. Ajánlom figyelmedbe a 47-est.

 

Nah, szeretem a málnásban való kergetőzést... :(

Hát nyilván mindenki ezt gondolja. Csak. Még azt is hozzáteszem:

Egy HDR is lehet akár 8-bites, legfeljebb csúnyán néz ki. Mint a számtech hőskorában. Vagyis nem az árnyalotok száma a döntő.  Nem a bizmélység.

Előzmény: flugi (96)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 100
nézted a linket?

A szkenner nem fog tudni 32 biten szkennelni, csak teszemazt 8-on.

Ha ezt felszorzod 32 bitre, akkor is megmarad 8 bitesnek a dinamika, mert a legkisebb és a legnagyobb különbség aránya a szorzás után is megmarad.

A HDR pont azért "High", mert nagyobb, mint amennyit egy közönséges szenzor egyszerre kinyom magából.
Előzmény: morzsol (98)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 99
ebben nem lett nagyobb, mert az odaút (képkombinálásból eredő dinamikanövekedés) és a visszaút (tonemapping, lokálisan adaptív alacsony dinamika) egybe lett fogalmazva. A folyamat közepén van nagyobb dinamika, amikor még nem interpolálunk, csak összevetjük, hogy melyik kép melyik területen tartalmaz olyan részletet, ami a másik kép tartományából kiesett.
Előzmény: Tejminátor (93)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 98

 

Vagy visszafelé...

Van egy normál kép. Csinálunk belőle egy 32 biteset vmi szuper szkennerrel.

Ténylegesen 32 bitnyi információ. (Jó sok "felesleges" árnyalattal.) 

Hiába. Nem HDR.

flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 97
a dinamika a legkisebb lehetséges ábrázolt eltérés és a legnagyob lehetséges ábrázolt eltérés arányát jelenti. Képen ez kb a sötét részletek láthatósága és a világos részletek láthatóságának a korlátja.
Előzmény: Százbolha (94)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 96
A 25-ös, és a többi kép tone mapping eredmény. Nem HDR, csak egy abból kapott LDR kép.

Itt egy HDR nézegető : http://www.debevec.org/FiatLux/hdrview/HDRView.zip
Itt egy HDR kép: http://www.debevec.org/Research/HDR/memorial.hdr

Egy félreértéssel kevesebb :)
Előzmény: morzsol (95)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 95

 

Vegyünk egy szokásos outputot: papírkép.

Ez az értékkészlet. Levilágítva az árnyalatszám is rögzített.

Ha ezt nem használják ki, akkor a kép "nem néz ki jól".

 

Na de az értékkészlet (papírkép) alapján definiálni a dinamikát... félek, ez nem fog menni.

Hogy milyen tág az értelmezési tartomány, amit leképezünk. Ez az érdekes.

A valóságból mekkora megvilágítási terjedelmet nyomunk át. Trükkökkel.

Hogy jól nézzen ki.

 

Itt egyetlen HDR fordul elő szvsz, a 25-ös.

A többiről inkább nem nyilatkozom. Max. vázlatok.

 

Előzmény: flugi (89)
Százbolha Creative Commons License 2007.05.18 0 0 94

"flugi:  Szerintem tisztázni kéne hogy Te mit értesz dinamika átfogáson."

 

Bocs!

Megint csak ezt tudom mondani.

 

Előzmény: Százbolha (61)
Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 93
Itt valami nagyon nagy félreértés van. Benned a bitszámok nyilvánulnak meg a HDR-ben. Igen ez a reklám, hogy 32 bites. De ez hogy jön ki ha a képérzékelőkről leadott információ csak 12 bites???
.
Itt azért alapvetően arról van szó, hogy szükségünk van két olyan képre, amely között legább van 3 FÉ, mivel ekkor a dinamika karakterisztika két szélén is mozgunk. Ezt ábrázoljuk és a kvantalási lépcsők eredő zajt ( amely a széleken jelentkezik, interpoláljuk ). Kapunk egy számszakilag nagyobb képet, amely nem tartalmaz több információt mint az eredeti kép, azonban az interpolációs eljárásból adódóan a nagyon sötét és nagyon világos részeket kisimitjuk és természetesen kell hozzá egy zajszűrés. Mivel a szélső értékek közöt mozgunk így ezt úgy ábrázoljuk, hogy kiemeljük a legsötétebb és legvilágosabb árnyalatokat ( de ezt természetesen csak valaminek a rovására tehetjük meg, ez pedig a középső tónusok ) és így jelenítjük meg.
.
Itt mitől lett nagyobb a dinamika???
Előzmény: flugi (91)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 92
utánaszámolva egyébként ez aránylag természetes, ugyanis ha tényleg 7FE terjedelem van (tehát a legkisebb még ábrázolandó fénykülönbségmennyiség 7FE-vel kisebb, mint a legmagasabb - magyarul a sötét és a világos részek összes részlete (árnyalata) is fontos és a sötét és a világos között kb 7 FE a távolság), akkor mivel a FE ugyanolyan kettes alapú logaritmikus mennyiség, mint a bit, kb 7 bit elegendő.
Előzmény: morzsol (83)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 91
hogyne lenne. A hangoknál a dinamika a leghalkabb, de még ábrázolható dolog és a leghangosabb még ábrázolható dolog közötti arány. Mármost a hangnál ez úgy van, hogy a hanghullámnak van egy maximuma és egy minimuma, de ennek a kettőnek a távolsága (esetünkben a legvilágosabb és legsötétebb színek) csak az aktuális hangfal aktuális erősítőjének aktuális hangerőbeállításától lesz értelmezhető. A dinamika a leghalkabb, tehát a lehető legkisebb különbségeket használó hang és a leghangosabb, tehát a lehető legnagyobbat használónak az aránya. Természetesen a "leghalkabb" úgy értendő, hogy tetszőleges háttér mellett, tehát nem a csendben kicsi hang, hanem akár a nagy hang mellett a kis másik. Pont mint az árnyalatok.

A CD minőség azért 48/96 dB, mert a leghalkabb ábrázolható hang a 16 bites hanghullámban 65536-oda a maximálisnak, és log10(65536)=4.8, és ugye a dB-ben a d az deci, tehát 48. Ugyanez duplázva is előfordulhat, ez csak attól függ, hogy amplitúdóról vagy energiáról van éppen szó. Tulajdonképpen mindegy is most nekünk.
Előzmény: Tejminátor (87)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 90
vagy te még mindig HDR nevet használsz a tonemapping eredményére? Ebből egy kicsit ez jön le.

Egyébként a 16 millió szín természetesen nem HDR, az a kutyaközönséges 8 bit / színcsatorna. (tudniillik 256 féle árnyalat csatornánként, tehát 256*256*256 szín) A HDR 16 bit felett kezdődik, de főleg ha az is kevés.
Előzmény: morzsol (83)
flugi Creative Commons License 2007.05.18 0 0 89
ez egy elvi kérdés. Én azt gondolom, hogy amíg nem csak egyetlen leképezési mód van a valóságról a digitális adatállományba, addig nem szabad túl nagy jelentőséget tulajdonítani a reprezentált adatoknak. Másképpen fogalmazva nem csak a lineáris leképezés létezik, nem véletlen az a rengeteg curve, amivel delejezik a DSLR-ek képeit. A digitális formában tárolt képről lényegében egyetlen dolog biztos, és ez az értékkészlet.

Javaslom, hogy különítsük el a dinamika fogalmát a lehetséges és az aktuális értelemben. Egy-egy kép az adott beállítások mellett egy valóságos helyzet leképezése, ahol értelmezhető egy dinamika az analóg fotótechnikával (ahol lényegében rögzítve volt a kapcsolat a valóság és a kép között, adott film mellett), és a lehetséges dinamikát, ami a fotó elkészítésének körülményeitől függetlenül tárgyalható.
Előzmény: morzsol (86)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 88

Az is nyilvánvaló, hogy a dinamika fogalomnak az analóg világban is működnie kell...

Ott viszont - folytonos függvények világa - az árnyalatok száma végtelen - így értelmetlen értelmezéshez jutunk.

Tejminátor Creative Commons License 2007.05.18 0 0 87
Pont erre akarok rávilágítani, hogy semmi köze sincs a megjeleníthető árnyalatokhoz! Régebben az analóg hangfrekvenciás dolgoknál legalább volt egy olyan fogalom -3dB, és közte volt valami, de itt semmi ilyesmi nincs!
Előzmény: morzsol (83)
morzsol Creative Commons License 2007.05.18 0 0 86

 

A felvételkészítés egy leképzési folyamat.

A valóság (egy részhalmazást) egy átviteli függvény segítségével leképezzük egy értékkészletre. Ami feketétől fehérig tejed.

 

Bajban leszünk a dinamika fogalmunkal, ha megfogalmazásakor csak az értékkészlet tulajdonságait gondoljuk létezőnek, az értelmezési tartományról meg úgy teszünk, mintha nem is létezne.

 

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!