Keresés

Részletes keresés

fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3421

Rendben, semmi baj :-))

Előzmény: kerala (3420)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3420

Kedves  fullspeed15, amit kétvégányú pálya állomásáról írtam, az a "klasszikus" SH berendezésnél volt így. Nem tudtam, hogy Batta már "herélt".

Előzmény: fullspeed15 (3412)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3419

Tehát akkor az "Én állomásomon" (3 vágányos, 1 fővágánnyal) van a forgalmi irodában:

 

-1db Kezdőponti bejárati blokkbill.

-1db Végponti bejárati blokkbill.

-1db Kezdőponti kijárati blokkbill.

-1db Végponti kijárati blokkbill.

 (és itt vagyok bajban a vágányútinál :s) :-))

Ha levezetem: Bejár Kezdőponton, akkor kijárhat 3 irányban. Ugyanez a helyzet, ha Bejár Végponton: kijárhat 3 irányban.

 

-6db Vágányúti blokkbill??? (Á nem létezik sztem.)

 

De javítsatok!!

kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3418
Ok, azt nem tudtam, hogy ott mennek a helytelen menetek. Tehát akorr egy csatlakozásnak van kijárati és bejárti jelzőblokkja is, vagy máshogy oldották meg a helytelent?
Előzmény: Vendégsín (3417)
Vendégsín Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3417
Vegyük Százhalombattát. Érd felől a jobb vágányról csak bejárni lehet, oda kijárni jelzőkezelés mellet nem lehet.

Batta már nem tiszta SH, megy a jelzős helytelenkedés.
Előzmény: kerala (3415)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3416
Helyesen: Érd balvágányra csak kijárni lehet, onnan jelzőkezelés mellett bejárni nem.
Előzmény: kerala (3415)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3415

Vigyázz, a kétvágányú pályán kicsit bonyolultabb a helyzet!!!

 

Mivel az SH berendezés nem tudja a "helytelen meneteket" itt kevesebb a jelzőblokkok száma.

 

Vegyük Százhalombattát. Érd felől a jobb vágányról csak bejárni lehet, oda kijárni jelzőkezelés mellet nem lehet. Érd balvágányra csak kijárni lehet, onnan jelzőkezelés mellet kijárni nem.

 

Ez okból tehát: Érd felé a jobb vágányra nincs kijárati jelzőblokk (csak bejárati),  Érd felől a balvágányra nincs bejárati jelzőblok (csak kijárati)!

Előzmény: fullspeed15 (3412)
Vendégsín Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3414
A sok blokkból kijárati blokk Érd felé a helyes és a helytelen vágányra, illetve Dunai finomító felé a helyes és a helytelen vágányra egy-egy, azaz összesen négy.
Előzmény: fullspeed15 (3412)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3413

Ne a blokkbillentyűt nézd, mert nem az a mérvadó, hiszen egy billentyű két blokkelemet is működtethet (lásd előző hozzászólásom).

 

A blokkelemek számát mindig az határozza meg, hogy az állomásnak hány nyíltvonali csatlakozása van.

 

Az irodai készüléken egy nyiltvonalhoz tartozik (egyvágányú pálya esetén):

- 1 db vágnyúti blokk

- 1 db bejárati jelzőblokk

- 1 db kijárati jelzőblokk, tehát ha 10 kijárati jelződ van, akkor is csak egy kijárati jelzőblokk van.

(ha van kétmezős térköz, akkor van kapcsoló év vonalblokk is).

 

Tehát akkor: Egy egyvágányú pályából az allomás végponti oldalán elágazik egy másik vonal.

Kérdés: Hány nyíltvonali csatlakozásunk van? Hány vágányúti, kijárati és jelzőblokk van az irodai készüléken? És a tornyokban?

            

 

Előzmény: fullspeed15 (3409)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3412

Értem.

 

Nálunk Százhalombattán SH van, és van összesen 14 blokkbillentyű a forgalmiban.

6 vágányos az állomás, viszont 2 fővágány van a nyílt pályán.

Tehát a sok vágány miatti "sok lehetőség" miatt van 14 blokkbill.?

Előzmény: kerala (3410)
Vendégsín Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3411
A kijárati jelzőblokkokat kijárati irányokhoz rendelik, nem kijárati jelzőkhöz. Az állomásvég kezelendő kijárati jelzőjét a lehetséges akárhányból a biztosítóberendezés egyéb függései választják ki, iletve határozzák meg.
Előzmény: fullspeed15 (3409)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3410

A blokkelemeknek az a feladatuk, hogy két távoli hely (forgalmi-torony) között villamos úton létesítsen kapcsolatot, és ezek működtetésével a végezzük e a berendezések mechanikus részeinek lezárását és oldását.

 

A blokkelemeknek két fajtája van:

- váltakozóáramú blokkelem, melynek lezárása és feloldása egyaránt váltakozó árammal történik. Ilyen a pl a vágányúti blokk, jelzőblokk. Ezek a blokkok mindig PÁRBAN vannak, tehát az irodában és a toronyban is van belőle. Ezek közül az egyik mindig lezárva van, a párja pedig feloldva. A lezárt blokkelem billentyűjét NEM LEHET LEHÚZNI, tehát kezelni sem lehet, ez a blokkelem lényege!!!! A feloldott helyzetben lévő blokkelem billentyűjét lehúzva induktorozunk, ilyenkor ez a blokkelem lezáródik, a párja pedig feloldódik.

 

-egyen-váltakózóáramú blokelem, melynek lezárása váltakozó, feolodás egyenárammal történik. Ilyen a feloldóblokk, kapcsolóblokk. Ezen blokkoknak NINCS PÁRJA, tehát feloldó csak a toronyban van. A feloldó mechanikus elzárást nem végez, feladata nem más, mint az, hogy lezárt helyzetében megakadályozza a vele közös blokkbillentyűn lévő jelzőblokk lenyomását.

 

Példa: A toronyban feloldott állapotban van a jelzőblokk, de a feloldó lezárt helyzetben van. Ilyenkor a feloldó megakadályozza, hogy a közös blokkbillentyűt lehúzzuk. A közös blokkbillentyűt csak akkor lehet lehúzni, ha a vonat a feloldó szigsínre lép, és a feloldó FELUGRIK.

Előzmény: fullspeed15 (3406)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3409

Nagyon szépen köszönöm!!

 

És ahány kijárati jelző van, annyi a blokkbillentyű, vagy együtt van egy VP-i, és egy KP-i kijárati blokkbill.

 

Több kérdésem nincs :-))

Előzmény: kerala (3407)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3408

Az állítóközpontban van:

 

Vágányúti blokk

Bejárati jelzőblokk

Feloldóblokk (bejárati)

Kijárati jelzőblokk

Feloldóblokk (kjárati)

 

A jelzőblokknak és a feloldóblokknak közös blokkbillentyűje van.

Előzmény: fullspeed15 (3406)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3407

Az általad leírt állomáson a rendelkező készülékben van:

 

Vágányúti blokk KP felé

Bejárati jelzőblokk KP felé

Kapcsolóblokk KP, ha van kétmezős térközcsatlakozás

Kijárati jelzőblokk Kp felé

Vonalblokk KP, ha van kétmezős térközcstlakozás

 

Vágányóti blokk VP felé

Bejárati jelzőblokk VP felé

Kapcsolóblokk VP, ha van kétmezős térközcsatlakozás

Kijárati jelzőblokk VP felé

Vonalblokk VP, ha van kétmezős térközcsatlakozás

 

A kapcsolóblokk (ha van) mindig a bejárati jelzőblokkal, a vonalblokk (ha van) mindig a kijárati jelzőblokkal van közös blokkbillentyűn, tehát ilyenkor egy blokkbillentyű két blokkelemet működtet.

Előzmény: fullspeed15 (3406)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3406

Köszönöm! :-))

 

Lenne még egy kérdésem:

Tegyük fel, hogy van egy 4vágányos állomás (nyílt pályaszakaszon 1 fővágány van).

És van 3-3 kijárati jelző, és 2db bejárati jelző. Az állomás SH-berendezéssel van felszerelve.

Összesen hány blokkbillentyű van az fszt. irodájában?? (És melyik mire szolgál?)

És hány van a két állítóközpontban??

 

Bocsánat, ha bonyolúlt a kérdésem...

Csak eddig nem sikerűlt megértenem az SH működésének ezt a részét.

De így talán sikerülni fog, remélem :-))

 

Köszönöm előre is!!

Előzmény: kerala (3403)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3404
Elég szomorú, hogy van olyan korszerűnek mondott elektronikus berendezés, amelyik a mai napig sem tudja az utasításokban előírt jelzési képeket, és ez nem zavar "odafönt" senkit.
Előzmény: Infós (3388)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3403

Régen a MÁV a Tungsram gyár izzóit alkalmazta, azonban ez a gyár megszűnt. Jelenleg Philips, vagy Osram izzók vannak használatban. Szerintem a Philips jobb.

Hogy milyen előírás van az élettartamra, azt nem tudom, talán a hozzáértőbbek többet tudnak erről.

Az állomási berendezésekben és az automata térközökben 35 V, 475 mA-es izzókat használunk.

Az automata sorompókban 12 V 20W vagy 10V 15 W-os izzók vannak egymással sorbakapcsolva.

Az elektronikus biztosító-berendezéseknál az izzók a főlapon duplaszálasak, 12 V 20/20 W-osak.

Van olyan indikátor, melyben üvegszálas optika van, ezeket 12V-os spotlámpa világítja meg, és van pót-spotlámpa is.

Jelentősen kíméli az izzókat az a megoldás, amelyet pl. az AS-ekben használnak, ahol a fények mindig villogóak. Itt amikor a  villogáskor "sötét" periódus van, az izzószálon akkor is folyik megfelelően beszabályozott áram, s így az nem tud kihűlni.

Előzmény: fullspeed15 (3400)
kerala Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3402

Az emelt sebességű térközben ha kiég a sárga izzó, utána addig nem lesz többet zöld a jelzőn, míg a sárga izzó ki nincs cserélve. Nem valami praktikus dolog....:)

Előzmény: Infós (3399)
bodrostomi Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3401
Spec izzó szerintem, múltkor láttam egy eldobott dobozt a sinek mellett...
Előzmény: fullspeed15 (3400)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3400

Értem.

A jelzőkben általában sima ízzókat használnak, vagy valami "hosszabb életű, ellenállóbb" ízzót?

Mert pl. a villogás azért csokkenti az élettartamát, gondoljunk bele a háztartási ízzók esetébe...

Előzmény: Infós (3399)
Infós Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3399

Önműködő térközjelzők áramköre tud olyant csinálni, hogy ha meghal a zöld, akkor sárga lesz belőle. Ha a sárga is meghal, akkor pedig csak a fővörös fog rajta világítani. Ha a fővörös is meghal, akkor csak a pótvörös. Ha az is, akkor pedig setétbe borul ama jelző.

Ha _csak_ a sárga ég ki, akkor egészen addig vörös marad a jelző, amíg nincs meg az összes feltétel ahhoz, hogy azon zöld fény jelenhessen meg. Amint megvan minden feltétel, a vörös fény zöldre vált.

 

Állomási jelző ennél egy fokkal butább, ha a kint égő bármely szabad jelzéshez tartozó bármely izzó kiég. Azonban, ha pl. a bejárati jelző alsó sárgája égett ki, akkor lehetőség van egyenesben hozni a vonatot, a mintaállomásokon (ahol megvan a fékút a következő jelzőig) ekkor egy sárga (jobb esetben egy zöld) fog megjelenni a jelzőn. Persze ha a sárga ég ki, akkor lehetőség van arra, hogy csak akkor állítson jelzőt az erre jogosult, ha már áll a kijárat.

 

Jópár évvel ezelőtt volt olyan technológiai előírás, hogy a 800-1000 üzemórájú izzónál kb. 400-500 üzemóra után cserélni kell... Aztán pedig az volt a módi, hogy  kiégett izzó helyére egy másik, a jelzőben használt kerül (persze megvan határozva, hogy minek a helyére mi kerül), az új pedig mindig a vörös üveg mögül fog kinézni. Tudtommal ezt a technológiát már csak a HÉV alkalmazza.

Előzmény: fullspeed15 (3395)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3398
Értem, köszi!
Előzmény: Kemiviki (3397)
Kemiviki Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3397

Az izzókat akkor cserélik ki ha kiégnek.A biztositóberendezés általában visszajelenti az izzókiégést.Ha kiég a sárga vörös lessz a jelzőn.Ilyekor szabad fényt nem lehet a jelzőre kivezérelni.A vonat vagy hivóval jár ki vagy vörös mellett.

Előzmény: fullspeed15 (3395)
Kemiviki Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3396
Azt én már nem érem meg ép ésszel!:)
Előzmény: Vendégsín (3394)
fullspeed15 Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3395

Mi történik akkor, ha kiég a "zöld" ízzó?

Akkor kimegy a sárga?

És ha éppenséggel a sárga égett ki? :-))

 

Az ízzókat akkor cserélik a jelzőkben, amikor kiégnek, vagy valamilyen felülvizsgálati időszak?

Vendégsín Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3394

Lassan húsz éves pályafutásom végére eljutok odáig hogy...

 

S gondolj bele, majd mi lesz közel negyven év után... :-))

Előzmény: Kemiviki (3393)
Kemiviki Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3393
Lassan húsz éves pályafutásom végére eljutok odáig hogy még annyit sem értek az egészből mint mikor kezdtem!:))
Előzmény: Kemiviki (3392)
Kemiviki Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3392
Köszi!:)
Előzmény: Vendégsín (3391)
Vendégsín Creative Commons License 2007.03.09 0 0 3391

A hatósági állásfoglalás dörrentyűileg:

 

Előzmény: Kemiviki (3389)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!