Keresés

Részletes keresés

rezgaras Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9931
tatrafan írta:

> a forgattyúsházat itt is az üzemanyag keni?

Nem. A kétütemû dízel meglehetôsen különbözik a kétütemû Otto motortól. Elsôsorban azért, mert a dízel nem keveréket szív be, hanem tiszta levegôt. A benzinmotorban az elôsûrítés a forgattyúsházban történik, a dízelben a motoron kívül sûrítik a levegôt. Az egyszerû "szívó" motorokban is van egy Roots-fúvó, vagy fel kell tölteni. Ezért a forgattyúsház zárt, az olajozás ugyanúgy megy, mint a négyütemûben.

A másik különbség a benzinmotorral szemben abban áll, hogy a dízelmotort, mivel csak levegôt szív be, rendesen át lehet öblíteni, a kétütemû benzinmotornál az öblítéskor egyrészt a beömlô keverék egy része rögtön el is szökik a kipufogógázzal együtt, másrészt a kipufogógázból is mindig marad egy kevés a hengerben. Mivel a dízelmotor levegôt szív be, ez nem probléma, a hengert rendesen átöblítik levegôvel, nem marad benne kipufogógáz, az üzemanyag pedig úgyis csak a befecskendezéskor kerül be. De van olyan kétütemû dízel is, aminek van egy kipufogószelepe is.
Előzmény: tatrafan (9923)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9930
Persze, hülye vagyok :)
Előzmény: Gasolin (9926)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9929
Ha esetleg valaki még egy kicsit olvasni akar a kétütemű dízelekről (is), akkor pár link:

http://lococlub.cjb.hu/Leirat/dmotor/dmotor.html

http://komaromij.bravehost.com/bbbzgep21.html

http://hu.wikipedia.org/wiki/Kétütemű_motor

http://simson.hu/index.php?mit1=forum&mit2=listazas&mit3=forum&forumtema=1003&start=4686&PHPSESSID=464515f3d1a7a25eded1b8abcaeb6805

http://www.netforall.com/servlets/ShowSite?reqtype=domain&admin=Jozsef&folder=BBBZ

Előzmény: Gasolin (9926)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9928
A kétütemű dízelek nem olyan egyszerű felépítésű motorok, mint a kétütemű benzinesek. A felépítésük, bonyolultságuk hasonló a négyüteműekhez, így a kenésük is. Ezt amúgy Gasolin már részben meg is válaszolta így csak egy hosszmetszetet fűznék hozzá a Detroit kétüteműről. (Meg az előbb is visszahivatkozott hozzászólásom képei is sokat elárulnak a felépítésükről, működésükről. Persze nem telefonkijelzőn :-)))

Előzmény: tatrafan (9923)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9927
Most valóban nincs ott, de az első (9895) hozzászólásomhoz csatolt képek között ott volt :-))
Előzmény: MALWIN (9925)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9926
Az az igazság nem foglalkoztam behatóbban a 2 ütemű dízelmotorrral de nem hiszem, hogy az üzemanyag a forgattyús házat kenné.
Az ok az az, hogy a dízelmotor öngyúlladással ég (ez ismert), azaz a beszívott levegő kerül összesűrítésre (legalább olyan hőmérsékletűre mint a gázolaj öngyúlladási hőmérséklete), majd ebbe kerül befecskendezésre az üzemanyag ami ebben a meleg levegőben meggyúllad.
Ebből úgye következik, hogy szíváskor nem kerül üzemanyag a hengerbe és a forgatyúsházba sem, tehát kenni sem tud.
Előzmény: tatrafan (9923)
MALWIN Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9925
De nincs ott, hogy two stroke engine :-)))
Előzmény: haflinger (9922)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9924

olvashatóan:

 

Wartburg 1000             50/4250 és 98.1/3000.

 

Skoda S100                  42/4650 és 70.6/2800.

Ford Escort 1.1             44/5500 és 70.6/3000.

Toyota Corolla 1.2        56/6000 és 95.1/3800.

Simca 1.1                      60/6000 és 84.3/3200.

Peugeot 104 1.0           46/6000 és 67.7/3000.

Opel Kadett 1.0            40/5400 és 68.6/2600-3000.

 

Előzmény: tatrafan (9918)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9923
Egy laikus kérdés: a forgattyúsházat itt is az üzemanyag keni? Ha igen, használnak adalékot?
Előzmény: haflinger (9922)
haflinger Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9922
Bizonyítékul, hogy valóban léteznek, még két kép a már korábban is említett Detroit gépkönyvből :-)
Egy V12-es és egy V16-os kétütemű:

Előzmény: tatrafan (9913)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9921
Az MZKT honlapja (ha valaki még nem járt ott):

http://www.mzkt.by/index.php?module=foto

Vannak érdekes gépek. Aki pedig még rendelkezik némi orosz nyelvtudással az műszaki információkat is talál.
Néhány kép kedvcsinálónak.
rezgaras Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9920
mackmaster írta:

> a nagy mozdony motorok pl a GMtol is lasd NOHAB, 2Stroke motorok.

Amerikában az elsô átütô sikerû dízelmozdonyokat az EMD, a GM-nek a mozdony-részlege gyártotta. Ezek hagyományosan 2-ütmûek voltak, kezdetben hosszú ideig feltöltô nélkül. A konkurenciájuk a 2.Vh. elôtt és után alapvetôen az Alco volt, az ô dízelmotorjuk 4 ütemû volt, és hogy versenyben legyenek az EMD motorokkal, viszonylag korán már feltöltôvel gyártották. Az 50-es és a 60-as években ez szinte szabály volt: kétütemû feltöltés nélkül vagy 4 ütemû feltöltve. Aztán a lóerô-verseny miatt az EMD kétütemûeket is árulták feltöltôvel (lehetett választani).

Aztán az Alco megbukott és a fejlesztést a koncepcióval együtt átvette a GE (General Electric). A GE mozdonyokban is feltöltött négyütemû motor volt és van. Az EMD csak a 80-as években fejlesztette ki a négyütemû motorját, de úgy tudom, még gyártják a kétütemûeket is. Sôt, hajók számára még a régieket is, amilyen a Nohabban van!
Előzmény: mackmaster (9914)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9919
Kihagytam: a Peu 104 954cm3 volt. A Golf 1.1 pedig 50/6000 és 77.5/3000. Szóval a kétütemű is tud nyomatékos lenni. Bocs az ömlesztett adatokért, telefonnal írok.
Előzmény: tatrafan (9918)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9918
Sőt. 992cm3 50le/4250 és 98.1Nm/3000. Néhány kortársa: Skoda S100: 988cm3 42le/4650 és 70.6Nm/2800. Ford Escort: 1098cm3 44/5500 és 70.6/3000. Toyota Corolla: 1166cm3 56/6000 és 95.1/3800. Simca: 1118 cm3 60/6000 és 84.3/3200. Peugeot 104: 46/6000 és 67.7/3000. Opel Kadett: 993cm3 40/5400 és 68.6/2600-3000. (Forrás: Liener György - Autótípusok, 1977) A Wartburg szemére legfeljebb azt lehetne vetni, hogy kevésbé rugalmas, mint a négyüteműek. (nyomatékcsúcs 3000, teljesítmény 4250)
Előzmény: tatrafan (9917)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9917
Amennyire emlékszem, a Wartburg nyomatéka se tér el az átlagostól
Előzmény: Gasolin (9916)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9916
Miután mackmaster megerősítette hozzászólásomat már nem is kell magyarázkodnom. :o)
A kérdéses modellben a GM motor 16V71 TA90 tipusjelzésű volt.
Ugyanezt a HZ 70.80W50-es FAUN-t gyártották MTU motorral is az V8-as 26.500ccm-es volt 816LE-vel.
A kettőből látszik, hogy a 2 ütemű dízelmotor a működése és a felépítése révén 8L-el kisebb hengerűrtartalomból produkálta ugyanazt a teljesítményt (persze jó lenne tudni, hogy motornyomaték révén mit is produkált a 2 motor, mert az a teherautónál lényegesebb mint a LE teljesítmény de erről nincs adatom). Az is igaz, hogy a 2 ütemű motoroknál soha nem a teljesítménnyel volt baj legyen az benzines vagy dízel.
Előzmény: tatrafan (9913)
yenoee Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9915
"Valamikor a 90es evek elejen a balaton volannal volt egy ikarus (alapszine szurke, kivul belul), amit exportra szantak, de leeshetett a hajorol, vagy kutya tudja miert, de itt maradt."

Tudtommal Füreden van egy ilyen "amerikás" Ikarus. De hogy 2T lenne...:-O
Előzmény: mackmaster (9914)
mackmaster Creative Commons License 2007.01.14 0 0 9914

Szia, a detroitbol volt 2utemu, meg nagyobb is: 16V71, 24V71, aztan 16V92, valamint 16V149 es 20V149 (elso szam henger, V az v, az uccso szam pedig a henger cubinchben / elso szam*uccso szam=loketterfogat ==>ennyi hengernel ez mar gombocbol is sok lenne :D ) So szerintem a nagy mozdony motorok pl a GMtol is lasd NOHAB, 2Stroke motorok.

Valamikor a 90es evek elejen a balaton volannal volt egy ikarus (alapszine szurke, kivul belul), amit exportra szantak, de leeshetett a hajorol, vagy kutya tudja miert, de itt maradt. Na abban volt allitolag 2Stroke CAT buszmotor volt.

Előzmény: tatrafan (9913)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9913
V16 kétütemű, ezt most találtad ki! :))))
Előzmény: Gasolin (9911)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9912
"bár a Cummins már 7-es évek végén common-rail dízeleket gyártott."

Szerintem te valamit összekeversz.
A Common Rail technika a 90-es évek második felének motorja.
A hengerfejben elektromágnes szeleppel ami a közös nyomocsőben lévő nagynyomású üzemanyagot befecskendezi (tulajdonképpen kinyit és beengedi a nyomócsőben lévő nagynyomású üzemanyagot) a hengerbe. 1 munkaütem alatt akár 6 befecskendezésre is képes. Nehézteherautóknál általában 4 befecskendezés van 1 munkaütem alatt (pl. 1-2 elő (kis töltés a gyúladási késedelem csökkentésére) 1 fő és 1 utóbefecskendezés (a kipufogógáz tisztításához). Szgk.-nál gyakori a 6 befecskendezés.
Erre alkalmas elektromágneses szelep még nem létezett a 70-es évek végén, nem is beszélve a megfelelő vezérlésről.
Előzmény: csecsaba2 (9884)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9911
A Hungarocamion FAUN-ja nagy valószínűség szerint nem volt 2 ütemű dízelmotorral szerelve.
Ha valaki esetleg tudja a HC FAUN-jának pontos tipusát akkor megnézem a Faun könyvemben milyen motor volt benne (benne van az összes általuk gyártott modell motorjának a tipusa és a teljesítményadatok.
A Faun azonban valóban gyártott olyan gépet amibe 2 ütemű dízelmotor volt szerelve. V16-os 812LE-vel 18.630ccm-es GM motor. A vontató saját tömege 26t és 8x8-as hajtásképletű szerelvény, összgördülőtömeg 500t (mindez 1978-ban).
A Tipusa HZ70.80/50W volt de hivták FAUN Gigant-nak is. Sajna nincs róla jó minőségű képem.
Előzmény: tatrafan (9910)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9910
Mi volt a FAUN-nal? Csak nem az is kétütemű volt??
Előzmény: bigmixeres (9907)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9909
Tisztességes munkaeszközök! Kicsit irigyellek... :)
Előzmény: bigmixeres (9907)
haflinger Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9908
:-))

Előzmény: bigmixeres (9907)
bigmixeres Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9907

Szia ! Úgy tudom volt anno a HungaroCamionnál  a mentő amit FAUN -nak hivtak ! Amugy az "én vasam"+ a cég gyöngyszemeiből 1-2 darab:

Ő a harcos társam a dolgos hétköznapokban!!!!!!!!!!!

 

A billencs viszi a földnedves betont.

 

A kollégám 1 éves terepes verdája.

Ö sajnos kivan vonva aforgalomból de azért a telepen még használjuk. Sokan ezen tanultuk a daruzás alapfogalmait.

Előzmény: tatrafan (9906)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9906
Dettó. Úgy visít, mint egy fordulatszámbajnok. Nagyon jó! :-))))))
Előzmény: mackmaster (9900)
tatrafan Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9905
Hát ez nagyon állat :) Ez a hrrr hrrr az alapjárat vagy játszik a gázzal??? Fordulaton meg olyan, mintha nyolcezren pörögne :) Legalábbis négyhengeres, négyüteműhöz szokott fülnek...
Előzmény: mackmaster (9893)
muggli Creative Commons License 2007.01.13 0 0 9904

Sziasztok!

Nem tudom, jártatok-e már ezen a fórumon: Csepellel Bamakoba

Merész, de szép vállalkozás!

muggli©

Gasolin Creative Commons License 2007.01.12 0 0 9903
A motorok fejlesztése a németeknél és amerikában (DDC) is folyik.
A DDC csak úgy került képbe, hogy a Daimler-Chrysler a korábbi tulajdonos közös kalap alá hozta a két érdekeltségét.
Előzmény: Gasolin (9902)
Gasolin Creative Commons License 2007.01.12 0 0 9902
Hát az MTU (Motor und Turbinen Union) az német cég. Más kérdés, hogy gyártják amerikában is.
Előzmény: Ramsau83 (9898)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!