Köszi szépen a segítséget! Aztán közben magam is találtam egy helyet a Kálvin tértől nem messze, úgyhogy ez szerencsére megoldódott :) Már csak a munka oroszlán része van hátra... :)
Még eléggé laikus vagyok a modellezéshez, de nagyon fontos kérdésem lenne a tervezés alatt lévő terepasztalomhoz kapcsolódóan: Létezik-e flexibilis TT-s sín, és ha igen, hol tudnám beszerezni Budapesten? Köszi a segítséget előre is!!!
A D3 javításon nálam lévő NoHAB a tisztítás előtt, a próbatisztított felületekkel kontrasztban (sajnos egy korábbi "leégés" miatt deformálódott a teteje):
Ha tudsz németül, akkor akár most is át tudok neked küldeni egy profi vágányfektetési módszert. (most pedzegettem a modellvasút építés topikon...) Ha nem, akkor csak egy része van meg magyarul
Az utcsó képen egy sajnos szintén félbemaradt project látható. Akkor még nem volt légecsetem és a színe is egy gyári modelmaster szín (üvegben még egészen hasonlított) - mert nem tudtam miből lehetne megfelelőt kikeverni - hát olyan is lett... Az ablakaival meg végképp küzdelem mert egyesével kireszelgetni... Majd ha nyugdíjas leszek :)
Ágyazatkészítésnél ha egyszerű (gyors) de mégis azért mutatósat (persze kevésbé profit) szeretnél:
Veszel pl az OBI-ban egy tekercs 2mm vastag parafa tekercset, tudom h el kell menni érte meg egy kis pénzbe is kerül de semmiképpen se papírra rakd vagy ilyesmi mert kegyetlen hangja lesz (ráadásul nem lesz se szép se stabil) Szal, kiszabod a vágányok alá a parafacsíkot és kétoldalas ragasztóval (Tesa pl) leragasztod az alaphoz. Opcionális de én spec le is festeném mondjuk vízfestékkel az alapot - csak a rend kedvéért hogy ha valahol mégis kilátszana akkor ne virítson. Ezután szépen egyenletesen bekened Palma Fa ragasztóval az egészet (ez persze a csík élét is elfedi) - erre rárakod a sínt, majd leszórod és elegyengeted - kevésbé vacakolós mint a talpfák közét egyesével feltölteni.
A sín festéséhez és előkészítéséhez:
Én mondjuk régi U profilú sínt használtam aminek az elektromos kötései enyhén szólva sem voltak stabilak. Hogy később ne bosszankodj és ne legyen randa a sín széléhez forrasztott vezetékek hada én szépen kihatogattam a sínek alján lévő pöcköt és alul sorban összekötöttem (ráhurkoltam egy szigeteletlen drótot) végig az egész szakaszon. Mielőtt leraktam volna a sínt alatta átfurtam az alapot így a komplett bevezetékelt szakaszt le lehetett rakni úgy hogy a betáp vezeték az asztal aljára került azaz semmi nem látszódott.
A szakaszok szigeteléséhez szintén nem kell nagy hókusz-pókusz, egyszerűen kiveszed az összekötőt az egyik oldalon és műanyaggal helyettesíted (bármilyen műanyaghulladék jó kicsit méretre igazítva) Így a szigetelésed sem látszik mégis mindenhol egyenletes és fix áramellátásod van! (ez a módszer nekem nagyon bevált mert mániám volt az üzembiztonság, ráadásul amire "büszke vagyok" hogy egy ilyen egyszerű módszerrel sehol sem látni egy deka vezetéket vagy szakaszolást sem, plusz megspóroltam az aránytalanul drága szakaszólósíneket!)
Festésnél én is elkövettem azt a hibát az asztal egy nagy részén, hogy a már lerakott sínt akartam festeni - lehet, de tuti nem lesz az igazi. :( A legjobb megoldás ha lebontod a sínszálat a talpfákról és a talpfát külön lefújod légecsettel (vagy azt fested ecsettel ha más nincs) majd a sínszál szélét fested csak le rozsdabarnára és száradás után szereled vissza. Egy részen már így csináltam és szebb is lényegesen.
Váltó festésénél kifejezetten ajánlom (saját káromból tanulva) hogy legalább a belső sínszálat bontsd le és fesd külön a talpfákat! A BTTB váltókkal úgyis reménytelennek tűnő csatát vívok ami az áramellátás hibátlanságát illeti :( (valahogy meg kéne oldani a szív rész polarizálását az iránytól függően, de erre még egyszerű megoldást nem találtam)
Egy utolsó gondolat még a váltókhoz: A régi állítóművek sajna hajlamosak rá hogy felmondják a szolgálatot - hogy a cseréjük ne hozzon magával bontást érdemes az állítóműveket az asztal alá szerelni. Tény hogy szöszölős de szerintem sokkal szebb - főleg állomásnál vagy ahol szem előtt lennének.
Még valami. Ha van kitérő, akkor javasolom azokat külön betáplálni alulról felforrasztott vezetékkel. Ezek egy idő után cserére szorulnak és ha a szokásos módon rakod le őket, akkor fel fogod tépni a teljes környezetét egy javítás érdekében. Ha viszon a betáplálást külön oldod meg a következő szakasz és a kitérő megflelő "szálainak" asztal alatti összekapcsolásával, akkor kisebb "károkozással" megúszod az egészet.
Én is Paksinuti oldalát javasolom, mert ha megnézed akkor nem csak ágyazat, hanem vízelvezető árok is van! A NEM szabványok között megtalálni a keresztmetszetet. Én a kőágyat úgy csináltam, hogy 1:1 víz-mozaik ragasztót injekciós fecskendőből csepegtettem a talpfák közé, majd szárazon be a kő, utána vizes permetezés,újra csepegtetés. Ugyanezzel a módszerrel teljesen elszáradt virág alól kiszedtem a földet és így készül a talaj, megfelelő szemcsékre szitálva. Utána hasonló módszerrel fűszórás. Ha statikus füvet veszel, annak kiszórásához bármilyen műanyag lyuggatott szóró palack megfelel és a fű nem fekszik el. Az összhatás sokkal jobb, mint a fűszőnyegé. Olcsó bokorként iskolai festőecset mozaik ragasztóba nyomva, majd függőlegesen lenyomva szétállnak a szálak és színes fűrészpor jön rá. Igen kispénzű, de látványos aranyeső készülhet belőle. Nádként vastagabb festőecset szesze pácban , majd kiszedve a markolatából és beragasztva.Látványos és sokkal olcsóbb mint a gyári. Ha a sínt nem szögeled le, hanem gombostűvel rögzíted a ragasztás idejére, akkor az ágyazat megfogja. leregasztás előtt érdemes a síneket rozsdásra festeni. Ha kész az egész utána fekete Temnperát szoktam középen végigifolyatni, így kellően koszos olajos hatást érsz el. Vigyázz az Auhagen kövekkel, mert a szinezőanyagát oldja a víz. Bozótnak jó a vékony szálú gyökér. Én a napraforgóét használtam. Erre szintén fűrészport ragasztottam,vagy hagytam ágaskodni, mert így kellően bozótos. Fának gyom. Jegenyefa a sás kalászából - út mellett rengeteg van - készíthető. természetes anyagoknálk, ha a kiszáradás után töésre hajlamos akkor víz-glicerin 1:1 aránya, utána teljes száradás és jöhetnek rá a levelek. A különböző színek keverékeként egész élethű állítható elő. Nekem számít az olcsóság is, ezért csinálom a fentiek szerint.
Ágyazat ügyben nézd meg PAKSINUTI oldalán a terepépítést. Ő ugyan HO-ban dolgozik, de senki sem lehet TTökéletes:D A módszer lényege: palma fa ragasztó a talpfák közé, rászórod a követ, esetleg kicsit az ecsettel meg is nyomkodod. A sínek alá legalább 2 mm parafa réteg kerüljön. Vannak direkt TT Pályaterv kiadványok, mint pl ez a VATERA -n. Bár szerintem az a legjobb az egészben ha Te tervezed meg magadnak és nem valami alapján építesz. Persze 5letadónak jól jöhet.
Üdv mindenkinek mostmár biztos januárban elindul a tt project.Ezért is kérek pár szakmai tanácsot töletek,például hogyan rakjam le a sineket és az ágyazat elkészitésének mi a legegyszerübb modja minden tanácsot megköszönök,vagy képeket ha van valakinek.Az asztal mérete 110x250cm csak teher szerelvények lesznek rajta,szeretnék egy 4-5 vágányos teher állomást meg néhány vak vágányt,tud valaki esetleg hasonlo terveket,rajzokat ami alapján elindulnék,elöre is köszönöm segitségeteket
Sajna énnekem szombaton nemvolt ilyen szerencsém, kerstem náluk de aztmondták egyenlore elfogyott. Hát ez jobb mint amit nekem kínáltak a csehektol. Bár azt nemtudom hogy kész modellek itt mennyiért mérettetnek...
Hogy odaát Mo. hol kapsz azt nemtudom de itt szlovákiában lehet szerezni ilyen építtot, esetleg készre osszerakotatt is. az építto ha jól emlékszem 410 cseh korona, a kész model ugy 1000sk korul van + postakoltség.