Már nem azért, de szerintem lehet állomási jelző is önműködő, pl. a D70 is tud ilyet. Másrészt pedig ezek a jelzők félig önműködőek, csak a megálljra ejtő szigsín van messze. Tud valaki olyan fény ki- vagy bejárati jelzőről ami biztosított, de nem félig önműködő? Én nem.
Mivel állomási jelzők, biztos nem önműködőek, max. félig önműködőek, vagyis szabadra kézzel állítjuk őket, de megálljra önműködően esnek vissza. De ezek szerint ezen az állomáson nem önműködőek.
Kápolnásnyéken fényjelzős SH berendezés van, nincs szigeteltsínes foglaltságellenőrzés, csak oldó szigeteltsínek, így a kijárati jelzők csak a váltók utáni, oldó szigeteltsínek elérésekpr huttyannak vissza.
...ha az állomás váltókörzetében fehér lesz a vezetőállásjelző...
F. 2. ut. 15.235. pont: "Vonatbefolyásoló berendezés használhatatlansága vagy a jelfeladás megszűnése esetén a mozdonyvezető — csak mozdonyvezetővel közlekedő vonatoknál — a Kezelési Szabályzatban foglaltaknak megfelelően köteles eljárni; a vonattal a következő állomásig legfeljebb 15 km/h sebességgel továbbhaladhat, ahol a hiányosság megszüntetésére vagy a mozdonyvezető mellé második dolgozó kirendelésére kell intézkedni. Ilyen esetben személyszállító vonatnál a vezető jegyvizsgáló a vontatójármű vezetőállására köteles menni és a figyelő szolgálatot ellátni."
E. 1. ut. 2. mell., 6.8. pont (ez a Kezelési Szabályzat): "Vonatbefolyásolásra kiépített pályán, ha továbbhaladást engedélyező önműködő térközjelző után a vezetőállás jelző egy fehér fényt ad, erről mozdonyrádió (mobil telefon) útján a forgalmi vonalirányítót értesíteni kell. Ha ez az állapot a következő térköz(ök)ben is fennáll, akkor a továbbhaladás sebességét az F. 2. számú Forgalmi Utasítás „A mozdonyokon, vezérlőkocsikon szolgálatot végzők létszáma” szélcíménél felsorolt valamennyi körülmény (figyelésre kötelezhető második dolgozó, éberségi berendezés üzeme, távolbalátás) figyelembe vételével kell meghatározni."
Mivel a kérdés állomásra vonatkozik, az ominózus pontok pedig nyílt pályát emlegetnek, az F. 2. ut. 1.148.: "Rendkívüli helyzetben konkrét előírások hiányában is köteles a dolgozó elvégezni a munkáját úgy, ahogy az megítélése szerint az adott körülmények között a legbiztonságosabb."
és 21.2. pontja lesz a mérvadó: "Ha a rendkívüli esemény elhárítására vagy az okozott zavar megszüntetésére az utasítás nem tartalmaz rendelkezéseket: a dolgozók olyan intézkedéseket köteles tenni, amelyek megítélésük szerint az adott helyzetben a legeredményesebbek és legbiztosabbak."
Mivel a fentiekben foglalt szabályozások semmire sem jók, általános érvényű jó megoldás sincs.
Igazad van: F.2. sz. Forgalmi Utasítás 12.4. pont harmadik bekezdése miatt: "A mozdonyvezető a vontatójárművön, vezérlőkocsin egyedül teljesíthet szolgálatot tisztán légfékezéssel közlekedő vonatokon a következők szerint: ... 2. Minden - legfeljes 80 km/h sebességű - vonaton, ha jól működő (INTENDON, vagy azzal azonos biztonságot nyújtó) éberségi berendezés van."
Ez azonban eszembe juttatta: ha az állomás váltókörzetében fehér lesz a vezetőállásjelző (nem működik az EÉVB), akkor a vonat 80 km/h-val mehet a jel visszatéréséig?
Ez jó hír lenne, mert már engemet is nagyon idegesít azon a 60kg-os pályán a 80-as lassújelek azért, mert átmenő fővágányban helyszíni állítású kitérők vannak, na meg nincs jelfeladás.