Nem hiszem, hogy Tupljevék nem tudtak volna ilyen szépen ívelt szárnyat csinálni - a rajzasztalon. De itt jön a gyártástechnológia és az anyagok.
A Tupcsinak kicsi, egyszerű felépítésű, könnyen gyártható szárnya van, ami a nagy sebességeknél éppen elegendő felhajtóerőt biztosít, túl sok hangsebesség alattival meg nem számoltak, mint a Concorde-nál. Amikor kiderült, hogy ez már túl kicsi, rátették még a kis bajuszt, tehát megoldották a problémát a kezelhetőség szintjéig.
De a TU-144 a szovjetekre jellemző robusztussággal lett tervezve, biztos vagyok benne, hogy egy leszakadt kerékgumi darab nem ütötte volna ki a kerozinoshordó fenekét, a felső elhelyezésű hajtóművekbe meg nem csapott volna bele a láng.
A concorde leszállósebessége 185 mile/h=307km/h szárnyacska nélkül. A Tupoljevé sztd 370 szárnyacskákkal. Hát erről beszélek. Nézd + a két szárny közti különbséget!
A Tupoljevét mintha baltával faragták volna. De hát elsőnek kellett lenni.
Ezt + csak hogy teljes legyen az összehasonlíthatóság.
Ajánlom még a Vulcan A & a Vulcan B összehasonlítását. Ezt a fejlesztést nem hajtották végre a ruszkik.
A szoveg alatti linket olvasgasd emielott 3x is hulyeseget irsz. Diohejban -> hajtomu kezeloszervei nehezkesek, de ez betudhato annak, hogy nem az eredeti hajtomuvekkel repult (az NK321-eseket ra kellett kotni a robotra es ezek szerint ez nem sikerult tul jol). A bepitessel is voltak problemaik (az uj hajtomuvek nagyobbak). Csuroiranyban tulsagosan nagy kormanyerok. A sulypontvandorlas es a "fulek" kieresztese kornyeken a hajozoszemelyzet igenybevetele a szukseges korrekciok elvegzese miatt jelentosen no. Mindegyik rendkivul kellemetlen es bosszanto, de egyik sem kritikus. A kormanyhidraulika rendszeret kellett volna csiszolgatni es nehany dolgot automatizalni. Valoszinuleg ezeket kulonosebb gond nelkul megoldottak volna, ha tovabb repulik a tipust. A gazdasagossaggal es hatotavolsaggal, az eredeti hajtomuvek uzemidejevel es uzembiztonsagaval komolyabb gondok voltak ennel.
[br][br]
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20000025077_2000025591.pdf
Az, hogy a kémek ezerrel dolgoztak (mindkét oldalon), az természetes, de nem módosított lényegesek a TU-144-Concorde versenyben. Aerodinamikailag az oroszok nem szorultak a franciákra, a Tupoljev irodának egyébként is volt szuperszonikus nehézbombázó tapasztalata, amit fel tudott használni. A hajtómű elrendezés más, maga a hajtómű meg a bombázókon már kipróbált alapokon nyugodott. A lehajtható orr és az orrsegédszárny az oroszoknál volt először. Amit a kémeknek meg kellett (volna) szerezni, az a gyártástechnológia és az anyagok, abban járt sokkal előttük pl. a Rolls Royce, ez lett a TU-144 végzete. Meg a párizsi baleset, amiben a franciák is sárosak.
A Buran egyszer repült, pilóták nélkül, az Enyergia meg kétszer. A Burán öt prototipusából egy volt repülőképes, 4 földi tesztpéldány. A négyből egy a moszkvai vidámparkban van, egy pedig szintén repülőképes volt de nem mint űrhajó. Két utánégetős Al-21F és két utánégető nélküli Al-21F ("kiherélt") hajtotta és érdekességképp ez a példány nem csak leszállni, de önerőből felszállni is tudott, ami ezzel a sárkánnyal valljuk meg, nem semmi. Az egyetlen világűrt is megjárt példány 2001-ig a harmadik Enyergiával az elátkozott N-1-es számára még a hatvanas évek elején épült hangárban állt, miután végre betolták oda a szabad ég alól (igaz, a kazahsztáni sivatag nem annyira korrozív). 2001-ben az N-1-es rakéta szelleme mégegyszer kisértett, talán, hogy bosszút álljon, amiért az Enyergia elvette az elsőségét a rakétateljesítmény terén. A hangár födéme egy karbantartási munka során leszakadt és az alatta levő egyetlen működőképes Buran-Enyergia párost ripityára törte. Egy ember életét vesztette.
Ugy emlekszem egy regi top gunban volt rola egy kimerito cikk amiben alaposabban kielemeztek a tipust. Ha jol emlekszem a concord miatt a part nagyon surgette a fejlesztest, hogy ez legyen az elso szuperszonikus utasgep a vilagon mikozben ezerrel kemkedtek es loptak a concorde terveit. Aztan a vegeredmeny a olyan lett amilyen. Nem emlekszem hany zuhant le de a legmokasabb, vagy talan szomorubb az az volt hogy vegul zoldseget meg postat szallitottak vele.
A lentebb irt elnoki kulongep otlet viszont oriasi!
Ez még tuti lesz,és elő is keríthető. Bezzeg az én szovjet filmjeim. Lejjebb vki ajánlgatott orosz dokufilmeket, valaki +is találta.
Azért nem repülnek,mert bár rajtam kívül senki se merte a témát kifejteni, de bizony a Tu 144 1 elbaszott projekt volt, mind 1 repülő koporsó, ami csak isten kegyelméből szállt le. Ha 1általán fel tudott szállni.
Tutkó én is valami ilyet csinálnék a helyében!!! Bárhová odaérne pofavizitre abban a hatalmas országban!!! ÁÁÁÁÁÁ,nekünk kell gondolkodni helyettük !!!!:-)))
Ezen a gépen milyen változtatások voltak???? Gondolom hajtómű!? Egyéb gépészeti berendezések??? A sárkány miért csak ennyit bírt?? A Concorde többet elviselt?? Jobb volt a tervezése talán?? Miért nem volt sikeres a Sonic Cruiser projeckt???
Nyugi ha Bill Gates a közeli rokonom lenne,vagy a brunei szultán fia lennék akkor már rég repülne a szerkezet!!!!!! Most legfejebb papírból hajtogatva tudnám reptetni!!!!
A ruszkik összetöréséig a Burán-Enyergia párosról is azt állították,hogy lekonzerválva várják a következő startot. Komolyak a 2ségeim,de hát ők vannak közelebb.
Minek gyártottak 1et azután,hogy kivették még a menetrendből is?