Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
A film szerint adott helyzetben a légfékkel nem volt gond.
A masiniszta nem ismerte a: - vonat tényleges tömegét (a valós 2/3-adával számolt csupán), - a nem működő dinamikus fékekről sem tudott,
így a fékezés módját is rosszul választotta meg (folyamatosan, hosszabb ideig), ezért a túlhevült mechanikus elemek érdemben már nem voltak alkalmasak a vonat lassítására.
Az információk birtokában a kolléga nyilván a megfelelő fékezési módszerrel (fűrészfog), és a vonat sebességének alacsonyan tartásával elkerülhette volna a tragédiát.
A bíróság így nem is találta hibásnak, a mai napig mozdonyt vezet, véleményem szerint is így helyes.
"Már ha van és müködik is a dinamikus fék....., nekem még ilyen szerencsém nem volt, pedig már években lehet számolni azt idöt amit arrafelé eltöltöttem... :-("
O.K.! :-)
Te jártál az USA-ban nem én... :-)
Csak leírások, mások elmondása, filmek, és képek alapján tájékozódom.
A Discovery bemutatott egy ilyen USA-ban történt vasúti balesetet, ahol a 3 vonó, és 3 tolómozdony közül többnek nem müködött a dinamikus fékje, és 6000 tonna helyett mintegy 9000 tonna rakománnyal engedték útnak, légfékkel meg már nem tudták visszafogni a vonatot. A szerelvény 170Km/h (!!!) fölé gyorsulva egy ívben kisiklott és több épületet "elbontott". Több halott is volt... :-(
Szép látvány, ahogy lejtmenetben a dinamikus fékek összesen 20-25MW teljesítményt adnak le hő formájában, és ez a hő magasan kavarog a vonat felett... :-)
Már ha van és müködik is a dinamikus fék....., nekem még ilyen szerencsém nem volt, pedig már években lehet számolni azt idöt amit arrafelé eltöltöttem... :-(
"csak nem ugy ahogy a képen beraktad. Ha ilyen sok mozdony van, meg ilyen nehéz a szerelvény akkor a mozdonyokat szépen szétosztják az egész vonatban."
Természetesen!
Vonó, és tolómozdonyokra. Sőt, előfordul a vonatba sorozot mozdony is.
Az USA-ban 2-3-4 mozdony elhúz egy nehéz tehervonatot sík, vagy dombos vídéki pályán, azonban a hegyipályán a szerelvény kap 3-4 tolómozdonyt. Szép látvány, ahogy lejtmenetben a dinamikus fékek összesen 20-25MW teljesítményt adnak le hő formájában, és ez a hő magasan kavarog a vonat felett... :-)
Egy OFF fotó Ausztráliából a BHP vonatáról, ahol a szerelvénybe sorolt dolgozó mozdony is látszik.
csak nem ugy ahogy a képen beraktad. Ha ilyen sok mozdony van, meg ilyen nehéz a szerelvény akkor a mozdonyokat szépen szétosztják az egész vonatban.
Ausztráliában lehet, hogy amugy is mások a szabályok, de az biztos, hogy ilyen kolosszust nem lehet egy pontbol mozgásba hozni, mert menthetetlenül szétszakad.
Gondolj be sima paraszti ésszel, érdemes-e minden vagonra olyan marha kapcsolokat szerelni, amik 26 000 tonnát kibirnak.
Ilyet csak olyan helyen lehet megtenni, ahol zárt vonatokkal közlekednek fel-alá, azaz az egész üzem ilyenekre van méretezve, de ez nem jellemzö az USA-ra, ahol a vagon csereszavatosága még fennáll.
"Tudtommal 7 mozdonyt lehet mostanában egy mozdonyrol vezérelni, és az is biztos, hogy kapcsolok sem birják ki a 11 mozdony fergeteges erejét."
Ausztráliában a BHP cég 8db (10db?) hasonló mozdonnyal 880db kocsiból álló, vasércel megpakolt szerelvényt húztak el, a vonat tömege emlékeim szerint több mint 98.000 tonna volt!!!
Ugyanott menetrendszerűen 26.000 tonnás, 210 kocsiból álló szerelvényeket továbbítanak nap mint nap több ízben is, vonó, illetve tolómozdonyokkal gond nélkül...
Én is kiváncsi lennék mekkora az Amerikai vasutaknál a vonókészülék terheléhetősége,biztos,hogy az ottani többet bír,de a MÁV-nál a terhelés nagyságának a csavarkapocsra megengedett terhelés szab határt,teljesen mindegy hány gép továbbítja a vonatot.Nálunk egyébként csak 1 vonó,1 előfogat és1toló lehet maximum. Valahol olvastam ,hogy az U.S.A.-ban szoktak még a vonat közepébe is besorozni 1-2 gépet amit rádióirányítás segítségével vezérelnek,azt hiszem ezeken nincs is vezetőállás.
Na, hogy most a sokkhatás elmúlt, javítanom kell. :-)
A szerelvény élén 9db új GE ES44AC, és 2db EMD SD-70ACe található, de ez a műszaki adatok valóságtartalmát ez nem befolyásolja, azonos nagyságuk miatt.
Érdekes gondolatokat indít még el, hogy a 11 mozdonyba mintegy 200 köbméter üzemanyagot lehet tankolni...
Lassan rájövök ,hogyan kell képeket betenni,igen elolvastam amaerklin katalógust valóban írja,hogy filmforgatás volt a dologban. A Francia szinezéssel meg lehet azért látták el lehet ,hogy a Franciák is vegyenek Mechanót. Egyébként rengeteg olyan gép van Európában, Ázsiában amiket Amcsi Gyárak készítettek. Szerintem ez egy RSC-3 as
>Lehet ,hogy a gyár akarta eladni a Franciáknak és csak kipróbálásra adta oda õket? A modell közép ütközõs.
Gyanús… Közép kapcsolókészülékkel nem sokra megy Franciaországban, hacsak nem egy óriási gyár belsõ hálózatán, kompatibilis kocsikkal járt volna. Az USA adott mozdonyt Franciaországnak a II. VH végén (gõzt), de akkor a GP7 még nem volt meg. Exportra pedig könnyebb mozdonyokat kínált, mert a külföldi sínek azt bírják. De persze minden lehetséges.
>A Marklin katalógusban meg Great Northerm-es Nohabot láttam.
Na, az meg egy nagy fake! :-) Úgy hallottam, egy NOHABot átfestettek Great Northern színekre, filmezés kedvéért. Az átlag nézõ szem meg nem veszi észre, hogy más az orr dõlése.
(Azt sem vették észre, hogy a Mission Impossible-ben, amikor a Tom Cruise küzd a TGV tetején (ami fölött nincs drót…), a szerelvényt dízelmozdony húzza (látni egy pillanatra).
>Ekkor a sakk-játék lényege: a nem azonos módon kiterhelt, rövidebb élettartamú motorok csere/javítás költsége hogyan viszonyul egy hosszabb élettartamú, de nehezebb, nagyobb, drágább motor csere/javítás költségeihez.
Lehet, hogy ez a gyártó sakk-játéka magával :-))
1999-ben több helyről is tudom, hogy a vasúttársaságok úgy kapták a gyártól az új mozdonyokat, hogy a dolgozott idejük alapján fizettek érte. Ingyen jött, adott időnként megnézte a gyár, hogy mennyit dolgozott, és az alapján számlázott. Ehhez tartozott, hogy a gyár saját személyzetet telepített a társaság műhelyébe, és ők tartották karban a mozdonyt. Hiába, a piac nagy úr...
Ha a társaságoknak eszük volt, akkor a tolatósokra is kiterjesztették eme, számukra nagyon előnyös konstrukciót. Akkor, ha a gyárnak ötlete támadt, a társaság azt mondta: "Felőlem..."
Igen még részletesen is ki van elemezve az S.N.C.F. rövidítés. Lehet ,hogy a gyár akarta eladni a Franciáknak és csak kipróbálásra adta oda őket? A modell közép ütközős. A Marklin katalógusban meg Great Northerm-es Nohabot láttam.
A "nem minden hengerét járatják" alapjáraton, terhelés nélkül szokásos megoldás. Először azért csinálták, mert a hosszú ideig tartó, alapjáratban való "pötyögés" közben egyes motortípusokban így kevésbé hígult fel a motorolaj gázolajjal. Aztán arra is rájöttek, hogy ahol megvalósítható, ott ezzel alapjáraton valamekkora fogyasztáscsökkenés érhető el (a működő hengerek jobb hatásfokkal fognak működni). Egy másik megoldás pl. a D100 motorokban süthető el: ott két-két porlasztó van hengerenként, ebből az egyik sor alapjáraton leáll, mert máskülönben a porlasztás már túl gyenge lenne, és ezzel meg éppenhogy túlfogyasztana.
A három motoros megoldás két okból is érdekes lehet. Egyfelől valóban el lehet játszani vele azt, hogy háromból egy motor teljes teljesítményen kedvezőbb fogasztású lesz, mint egy darab, háromszor akkora motor, harmad-teljesítményen. Másfelől, talán azt is be lehet dobni, hogy a három kisebb motort meg lehet csinálni könnyebb, bár rövidebb élettartamú kivitelben. Ekkor a sakk-játék lényege: a nem azonos módon kiterhelt, rövidebb élettartamú motorok csere/javítás költsége hogyan viszonyul egy hosszabb élettartamú, de nehezebb, nagyobb, drágább motor csere/javítás költségeihez.
Persze az ilyen mozdonyhoz a beugró az, hogy a három főgépcsoport üzemkészsége legyen olyan magas, hogy fel se merüljön a három (vs. egy) rendszerből elvileg fakadó hibaforrás.
Nem semmi :-) Három kisebb motot egy mozdonyban.... ...az orosz oldalon valami olyasmit hallottam - bár hmsoft majd cáfol vagy megerősít - hogy a motor nem minden hengerét "járatják"...
Azt szeretném kérdezni,hogy valóban létezett-e a Franciáknál is GP-18 as,mert van egy Mechano katalógusom és abban is szerepel,meg készletbe is láttam.
A keleti portálja valoban iszonyatosan magas, és gondolom eredetileg mint egy tölcsért kivánták kialakitani, ami keletfelé vastagodo keresztmetszetet adott, igy automatikusan lett volna benne a huzat, de valoszinüleg ez nem lett elég nagy látván a mai hatalmas ventillátorokat.