A fényjelzők
- a vonatok megállítására vörös színű jelzéssel,
- a vonatok továbbhaladására vagy álló vonatok indítására zöld és/vagy sárga színű jelzéssel, szükség esetén a vörös színű jelzés mellett adott villogó fehér színű jelzéssel adjanak parancsot.
Fényjelzőknél a sebességfokozatok kijelzésére lámpasort vagy számjelzést is lehet alkalmazni.
A különböző sebességi fogalmak kifejezésére alapvetően a sárga és a zöld színek együtt vagy külön-külön alkalmazhatók, és legfeljebb két, egymástól jól megkülönböztethető ütemben villogtathatók is. (Az állandó vörös fény mellett megjeleníthető fehér fény mindig lassú ütemben villog.)
A vörös fény villogtatása nem megengedett.
A jelzőlapon két fény megjelenítése esetén az alacsonyabban elhelyezett fénynek mindig folyamatos fénnyel kell jelzést adnia. (Kivéve a külön lapon elhelyezett hívó jelzést.)
A tolatási és gurítási mozgások szabályozásakor
- a mozgás tiltására kék színnel,
- a mozgás engedélyezésére fehér színnel
kell jelzést adni.
A vonatközlekedés és tolatási mozgás egyidejű tiltását vörös színű jelzéssel kell jelezni.
A tolatási és/vagy gurítási mozgásokat szabályozó fényjelzők jelzőlapján
- kék és fehér színű jelzés együtt vagy külön-külön,
- fehér vízszintes és fehér függőleges lámpasor együtt
vagy külön-külön
jelenhet meg.
A tolatási és/vagy gurítási mozgások sebességének és irányának szabályozására a fények együttes vagy külön alkalmazásával és/vagy villogtatásával kell jelzést adni.
A vonatok Megállj! állású főjelző melletti kis sebességű (legfeljebb 15 km/h) elhaladására parancsot a vörös fénnyel együtt megjelenő villogó fehér fénnyel vagy számjelzővel lehet adni.
A vörös szín egy jelzésképben nem többszörözhető. Fény főjelzőkön a vörös fénynek mindig alulról a második lámpahelyen kell megjelennie.
A jelzők egyidejűleg jelzést adó elemeit egymástól legalább 0,60 m távolságban kell elhelyezni.
Gondolom van rá felmentés. - - - Ha megnézzük a szabály ÉRTELMÉT, akkor jogos is, hogy megkapták rá. Hiszen a 600 mm nyilván azért van, hogy messziről ne olvadjon össze a két fény. Ezt viszont elég, ha a jelző közelében látja. A fehér pedig a vöröset nem "üti el" messzebbről sem.
Az irodámban most raktam rendet. :-) Otthon mindig is rend volt. :-))) De ha ezt a csomagtartónyi könyvet behordom, megint qpi lesz, az tuti. Egyenlőre nem merem kivenni a kocsiból...
4. számú melléklet a 103/2003. (XII. 27.) GKM rendelethez ORSZÁGOS VASÚTI SZABÁLYZAT
3. ELLENŐRZŐ-, IRÁNYÍTÓ-, JELZŐ- ÉS BIZTOSÍTÓBERENDEZÉSEK 3.1. Jelző- és biztosítóberendezések
3.1.1. Vasúti jelzések, jelzők, jelzőeszközök, figyelmeztető jelek 3.1.1.1. Vasúti jelzések általános előírásai A vasúti közlekedés forgalmi-üzemi folyamatának szabályozásában, végrehajtásában jelzéseket, figyelmeztetéseket kell alkalmazni. A jelzéseknek, figyelmeztetéseknek egyszerűeknek, könnyen kiértékelhetőknek, félreérthetetleneknek, a jelzések által kifejezett utasításoknak és figyelmeztetéseknek a szükséges távolságból egyértelműen láthatóknak, végrehajthatóknak, illetőleg tudomásul vehetőknek kell lenniük. A jelzések láthatóságát zavaró, világító berendezések eltávolítását vagy módosítását kérheti annak üzemeltetőjétől a vasút üzemeltetője. A vonatok közlekedésének szabályozásakor parancsot - fényjelzővel, vagy - alakjelzővel, vagy - a vasúti jármű vezetőállás jelzőjén megjelenő jelzéssel (esetleg kényszerítéssel), vagy - egyéb jelzőkkel, vagy - kézi- és hangjelzéssel, vagy - élőszóval kell adni. A jelzéseket a sebesség-jelzési rendszernek megfelelően kell alkalmazni. A sebesség mértékének jelzésére fokozatokat kell megállapítani a vasúthálózatra meghatározott legnagyobb fejlesztési sebességet alapul véve. A sebességre vagy sebességváltoztatásra vonatkozó parancsot főjelzővel, előjelzővel, illetve a vezetőállás-jelzőn megjelenő, a biztosítóberendezés által vezérelt jelzéssel kell kiadni. A parancsnak a pálya olyan szakaszára kell vonatkoznia, hogy az adott szakaszon belül (vagy annak végpontjában) a mozgó jármű (járművek) sebességének csökkentése, vagy megállítása ezen parancs, vagy a szakaszon belül kiadott parancsok alapján megtörténhessen.
"A tolatásjelzőn elvben fehér+vörös együtt hívót jelent; de tudtommal ez csak az olyanoknál van beépítve, ahol van mellette autostop és "le kell fektetni" (Pl. Kőbánya-Kispesten a járműtelep felé E101b, E102b? jelzők)"
Ma rámzuhant egy szakjegyzettár. Főleg bizt.beres anyagok. D70 rajzok, kahatvankilenc, dötvenöt, SH villámos-mechánikus, van itt minden döbbenet. Van amiből több példány is. Olyan leszek, mint az oroszlán: nem alszom ma éjjel ...
Én csak azt tudom, hogy a metro F1 tartalmazza (a tolatásjelzőn vörös és alatta nyugodt fehér - nem külön lapon). Ezek szerint valahogy kivezérelhető. De hogy mire jó? Gondoltam tán, ha kiég a fehér. Na jó ez hülyeség, mert ugyanaz a fehér adja a Hívót! :-)))
Sztem inkább arra gondolt, hogy 13-nál már kényszerfékez az EÉVB, nem engedi a 15-öt.. :)
Ennek a beállítások az okai, ezen a műszak tud állítani, ha akar. Csak gondolom macerás. Egyébként ha 15 helyett 13-mal mész, akkor nem jelentkezik olyan hű de nagy késésed, abból a 2 km/h-ból. :)