hali fijjugh! szerintem korai az öröm hogy a fáradságosan megszerzett horvát jogosítványokkal itthon vezethetünk mert mindenhol a horvát állampolgárságra hivatkozik a magyarországi használat esetén . én is örülhetnék hogy a horvát jogosítvánnyal itthon vezethetnék vitorlást is mert kint ezt 1 kalap alá veszik , hajó-hajó, mindegy hogy motoros vagy vitorlás . érdemes megnézni mennyivel több adat szerepel az új magyar hajóvezetői igazolványban a horváth-hoz képest mi mindig feltaláljuk a csőben a lyukat, hogy véletlenül se legyen egyszerű a saját életünk ---üdv haka
Sziasztok! Közlekedési Értesitő 13. szám, 674 old. KÖZLEMÉNY Persze a szokásos hatósági szabályozási ellentmondásokkal, hol vizijármüvet emleget, ugyanazon bekezdésen belül meg vitorlás kishajot stb. Egyszóval ugy szar az egész megfogalmazás, nem is értem hogy adhattak ki ilyet. Vagy el sem olvasták, vagy a forditás rosz. Lehet molyolni rajta, ki mit lát belőle. üdv,,,,ede
Pihenés után Krivicárol elindultunk Krk/Punat felé.
Elsö lépés a Cres DK csücskén levö Kolorat öbol volt mégnem jártam itt. Kitünö nagyon biztos horgonyzo hely. Tiszta de hideg viz homokos meder. Két nap fürdés azután irány Rab.
Még kora délelött értünk oda kerestem egy nyugis helyet a városi kikötöben. Vételeztünk vizet mikor fizetésre került a sor mondtam hogy szeretnénk itt éjszakázni, azt válaszolta akkor a délutánossal fogom rendezni a számlát és a kikötést. Elmentünk bevásárolni. A délutános madár avval kezdte, hogy menjünk a fenébe mert ott nem lehet megaludni. Mondtam neki, hogy a délelöttös nem igy informált és most a tele kikötöben nem fogok új helyet keresni. Kölcsönös anyázások mellett elrohant. Mi felhuztuk a ponyvát és elmentünk városnézésre és vacsorázni.
Szóval a madár megpróbált minket elzavarni mert a csókosának kellett a hely, amit még a délelöttös nem tudott vagy az nam kapott a lovéból.
A város érdekes feltétlenül megér egy kirándulást. Napközben az ACI is üres, de estére megtelik hajókkal. Következönek a városi kikötötöl jobbra esö öbölben fogunk horgonyozni ott feltétlenül nyugottabb.
11-kor ágyba bujtunk és reggel 5-kor tovább álltunk.
Velünk együtt indult ki a rendörség egy gumicsónakja is a kikötöböl. Mi Supetarska Draga fele tartottunk többször láttuk még a zsarukat ahogy a pecásokat ellenörizték. (Figyelem a vizirendörség egyre erösödik és keményedik. nem játék a bejelentkezés nélküli hajózás. Megbukás esetén magas büntetés és akár a hajó elkobozása is lehetséges.)
Megérkeztünk Supetarska Dragaba. Egyszerüen fantasztikus. Kristálytiszta viz, homokos part, teljesen védett. ha jó helyre dobod a horgonyt még az átdöngetö olaszok hulláma se zavar. Bolt, szupermarket, zöldséges, kocsma a bocival elérhetö.
Jó itt horgonyozni. Sosem aludtunk egyedül minden éjjel kötnek itt ki hajók.
Az elmult két hetünkben napos meleg volt az idö. Sajnos a hátso kabinnak rossz a szellözése igy sokat szenvedtünk éjszakánkét a melegtöl.
Két hét után elöre költöztünk. Itt már sokkal kényelmesebb. A hátsó részt meg kineveztük raktárnak. Télen megoldom a szellözést.
Julius 30.án átmentünk Krk-re. a Punáti öbölben volt megbeszélve a találkozo Hakapecivel Aug1.-én. Úgy terveztük, hogy mivel Évának tárgyalása volt Bp-n addig Hakapeci lejön Punátra és együtt emegyünk Virre, meglátogatjuk Géza111-t. Haka bele akart kostolni a tengeri hajózásba
Ráadásul a Punati campingban dolgozik egy barátom és övele is akartunk találkozni.
Lehorgonyoztunk a campink elé és elmentünk vacsorázni. Kb 11-kor mentünk vissza a hajóhoz. Ekkor már látható volt, hogy Cres felett villámlik. Nem éreztem volna magam biztonságban azon a helyen igy felszedtük a horgony és bekocogtunk a sötétben a punati öbölbe.
A megérzésem jó volt alig hogy lehorgonyoztunk. ugy 12 fél1 között megérkezett a hideg front elsö szele. 80-100km-es sebességgel csapott le északról.
Alattunk valami mocsaras talaj lehetett mert a kisméretü horgony el kezdett csúszni. Úgy 100 métert szánkáztunk mikor meghallottuk magunk mögött a kolostor hullámtörö falán a viz sistergését. Inditóztam, Évát odaállitottam kormányhoz én kirohantam a horgonyhoz. Elindultunk széllel szemben. én szedtem olyan sebességgel a horgonyláncot ahogyan haladtunk Éva tartotta szélirányban a hajót.
Mikor kezemben volt a horgony intettem hogy teljes gázzal pucoljunk az öböl túloldalához. Itt dobtam le újra horgyt. Itt már fogott. Ugy 10perces GPS-es megfigyelés után. Lementünk aludni.
Másnap bekötöttünk a ACI Marinába rendberaktuk magunkat és a hajó. Vacsora egy kocsmában. Nyugodt alvás. Délelött megérkezett Haka! Sikeresen megtörtént a csere!
Folytatom a történetet. de nem ellenörzöm a hajónaplót igy lehetséges néhány nap csúszás a tartózkodási idökben.
Elöször is szokatlan volt a hajó sebessége. Amit még tavaly egy nap alatt lefutottunk ahoz most legalább 2-3 napos elötervezésre volt szükségem.
Ezt tudtam a vételnél. Viszont hajó kényelmes és a fogyasztása 0,33 l/km gázolaj.
Évek óta az utazás fáradalmat Losinjon pihentük ki tehát megpróbáltunk minnél hamarabb oda leérni. Én a leérkezésre 3 napot szántam, elsö éjszaka Limski csatorna elején (2000ben horgonyoztam itt utoljára a parton egy nudista kocsma volt fantasztikus hangulattal) , második Veruda, harmadik Krivica!
Mivel Éva szeretett volna minnél hamarabb ott lenni tehát kihagytuk a Limski csatornát. Vagyis a 120km-es utat elosztottuk kétfelé.
Az elsö 60 km-t erös maistrál hullámokkal 6 óra alatt tettük meg. Én birtam.
Verudára késö délután értünk. Ismerös volt az öböl mikor megnéztem a térképem kiderült, hogy már 92 ben is horgonyoztam itt. Nagyon védett kitünö horgonyzó hely, viszont szélcsendes idöben a partmellett sok a szunyog. Gyalog 10 percre a campingban bevásárlás és zuhanyozási lehetöség.
Jól éreztük magunkat igy végül csak 3 nap mulva mentünk tovább Krivicára.
Nyugodt vizen akartam Kvarneren átjutni igy reggel 5 kor csodálatos volt a napfelkeltével indultunk.
Sikerült is még délelött bekötöttünk Krivicára a kedvenc helyemre.
Itt egy hetet elpihengettünk.
Az öböltöl ca. 1km-re van egy kocsma ahol is az egyik este vacsoráztunk és sikeresen bevörösboroztunk.
1 szigetek között 2 térkép kivonat a tájékozódáshoz 3 müszerfalon a pirosak 4 Zdrelac átjáró előtt 5 hajó mögött 20 csomónál 6 Nin homokfalainál a bocival 7 Pag móló főfalánál
Egy nagyon fontos hir!!! A horvát és a magyar közlekedéssel illetékes miniszter aláirta azt az egyezményt, mely kölcsönösen elfogadja egymás hajóvezetői dokumentumait, jogositványát!!!!!!!!!!!üdv,,,,,ede
Halihó! Hát sokfelé hajóztunk,a legfontosabb túrák 1 naposak voltak, ált. reggel 8kor indulás 20kor hazaérkezés, kb 100-150km. Vir-Molat-Veli Rat/hajóroncs,nyilt tenger/-Dugi Otok mellett végig- Zdrelac átjáró a Pasman és Ugljan sziget között-Zadar/tankolás/-Vir. Ez egy szép ut volt, a gyerekek 3-4 m mélyről felhoztak egy 70 centis un. legyező kagylót valahol a Veli Rat torony környékén. Szép ut volt még a Pag és a belső öböl, kb 100km, Pag-ig 20 csomó, kb 1 óra, utána 6-7 óra az őböl partja mellett bóklászva, fürdésekkel egybekötve, majd kikötés Pagon, városnézées és 20 csomóval haza. Volt éjszakai hajózás zátonyra futással egybekötve, a Virre vezető hid mellett van egy kis sziget, melyről korábban már irtam, igazi gyerekparadicsom, bokáig-térdig érő vizzel és homokos parttal, na ott éjjel hazafelé a vir vközpontból történt az eset,homokos a meder, s jól is ismerem,DE dagálykor indultunk este 8kor, s vissza 23kor,és közben a vizszint közel 40 centit csökkent, s ezt nem vettem figyelembe.Huztuk magunkkal a Zodiac 285 partraszálló bocit, igy mindenki átszállt /heten voltunk/ ill. a férfiemberek be a térdig érő vizbe ée sikerrel letoltuk a hajót. Utána húztam néhány 100 méterig a megrakott bocit, majd a mélyviznél visszaszállás a hajóra. Bár néztem a mélységmérőt, ismeretem az utat, mégis megtréfált a 40 centis apadás. Sok félnapos ut is volt, egyik alkalommal óriási élménnyel, belebotlottunk egy delfinrajba, s több mint fél óráig együtt mentünk velük.2-3 méterre egymástól haladtunk, érezték hogy nem bántjuk őket, szép lassan haladtunk egymás mellett. Időnként eltüntek hosszabb időre, s távcsővel is figyeltük hol bukkannak elő, tűz oda, s megint egymás mellett haladtunk. Vizbe nem engedtem be senkit, pedig csábitó volt, de ki tudja hogy viselkedtek volna, csak vadállatok.? Sajnos video nem volt nálunk, szerencsére digit fotógép igen s 1 gigás kártyával, igy tiz perces video készült. Teszek fel képeket is, de még tőmőriteni kell őket, készült vagy 600 kép. Vizirendőrrel nem találkoztunk, a matrica+biztositás 1550 kuna, kicsit húzos, de ez van. Egy hetet meg lehet kockáztatni nélküle, kicsi a lebukás esélye, hosszabb távon azért nem érdemes. A biztositást is megkötötték helyben a kapitányságon, az egész kb 15 perc volt. Hosszabb 3 napos utat szept. elején tervezünk, Zadar-Sibenik, Krk- Kornatok-Molat- Vir utvonalon/kb 250km/ 3 személlyel, s term. hajóban alvással. 3 db akkumulátor volt-van a hajóban, a hütő nem a klasszikus hajóhütő, 36 liters un. komolyabb autó hütő, elééggé zabálja az áramot, de nem vlt gond. 220 V éjjel előhütöttü, s egész nap ment, még fagyasztott is, de az akku jól birta, végig 1 üzemelt a többi csak állt tartalékban. Azért a 18 lábas hajót mozgatják a hullámok, hiába a több mint 1 tonnás önsuly. Az igazi tengerjárók 22 lábtól kezdödtek, persze a hozzá tartozó árral. Röviden ennyi most, üdv......ede
Üdv Mindenkinek!!! Most érkeztünk haza , sajna bb-vel nem jött össze a randi az Adrián. 82 üzemórát sikerült beletenni a hajóba, nagyon primán viselkedett. Egy izben 2 méteres hullámokon bukdácsoltunk haza Virre Zadarból.. Röviden most csak, fogyasztás a 82 ora átlagában 6,4 l/ óra., ezen belül siklásban 20 csomóval 13-15 l, hullám októl függöen, séta tempó 1000-1200 fordulatszámon, kb 5 csomóval 3-3.5 l. Végsebesség kicsit elmaradt a várttól, 30 csomót értünk el 4 személlyel, de a 2,47 m szélesség, meg a hihetetlen stabilitás végül is indokolta, nagyon nagy a vizen levő felület. Ált. a megengedett 6 fővel mentünk,de volt hogy klencen hasitotttunk teljes biztonsággal.A 20 csomót villámgyorsan elérte, igy sikerüt még a nyilt vizre is kimenni Veli Rat-nál. BB vel taláklkoztunk volna egy szigeten tőlünk 30 km-re, de az időjárás nekik közbeszólt, nem tudtak oda lejönni, pedig ott már jó idő volt. Röviden ennyi előzetesen, egyszóval szuper volt, az első 2 két hét kánikula , utána elfogadható idő, hajózni kifogástalan. üdv,,,,,,,,,,ede
A hajót amit még összel vettem sikeresen összeraktam májustól- julius közepéig. nagyrészt sikerültek az elképzeléseim.
ùj ponyva. új 230 literes gázolajtank, új elektromos WC, új kétkörös vizvezeték.
új vizpumpa, új bociemelö és az összes elektromos vezeték cseréje forrasztott sarukkal.Szóval volt mit csinálni.
Hakapeci segitett amiért ezen uton is köszönetet mondanék.
A tervem az volt, hogy juli közepétöl augusztus végéig az adrián töltjük a nyarat,
lemegyünk Barbamamával Korcsuláig
De ez sajnos csak terv maradt.
Barbamamának agusztus elsö hetében haza kellett jönni igy tervet változtattunk.
Vizreszállás Umagban onnan le Losinjra és ujra északra Rabra majd Krkre.
Augusztus elsején Hakapeci lejött Punatra, ott csere, az asszony haza mi pedig elindulunk délre és meglátogatjuk Edét a Vir szigeten. Egy hét után azután ujjabb csere valahol Zadar környékén.
Na ez volt a II. Terv.
De ez se jött igazán be!!
Az eleje még stimmelt!!
Rettentö nehézségek árán leértünk Umagba. Letenyén valószinüleg szennyezett volt a gázolaj és állandóan pucolhattam a szüröket az utat 12 óra helyett 24 alatt tettük meg a legrohadtabb helyzetekben állt le a motor.
Leértünk vizre raktuk a hajót vasárnap. èn a bejelentkezéskor a kapitányságon kötöttem eddig meg a kötelezö biztositásom. egy uj rendelkezés szerint a biztositást már nem lehet a kapitányságon megkötni csak egy helybeli biztositonál.
Idén sajnos nem jutok el GR-be, de vannak naprakész híreim. YU szakasz végig autópálya, MAC majdnem végig, de amúgy is másfél óra az egész ország. Lehúzás már nem annyira jellemző, talán MAC részen hallani egy-két esetről, de ott, ha mázlid van, megúszod, éppen a másfél óra miatt.
Mindegy. Én voltam HR-ban is, még a közös jugoszláv időkben is, meg azóta is. Nekem nem jött be. GR sokkal inkább bejött, sokkal jobban tetszett. De végülis ízlés dolga...
Árakban GR sokkal kedvezőbb. HR "lehúzósabb" , legalábbis amit én láttam.