hát a gyári tartó addig nagyon jó, míg el nem törik. Mindenkinek eltörik, aki terepen használja. Ugyan azon a helyen (fölül, a kör alakú sz@rság tetején). Én nem vártam meg, hogy kirepüljön, mikor elrepedt, akkor epokit. Azóta atombiztosnak tűnik. Igaz nehéz, meg nagy a légellenállása :O
A kölcsönketyerével :-) én úgy tapasztaltam, hogy nem minden erdő vagy lombozat zavarja a vételt. A sűrű pilisi tölgyesben nem volt gond, de Pilisborosjenő felett a fenyvesben biza el-eltűnt a jel.
J.K.F, a kerékpárra én egy állítható szélességű mobiltelefontartót használok a Legend C-hez (köszi az ötletért KelemenGy-nek!), egy gumipánttal kiegészítve. A legdurvább lejtőzés alatt sem mozdult el a készülék.
A 60CS(x)-t szerinted megbízhatóan tartja a kerékpáros tartó? Vagy táskában tartod? Nekem szem előtt KELL lennie terepen, mert rémesen rosszul tájékozódok... :o)
Én vettem ugyan egyet, de valószínűleg bevetek még extra biztonsági trükköket, mielőtt terepre mennék vele. Angol nyelvű fórumokon olvastam már rémtörténeteket a tartóból kirepülő 60-as gps-ekről.
Nekem csak egyszer merült le az akksim menet közben, akkor nem okozott semmiféle problémát. Mindent amit addig jegyzett megőrzött és a memóriakártyára írt logfile is rendesen le volt zárva.
(Ha jól emlékszem a gyártó szerint elemmel 32óráig megy. Akkuval ez nyilván kevesebb, de a lényeg az, hogy ha reggel beteszem a feltöltött akkut, akkor nem kell attól tartanom, hogy túra közben lemerül. Még pótakksit sem "cipelek" :-) )
"Erdőben vagyis lomobos fák alatt mennyire megy a GPS?"
Tegnap előtt a Vértesben bejártam pár mély völgyet, de csak egyszer veszítette el a jelet kb 5 percre. De ez sokmindentől függ. Ha a csillagok állásától nem is :-), de a műholdak pillanatnyi helyzetétől igen.
Én úgy döntöttem el, hogy számomra mennyire kielégítő az érzékenysége, hogy egy kölcsönketyerével bringáztam pár napig.
Igen, az én kis játékszerem Java-s ketyerekkel működik. Elvben éppen lehetséges lenne, hogy egy GPS egység (ami nem telefon) is tudja a Java-t - igaz nem ismerek ilyet. De PDA biztos van olyan, ami nem telefon, és tudja a Java-t. (Hogy aztán a Location API-t is tudja-e, az más kérdés.)
Továbbá a kis progim csak Google-os nyomvonalat és (pár hét múlva) szint-profilt készít - a tájékozódás rész (térkép-kezelés) elkészítése éjszakánkénti (miután a gyerkőcök lefeküdtek aludni) hobbiprogramozáshoz túl nagy falat lenne.
***
A kérdésre, hogy mennyire használhatók a GPS-ek:
Én egy Nokia LD-1W-t használok. Nem tudom senkinek sem ajánlani, mert egyrészt nagyon lassan barátkozik meg a műholdakkal, másrészt néha - akár nyílt terepen is - elveszti a műholdakat.
Amúgy - bár most már mindenképpen megírom a szintprofilos részt is - komoly kétségeim vannak azzal kapcsolatban, hogy szintprofil készítésre az ilyen kommersz GPS vevők egyáltalán alkalmasak-e. Sajnos a GPS-ek függőleges hibája a vízszintes kétszerese (az én kis műszeremen gyakran 60m körüli!). Függőleges adathoz min. 4 műhold kell - szűk völgyekben ez már probléma lehet. Továbbá - egyelőre ezt csak gyanítom - ha új műholdat lát meg, vagy egy régit elveszít, akkor egyszerre csak 'ugrik' a magassági adat: furcsán néz majd ki egy ebből generált szintprofil.
Szintprofilhoz valószínűleg jobb a barometrikus magasságmérés. Ugyan ezt minden alkalommal kalibrálni kell, valamint az időjárásváltozással ennek is elmészik a pontossága, de legalább hirtelen ugrások nincsenek benne. - Van olyan GPS, amibe be is építettek ilyet is.
Viszont nyomvonal készítéshez a dolog kiváló - mint azt bárki megnézheti a tegnap belinkelt példán.
"Konkrétan mondjuk a Garmin Edge 305 vagy Forerunner 301 érdekelne!"
Ez nagyon meglep, mert mikor a ketyerék között válogattam ezeket zártam ki elsőként.
Engem ezek arra emlékeztetnek amikor "mindenre jó"-t akarnak csinálni ami végül semmire sem igazán jó, de inkább arról beszélek, hogy miért választottam a Venture Cx-et. (Nem olyan rég volt, még emlékszem rá :-) )
Pulzusmérőm van, bringacomputerem van, nekem GPS elsősorban a tájékozódáskor kell. Legyen kicsi, könnyű, tudjak rá turistatérképeket feltölteni - az se baj, ha az a térkép jobb és naprakészebb mint bármelyik "bolti", és ha még ingyenes is az hab a tortán -, legyen színes, mert a térkép sokféle jelölését úgy könnyebb megkülönböztetni. Ne legyen nagy a fogyasztása, ne valami saját spéci akksival működjön, hanem szabvány ceruzaelemmel.
Ezen kívül a Venture Cx előnye, hogy USB kábel és software-ek nélkül és ezért jelentősen olcsóbban megvehető. (Szabvány USB kábelt használ. Nekem ilyen volt otthon több is mert manapság minden ketyeréhez ilyet adnak.)
(Ha mégis kell a kábel és a progi, akkor Legend Cx, ami gyakorlatilag ugyanez csak más a színe)
Mikro SD kártyát használ és képes erre logolni is gyakorlatilag korlátlanul.
Ha jól értem, akkor mephisoft programocskája kifejezetten csak java-s okostelefonokra jó, hagyományos GPS cuccokkal nem működik. Az Edge 305-ön sokat gondolkodtam én is, de van néhány fontos hiányossága, ami miatt végül lebeszéltem magam. Nem tud térképet kezelni, nem cserélhető akkus, viszont csak 12 óra az üzemideje, és nem mér hőmérsékletet. Pedig amúgy biztos jó :) Most inkább az okostelefon + hagyományos pulzusmérő felé hajlok. (Bár az ideális az lenne, ha lenne olyan bluetooth egység, ami a polar jeladókkal működne, és az okostelefonba küldené az adatokat :)
én egy 60CS-t viszek magammal minden tekeréshez. Turistautak.hu térképekkel tökéletesen használható terepen, ennek a lefedettsége viszont még nem tökéletes, szóval ha távolabb is akarsz menni nagyobb hegységeinktől, akkor érdemes lehet egy TopoGuide beszerzése. Ha autóban/városi bringázáshoz is akarod használni, akkor a NaviGuide jó döntés mindenképp. Én tökéletesen megvagyok a tuhu+NaviGuide párosítással. A kütyü nagyban függ attól, hogy mit vársz el a tőle + mennyit enged a pénztárcád. Nekem ezek a bringás típusok nem igazán tetszenek, nem is nagyon ismerem őket. Egy mindenes kütyünek a 60CSx-et javallom, de ezt kérdés, kihasználnád-e.
Ha birosag lesz belole, akkor eleg kevesse szamit hogy szabad volt-e bringazni vagy sem. Gondold meg, ha pl valaki betor hozzad es lelovod, akkor nem igazan fogja a birosagot erdekelni hogy ha nem tor be nem lesz semmi baja. Neki van egy betorese, neked meg egy hirtelen felindulasbol emberolesi kiserleted.
Az autosnak is lesz egy elsobbsegadas elmulasztasa, szemelyi seruleses kozuti kozlekedesi baleset okozasa, a bringasnak meg egy tiltott helyen kerekparozas.
BM hivatalos értelmezése a KRESZ 3. §-hoz: ... nem hivatkozhat más szabálytalanságára az, aki maga is szabálytalanul közlekedik.
Nekem ez mindig benne van a fejemben, ahányszor csak elmegyek egy "Kerékpárral tilos" tábla mellett. Sajna ez naponta 4 alkalommal megtörténik. Hurokban a fejünk ilyenkor.
Nálam Tarlós akkor jelentkezett be, amikor évekkel ezelőtt az Árpád híd melletti autós lehajtóval kapcsolatban kifejtette, hogy nem érti, miért is kéne ott a kerékpárosoknak elsőbbséget adni. Ezzel egyből rávilágított kerékpárosbarát jellemére és arra, hogy nem tudja mi fán (alu csövön) terem a macisajt.