Keresés

Részletes keresés

DJ_RushBoy Creative Commons License 2006.08.18 0 0 3461

Életem első 100 km fölötti (illetve még 100 sem volt) túrájára készülök, naná hogy a BEAC lesz az. Szerencsére már az OKT Hűvösvölgytől Nógrádig levő szakaszát megcsináltam, így nagyjából tudom mi vár rám, milyen borzalmak, milyen örömök, csak egy bajom van, hogy a kimaradt rész (Lajos Forrás, Csikóváralja) pont vszínűleg éjszaka fog érni, így ennyi km-el a lábamban nagyon kell majd figyelnem.. Amúgy Türken-nek nagyon jól jött a táblázata, asszem ezt ki fogom magamnak nyomtatni, és útközben viszem magammal :-)). Kiváncsi vagyok, mire leszek képes a BEAC-on, mert mindössze márciustól túrázok keményen, szóval ez kiképzés lesz a javából.

 

DJ_RushBoy gyalogos

Cam Mogó Creative Commons License 2006.08.17 0 0 3460

"A titok nyitja: a komp. A BEAC Maxi teljesítésének szempontjából kulcsfontosságú, hogy melyik kompot érjük el... 20:45-ös kompra már szinte felesleges felszállni. "

 

Bocs, de én vitatkoznék ezzel a kijelentéseddel. Szerintem mindegy, hogy melyik komppal mész át, hacsak nem akarsz még világosban Hűvösvölgybe érni :)

Úgyis menned kell egész éjszaka, legfeljebb nem Nagyvillámtól Csobánkáig mész sötétben, hanem Visegrádtól Csikóváraljáig...

Előzmény: Türkenhilfe (3445)
tapirka1014 Creative Commons License 2006.08.17 0 0 3459
Mostanában ritkán járok erre, nem is fájdítom a szívem, ha már úgysem tudok indulni az idén :-(

Itt található az időtervező tábla:

http://www.tapirok.hu/Krisz/BEAC_tervek.xls
Előzmény: Türkenhilfe (3445)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.16 0 0 3458
1000 letöltésen vagyunk túl.
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.16 0 0 3457

 Csomagszállítás a célba

 

 Csomagszállítás egyéb helyre.

 

A két piktogram a Teljesítménytúrázók Társasága oldalán található, a BEAC Maxinál.

Emlékeim szerint az "egyéb hely"-ek közé tartozik Szentlászló és Nagymaros is.

 

Csupa jó. És mindezt nem soká!

Előzmény: beetee (3456)
beetee Creative Commons License 2006.08.16 0 0 3456

Kösz a guide-ot :)

Ezek szerint semmi nem változott a tíz évvel ezelőtti útvonalhoz képest. Igaz, ami jó, azon minek változtatni...

 

Lenne még egy kérdésem. Még mindig nincs csomagszállítás mondjuk a komphoz vagy Pilisszentlászlóra? Az éjszakai cucc miatt kérdem.

Valakinek a depójába esetleg nem lehetne bekönyörögni egy zacsit?

 

Volt már hogy még világosban ehettem a levest, de ezt most abszolút nem tervezem.

Előzmény: Türkenhilfe (3445)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.16 0 0 3455
Valakinek felvették a telefont eddig Magyarkúton?
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.14 0 0 3454
Jerünk, jerünk!
eBalázs Creative Commons License 2006.08.14 0 0 3453
BEAC MAXI lista

csanya gyalogos
vajonmerre gyalogosabb
Türkenhilfe gyalogos
rappakos gyalogos

Ember a Holdon bicikli
eBalázs bringa
Előzmény: Ember a Holdon (3452)
Ember a Holdon Creative Commons License 2006.08.13 0 0 3452
BEAC MAXI lista

csanya gyalogos
vajonmerre gyalogosabb
Türkenhilfe gyalogos
rappakos gyalogos

Ember a Holdon bicikli

Előzmény: rappakos (3448)
rappakos Creative Commons License 2006.08.13 0 0 3451
Ha tényleg ez a helyzet, akkor az nagyon jó lesz... ha eljutok majd a Virágos-nyeregig egyáltalán...


Előzmény: Türkenhilfe (3449)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.13 0 0 3449

Szevasz rapakkos!

 

Óriási szerencse, hogy az Újlaki-hegyre nem kell fölmenni.
A Maxi útvonala a Virágos-nyeregtől:

Virágos-nyereg - Hangár - Határ-nyereg - Kék-sáv jelzés
A szint így hihető 50 méter.

Előzmény: rappakos (3447)
rappakos Creative Commons License 2006.08.13 0 0 3448
ja, persze gyalogosként :)


BEAC MAXI lista

csanya gyalogos
vajonmerre gyalogosabb
Türkenhilfe gyalogos
rappakos gyalogos

Előzmény: rappakos (3447)
rappakos Creative Commons License 2006.08.13 0 0 3447
Sziasztok!

A hétvégén meditáltam el a kérdésen, és úgy döntöttem, hogy elindulok a Beac Maxi-n, ez lesz az első próbálkozásom.

Hosszú (>50 km) túrák tekintetében szerintem kezdőnek számítok, tavaly előtt (2004) megcsináltam a Kinizsit (akkor Csanya nekem is depózott), tavaly egy vízhólyag miatt félbehagytam Mogyorósbányán, pedig fejben és lábban egyébként nagyon jól álltam (és milyen dicső lett volna megcsinálni abban a melegben), idén pedig május 9-én született meg a fiam, és 2-3 hetesen nem akartam otthonhagyni őt meg az Anyukáját, pláne a vasárnapi ápolásomat és szenvedésemet is beleszámítva...
Idén a Téli Mátrán, Bakony50-en, Mátrabércen és Bakonyi Tájakon 50-es részén voltam (jaj de meleg volt), most pénteken meg bejártam a Dobogókő-Hűvösvölgy szakaszt.

Minden tanácsnak örülök, nagyon sajnáltam, hogy online nem volt eddig túl sok infó a Beacról (mint pl a Kinizsinél meg a Mátrbércnél van), a ttt-n elolvastam a 4 beszámolót. Nagyon örültem Türkenhilfe itteni összefoglalójának, bár a Virágos-nyereg utáni 50 m-es szintből az Újlaki-hegy megmászása mintha kimaradt volna :)

Én szombat reggeli vonattal megyek Budapestről Magyarkútra (a legkorábbival, ami háromnegyed 7-re ér ki), mennyire számíthatok arra, hogy 8 óra előtt hagynak elindulni? (a beszámolókban negyed 9 volt a legkorábbi)

Igyekeztem összegyűjteni a legnagyobb tiszteletet igénylő szakaszokat:
Csóványosra fel; Hegyes-tetőre fel; Visegrádi fellegvárhoz fel; Dobogókőre fel; Kevély-nyeregre fel; Kevély-nyeregről le; Virágos-nyeregre fel. Mi az, ami kimaradt?

Hosszútávú időjárás-előrejelzést néztetek már?

Ja, és itt a bővült lista:

BEAC MAXI lista

csanya gyalogos
vajonmerre gyalogosabb
Türkenhilfe gyalogos
rappakos
Előzmény: Türkenhilfe (3446)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.12 0 0 3446

Hárman indulunk?

Mit kellene tenni, hogy beinduljon a topic?

Már három hét sincs!

Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.12 0 0 3445

Összeszedtem mindem emlékemet és okosságamot, illetve hozzáadtam egy sporttárs leleményességét és egy másik észrevételeit, így készülhetett el a "BEAC Maxi 110 Survivor Guide 1.1".

 

A BEAC Maxi 110 útvonala.
111 kilométer négy hegységet szel át.
Magyarkút – Nógrád - Saj-kút – Foltán-kereszt – Csóványos – Nagy-Hideg-hegy – Kisinóc – Kóspallag – Békás-rét –

Török-mező – Köves-mező – Hegyes-tető – Nagymaros – Visegrád – Nagy-Villám-Parkoló – Barát-halom –

Vízverés-nyerge – Pap-rét – Pilisszentlászló – Sikáros – Dobogókő – Fagyoskatona – Lajos-forrás – Csikóváralja –

Csobánkai elágazás – Kevély-nyereg – Pilisborosjenő – Köves-bérc – Rozália-téglagyár – Virágos-nyereg –

Hűvösvölgy.

 

A titok nyitja: a komp.
A BEAC Maxi teljesítésének szempontjából kulcsfontosságú, hogy melyik kompot érjük el. Talán a legideálisabb a

17:45-ös, de a 18:45-ös sem veszett ügy, a háromnegyed nyolcas már necces, de 20:45-ös kompra már szinte

felesleges felszállni. Egy tapasztaltnak tűnő Maxi teljesítőtől hallottam, hogy a Maxi lényege, hogy minél többet

haladjunk világosban. Legkorábban 50-55 kilométernél érjen a sötét!

 

Ellenőrzőpontok.
Magyarkút   000,000 km
Nógrád, Csurgó  009,127 (víz, szőlőcukor)
Csóványos   020,937 (szőlőcukor)
Kisinóc   030,011 (büfé)
Törökmező   037,991 (büfé, csoki)
Hegyes-tető   044,701 (dinnye)
Nagymaros   049,261 (zsírosdeszka, CBA, fagyizó)
Nagy-Villám, Parkoló 052,281 (-)
Pilisszentlászló, Kis Rigó 064,751 (rigóragu, étterem)
Dobogókő   075,055 (sör, zsírosdeszka)
Lajosforrás   084,975 (tűz, turistaházból víz)
Csikóváralja th.  089,215 (energiatal várárlási lehetőség, víz)
Kevély-nyereg  094,075 (-)
Virágos-nyereg  106,820 (bíztatás)
Hűvösvölgy   110,840 (zsírosdeszka)

 

Magyarkút-Nógrád.  9,127 km / 340m „Bekezd ez nagyon, vaze”
A BEAC Maxi első szakaszának átlagos emelkedése csak az egész Maxihoz hasonlítható. Ez a szakasz megadja az

alaphangot. Rögtön egy emelkedővel kezdünk. Jómagam itt már csak hagyományból is megkérdezem magamtól,

hogy mi szükség van erre az egészre. Valóban. Nem árt még az elején átesnünk ezen, nem feltétlenül jó, ha ez a

kérdés úgy a Kevély-nyereg környékén vetődik fel. Az erős emelkedő a Nagy-Kő-hegyre vezet föl. Nógrád elérése

még kellemes reggeli, hűvös időben történik.

 

Nógrád-Saj-kút.  6,681 km / 205 m „Lájtos ügy ez. De hé, baze a vége emelkedik feszt!”
A Csurgó után kellemes pusztán kelünk át. Persze ekkor érezzük már a felkelő nap melegét. Kis Kálvária mellett

haladunk el. Az út hirtelen tesz trükkös kis elágazásokat. Okvetlen figyelni kell itt. Miután beérünk az erdőbe az

továbbra is szintben visz. Elrobogunk a Béla-rétet jelző tábla mellett és megkezdjük az emelkedést a Csóványosra.

Átkelünk egy kisebb erdészeti úton. Eleinte csak kellemesen emelkedik, majd hirtelen egy bal kanyarral a Maxi egyik

legnehezebb szakasza következik.

 

Saj-kút-Csóványos. 5,129 km / 545m „Ez odabasz”
Ez a cirka 106 m/km emelkedésű szakasz a BEAC Maxi legmeredekebbike. Tele szederbokrokkal, melyeket talán

frissítőnek is felfoghatunk, hiszen augusztus-szeptember a szeder érése szempontjából a legmegfelelőbb időszak.

Sok itt a kerékpáros. 2005-ben itt hajtott el mellettünk nem -is értem hogyan- egy tandemkerékpár. Ezen a szakaszon

tizedelték a mezőnyt a kedves kis darazsak is. Szóval ez nem lesz könnyű. Aki nem áll meg pihenni ezen a szakaszon,

maximum a Foltán-keresztnél, az mégis gyorsan teljesítheti. Itt két dolgot lehet tenni. Végigsuhanni, vagy öregurasan

araszolni, másfélóra alatt. Én az előbbi híve vagyok. 

 

Csóványos-Nagy-Hideg-hegy. 3,156 km / 120m „Ez durván lejt. De emelkedik is, baszod.”
Szerintem ez egy olyan szakasz, ahol nyugodtan lehet lassan haladni, regenerálódni. Ezt szoktam tenni. Persze

vannak, akik a futást választják a Csóványosról lefelé. Ez igazából nem is kicsit balesetveszélyes, nekem ez inkább

ideális csokoládé majszolós szakasz egészen a Rakodó-nyeregig. Öt-hat perces emelkedő a vége, de ott már vár

Nagy-Hideg-hegy.

 

Nagy-Hideg-hegy-Kóspallagi elágazás. 8,958 km / 60 m „Áh, ez csak lejtő, de mi a eff? Bringások! Vumm!”
Ez tényleg egy lájtos szakasza a Maxinak. Ekkorra már az embertömeg elnyúlik, de ez szerintem minden hosszútávú

túrára jellemző 25 után. Ez egy nyugis, igazi szedrezős rész. Én mindig itt űrítek, ez olyan kellemes. Főleg, ha kilátás

is van. Kisinócót egy pillanat alatt elérhetjük. Ajánlom a túrabotot. Soha nem használtam még itt, de erre találták ki, az

biztos. Pecsételőhely. Az első zoknicserét érdemes itt elvégezni. Nyomás tovább. Kóspallag felé érkeznek meg a

bringások. Nem árt vigyázni. Ha itt ér utol a bringás mezőny, ez az első jel, hogy jól megyünk.

 

Kóspallagi elágazás-Törökmező, th. 4,94 km / 100m „A Halálkatlan”
Nem véletlenül nevezhető ez a szakasz halálkatlannak. Igazából ez a Kinizsiből átvett fogalom. Ott a Kesztölc –

Mogyorósbánya szakaszra értik. Itt irtózatos napsütés várható. Ezt próbáltam párhuzamba állítani a Kinizsivel. Persze

szeptember eleje jóval hűvösebb, mint május vége, és e szakasz hossza nem vetekedhet a Kinizsi halálkatlanjával.

Mégis nem árt felkészülni, hogy a Békás-réten eszméletlen napsütés is lehet. Jó ezt a szakaszt minél előbb magunk

mögött hagyni. A szakasz végén emelkedő van, sok kis idióta táblával. Nem lehet eltéveszteni. Törökmezőn a

turistaház ellenőrzőpont.

 

Törökmező, th.-Nagymaros. 11,270 km / 350 m „Harc a kompért” 
Ez egy hosszú szakasz, melynek egyetlen célja, hogy elérjük a kitűzött kompot. Itt kell eldönteni, hogy az előttünk lévő,

két nehéz emelkedővel tarkított szakaszon gyorsítanunk kell, vagy akár vissza is vehetünk, mert annyira jól mentünk

eddig. Számítsuk bele, hogy lesz két nagyon nehéz emelkedő. Egy a Köves-mezőhöz vezető aszfaltúthoz visz föl. A

másik pedig a Hegyes-tetőre. A Hegyes-tetőn ellenőrzőpont és dinnye vár. Egyesek szerint 40 perc is elég lejutni

onnan a kompig. Tapasztalataim szerint ez badarság. Többet kell rászomolnunk, főleg ha nem kispistázunk. Márpedig

nem. Nagymaroson fagyizó és CBA élelmiszerbolt vár.

 

A „Tapírka-féle kompkalkulátor”.
Egyik túratársunk szerintem zseniális találmánya. Egy excel program, mely hasznos segítség a kompátkelés

megtervezéséhez. Legalábbis én erre használom. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Tapírka oldaláról letölthető,

emlékeim szerint. Segíts kérlek, hogy honnan!
A kompkalkulátor hat oszlopból és az alatta lévő sárga beviteli mezőből áll. Meg kell adnunk az indulási időt, a tervezett

átlagsebességet és azt, hogy Nagymaroson mennyi időt akarunk eltölteni evés, ivással, pecsételéssel. Ezt úgy

használjuk, hogy ha tudjuk a komp indulását (minden óra 45 perc) és akkor, ha tizenöt percet szánunk Nagymaroson

pecsételésre és zsíroskenyerezésre akkor ebbe a mezőbe 45-15=30 percet írunk. Van akinek elég 5 perc is, az

45-5=40 percet ír.

Számoljuk 5,8-as átlaggal és negyed tízes indulással. Illetve tíz percet adjunk magunknak Nagymaroson.


Láthatjuk, hogy így nem érhetjük el a 17:45-ös kompot, mert csak öt percünk van rá. Csak a 18:45-össel jutunk át

Visegrádra, ahová 18:55-re érünk.
Igazából, ennek nem akkor van jelentősége, mert valószínűleg, akkor is át fogunk menni, ha csak öt percünk van.

Viszont Törökmezőtől kezdve láthatjuk, hogy hátrányban vagyunk-e és akkor felgyorsítva elérhetjük még a tervezett

kompot. Ebben rejlik a kompkalkulátor nagyszerűsége.

 

A komp. „Azt hallottam a kompon, hogy...”
A kompon érdemes figyelni. Nézni kell, és hallgatózni. Elég fél füllel is. Ki, mennyire ismeri a terepet, mire számít, mit

hallott. Ezek mind előnyt jelentenek nekünk.

 

Visegrád-Barát-halom. 6,650 km / 450 m „Spuri van, sötétedik!”
Attól függően, hogy a 17:45-ös vagy a 18:45-ös kompot érjük el, a Barát-halmon, illetve Visegrádon érhet minket a

sötétség. Szerintem az egész kulcsa a 17:45-ös komp elérése. Ez nem könnyű feladat, főleg, ha a rajt pontban

9:15-kor van. Szerencsére 2005-ben, egy teljes órával előtte el tudtunk rajtolni. Nem árt Visegrádon zoknit cserélni,

persze hintőporral. Ez a szakasz végig emelkedő. Először fel a várhegyre, aztán a Parkolóhoz, a Mogyorós-hegynél

kicsit figyelni kell, majd egy szerpentin és végül egy menet a Barát-halomhoz. Jó esetben itt már erősen sötétedik, de

a kilátást még mindig élvezni tudjuk, talán ez az ideális. 2005-ben becsületpecsétet kaptunk itt csanyától,

megmozdulása dicséretés és követendő példát állít.

 

Barát-halom-Pilisszentlászló. 8,840 km / 210 m „Még jó, hogy van, aki  tudja az utat!”   
A Barát-halom után átkelünk a forgóajtókon, ezután egy trükkös balos kanyar következik a vadleseknél. A térképen Hajlékos-bérc. A térkép szerint egyértelműen balra kell tartani, de a valóságban korántsem ilyen egyértelmű.  Itt

nem árt figyelni, aki nem ismeri ezt a helyet, az biztosan el fog tévedni! Vagyis továbbmegy, mígnem beleütközik egy

elektromos vadrácsba. De jobb ezt elkerülni. Ahogy kiérünk a Vízverés-nyergébe, átlósan vágjuk át a rétet. Ott lesz a

helyes, kék út. Az előttünk álló szakaszon éjjel tilos a gyalogos közlekedés, mivel vadászat zajlik a környéken, de

szerencsére eddig még nem találkoztunk velük. Az Úrasztal-oldal következik. Nem véletlen nevezik így ezt a szakaszt,

az Urak asztala nevű hegy oldala. De olyannyira az oldala, hogy az út erősen dől. Talán jobban, mint a Hegyes-tetőről

lefelé, még a Börzsönyben. Valahol itt kezdődik szerintem a BEAC Maxi. Itt igen. Vadállatok neszei, és megugrásai.

Igen félelemébresztő. Elérjük a Palócki és a Pap-rétet. Innen már csak egy köpés Pilisszentlászló, mely átmeneti

megváltást hoz. 2003-ban és 2004-ben itt már rendesen fáradtam, de 2005-ben valahogy még nem. Ekkor sikerült

kitolnom a „falat”. Bár az említett köpés egy nagyon kellemetlen talajú úton vezet, erős lejtőn. Sőt, a Kis Rigó

vendéglőhöz fel is kell mászni, de a kiváló raguleves és a jó fekete kárpótolni fog mindenért. Kis Rigó. Szeretem azt a

helyet. Nehéz döntés, hogy mennyit kell itt állni, szerintem nyugodtan lehet akár egy-másfél órát is, hiszen eddig nem

igazán álltunk meg. Ajánlatos itt elvégezni az alvázzsírozást.

 

Pilisszentlászló-Dobogókő 10,304 km / 425 m „A tortúra kezdete”   
Fontos, hogy erre a szakaszra megfelelő lámpával induljunk. Az elemcserét nem kell előre tervezni, ott és akkor kell,

amikor szükséges. Ide sem árt némi helyismeret, főleg a Sikárosi-rét után, mikor Dobogókő felé kell majd kanyarodni. (P-K-)

Sikárost könnyen elérjük. Ez félúton van Dobogókő felé. De ezután következi a mélylélektani nyomás. Dobogókőre

felérni innen iszonyú hosszú időnek tűnik. Mire elérjük a dobogókői műutat, bizony sokszor elátkozzuk ezt a szakaszt.

Dobogókő egy újabb menedék. Turistamúzeum, itt akár elemet is lejmolhatunk túratársainktól.

 

Dobogókő-Lajosforrás 9,920 km / 185 m „Ez állítólag  eltévedős.”
Dobogókőn ismét érdemes egy energiaitallal nekiindulnunk az előttünk álló tíz kilométeres, nem túl nehéz, ám hosszú

szakasznak. 2005. előtt ez a szakasz volt a Maxi legrosszabban jelzett része. Fagyoskatonáig még csak-csak el

lehetett jutni, de utána a Tölgyikrekig és Lajosforrásig szinte lehetetlen volt. Jelzés egy szál se. 2005. augusztusában

azonban csodát tapasztaltam ezen az útszakaszon.  Kiváló minőségű jelzéseket raktak ki, melyek mérete

helyenként a lóbaszóval vetekszik. Ez a durva. Ez egy könnyű szakasz ezek után, leginkább a Kinizsi Vértestolnai műút

és Koldusszállás közötti lankájához hasonlítanám. Lajosforráson tűz várja a túrázókat. De azt nem szeretem, mert

füstszagú leszek, nem mintha az csökkentené a teljesítés értéket, de ekkor már rámtör az antiszocialitás és inkább

külön, a turistaház teraszán üldögélek fél órát mezítláb.

 

Lajosforrás-Csikóváraljai turistaház. 4,240 km / 80 m „Trükkös kanyarok százai...”
Lajosforrástól nem olyan nehéz továbbindulni, mert Lajosforrás egy olyan ellenőrzőpont, ahonnan nem lehet

tömegközlekedéssel hazajutni. Menni kell tovább a pár kilométerrel a célhoz közelebb lévő, Csikóváraljai

turistaházhoz. Ezt az útszakaszt sok kanyar jellemzi. Aki járt már rajta és figyel, mégsem kerülhet bajba. Az ég itt kezd

derengeni.

 

Csikóváralja-Kevély-nyereg. 4,860 km / 300 m „Bazdmeg”
Csikóváralját nyugodtan nevezhetjük holtpontnak. 2004-ben itt adtam föl. Itt továbbindulni nekem nagy élmény volt.

Éreztem, hogy minden lépéssel többet megyek, és közelebb kerülök a célhoz. Nem árt a csobánkai műúton még egy

energiaitalt magunka szívni. Nekem úgy érzem az volt „overdose”, fáradtságom a nullára redukálódott, friss voltam,

akkor jött fel a Nap is. Az utat egy kicsit nehéz megtalálni Csobánkánál fölfelé, de szerintem nem lesz komolyabb

gondja vele majd senkinek. A Kevélyi emelkedő a egyesek szerint a legnehezebb a Maxin, mert az már 90 után van,

meg amúgy sem kicsi. A Kevély oldalában vigyázni kell: rendkívül köves és meredek. Térdeim ekkor roggyantak meg,

és azóta sem a régiek. De lassan, a szakasz végén ott van a Kevély-nyereg. Egy kis padnál. Egy Lada Nivával. De ott

van. A Kevély-nyereg fizikai szempontból az egyik legnehezebb pont. 2005-ben itt úgy éreztem magam, mint akinek

nincs ereje. És hátra volt még 15 kilométer. 

 

Kevély-nyereg-Rozália-téglagyár. 8,080 km / 70 m „Már látom a Hármashatár-hegyet! – A remény visszatér”
Át Pilisborosjenőn át a Köves-bércen. Itt nincs mit tenni, menni kell. A Rozália-téglagyár egyesek szerint

ellenőrzőpont, de nem. Ez megtévesztő és utólag rendkívül bosszantó. A téglagyárnál megpihentethetjük a

szemünket a Magyar ÁllamVasutak Siemens motorvonatain, ha szerencsénk van.

 

Rozália-téglagyár-Virágos-nyereg. 4,665 km / 270 m „A Golgota.” 
A Rozália-téglagyártól olyan emelkedő veszi kezdetét, ami soha nem akar véget érni. Nyugodtan nevezhetjük ezt a

BEAC Maxi Golgotájának. Nincs mit tenni, erőltetni kell A Virágos-nyereg az utolsó ellenőrzőpont a cél előtt. Innen már

csak négy kilométer. De az emberben felmerül, ha még mindig van, ezek után is, akkor feladja el. Én még itt is

eljátszottam a kiszállás gondolatával, annak ellenére, hogy semmi értelme nem lett volna. Kicsit lepihenni, kicsúszni a

szintidőből. Egy papundeklin térdeltem és lihegtem, miközben a Vitorlázó reptér végtelen síkját pásztáztam, amin

hamarosan át kellett vágnunk.

 

Virágos-nyereg-Hűvösvölgy. 4,020 km / 50 m „Nah, most már biztosan meglesz.” 
És valóban. Ekkor már eljátszhat az ember a gondolattal. Nehéz még a lépcső, de nem számít, a tetején már vár a

pecsét, a zsíroskenyér és a gratuláció...

Előzmény: Türkenhilfe (3444)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.12 0 0 3444

Átolvastam és arra jutottam, hogy egy-két helyen kiegészítésre szorul. Javítás nemsokára.

Emlékeim szerint Mészáros János Magyarkúton azt mutatta, hogy "ekkora" jelzéseket raktak ki. De igazad van, mert én is sárga sávjelzéseket raktam a rosszabb helyekre, tehát nem tuti, hogy csak a rendezők voltak, sőt úgy néz ki, hogy a te kezed is benne van a dologban.

Mindenesetre, radikális a javulás ezen a szakaszon.

Előzmény: larzen (3443)
larzen Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3443
a Tölgyikrekig és Lajosforrásig szinte lehetetlen volt. Jelzés egy szál se.
Ez azért erős túlzás, voltak jelzések, csak kopottak. Helyismeretre mindenképp szükség volt.

2005. augusztusában azonban csodát tapasztaltam ezen az útszakaszon. A rendezők kiváló minőségű jelzéseket raktak ki
Biztos, hogy a rendezők voltak?
Előzmény: Türkenhilfe (3436)
kalapos2001 Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3442
Nagyon jó! Tetszik.
Még olvasni is hosszú volt nemhogy végigcsinálni.
Nekem is nagy kedvet adtál a túrához pedig lehet, hogy az idén ki kell hagynom.

kalapos
Előzmény: Türkenhilfe (3436)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3441

BEAC Maxi Lista

Aszem nem árt már elkezdeni a listázást hátha az ingadozókat ez lenditi át a Börzsöny túloldalára...

Lehet jelentkezni.

csanya gyalogos
vajonmerre gyalogosabb
Türkenhilfe gyalogos

vajonmerre Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3440

BEAC Maxi Lista

Aszem nem árt már elkezdeni a listázást hátha az ingadozókat ez lenditi át a Börzsöny túloldalára...

Lehet jelentkezni.

csanya gyalogos
vajonmerre gyalogosabb

Előzmény: csanya. (3438)
vajonmerre Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3439
Zseni vagy, ez bazi jó kis hangulatos leírás! Legszívesebben már indulnék is neki a Csóvinak!
Előzmény: Türkenhilfe (3436)
csanya. Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3438

BEAC Maxi Lista

 

Aszem nem árt már elkezdeni a listázást hátha az ingadotokat ez lenditi át a Börzsöny túloldalára...

Lehet jelentkezni.

 

csanya gyalogos

 

 

csanya

Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3437
Kicsit gyenge a tördelése, de megpróbáltam.
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.11 0 0 3436

Összeszedtem mindem emlékemet és okosságamot, illetve hozzáadtam egy sporttárs leleményességét, így készülhetett el a "BEAC Maxi 110 Survivor Guide".

 

A BEAC Maxi 110 útvonala.
111 kilométer négy hegységet szel át.
Magyarkút – Nógrád - Saj-kút – Foltán-kereszt – Csóványos – Nagy-Hideg-hegy – Kisinóc – Kóspallag – Békás-rét –

Török-mező – Köves-mező – Hegyes-tető – Nagymaros – Visegrád – Nagy-Villám-Parkoló – Barát-halom –

Vízverés-nyerge – Pap-rét – Pilisszentlászló – Sikáros – Dobogókő – Fagyoskatona – Lajos-forrás – Csikóváralja –

Csobánkai elágazás – Kevély-nyereg – Pilisborosjenő – Köves-bérc – Rozália-téglagyár – Virágos-nyereg –

Hűvösvölgy.

 

A titok nyitja: a komp.
A BEAC Maxi teljesítésének szempontjából kulcsfontosságú, hogy melyik kompot érjük el. Talán a legideálisabb a

17:45-ös, de a 18:45-ös sem veszett ügy, a háromnegyed nyolcas már necces, de 20:45-ös kompra már szinte

felesleges felszállni. Egy tapasztaltnak tűnő Maxi teljesítőtől hallottam, hogy a Maxi lényege, hogy minél többet

haladjunk világosban. Legkorábban 50-55 kilométernél érjen a sötét!

 

Ellenőrzőpontok.
Magyarkút   000,000 km
Nógrád, Csurgó  009,127 (víz, szőlőcukor)
Csóványos   020,937 (szőlőcukor)
Kisinóc   030,011 (büfé)
Törökmező   037,991 (büfé, csoki)
Hegyes-tető   044,701 (dinnye)
Nagymaros   049,261 (zsírosdeszka, CBA, fagyizó)
Nagy-Villám, Parkoló 052,281 (-)
Pilisszentlászló, Kis Rigó 064,751 (rigóragu, étterem)
Dobogókő   075,055 (sör, zsírosdeszka)
Lajosforrás   084,975 (tűz, turistaházból víz)
Csikóváralja th.  089,215 (energiatal várárlási lehetőség, víz)
Kevély-nyereg  094,075 (-)
Virágos-nyereg  106,820 (bíztatás)
Hűvösvölgy   110,840 (zsírosdeszka)

 

Magyarkút-Nógrád.  9,127 km / 340m „Bekezd ez nagyon, vaze”
A BEAC Maxi első szakaszának átlagos emelkedése csak az egész Maxihoz hasonlítható. Ez a szakasz megadja az

alaphangot. Rögtön egy emelkedővel kezdünk. Jómagam itt már csak hagyományból is megkérdezem magamtól,

hogy mi szükség van erre az egészre. Valóban. Nem árt még az elején átesnünk ezen, nem feltétlenül jó, ha ez a

kérdés úgy a Kevély-nyereg környékén vetődik fel. Az erős emelkedő a Nagy-Kő-hegyre vezet föl. Nógrád elérése

még kellemes reggeli, hűvös időben történik.

 

Nógrád-Saj-kút.  6,681 km / 205 m „Lájtos ügy ez. De hé, baze a vége emelkedik feszt!”
A Csurgó után kellemes pusztán kelünk át. Persze ekkor érezzük már a felkelő nap melegét. Kis Kálvária mellett

haladunk el. Az út hirtelen tesz trükkös kis elágazásokat. Okvetlen figyelni kell itt. Miután beérünk az erdőbe az

továbbra is szintben visz. Elrobogunk a Béla-rétet jelző tábla mellett és megkezdjük az emelkedést a Csóványosra.

Átkelünk egy kisebb erdészeti úton. Eleinte csak kellemesen emelkedik, majd hirtelen egy bal kanyarral a Maxi egyik

legnehezebb szakasza következik.

 

Saj-kút-Csóványos. 5,129 km / 545m „Ez odabasz”
Ez a cirka 106 m/km emelkedésű szakasz a BEAC Maxi legmeredekebbike. Tele szederbokrokkal, melyeket talán

frissítőnek is felfoghatunk, hiszen augusztus-szeptember a szeder érése szempontjából a legmegfelelőbb időszak.

Sok itt a kerékpáros. 2005-ben itt hajtott el mellettünk nem -is értem hogyan- egy tandemkerékpár. Ezen a szakaszon

tizedelték a mezőnyt a kedves kis darazsak is. Szóval ez nem lesz könnyű. Aki nem áll meg pihenni ezen a szakaszon,

maximum a Foltán-keresztnél, az mégis gyorsan teljesítheti. Itt két dolgot lehet tenni. Végigsuhanni, vagy öregurasan

araszolni, másfélóra alatt. Én az előbbi híve vagyok. 

 

Csóványos-Nagy-Hideg-hegy. 3,156 km / 120m „Ez durván lejt. De emelkedik is, baszod.”
Szerintem ez egy olyan szakasz, ahol nyugodtan lehet lassan haladni, regenerálódni. Ezt szoktam tenni. Persze

vannak, akik a futást választják a Csóványosról lefelé. Ez igazából nem is kicsit balesetveszélyes, nekem ez inkább

ideális csokoládé majszolós szakasz egészen a Rakodó-nyeregig. Öt-hat perces emelkedő a vége, de ott már vár

Nagy-Hideg-hegy.

 

Nagy-Hideg-hegy-Kóspallagi elágazás. 8,958 km / 60 m „Áh, ez csak lejtő, de mi a eff? Bringások! Vumm!”
Ez tényleg egy lájtos szakasza a Maxinak. Ekkorra már az embertömeg elnyúlik, de ez szerintem minden hosszútávú

túrára jellemző 25 után. Ez egy nyugis, igazi szedrezős rész. Én mindig itt űrítek, ez olyan kellemes. Főleg, ha kilátás

is van. Kisinócót egy pillanat alatt elérhetjük. Ajánlom a túrabotot. Soha nem használtam még itt, de erre találták ki, az

biztos. Pecsételőhely. Az első zoknicserét érdemes itt elvégezni. Nyomás tovább. Kóspallag felé érkeznek meg a

bringások. Nem árt vigyázni. Ha itt ér utol a bringás mezőny, ez az első jel, hogy jól megyünk.

 

Kóspallagi elágazás-Törökmező, th. 4,94 km / 100m „A Halálkatlan”
Nem véletlenül nevezhető ez a szakasz halálkatlannak. Igazából ez a Kinizsiből átvett fogalom. Ott a Kesztölc –

Mogyorósbánya szakaszra értik. Itt irtózatos napsütés várható. Ezt próbáltam párhuzamba állítani a Kinizsivel. Persze

szeptember eleje jóval hűvösebb, mint május vége, és e szakasz hossza nem vetekedhet a Kinizsi halálkatlanjával.

Mégis nem árt felkészülni, hogy a Békás-réten eszméletlen napsütés is lehet. Jó ezt a szakaszt minél előbb magunk

mögött hagyni. A szakasz végén emelkedő van, sok kis idióta táblával. Nem lehet eltéveszteni. Törökmezőn a

turistaház ellenőrzőpont.

 

Törökmező, th.-Nagymaros. 11,270 km / 350 m „Harc a kompért” 
Ez egy hosszú szakasz, melynek egyetlen célja, hogy elérjük a kitűzött kompot. Itt kell eldönteni, hogy az előttünk lévő,

két nehéz emelkedővel tarkított szakaszon gyorsítanunk kell, vagy akár vissza is vehetünk, mert annyira jól mentünk

eddig. Számítsuk bele, hogy lesz két nagyon nehéz emelkedő. Egy a Köves-mezőhöz vezető aszfaltúthoz visz föl. A

másik pedig a Hegyes-tetőre. A Hegyes-tetőn ellenőrzőpont és dinnye vár. Egyesek szerint 40 perc is elég lejutni

onnan a kompig. Tapasztalataim szerint ez badarság. Többet kell rászomolnunk, főleg ha nem kispistázunk. Márpedig

nem. Nagymaroson fagyizó és CBA élelmiszerbolt vár.

 

A „Tapírka-féle kompkalkulátor”.
Egyik túratársunk szerintem zseniális találmánya. Egy excel program, mely hasznos segítség a kompátkelés

megtervezéséhez. Legalábbis én erre használom. Mindenkinek csak ajánlani tudom. Tapírka oldaláról letölthető,

emlékeim szerint. Segíts kérlek, hogy honnan!
A kompkalkulátor hat oszlopból és az alatta lévő sárga beviteli mezőből áll. Meg kell adnunk az indulási időt, a tervezett

átlagsebességet és azt, hogy Nagymaroson mennyi időt akarunk eltölteni evés, ivással, pecsételéssel. Ezt úgy

használjuk, hogy ha tudjuk a komp indulását (minden óra 45 perc) és akkor, ha tizenöt percet szánunk Nagymaroson

pecsételésre és zsíroskenyerezésre akkor ebbe a mezőbe 45-15=30 percet írunk. Van akinek elég 5 perc is, az

45-5=40 percet ír.

Számoljuk 5,8-as átlaggal és negyed tízes indulással. Illetve tíz percet adjunk magunknak Nagymaroson.

kompkalkulátor

Láthatjuk, hogy így nem érhetjük el a 17:45-ös kompot, mert csak öt percünk van rá. Csak a 18:45-össel jutunk át

Visegrádra, ahová 18:55-re érünk.
Igazából, ennek nem akkor van jelentősége, mert valószínűleg, akkor is át fogunk menni, ha csak öt percünk van.

Viszont Törökmezőtől kezdve láthatjuk, hogy hátrányban vagyunk-e és akkor felgyorsítva elérhetjük még a tervezett

kompot. Ebben rejlik a kompkalkulátor nagyszerűsége.

 

A komp. „Azt hallottam a kompon, hogy...”
A kompon érdemes figyelni. Nézni kell, és hallgatózni. Elég fél füllel is. Ki, mennyire ismeri a terepet, mire számít, mit

hallott. Ezek mind előnyt jelentenek nekünk.

 

Visegrád-Barát-halom. 6,650 km / 450 m „Spuri van, sötétedik!”
Attól függően, hogy a 17:45-ös vagy a 18:45-ös kompot érjük el, a Barát-halmon, illetve Visegrádon érhet minket a

sötétség. Szerintem az egész kulcsa a 17:45-ös komp elérése. Ez nem könnyű feladat, főleg, ha a rajt pontban

9:15-kor van. Szerencsére 2005-ben, egy teljes órával előtte el tudtunk rajtolni. Nem árt Visegrádon zoknit cserélni,

persze hintőporral. Ez a szakasz végig emelkedő. Először fel a várhegyre, aztán a Parkolóhoz, a Mogyorós-hegynél

kicsit figyelni kell, majd egy szerpentin és végül egy menet a Barát-halomhoz. Jó esetben itt már erősen sötétedik, de

a kilátást még mindig élvezni tudjuk, talán ez az ideális. 2005-ben becsületpecsétet kaptunk itt csanyától,

megmozdulása dicséretés és követendő példát állít.

 

Barát-halom-Pilisszentlászló. 8,840 km / 210 m „Még jó, hogy van, aki  tudja az utat!”   
A Barát-halom után átkelünk a forgóajtókon, ezután egy 50 méterrel trükkös balos kanyar következik a vadleseknél. Itt

nem árt figyelni, aki nem ismeri ezt a helyet, az biztosan el fog tévedni! Vagyis továbbmegy, mígnem beleütközik egy

elektromos vadrácsba. De jobb ezt elkerülni. Ahogy kiérünk a Vízverés-nyergébe, átlósan vágjuk át a rétet. Ott lesz a

helyes, kék út. Az előttünk álló szakaszon éjjel tilos a gyalogos közlekedés, mivel vadászat zajlik a környéken, de

szerencsére eddig még nem találkoztunk velük. Az Úrasztal-oldal következik. Nem véletlen nevezik így ezt a szakaszt,

az Urak asztala nevű hegy oldala. De olyannyira az oldala, hogy az út erősen dől. Talán jobban, mint a Hegyes-tetőről

lefelé, még a Börzsönyben. Valahol itt kezdődik szerintem a BEAC Maxi. Itt igen. Vadállatok neszei, és megugrásai.

Igen félelemébresztő. Elérjük a Palócki és a Pap-rétet. Innen már csak egy köpés Pilisszentlászló, mely átmeneti

megváltást hoz. 2003-ban és 2004-ben itt már rendesen fáradtam, de 2005-ben valahogy még nem. Ekkor sikerült

kitolnom a „falat”. Bár az említett köpés egy nagyon kellemetlen talajú úton vezet, erős lejtőn. Sőt, a Kis Rigó

vendéglőhöz fel is kell mászni, de a kiváló raguleves és a jó fekete kárpótolni fog mindenért. Kis Rigó. Szeretem azt a

helyet. Nehéz döntés, hogy mennyit kell itt állni, szerintem nyugodtan lehet akár egy-másfél órát is, hiszen eddig nem

igazán álltunk meg. Ajánlatos itt elvégezni az alvázzsírozást.

 

Pilisszentlászló-Dobogókő 10,304 km / 425 m „A tortúra kezdete”   
Fontos, hogy erre a szakaszra megfelelő lámpával induljunk. Az elemcserét nem kell előre tervezni, ott és akkor kell,

amikor szükséges. Ide sem árt némi helyismeret, főleg a Sikárosi-rét után, mikor Dobogókő felé kell majd kanyarodni. (P-K-)

Sikárost könnyen elérjük. Ez félúton van Dobogókő felé. De ezután következi a mélylélektani nyomás. Dobogókőre

felérni innen iszonyú hosszú időnek tűnik. Mire elérjük a dobogókői műutat, bizony sokszor elátkozzuk ezt a szakaszt.

Dobogókő egy újabb menedék. Turistamúzeum, itt akár elemet is lejmolhatunk túratársainktól.

 

Dobogókő-Lajosforrás 9,920 km / 185 m „Ez állítólag  eltévedős.”
Dobogókőn ismét érdemes egy energiaitallal nekiindulnunk az előttünk álló tíz kilométeres, nem túl nehéz, ám hosszú

szakasznak. 2005. előtt ez a szakasz volt a Maxi legrosszabban jelzett része. Fagyoskatonáig még csak-csak el

lehetett jutni, de utána a Tölgyikrekig és Lajosforrásig szinte lehetetlen volt. Jelzés egy szál se. 2005. augusztusában

azonban csodát tapasztaltam ezen az útszakaszon. A rendezők kiváló minőségű jelzéseket raktak ki, melyek mérete

helyenként a lóbaszóval vetekszik. Ez a durva. Ez egy könnyű szakasz ezek után, leginkább a Kinizsi Vértestolnai műút

és Koldusszállás közötti lankájához hasonlítanám. Lajosforráson tűz várja a túrázókat. De azt nem szeretem, mert

füstszagú leszek, nem mintha az csökkentené a teljesítés értéket, de ekkor már rámtör az antiszocialitás és inkább

külön, a turistaház teraszán üldögélek fél órát mezítláb.

 

Lajosforrás-Csikóváraljai turistaház. 4,240 km / 80 m „Trükkös kanyarok százai...”
Lajosforrástól nem olyan nehéz továbbindulni, mert Lajosforrás egy olyan ellenőrzőpont, ahonnan nem lehet

tömegközlekedéssel hazajutni. Menni kell tovább a pár kilométerrel a célhoz közelebb lévő, Csikóváraljai

turistaházhoz. Ezt az útszakaszt sok kanyar jellemzi. Aki járt már rajta és figyel, mégsem kerülhet bajba. Az ég itt kezd

derengeni.

 

Csikóváralja-Kevély-nyereg. 4,860 km / 300 m „Bazdmeg”
Csikóváralját nyugodtan nevezhetjük holtpontnak. 2004-ben itt adtam föl. Itt továbbindulni nekem nagy élmény volt.

Éreztem, hogy minden lépéssel többet megyek, és közelebb kerülök a célhoz. Nem árt a csobánkai műúton még egy

energiaitalt magunka szívni. Nekem úgy érzem az volt „overdose”, fáradtságom a nullára redukálódott, friss voltam,

akkor jött fel a Nap is. Az utat egy kicsit nehéz megtalálni Csobánkánál fölfelé, de szerintem nem lesz komolyabb

gondja vele majd senkinek. A Kevélyi emelkedő a egyesek szerint a legnehezebb a Maxin, mert az már 90 után van,

meg amúgy sem kicsi. A Kevély oldalában vigyázni kell: rendkívül köves és meredek. Térdeim ekkor roggyantak meg,

és azóta sem a régiek. De lassan, a szakasz végén ott van a Kevély-nyereg. Egy kis padnál. Egy Lada Nivával. De ott

van. A Kevély-nyereg fizikai szempontból az egyik legnehezebb pont. 2005-ben itt úgy éreztem magam, mint akinek

nincs ereje. És hátra volt még 15 kilométer. 

 

Kevély-nyereg-Rozália-téglagyár. 8,080 km / 70 m „Már látom a Hármashatár-hegyet! – A remény visszatér”
Át Pilisborosjenőn át a Köves-bércen. Itt nincs mit tenni, menni kell. A Rozália-téglagyár egyesek szerint

ellenőrzőpont, de nem. Ez megtévesztő és utólag rendkívül bosszantó. A téglagyárnál megpihentethetjük a

szemünket a Magyar ÁllamVasutak Siemens motorvonatain, ha szerencsénk van.

 

Rozália-téglagyár-Virágos-nyereg. 4,665 km / 270 m „A Golgota.” 
A Rozália-téglagyártól olyan emelkedő veszi kezdetét, ami soha nem akar véget érni. Nyugodtan nevezhetjük ezt a

BEAC Maxi Golgotájának. Nincs mit tenni, erőltetni kell A Virágos-nyereg az utolsó ellenőrzőpont a cél előtt. Innen már

csak négy kilométer. De az emberben felmerül, ha még mindig van, ezek után is, akkor feladja el. Én még itt is

eljátszottam a kiszállás gondolatával, annak ellenére, hogy semmi értelme nem lett volna. Kicsit lepihenni, kicsúszni a

szintidőből. Egy papundeklin térdeltem és lihegtem, miközben a Vitorlázó reptér végtelen síkját pásztáztam, amin

hamarosan át kellett vágnunk.

 

Virágos-nyereg-Hűvösvölgy. 4,020 km / 50 m „Nah, most már biztosan meglesz.” 
És valóban. Ekkor már eljátszhat az ember a gondolattal. Nehéz még a lépcső, de nem számít, a tetején már vár a

pecsét, a zsíroskenyér és a gratuláció...

 

szucsati Creative Commons License 2006.08.10 0 0 3435
Most esett le, hogy a Visegrád-Dobogókő útvonalon idén nagy lesz a forgalom, mert 2 ttúra is ugyanezen az útvonalon fog menni. Igaz, az egyik délelőtt a másik estefelé.
vajonmerre Creative Commons License 2006.08.10 0 0 3434

Kellemes :-) Kényelmesen kimész Kóspallagra és szép séta Nagymarosig (ha kisétálsz Kisinócra akkor kéktúrázhatsz is). Kb. 14 óra felé hazavonat, otthon jó kaja, szundikálás, pihengetés :-) Este irány Pilisszentlászló és egy jó kis "húzós"  éjszakai túra (ezeket nagyon szeretem). Szóval ez így egy jó kis BEAC "válogatás" :)

Előzmény: Türkenhilfe (3432)
larzen Creative Commons License 2006.08.09 0 0 3433
Nem tudom, de a tendencia alapján idén Piliscsabáig mész a kéken.
Előzmény: Türkenhilfe (3428)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.09 0 0 3432

Értem. Tomi 20+éjszaki 50.

És úgy milyen?

Előzmény: vajonmerre (3401)
Türkenhilfe Creative Commons License 2006.08.09 0 0 3431
20+50?
Előzmény: vajonmerre (3423)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!