Háát, nem nevezném annak, mert iszonyat fordulat és teljesítményadatai voltak. És a hőcseréléssel valami okból visszanyerték a hőenergia nagy részét is. Az volt az egészben az érdekes, hogy úgy volt megszerkesztve, hogy egy tengelyre bármennyit fel lehetett belőle fűzni, annak fügvényében, hogy mekkora teljesítményre van igény. Így a teljesítményt végül csak az adott átmérő (alapgép) és a felfűzés hossza adta ki. Érdekes berendezés.
Akkor ez nem Stirling, hanem belsőégésű robbanómotor előkompresszorral. Egyfajta Wankel motor lehet. A Stirling lényege hogy nincs benne gázcsere és ebből adódóan csak külső égésű, fűtésű lehet.
Ezzel együtt érdekes lehet egy fogaskerék szivattyú jellegű motor.
Stirlinges linkek között találtam egy szabadalmat, ami írt róla, és onnét(?) jutottam el egy amerikai oldalra, ahol specko turbinak fejleszteserol irtak. Itt voltak kepek is.
Az egesz lenyege az volt, hogy fogaskerek szeru kompresszor oldal, és ugyanilyen expanzáló oldal egy tengelyen, gáz égéstermék, tehát BELSŐ égésű, az expanziónál nyomják be és gyújtják az anyagot, és hőcserélős visszavezetés van. Érdekes. Megpróbálom majd megkeresni a linket, névre nem emléxem, meg a munkahelyi gépemen van valahol.
A másik, amit sikerült találni az a Ford álltal használt motorról (70-es évek, olajválság) egy kép, ami totál turbinának néz ki, többtárcsás kialakítású, szintén egy tengelyen, stirling motornak nevezik, és van vagy 30LE. Sajnos arról több infót nem sikerült találni.
Amatőr oldalakon is lehetett látni egy ilyen kialakítást (tárcsák, más más résközökkel). MIvel ezt még tavaly télen nézegettem (akkor volt időm beleásni magam) már nem friss az emlék, utána kell majd mennem kicsit. De keressetek, biztos belefut vki. Google csodákra képes.
dehogy... Ezek a modern gőzgépek hatalmas méretűek voltak. több 100 tonna acél. Egy gőzturbina jóval kisebb, az alkalmazott anyagok miatt, pedig pehelysúly az előzőhöz képest. (Mindenhol nagyon fontos a LE-kW per kg) Akkor az volt egyszerűbb, de mivel sokat fejlődött az ipar, megoldottak sok problémát, nem kell visszalépni, ha egyszer vannak jobb anyagok, gépek a gyártáshoz. A "stirling" szerű hőerőgépeknek is van "turbina" változata, ami hatalmas teljesítményt képes leadni iszonyú kis méretben. Még jócskán fejlesztik igaz, de szerintem pár év és komoly alkalmazásokban viszontlátható lesz. Arról nem beszélve, hogy már utolsó stádiumban vannak a mikroturbinák, amik már hitelkártya méretű eszközök, néhány mililiter gázzal, alkohollal szintén komoly teljesítményre képesek. (feltölt pl. egy notebookot) A nanotechnológiát is felhasználva már csináltak még apróbbat is. Hihetetlen fordulatszámra képesek.
Nem olvastam végig a topicot,de azért elmondom,hátha még nem volt róla szó: A NÉMETEK LEGALÁBB 1 TENGERALATTJÁRÓT EZZEL HAJTANAK,A HANGTALAN MŰKÖDÉS OKÁN. Van is róla fényképem.
Itt most így nem mondhatom el. De ha kell elmondom egy olyan cégnek, aki hidroaulikában jó, van pénze megcsinálni az első darabot amit fejleszhetünk, plussz a szabadalmaztatás díja. A protó darab pár százezer, a szabadalmaztatás, a nemzetközi az is egy jó kis összeg.
Egy ideje már én is agyalok a dolgon, hogyan lehetne otthonra összehozni egy Stirling motort. Egyenlőre az internetes keresgélés stádiumában tartok. Nem tudom pl. ezt láttátok-e már: Stirling modell Ittetve itt van egy másik: Stirling Energy Generator esetleg valaki meg tudná mondani, hogy későbbi otthoni használatú 2-3 kW-os Stirling motor készítéshez melyik típusban érdemes gondolkodni ? Van még egy link: Ferrofluid készítés Hátha érdekes lehet.
Ez a rezonanciás elképzelés biztos nem elvetendő, de még szerintem sokat kell agyalni rajta.
Nekem is van egy megodásom, de az annyira egyszerű, hogy a télen már ezzel szeretnék fűteni. Tudom ez durván hangzik, de halál komolyan gondolom. Alternanív energiás és hasonló fórumlakóknak természetesen ingyen adom a megépítés lehetőségét :-)