Árkay Bertalan készített tervezeket a Vitézek terére. Meglehetősen látványos modern tér lett volna.
"A harmincas évek római építészetének patetikus hatása a legvilágosabban Árkay Bertalan egyik beépítési tervén nyilvánul meg. Az egykori Szent Korona útja és a hozzá csatlakozó Vitézek tere (ma Irinyi József út) kialakítását az új Horthy Miklós híd (Petőfi híd) elkészülése tette időszerűvé a budai hídfő egységes beépítésére. Nyilvános tervpályázat eredményeként Árkay Bertalan nyerte az első díjat. A hídról érkezve két pilonszerű toronyépítményt látunk a terven és a tér közepén szökőkutak közt obeliszket. A kör alakú Vitézek tere nyugati oldalának első háza az ún. "Gubernátor társasház" 1941-ben meg is épült (Irinyi József u. 31.), és egymagában áll a tervezett tér szélén, amelynek beépítése elmaradt. A Tér és Forma hasábjain a beépítési terv és az elkészült ház egykori méltatója (Markovics Sándor) Árkay Bertalan épületében "az új építészet diadalát" - látta - "a nemes szimmetria korszerű alkalmazásáva". A nyolcszintes lakóház kőlapburkolatával és kőkeretes ablakaival bár valóban a harmincas évek reprezentatív olasz bérházainak mintájára készült, de e társtalanul álló épületben a beépítési tervvel elérni kívánt hatás szándéka és a hatást erősítő motívumok eredete már nem nyilvánul meg."
Pamer Nóra: Magyar építészet a két világháború között
Te nem az MTI-nél dolgozol? A szárazanyag megvan, a sztori azonban hiányzik. Elégedetlen vagyok :)
A lényeg: korábban is jeleztem, hogy a komment nélküli képek nem sokat érnek. Ha valaki rejtvényezni akar (van hagyománya a topikban), akkor tegye fel a kérdést, jelezze, hogy agytornaként tette fel a képet.
Azt egyébként a természetes evolúciós folyamat részének tartom, hogy a beszélgetős-sztorizós topik lassan képgyűjteménnyé válik. Az internet is így változott, egyre több a képes információ, miért épp ez a topik ragadna le a beszélgetésnél? De az nem tetszik, hogy egy szótlan-sótlan képtartó lesz lassan belőle - korábban is tiltakoztam ez ellen. Egy ilyen kép mellé is oda lehet írni, hogy mi történt, miért érdekes ez, mi van rajta és hol készült - de persze az összes többi némán feltett képre is vonatkozik ez. Itt már nem beszélünk el egymás mellett, hanem egyre kevesebbet beszélgetünk - és itt pont nem igaz, hogy a kép magáért beszél, hiszen igen színes a korosztályi paletta, amiről egyikünk pontosan tudja mit ábrázol, arról a másik semmit nem ismer fel és viszont. Tessék megszólalni.
Hely: Budapest, Rákóczi út, Klauzál utca sarka Időpont: 1956 október 23.-a és november 4.-e között Busz típusa: Mávag Tr5 Viszonylat: 7 Rendszáma: GF 483 (1958-tól GA 03-12) Beszerzés: 1948 Selejtezés: 1963 március 31.
Találtam valamit, ami biztosabb: "Az ostrom utáni élni vágyó városban elszaporodtak a zenés kávéházak. Pesten: ... Café de Paris, Bécsi utca 1. Rott Kató énekel, Pethő Géza zongorázik, este E. Fischer zongorázik... " (Molnár Gál Péter: A pesti mulatók c. könyve, 320. oldal)
A Boráros téri (volt Horthy Miklós; ma Petőfi) híd
A Kereskedelemügyi Minisztérium 1931-ben tervpályázatot hirdetett, de egyik díjnyertes pályamű sem valósult meg. A hatóságok egy felsőpályás híd építését határozták el, amely terveit dr. Álgyai Huber Pál készítette. A hídépítés munkái nyilvános versenytárgyalás eredményhirdetése alapján 1933-ban kezdődtek. A híd pilléreinek helyén 1930-31-ben a talaj teherbíró képességének megvizsgálására a Zsigmondy Béla Rt. próbafúrásokat végzett fúróhajóval. A mederben 12 fúrás készült. A pesti hídfőt és egy mederpillér építését a Fábián, Somogyi és György cég készítette.A mederhíd vasszerkezetét a MÁVAG - a budai feljáró vasszerkezetét a Ganz és Társa Villamossági Gép-Waggon és Hajógyár Rt., -, míg a pesti feljáró acélszerkezetét a győri MÁVAG Rt. készítette. A budai feljáró Sávoly Pál tervei alapján épült. (A régi Árpád híd és az új Erzsébet híd tervezője is ő volt.)
A budai hídfőnél állítottak fel az I. világháborúban elesett tengerészek emlékére egy haditengerészeti emlékművet, a fiumei kikötő világítótornyának mását. Ezt szintén a Zsigmondy Béla Rt. építette.
Még egy hét van hátra a Budapest fotópályázatának ehavi fordulójából. Lehet csak tippelni, és akár fotózgatni, beküldeni is a meghirdetett témában. Tök jó könyvnyeremények vannak. :)
Bocs, nem hozza be a korábbit. Szóval ezek a részletek:
Palást utca és a magyar Nelson
NOL
"A független Magyarország felemelkedése elválaszthatatlanul összefügg Horthy Miklós nevével és munkájával, s elsősorban az ő érdeme, hogy a kis Magyarország becsülettel megállja a helyét a nemzetek nagy kultúrversenyében. Horthy Miklós a világháború alatt a Monarchia hajóhadparancsnoka volt, s az otrantói szorosnál vívott nagy tengeri ütközet, mikor megsebesülve is tovább vezényelte a harcot a Novara páncéltornyából, méltán adományozta neki a magyar Nelson nevet olvasható az 1937-es kiadású Budapesti kalauzban. A Pestre látogató idegen persze másból is észrevehette, hogy az egykori bűnös város letette a fegyvert a magyar Nelson előtt. Lépten-nyomon az ő nevébe ütközhetett ugyanis.
Ott volt például a Horthy Miklós út, amelyet már 1920-ban egy évvel azután, hogy Kelenföld irányából végiglovagolt rajta a jeles tengerészről neveztek el. 1929-ben Horthy Miklós lett a mai Móricz Zsigmond körtér, egy évre rá a várbeli Bástya sétány, s egyúttal arról is törvény hozatott, hogy a megépítendő déli ma már Petőfiként ismert híd is a kormányzó nevét viselje. A harmincas évek végére saját Horthy Miklós tere, útja, utcája, fasora volt gyakorlatilag minden Budapest környéki kistelepülésnek, Rákoscsaba-Újtelepre még kettő is jutott. (Pestújhely Horthy Miklósnét örökítette meg az utcatáblákon.) Az Üllői úton Horthy Miklós Collegium működött, az Aréna úton róla elnevezett leventesporttelep, a Maglódi úton kórház, de a XII. kerületben volt ligetváros és még külön Horthy-telep is.
1937-ben tehát, amikor elkészült a déli dunai átkelő, nemcsak a híd neve volt szinte magától értetődő, hanem az is, hogy a budai hídfőnél ahol a frissen feltöltött Lágymányoson volt hely bőven egyfajta kultuszhelyet kell kialakítani. A hidat szeptember közepén adták át a forgalomnak, s kevesebb mint egy hónappal később már fel is avatták a parti pillér északi oldalára komponált haditengerész-emlékművet. A vasbeton talapzatból egy stilizált hajóorr lendült előre, rajta hétméteres bronz szoborcsoport. A kompozíció mögött a fiumei világítótorony harmincméteres mása nyúlt a magasba, a talapzat kamrájában pedig a Monarchia haditengerészetének relikviáit őrizték. Mindezek láttán a kortárs szemlélő (jelesül a Vállalkozók Lapja tudósítója) idézi tanulmányában Pótó János tévedhetetlenül "a kormányzó híres hajójára, a Novarára asszociált.
Egy, a harmincas évek legvégén kiadott térkép ugyanakkor azt bizonyítja, hogy a kegyhely tervezői ennél jóval többet tűztek ki célul. A Horthy Miklós híd budai hídfőjénél lévő Vitézek tere körül hatalmas palástot formázó térkompozíciót akartak kialakítani, amelyet két oldalról az alul ívben találkozó Kettős kereszt, illetve Palást utca határolt volna, s pontosan középen metszette volna az Etele tértől a hídfőig nyílegyenesen, a Horthy Miklós úttal párhuzamosan futó Szent Korona utca. A háború miatt persze mindebből semmi sem lett. Nem valósult meg a budai hídpillér déli oldalára tervezett repülősemlékmű sem, amelyet a kormányzó fia emlékének szenteltek volna; csak arra tellett, hogy 1942-ben a keleti fronton lezuhant Horthy István után nevezzék el a Vámház körutat.
De addigra már nem is nagyon volt szükség újabb nagyléptékű művekre. A magyar Nelson nimbusza önálló életet élt, még a gyerekeknek szánt ismeretterjesztő munkákba is beszivárgott. Ferenczi István például így írt a Várról az 1943-ban megjelent Az ország szívében: "Buda e része ugyanazt a szerepet tölti be, mint a hajón a kormányos fülkéje. Innen, a minisztériumokból kormányozzák az egész országot. S a legfőbb kormányos, vitéz nagybányai Horthy Miklós is itt lakik a közelben, hogy vihar, veszedelem idején bölcsességével megmentse és biztos révbe kalauzolja sokat szenvedett magyar hazánk hajóját.
Nem tudhatjuk biztosan, de elképzelhető: Budapest népe már meg sem lepődött igazán, amikor pár évvel később újfent tanúja lehetett a soron következő emlékmű-állítási és utcanévadási láznak.