Alunak biztos, h alu. Esetleg vmi spéci alunák látszó ötvözet. Reszelési próbát már végeztem rajta, teljesen alu jelleg. 246 mm átmérőjű és 185 mm magas henger, kb. 22 kg a precíziós fürdőszobamérleg szerint
Megvettem egy 23x20 cm-es aluhengert a recycling brigád elől. Hogyan lehet kideríteni, h milyen ötvözet? Annyit tudok róla, h szürke, mágnesre nem reagál és marha nehéz :)
Nyilvan nem esztergas vagasrol van szo, ott nincs gond. Fem derekszog? Hat nem tom eleg korulmenyesnek tunik, hisz az nem fer oda le kell venni a behajto szarat, aztan vissza mindezt ugy hogy ne mozduljon el bekezdesnel?
Most valami olyasmit gondoltam ki amit halaloszto mondott. Fogok egy fem lapot erre raszerkesztek egy csovet pontosan merolegesen, persze a cso likjanak megfeleloen a lapot is atfurom. Ebbe a csobe esztergalok beteteket amik szinten kis csovek, kulso atmerojuk pontosan a lemezen levo csobe csusszon, belso atmerojuk meg a menetfuro szaranak feleljen meg. Hossza meg akkora legyen ha belerakom a menetfurot akkor a behajtoszar rateheto legyen + meg nehany mm. Ezzel merolegesen tudom bekezdeni a behajtast. Ha mar par mm-t behaladtam akkor le lehet venni a szarat meg a csovecskes femlapot es csak folytatni kell a vagast.
Persze lehet, hogy felesleges ennyire elbonyolitani talan eleg lenne egy hengersor amibe menetfuro atmerovel lukat furkalnek...
A szabvany megoldas hogy nem mozditod el miutan kifurtad a lyukat, es a furotokmanyba befogva/tamasztva a furo hatuljat meg is van tokeletesen vezetve egybol.
A barkacs megoldas hogy egy fadarabba fursz allvanyos furon precizen meroleges furatot, es a menetfurot ezen keresztul hajtod be az anyagba.
Meg egy kis menetvagas. Mivel lehetne merolegesen tartani a menetfurot (foleg bekezdesnel) nekem kezzel nagyon nehezen sikerul. Tuti, hogy valamerre dol kicsit hiaba nezem folyamatosan. Nincs erre valami egyszeru segedeszkoz?
Elkepzeleseim lennenek de nem allnek neki harganyolni ha lenne valami ertelmes megoldas.
Ez a 0.8 dolog biztos gyakorlatban bevallt (ecsem is ezt mondogatta). Kozben megtalaltam egy ipari szakkonyvtaras konyvemben egy kivonatos tablazatot, metrikus normalmenetre es whitworthra. De mivel a menetemelkedes nincs osszhangban a kulso atmero novekedesevel ezert a 0.8 korlatozottan igaz (sokoszor ugyanazt a menetemelkedest hasznaljak tobb egymast koveto atmeronel) MSZ-204,201.
A raadasul a szamitott magatmeronel nagyobbat (csapnal kisebbet) kell csinalni mert az anyag megfolyik es azt is kalkulalni kell (ez benne van az ipari szakkonyvtarasban a pdf-el meg nem neztem ossze).
Persze ez lehet, hogy a gyakorlatban sokat nem szamit, meg ugyis olyat furok amilyen furom van...
Amennyiben a menet külsö átméröjét/PL:m8/megszorzod 0.8 tizeddel,megkapod a magméretetEz metrikusra vonatkozik.A withwortnak utánnanézek,azt hiszem,hogy van.A példa szerint azM8 menet magátméröje:6.4 mm.
Sajna nem erős oldalam a szöveg magyarázás, ezért gyorsan csináltam egyet, amit le fotóztam(az előtétlencse összefabrikálása tovább tartott mint a fotózandó tárgy elkészitése...) Mint a képekből is látszik ha tulméretes a tüske akkor alá kell köszörűlni, igy még erőssebb egy kicsit.Való igaz én még ilyen kisméretü(2-4) menettel nem kisérleteztem , hát itt már precizebben kell elkésziteni a szerszámot, sokat számit pár tized is.Célszerünek látszik eleve tulmérettel dolgozni, és asztán finoman addig köszörülni a tüskéket amig pontosan illeszkedik a hornyokba.Melegitéskor az alunak a tágulási eggyüt hatója sokkal nagyobb mint az acélé. az anyag meg nem a furat felé tágul, tehát bővül a furat. A menetjavitó spirálnak egy speciális menetet kell vágni, utánna célszerszámmal a spirált a behajtott bajszánál fogfa ebbe a menetbe be kell hajtani,és a bajuszt letörni.Kész. Maga a spirál a vágott menetbe befeszül mivel alap helyzetben tulméretes, ezért nem is lehet később kiszedni.Ha nincs behajtó szerszám akkor egy felhasitott tüskével is elvégeszhető. AZ esztergára vissza térve. konkrétan ami érdekelne annak 550mm a csucstávolsága.Csak ilyen képem van hozzá.
Ezt a kiszedot eltartott egy darabig mig megertettem igy leirasbol;) Valami hasonlokkal en is probalkoztam mar de nem ennyire megcsinatal. M2-M4-nel inkabb a meretevel van gond de jo otlet. Utana belenyomsz valami cuccot ami kitolti (folyekony fem?)
Ha az alut melegitem benne az acel tuskevel akkor az ettol lazul vagy szorul (nekem a szorulas lenne logikusabb de a fene tudja...).
Üdvözlök mindenkit ! Már régóta pályázok én is egy ilyen kis házi esztergára ezért a segitségetekre lenne szügségem.A vaterán ki is néztem egyet , de abból már nem lesz az eladónak , viszont annyit megtudtam tőle , hogy az OBI áruházláncnak szállitottak belőle .Annyi kérésem lenne ha valaki betéved egy ilyen üzletbe megnézné nekem hogy menyibe kerül és a dobozán hátha van valamilyen gyártói web cim.A kérésem oka , lakóhelyemen(Debrecen) és környékén nincs ilyen üzlet. Nem sürgős , ugyis augusztusba lesz reális(rokkant nyugtijas vagyok...) A gép tipusa T.I.P. LD 550. Szerintem olyan mint a ferm. Más. A beletört menetfurót aluminiumból én villás kiszedővel szoktam eltávolitani.ilyen szerszámot készen is kapni, de otthon is el lehet késziteni. A lényege olyan acél tüskét kell keriteni ami passzol a menetfuró hornyába, természetesen annyit ahány horony van a szerszámon, ez általában 3-4-5.ÉN általában tügörgőket használok, de jó a törött furószár,vagy varrógéptü befogószára lényeg hogy kemény legyen.Elkészitése nem nehéz csak türelem kell hozzá.Először kell egy olyan acél darab (PL.15x15 gátervasból 20cm-es darab ami egyben hajtószár is) amibe annyi furatot kell furni ahány horony van a menetfurón.A furatok pozicióját a menetfuró méretétől függöen ki lehet szerkeszteni, vagy egyszerübben(kicsit mekk-elekk de használható),a tüskéket egy ép menetfuró hornyaiba belehelyezzük vékony huzallal rögzitjük ügyelve hogy a tüskék egyformán tul érjenek.Ezután a tüskék végeire nagyon kicsi festéket teszünk, majd óvatosan hozzá érinjük az acélhoz és igy kijelöltük a furatok helyét.Ha kész a pontozás, jöhet a furás(nem árt egy oszlopos furó).A furat olyan legyen hogy a tüske szoruljon, a mélysége pedig annyi hogy a kinmaradó rész biztonságosan megfogja a beletört menetfurót.Ezután beütjük a tüskéket a helyére és már mehet is a mentés.Szándékosan nem irtam méreteket és alakot az acélvasdarabra mivel az függ a javitandó furat helyzetétől, a vastagsága azért legyen 8-10mm.Ha van rá lehetőség 200-300c fokra célszerü az anyagot melegiteni, az alu jobban tágul mint az acél igy segitünk neki.Nem árt egy kis kenés sem(viz, petró).A kiszedőt oda-vissza mozgassuk.Amennyiben nagyon sérült a menet én helicoil javitót használok ami az eredeti méretet állitja vissza örök életü, és otthon is elvégezhető.Sok gépipari gyártó cégnél akönnyüfém öntvényeket gyárilag ezzel szerelik.Sok menetet javitottam már igy amit én beletörtem meg amit hoztak(autószerelő a végzetségem de már nem müvelem a fent emlitett okok miat).Az esetek 95% sikeresek voltak. Hát röviden ennyi, bocsi ha hosszú voltam.
A Ferm MD-500-nál a max. forgási átmérő a gépágy felett 200mm, a támaszték felett 115mm. De az 1 példány tapasztalatai alapján ilyet nem vennék. Nem a motorteljesítménnyel van a gond, hanem a támaszték stabilitásával.
Segítséget kérnék eszterga vásárlásához. Általában alu és műanyag perselyek készülnének, acélból csapszegek, tehát nagyrészt kisebb méretű dolgok, 1/100 pontosággal.. Megéri megvenni a Ferm FMD-500at vagy vegyek vmi régi gépet? Az 500 hossz bőven elég, de néha kéne 150es átmérőjű alu tányérokat is készíteni, nem tudom, h a Ferm alkalmas-e erre. Meg egy kicsit aggaszt a 370W-os teljesítménye. A régi darabokhoz pl. E1N vannak még alkatrészek vagy le kell gyártatni?
Hat ha mar csak annyi anyag tartja ami a menetfuro es a koronafuro kozott marad akkor boldog volnek. Azt mar nemi kalapalassal el lehet torni es kiesik a menetfuros resz. Esetleg ha atmeno furat akkor vegig kell furni es kiesik.