Keresés

Részletes keresés

habár Creative Commons License 2006.05.21 0 0 238
És komoly irodalma van- csak a tágulótestes hőmérséklet szabályozóknál.
Zsírok, folyadékok vannak ilyenek.
Előzmény: habár (237)
habár Creative Commons License 2006.05.21 0 0 237
Ne vegyétek rossz néven a tréfálkozást. A dolog komoly persze.
A hőtágulást szeretném kihasználni, mint a Stirling motor. Ami HŐLÉG motor. Vagyis a közege: levegő.
De jellegét tekintve ide sorolnék minden olyan "motort" amely a hőtágulást használja ki, szekvenciális működésű, de nem robbanó motor. Vagyis, ha gondoljátok-off, ha nem, akkor on.
Előzmény: habár (236)
habár Creative Commons License 2006.05.21 0 0 236
Az első kísérlet már meg is történt.
20 gramm margarin használatára kaptam engedélyt (a gyártmány természetesen titok).
Ez egy vízből, vegyszerekből, és más célra hasznosíthatatlan, veszélyes hulladéknak minősülő, szerves anyagokból álló, félig emészthető keverék, mérsékelten közepes árnívóval.
Úgyhogy hőközlő közeggé való átminősítése egyenesen hasznos lenne. :-O)
A kísérleti berendezés:
Mélytányér forróvízzel, egy átlátszó, 10 cm3 gyógyszeres kapszula a mintával.
A kapszulát óvatosan a tányér vízbe merítettem, hogy fel ne dőljön, mert a tányért bemargarinozva többé nem lehetne elmosogatni.
Kis időbe telt (~5 min) miközben a margarin felolvadt. Sárga, olajos massza keletkezett, fehér, fel nem olvadó darabkákkal, amelyek azonban sajna mind lesüllyedtek.
A légy, ha beleesne nem élné túl. De ez csak mellék eredmény.
A lényeg, hogy a jelzett energetikai célra is - alkalmatlan!
Tovább vizsgálódom....
Előzmény: habár (235)
habár Creative Commons License 2006.05.21 0 0 235
Igaz, azt kellene próbáljam, hogy a vaj a saját olvadékán úszik e?
Ehhez legalább 5 dkg vaj kell. Esetleg csakmargarin, az olcsóbb, és nem is szerves.
Lehetséges, hogy a feleségem nem engedélyezi, vasárnap, reggeli előtt.
Valamelyitek megcsinálhatná?
Előzmény: habár (234)
habár Creative Commons License 2006.05.21 0 0 234
Az igaz, hogy ilyen tavak nincsenek, de vajon nincsenek e más anyagok, is amelyek hasonlóan viselkednek a vízhez?
Tényleg nem tudom, a víz állítólag kivétel...
De lehetne esetleg szerves anyag is!
És az a jó, ha:
- Az olvadáspontja alatt sűrűségcsökkenése történik.
- Olvadáspontja 20-30 oC körüli.
Nagy hirtelen a vaj jutott az eszembe, mindjárt meg is nézem, hogy megfagyva úszik e a vízen? (persze, kenyér nélkül).

Egyébként, télen itt is megoldható, kísérletképpen, fagypont alatt.
Csak csővezetékkel, pld egy bányában, egy hegyen...
A bányában egyébként jó meleg is van.
Lehetne ezzel hűteni, és áramot termelni egyúttal.

Van itt vegyész?
Vegy észre!
Előzmény: habár (232)
Sanzistift Creative Commons License 2006.05.21 0 0 233
Mondjuk, nem sokunk kertjében figyelnek ilyen tavak... :/
Előzmény: habár (232)
habár Creative Commons License 2006.05.20 0 0 232
Vannak persze problémák, de azokat vegyétk észre Ti.
Előzmény: habár (231)
habár Creative Commons License 2006.05.20 0 0 231
Azt még nem mondtam, milyen ez a gép, mert nem szokványos!

A Bajkál tóban készül majd, az 1000 m mély.
Annak mélyén lesz a fagyasztó láda, ott készül a jég.
A -40 oC hideg glykol keverék hűti, amely csöveken van hozzávezetve.
Ehhez egyébként nem kell szivattyú, az alul felmelegedő glykolban olyan felhajtóerő ébred, hogy akár turbinát forgathat!

De ez semmi, ahhoz képest, ahogy a jégtömbre milyen erő hat?
1000 m mélyben 100 kg/m3 sűrűséghiány?
Megmondom= E+7 Pa. Ha ennek a térfogatáramát is figyelembe veszem m3/s, akkor megkapom a teljesítményt.
Ha mondjuk másodpercenként sikerül csak 1 kg vizet megfagyasztanom, akkor az 10 kW! Ha egy m3/t, akkor az 10 MW!
Igaz, hogy másodpercenként.
És végül is, ez is egyfajta STIRLING motor, csak nem kellenek rudak.

Szóval: egy jéghideg felső környezetben egy melegebb mély víz- maga a csúcs....
Előzmény: habár (230)
habár Creative Commons License 2006.05.20 0 0 230
A folyadék hőtágulása, és fázisváltása hihetetlen erőt ad.
A legjobb Szibériában, ahol mindig hideg van, és azonnal megfagy a víz.
Képzeld, megfagyasztod- tágul 10 %-ot, a csövet is széttöri!
Most 10 K-t melegítesz, összehúzódik, node nézd, 5oC felett megint tágulni kezd!
Kész valószerűtlenség, de igaz!
Ebből csináljon valamelyitek Stirling motort, (én most nyugtatót szedek).
Előzmény: habár (229)
habár Creative Commons License 2006.05.20 0 0 229
Nagyon egyszerű, meggyőző kísérletet ajánlok!
Árpa nőt a szememen. (Most is ott van, randa, de mindegy).
Vettem egy 0,33 l-es Colás műanyag kupakos bigyót, és megtöltöttem dugig forróvízzel.
Majd az arcomhoz szorítottam.
Mire megkaptam a másodfokú égési sebeseket, és lehűlt a szemhőmérsékletemre, a műanyag palack szinte lapos lett!
Most képzeljetek sok ilyen palackot, amit napsugárzás melegít. Egy tehervagont felemel, ha üvegből van.
És ez is Stirling motor, ha úgy veszem.
A Cola gyár büszke lehetne rám.
Előzmény: habár (228)
habár Creative Commons License 2006.05.20 0 0 228
Én pld. Üvegházon gondolkodtam, az nagy térfogatú, és kis hőmérsékletkülönbséggel működhet.
Vizzet spriccolva is lehet hűteni.
Előzmény: habár (227)
habár Creative Commons License 2006.05.20 0 0 227
A német ADAG gyárt olyan fali 20 kW-os gázkazánt, amely 1 kW áramot ad Stirling. motorral, és persze fűt, ( kisgyermeket is altat. :-0).
Ha nagyon érdekelne, rákérdeznék a képviselőjüktöl.


De csinálhatsz egy 4x4x4 méretű helyiséget, tegyél a falára egy turbina- ventilátort.
Fűts be, mondjuk 200 oC-ra, és hagyd kihűlni.
A ventilátor -dinamó forogjon jobbra, balra.
A térfogat: 64 m3.
A max. nyomás: ~ 5E+4 pa. bar
Egy ciklus x secundumig tart.
Elérhető teljesítmény: 100...200 kW/ ciklusszám. 1/s. Nem rossz.
Ne örülj, egy órával kell osztanod....
És jó sok tüzelő kell hozzá.
Előzmény: szl044 (226)
szl044 Creative Commons License 2006.05.20 0 0 226
Idezet: "Stirling motorok VANNAK kereskedelmi forgalomban: ersosorban a 3. vilag szamara keszitik oket, ahol mondjuk fatuzelessel orolnek, hajtanak gepeket, es azert nem gozgepet, vagy robbanomotort hasznalnak, mert a stirling kompakt, es sokkal hatekonyabb, es olcsobb uzemeltetni. Ugyanezt javasoljak (guglizni kell, amerikaiak) hazak energiaonnalositasanak kiepitesere: veszel egy stirlinget, egy kazant, akkut meg elektronikat, es a 8-10kW stirlinges generator mindent megold: ertsd futes, melegviz, villany (-hutes, szgep, viz etc)." Sziasztok! Nemregiben hallottam eloszor a Stirling-motorokrol. Vegigolvastam a forumos velemenyeket az Otto-motor alternativajakent valo ertelmezesrol (altalanos velemeny az, hogy utopisztikus). Engem azonban nem az autoban valo felhasznalas erdekel elsosorban, hanem az, hogy mondjuk mennyire erne meg befeccolni egy olyan gepre (vagy esetleg hazilag megcsinalni???), ami telen a fatuzelesu kemencembe epitve termel egy kis elektromos aramot. A hatasfok nem lenne olyan fontos, a lenyeg, hogy mondjuk 1-2 kW teljesitmeny azert kijojjon belole. A meret sem olyan eletbevago, nyugodtan lehet nagy is, ha cserebe nem kell nemesgazt meg specko tomiteseket hasznalni. Lehet ennek Magyarorszagon valami erteleme? Velemeny? Tudja valaki, hol es mennyiert lehet ilyen gepet kapni?
Előzmény: kismokus2 (38)
Taudot Creative Commons License 2006.04.13 0 0 225
Akkor esetleg JPG-be konvertálva? És, ha kell, kisebbre újratömörítve?
Előzmény: erbe (222)
Sanzistift Creative Commons License 2006.04.12 0 0 224
Animált gif-eket. :)
Előzmény: Sanzistift (223)
Sanzistift Creative Commons License 2006.04.12 0 0 223
A gif-eket nem preferálja az index, nekem még egyet sem sikerült rendesen felrakni, pedig próbálkoztam eleget. :((
Előzmény: erbe (222)
erbe Creative Commons License 2006.03.07 0 0 222
Olyan mutatós volt az a kép, 446 KB GIF, és nem tette föl. Pedig méretben elférne.
sztgyi korábban írt valami 250 KB körüli korlátról, de furcsa, hogy nem teljesen tüntette el, a széléből egy csík ott van.
Előzmény: erbe (221)
erbe Creative Commons License 2006.03.07 0 0 221
Előzmény: erbe (220)
erbe Creative Commons License 2006.03.07 0 0 220
Gyártanak ilyent, korábban már hivatkoztunk rá. Ha igaz, űrben is alkalmazzák. Egy német egyetemi diákcsoport Solar vízszivattyúhoz is ilyen mágnesváltóst használt.
Előzmény: pepii (214)
moonshadow Creative Commons License 2006.03.06 0 0 219

Nem hangzik rosszul.

Előzmény: pepii (218)
pepii Creative Commons License 2006.03.04 0 0 218
delutan volt egy kis idom es csinaltam egy kiserletet.
25 cm hosszu 22mm atmeroju rezcso egyik veget lezartam a csobe beletettem 1 vasrudat (zold a kepen) a 22-es cso masik veget leszukitettem 15-osre es ratattam 1 csapot azutan pedig 1 nyomasmerot. a 22-es csore rahuztam 1 pont ra passzolo hangszoromagnest amit, ha csusztattam a csovon fol-le akkor a benne levo vasrud szepen kovetette.
kompreszorral felnyomtam 4 bar -ra es elkezdtem melegiteni a veget. nem melegithettem eszetlenul mert a veget lagyforrasztassal zartam le, ugyhogy 300 fok alatt kellett maradnom.
a hutest vizes rongy toltotte be(ami valjuk be nem valami tokeletes).
tehat elkezdtem melegiteni a nyomas szepen el kezdett emelkedni egessz 6.5 bar-ig (eddig mertem melegiteni, bar a vegen probaltam novelni a nyomast 7 bar-ra, de megolvadt az on es kifujt a nyomas)
ezutan attoltam a magnest es a nyomas kb 1 bar-t esett mikor viszahuztam par tizedmasodperc es ismet 6.5 bar volt.
tehat sikerult levegovel kb 150-200 fokos homersekletkulombseggel 1 bar nyomasvaltozast elernem. bar szerintem lehetne sokkal jobb eredmenyt is elerni mert en a jo 30 cm 15-os csovet forrasztottam a 22-es csobe ahol lenyegeben elveszett a nyomas.
rocka Creative Commons License 2006.03.03 0 0 217
termeltess vele elektromos áramot és hozd ki azt, egy elektromos csatlakozó jól tömítetten is átvezethető, nincs mozgó alkatrésze.
Minden más belül van, a munkahenger alternáló tengelyére állandó mágnes (vagy gerjesztett), mozog az állórészben, s annak (állórész) tekercseiben generálja a szabad elektronyokat neked :)
Semmi tömítési gond.
moonshadow Creative Commons License 2006.03.03 0 0 216

Rajz jó lenne, engem érdekelne. :)

 

A mágnesek alkalmazását motor modellekben én is elképzeltem 1-2 módon, érdekes kísérleteket lehetne végezni.

Előzmény: pepii (214)
pepii Creative Commons License 2006.03.03 0 0 215
most nezem mar jo regen elult a topic remelem idonkent meg idenez valaki.
pepii Creative Commons License 2006.03.03 0 0 214
olyat el tudtok kepzelni, hogy a felhevult gazt 1 a hengeren kivul elhelyezett magnes altal mozgatott dugatju nyomogatna a meleg ill hideg oldal kozott? ezzel megszunne az egyik tomitesi problema es fix fordulatszamon lehetne hajtani a motort. ha pedig a munkat is ki lehetne hozni magneses erovonalak altal akkor kesz lenne a tomites nelkuli (zart) stirling motor.ha kodos a megfogalmazasom szivesen lerajzolom.
blazsek Creative Commons License 2005.12.23 0 0 213

 

 

Hogy az entropia növekedni fog ben van a gondolatmenetben. Carnot és a második főmondat közötti összefüggés bizonyításában azonban a görbét egy isothermre és egy adiabatikusra osztottuk a suliban. Az útobbit azonban itt nem vagyok képes sehogyse belegyömöszölni. Hol van? Hiszen mindent megtettem, hogy csak az ne legyen. Becsülettel keresgéltem azt állíthatom, teszem máig is. Meglehet a schubládában van és csak én vesztettem el a kulcsot:-) 

Ezenkivül azonban sehol Plancktól Gamov- ig nincs egy meggyőző gondolati hid. Mindegyikük rá van szorúlva az adiabatikusra. 

Talán ez az oka annak, hogy Carnot nem lett főmondat.

Az elmúlt századfordúló táján még volt egy volumenenergiáról sok vita. El lett vetve. Egyedűl a temperatur számit. És az meg nincs mese megy lefele.

Egy a háztartásban alkalmazott ellenáramú a legrosszab esetben is legalább 80% os. Az ipariak ennél a hatásfoknál ma ki vannak dobva ha nagy menyíségről van szó.

Érjen el egy háromlépcsős amit könyen meg tudok vallósítani csak 30-40 et. már Carnotnál kell járnia. 

 

De ne ad isten és valahol mégis bent a kukac.  Az azonban biztosnak látszik hogy mindenféleképpen már csak a mechanikája miatt versenyképes.

Összedobni egyet és kimérni. Ez az út.

Előzmény: Törölt nick (211)
Törölt nick Creative Commons License 2005.12.23 0 0 212
Tavaly már elmeséltem, de talán páran hasznát vehetitek.
Hogyan lehet 2-3 perc alatt nagy hidegben is bemelegíteni az autót?

A módszer csak belső keringtetésű szellőzőrendszerrel ellátott gépkocsik esetén használható, és ha van 220V!

Gondolom sokaknak eszébe jutott már, hogy egy ventilátoros hősugárzóval előmelegítse az utasteret, indulás után azonban a mai gazdaságos motorok elég nehezen kezdenek meleget fújni.

Egy lehetőség:
A szellőző belső cirkulációs beszívónyílásához kell tenni a hőlégfúvót (Általában a kesztyűtartó alatt van.), és a motort beindítani.
A fűtést melegre, ventilátort maxra, belső keringtetéssel, ekkor a szellőzőrendszer forró levegőt átkeringteti a fűtőradiátoron, és az fogja melegíteni a kocsi hűtővizét, pont fordítva mint általában.
Hihetetlen gyorsan bemelegíti a motort annyira, hogy már önállóan is langyos levegőt fúj.
Azért csak óvatosan! Ne jöjjön senki, hogy a gagyi kínai hősugárzója agyoncsapta mert előre bedugta és elhasalt vele a hóban! :-)
Törölt nick Creative Commons License 2005.12.23 0 0 211
Természetesen nem azt kifogásolom, hogy van hőveszteség, mindössze a - „De csak abban az esetben ha a kiegyenlítődés a külvilággal történik. Ha a lépcsők között akkor nem.” - kijelentésed újragondolására próbáltalak ösztönözni.

A hőkiegyenlítődés akárhogyis, de az entrópiát növeli, tehát a kinyerhető energia töpörödik. :-)
Ha ez nem világlik ki a jelenlegi gondolatmenetből, akkor még kell valahol lenni a sublót mélyén egy faktornak, amit nem vettünk számításba.

Ok. Publikus.
Előzmény: blazsek (210)
blazsek Creative Commons License 2005.12.22 0 0 210

 

>Nem tudom, képzeld el, hogy nagyon sok ez a veszteség... a hő leáramlik munkavégzés nélkül. Mi történik?<

 

Rémálom hideg illetve melegrázással:-)

 

Mellékáramok mindig vannak a hőt sőt minden egyes energiformát kivéve a potenciálisat nem tudjuk a szétszoródásukban megakadályozni csak a folyamatot lassítani. Sajnos a hő ezekközt a legmakacsabb ráadásul nem hajlandó semmi más energia formába magától átalakulni az a piszok:-). Dé látod az amik igen alacson hővezető képeségű kerámiakat csinálnak. 

>Ha jól látom tulajdonképp a sűrítési ütem fáradtságos munkájától szabadítanád meg a motorod <

 

Meg Carnot az alsó isothermen kényszerből elkövetett hőpocsékolásától. 

 

>viszont nyitottá válik a folyamat, nem látom át ennek minden következményét, de ha a gázt légköri nyomásról melegíted, elég kis teljesítmény-súly arányra számíthatsz.<

Igen. A gép alapvetően három üzemmódban működhet. Ha nyitott akkor lehet kazános de lehet folyamatos belsőégésű is ebben az esetben nincs kazánvesztesség. Ha zárt akkor csak kazános de nagynyomású és it van lehetőség a füstgázt a hőcserélők lépcsőibe (+ 1 meleg ág) megcsapolni. Igy vagy úgy én is azt feltételezem hogy a teljesítmény-súly aránya messze lesz a kétüteműétől még akkor is ha a nagy fordulatszám és az igen jó térkihasznállás nagy gázmenyíség átáramlását engedélyezi.   

 

>nincs elég rálátásom érdemi hozzászóláshoz.<

 

Mert nem publikus az emiled:-)

 

Nekem személy szerint Carnot a következőt adta az utamra: ahol hőmérséklet különbség uralkodik ott mindíg van egy út a hőböl mechanikai munkát nyerni.  

Előzmény: Törölt nick (208)
Sanzistift Creative Commons License 2005.12.21 0 0 209
Örülök, hogy így látod.
Előzmény: Törölt nick (207)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!