Keresés

Részletes keresés

MZ/Y Creative Commons License 2006.11.02 0 0 339
Én már nem nyúlok semmihez. Max. imádkozok, hogy össze ne dőljön. :o)
Előzmény: memorix (338)
memorix Creative Commons License 2006.11.02 0 0 338

A legnehezebb útólag tanácsot adni, hogy most mit lehetne tenni...mert nem biztos, hogy szivesen vernéd le a csempéidet és raknál a fürdő falára üvegszálat körbe és egy picit vastagabb vakolást pl 1-2 cm -t (Ytong beltéri vakolatból)  és flexibilis csemperagasztóval rendes fúga mérettel kéne felrakni a csempét...a sarkoknál pedig élvédő vasat kell berakni...mert ha nincs bekötve rendesen a válaszfal a főfalba és esetleg húzalozva bizony ott minden falazatnál elöbb vagy útóbb repedés lesz...:)) A mesterek nem szeretik betartani a technólogiai előirást, mert azzal csak az idejük megy el...és mire kiderül egyáltalán a túrpisság addigra már rég ki lettek fizettve...ha egyáltalán el lehet őket érni...és úgy is kimagyarázzák...pl a másik volt a hibás...

 

A családi házunkban PH 30 -s nál a csempe szintén leesett , ott pedig a csempreragasztó volt hibás + az, hogy nem birta a nagyobb hőingadozást a falon...É tájolású fürdő, sporolos nagymama...egy felxibilis csemperagasztás és élvédő beépítése útán már tisztességgel megmarad a csempe ott is...:)))

Előzmény: MZ/Y (337)
MZ/Y Creative Commons License 2006.11.01 0 0 337
Én ezt ismerem, valamint a ház is áll már/még. :o) De mindettől függetlenül, a csempe repedt.
Előzmény: memorix (336)
memorix Creative Commons License 2006.10.31 0 0 336
Kivitelezési tanácsok / Építési 1x1 Ytong

 

Bevezető

 

Az YTONG építési rendszer az elmúlt években egyre ismertebbé és elterjedtebbé vált Magyarországon is . Jó hőszigetelő-képességének köszönhetően a komplett építési rendszert a családi ház építéseknél is mind gyakrabban alkalmazzák. Kiváló alakíthatósága, valamint egyszerű és gyors építhetősége miatt egyre többen kívánják saját kezűleg felépíteni otthonukat YTONG termékekből .

Ez az ismertető a magánépítkezők, az "ezermesterek" és az YTONG Építési rendszerrel most ismerkedő kivitelezők számára készült.

1. Az építési terület előkészítése

Az építési terület gondos előkészítésével, a tárolandó anyagok helyének kijelölésével sok időt takaríthatunk meg az építkezés során.

- Az építőelemeket az építkezés helyszínére általában darus kocsival, raklapon, lefóliázva szállítják.

- A raklapokat megfelelően szilárd, sík terepen kell tárolni, mely mentes az átfolyó és megálló vizektől.

- Az anyagokat a beépítési helyükhöz közel, a beépítési sorrendnek megfelelően célszerű lerakni, a későbbi felesleges anyagmozgatás elkerülése érdekében.

- A fóliát közvetlenül csak a felhasználás előtt vágjuk fel, mert ez védi az anyagot a szétborulástól és az időjárás hatásaitól.

- Az építkezés helyén legyen biztosítva a habarcskeveréshez szükséges víz- és elektromos áram!
vissza

2. A falazóhabarcs kiválasztása

Az YTONG - cég kétféle zsákos falazóhabarcsot forgalmaz:

YTONG hőszigetelő falazóhabarcs: perlites hőszigetelő habarcs, minden YTONG falazóelemhez ajánlott, lehetővé teszi az 5 mm-es fugaméret alkalmazását.

YTONG vékonyágyazatú falazóhabarcs: nagyszilárdságú cement-habarcs, mellyel a habarcshézagok vastagsága 2-3 mm-re csökkenthető. Kizárólag az YTONG nútféderes elemekhez használható.

Habarcskeverés menete :

Az YTONG hőszigetelő falazóhabarcsot keverhetjük kézzel, vagy habarcskeverővel (betonkeverővel).

Az YTONG vékonyágyazatú falazóhabarcsot fúrógépbe fogott keverőszárral kell megkeverni. A szükséges keverővíz mennyisége a zsákok oldalán van feltüntetve.

Egyéb zsákos falazóhabarcs esetén minden esetben a habarcsgyártó cég - a csomagoláson vagy a műszaki lapon feltüntetett - előírásait kell betartani.
vissza

3. Falazási technikák

Az YTONG kétféle profilozással gyártja falazóelemeit: sima, illetve nútféderes-megfogóhornyos ( Nf+Gt ) kivitelben.

A sima elemeknél !!!a hőszigetelő falazóhabarcs alkalmazható. A sima felületek miatt a függőleges és a vízszintes fugákat is 100%-ban ki kell tölteni falazóhabarccsal.

A nútféderes-megfogóhornyos elemek esetében alkalmazható mindkettő - a hőszigetelő falazóhabarcsos, valamint a vékonyágyazatú - falazási technika. Ezeknél az elemeknél a függőleges fugákat nem kell kitölteni falazóhabarccsal.

A vágott elemek esetében és az illesztéseknél azonban - a sima elemekhez hasonlóan - a függőleges fugákat is habarccsal teljesen ki kell tölteni.
vissza

4. Elemek méretre vágása

Az elemeket fűrésszel lehet a megfelelő méretre és alakzatra vágni. Ez történhet kézi (YTONG fűrész), vagy gépi fűrésszel. Gépi fűrészeléshez alkalmasak a különböző elektromos fűrészek és a !!!bérelhető YTONG szalagfűrészgép is.
vissza

5. A falazás előkészítése

A falazás előkészítése a kitűzéssel és a fogadószerkezet (alap, lábazat) síkjának ellenőrzésével kezdődik. Ez a méretellenőrzés nagyon fontos, mivel a falazás során a mérethibák későbbi korrekciójára a habarcsrétegek vékonysága miatt nem lesz lehetőségünk. Meg kell határozni a falszerkezetek pontos helyét és az alapszerkezet legmagasabb pontját, majd innen indulva kell megkezdeni a falazást.
vissza

6. Az első sor lerakása

A falazat első sora alá vízszigetelést kell készíteni. Ez történhet hagyományos bitumenes lemezzel vagy bármilyen más, korszerű vízszigetelő módszerrel (oxidbitumenes lemezek, műanyag lemezszigetelések, bitumenes, és műanyag kenhető szigetelések). A szigetelés elkészülte után az alap legmagasabb pontjáról indítsuk a falazást! Az első sort mindig cementhabarcsba, vagy hőszigetelő habarcsba rakjuk! Amennyiben a fogadószerkezet méretpontatlansága nem haladja meg a 2-3 cm-t, úgy a mérethibákat az első sor alatti falazóhabarccsal ki lehet egyenlíteni.

Ha a szinteltérés ennél nagyobb, akkor az YTONG kiváló alakíthatóságát kihasználva, az elemek méretre vágásával biztosíthatjuk az első sor tetejének tökéletes vízszintességét.

Először a sarkokat kell kirakni, ügyelve az elemek vízszintességére, a sarkok függőlegességére, és arra, hogy a sarkok síkban legyenek.

Ehhez folyamatos szintellenőrzésre van szükség szintezőműszerrel. Ezután - a falazózsinórt kihúzva - végezzük az első sor lerakását, továbbra is !!ügyelve a sorok vízszintességére.

A vízszintességre nemcsak a sor hosszirányában kell figyelni, hanem arra merőlegesen is, hogy ne legyen "fogas" a fal. Ezért a síkbeli eltéréseket, felületi "fogasságot" is folyamatosan ellenőrizzük.
vissza

7. Falmezők falazása

A következő sor falazása mindig csak az előző sor ellenőrzése után kezdhető meg. A sorok vízszintességét, hullámosságát és a sarkok függőlegességét 1,5-2,0 m-es vízmértékkel kell ellenőrizni. Hőszigetelő falazóhabarcs esetén 1-1,5 mm-es hiba elfogadható, mert az 5 mm-es  habarccsal ez még " javítható". A szintellenőrzést követően a falazás lépései a következők:

- Habarcsterítés.

- Sarkok kirakása, ügyelve a sarokkövek pontos vízszintes és függőleges beállítására (elemek  igazítása gumikalapáccsal).

- Falazózsinór kihúzása.

- Mezőfalazás (elemek igazítása gumikalapáccsal).

- Minden sornál szintellenőrzés, különös tekintettel a sarkok függőlegességére.

A falazás során mindig be kell tartani a minimum 12,5 cm-es elemkötést!

A vékonyágyazatú falazóhabarcs alkalmazása esetén szintén az előző sor szintellenőrzésével kell kezdeni a munkálatokat. Ennél a falazási technikánál viszont az előző sor 1 mm-nél nagyobb hibáit le kell csiszolni, mert a vékony habarcsréteg nem enged meg nagyobb hullámosságot. A szintellenőrzést követő lépések tehát a következők:

-1 mm-nél nagyobb szinthibák lecsiszolása az YTONG csiszolókkal, majd a felület portalanítása következik.

- Habarcsterítés.

- Sarkok kirakása, ügyelve a sarokkövek pontos vízszintes és függőleges beállítására (elemek igazítása gumikalapáccsal).

- Falazózsinór kihúzása.

- Mezőfalazás (elemek igazítása gumikalapáccsal).

- Minden sornál szintellenőrzés, különös figyelemmel a sarkok függőlegességére.
vissza

8. Parapetvasalás

A parapet alatti utolsó sorba az ablakoknál keletkező, eltérő terhelésekből adódó repedések elkerülése érdekében 2 szál 8-as B60.40-es bordázott betonacélt kell beépíteni. A betonacélokat horonyhúzóval kell besüllyeszteni a falazóelembe, mivel a habarcsrétegben nem férnek el:

- Először elkészítjük a két hornyot az YTONG-horonyhúzóval kb. 5-5 cm-re a fal szélétől.

-A hornyot portalanítjuk, nedvesítjük és cementhabarcsot (vagy YTONG vékonyágyazatú habarcsot) terítünk bele.

- Belenyomjuk a betonacélokat.

- Az acélokat elfedjük cementhabarccsal (vagy YTONG vékonyágyazatú habarccsal).

-A sor szintellenőrzése után teríthetjük a falazóhabarcsot.
vissza

9. Nyílások kialakítása

A parapetmagasság általában nem adódik ki egész sorra, ezért az elemeket hozzá kell alakítani a könyöklő magasságához.

Nyílásáthidalások készítése U-zsaluelemekkel

YTONG elemekkel több lehetőség nyílik a nyílásáthidalásra. Az egyik a Pu zsaluelemekkel készített monolit vasbetongerendás, a másik az YTONG Ptá, illetve Pmá teherhordó áthidalóval készített nyílásáthidalás.

A munka először a felfekvési helyek kialakításával kezdődik.

U-zsaluelemek esetében 20-20 cm, teherhordó áthidaló esetében 20-25 cm felfekvést kell biztosítani.

Nyílásáthidalás U-zsaluelemekkel:

- Felfekvési helyek kialakítása (20-20 cm), habarcsterítés.

- Alátámasztó állványzat készítése.

- U-zsaluelemek elhelyezése. A széleken mindig egész elemmel induljunk, kerüljük az ablak széle feletti illesztéseket. Az elemeket egymáshoz habarccsal csatlakoztassuk.

- Portalanítás (söprés), terv szerinti vasalat elhelyezése.

- Nedvesítés, betonozás, utókezelés.

Nyílásáthidalás YTONG teherhordó áthidalókkal

A Ptá teherhordó áthidaló nyomottöves áthidaló, mely minimum egy teljes sor YTONG föléfalazással válik teherviselővé. Több áthidalót egymás mellé építve bármilyen falvastagsághoz könnyen illeszthetjük.

Az áthidalás menete:

- Felfekvési helyek kialakítása (1,5 m elemhosszig 20-20 cm, felette 25-25 cm), habarcsterítés.

- Az elemek felhelyezése, középső ideiglenes megtámasztás készítése.

- Minimum egy teljes sor föléfalazás elvégzése, 100%-ban kitöltött vízszintes, illetve függőleges fugákkal.

- Az illesztősor semmilyen esetben sem kerülhet közvetlenül az áthidalóra, hanem csak a teljes sor föléfalazására tehető fel.

Magas áthidaló

A Pmá áthidalók az YTONG falazóelemek szélességi méreteihez igazodnak, beépítésük gyors és egyszerű. Nem igényel föléfalazást, illetve alátámasztást. Nagyobb súlya miatt daruzott helyszíneken alkalmazzák.
vissza

10. Furatos elem

A furatos elemeket rejtett vasbeton pillérek zsaluzására, illetve gépészeti és szellőzőcsövek fogadására alkalmazhatjuk. Beépítésük az előregyártott elemek elhelyezési szabályai szerint történjen.

A termék előnyeiből a könnyű beépítést és a magas tűzállóságot emelhetjük ki. Emellett a felülete a falazat anyagával azonos módon vakolható, burkolható.
vissza

11. Belső falak bekötése a külső falakba

Két bekötési lehetőségre van mód:

1. Ha a belső főfalak falazása egyidőben történik a külső falakkal, akkor csorbázatos összefalazással csatlakozhatunk.

2. Amennyiben a belső falak később készülnek, úgy azokat utólagosan - horonyhúzóval, flex-el, vagy körfűrésszel - kialakított, 5-7 cm mély horonyban kell csatlakoztatni a külsőfalhoz. Ilyenkor a vízszintes fugában kétsoronként elhelyezett 2-2 db 8-10 mm-es betonacél tüske bekötéssel, vagy 2-2 perforált acéllemezzel kell a főfalak kapcsolatát biztosítani.
vissza

 

12. YTONG födémpallók elhelyezése

Az YTONG "DE" födémpallók teherhordó vasalattal ellátott pórusbeton pallók. Minden esetben az adott épületre kerülnek legyártásra és kiszállításra, a megfelelő kiosztási terv alapján. Az elemek elhelyezése daruval történik, a tervnek megfelelően.

1. Felfekvési helyek alá habarcsterítést kell készíteni, az elemek tökéletes felfekvésének biztosítása érdekében.

2. A födémpallók beemelése speciális megfogó-szerkezettel, vagy perlon kötéllel történik. Az elemek minimális felfekvése 10-10 cm.

3. Elhelyezés: a pallókat szorosan egymás mellé kell húzni.

4. Koszorúelemek elhelyezése,

5. A fugavasalás (1 szál 8-12mm-es B 60.40.) és a koszorúvasalás elhelyezése.

6. A pallók közti hornyok és a koszorú ideiglenes megtámasztása, kibetonozása.

Födém-áttörések készítése pallós födémnél

Ha csak egy palló kiváltása szükséges, az megoldható úgy, hogy egy méretezett acélszerkezet révén átadja a terheket a mellette lévő két pallóra.

Ha kettő, vagy több palló kiváltása a feladat, akkor egy teljes kiváltó acélkeret elhelyezése szükséges, ami a terheket közvetlenül a falaknak adja át. Szennyvíz és egyéb gépészeti vezetékek átvezetésére pallónként egy, maximum 15 cm átmérőjű áttörés vágható, vagy fúrható ki.
vissza

13. Gerendás födémek

Gerendás födémekhez (E, EP, Trigon) használható az YTONG béléselem is. Előnyei, hogy csekély önsúlyú, könnyen vágható, magas tűzállóságú. Beépítése megegyezik más alapanyagú béléselemek építési szabályaival. Az YTONG béléselemekből épített födémet 4-5 cm hálós vasalású felbetonnal kell ellátni.

Gerendás födémek esetében a jobb teherelosztás biztosítása érdekében a fal tetején teherelosztó koszorút kell készíteni.

Kialakításának lépései:

- Gerendák alátámasztó állványzatának !!elkészítése.

- Gerendák beemelése és a béléselemek elhelyezése, a födémtervnek megfelelően.

- Koszorúvasalás elkészítése a födémtervnek megfelelően.

- YTONG koszorúelemek elhelyezése és ideiglenes megtámasztása.

- Nedvesítés, betonozás tömörítéssel.

- Utókezelés.
vissza

14. Térdfalak

A térdfal tetején egy vasbeton koszorút kell végigfuttatni, amelyet vasbeton oszlopok kötnek össze az alatta lévő födém koszorújával. Ez könnyedén kialakítható az YTONG Pu-zsaluelem felhasználásával. A falazott részeket kétsoronként 2 db 8 mm-es B 60.40. betonacéllal kell bekötni a pillérekbe. A pilléreket és a koszorúkat össze kell vasalni, hogy a terheket át tudják adni. A térdfal tetején végigfutó koszorúba a fa szerkezet fogadására tőcsavarokat kell ágyazni.
vissza

15. Oromfalak, tűzfalak

Oromfalak kialakításakor az elemek egyszerű ferde vágásával könnyen követhető bármilyen tetőgeometria. A háromszögű elemek fűrészelésekor keletkező vágási maradékot a következő sor indításakor legtöbbször fel lehet használni, így csökkenthető a vágási hulladék. Ha a fal túlemelkedik a tetősíkon ( tehát tűzfalat építünk ), és ennek csatlakozik neki a tető, akkor a fal nedvességelleni védelmét a lefedés és a tetőszegély bádogozása adja. Nagy magasságú oromfalak / tűzfalak állékonysága és megfelelő merevsége hagyományosan, falazott erősítő pillérekkel, vagy rejtett (YTONG U-zsaluelemekkel, illetve YTONG furatos elemekből készített) pillérekkel és koszorúkkal biztosítható. A faszerkezet és az oromfal vagy tűzfal kapcsolódása mindig olyan legyen, hogy az eltérő szerkezeti mozgásokat károsodás nélkül tegye lehetővé.
vissza

16. Tetőszerkezet készítése YTONG vasalt elemekből

Az YTONG tetőpallók segítségével masszív tetőszerkezet készíthető. Ezzel a megoldással egy csapásra kiküszöbölhető a tetőterekre nyáron jellemző barakk-klíma. Építése hasonlít a födémpallók beépítéséhez.

A tetőpallók elhelyezése lehet a tető lejtési vonalával merőleges, vagy azzal párhuzamos is. Az indító pallóhoz megtámasztó szerkezetet kell kialakítani (koszorú, acél megtámasztás).

A felfekvési felületek alá habarcsterítést kell készíteni. A minimális felfekvés 10 cm. A tetőpallók nem csak a harántfalakra, hanem kb. 4-6 m-enként elhelyezett acél, fa, vagy vasbeton keretekre is felfektethetők.

Végül el kell helyezni a koszorú-, és a fugavasalást. A fugavasakat a szélnyomással szembeni rögzítés érdekében össze kell kötni a koszorúvasalattal. Koszorút kell készíteni mindenhol, ahol az elemek felfekszenek a falra, ahol a szerkezet geometriája megtörik (ilyenkor az elemek bizonyos szögben találkoznak). A koszorúkat ki kell betonozni, és a fugákat ki kell tölteni.

A pallókat építés közben, a végső tetőhéjazat elkészültéig védeni kell a csapadékvíz beszivárgásától (pl. fóliatakarással). A tetőpallókra csavarozással kell rögzíteni a csökkentett méretű szaruzatot, el kell helyezni az esetleges kiegészítő hőszigetelést, a páraáteresztő másodlagos alátéthéjazatot, majd a tervek szerinti tetőfedést.
vissza

17. Nyílászárók beépítése

Az YTONG falazatokban bármilyen ablakbeépítés megoldható. Az anyag jó alakíthatósága révén a kávás ablakbeépítés is könnyedén - egyszerű fűrészeléssel - kialakítható. A nyílászárók rögzítése - beépítésük módjától függően - többféle lehet. Építés közbeni elhelyezésük a habarcsfugákba szegezéssel, a kerethez csavarozással rögzített korrózióvédett (horganyzott acél, alumínium) fém rögzítőelemekkel történhet. Utólagos beépítés esetén a tokszerkezet átcsavarozásával, avagy szintén korrózióvédett fém elemekkel rögzíthetők az ablakok.

Ebben az esetben mindig olyan dübeleket kell használni, amit a gyártó kifejezetten pórusbetonhoz ajánl.
vissza

18. Válaszfalazás

A válaszfalak építésére is ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a teherhordó falak kialakítására. A falaknak itt is rendelkezniük kell megfelelő alapszerkezettel. Lehet ez alaptest, vasalt aljzat, födém, vagy akár egy gerenda. A lényeg az, hogy a fogadó szerkezet megfelelően szilárd és teherbíró legyen.

Falazási technikák:

A válaszfalelemek is kétféle profilozással kerülnek forgalomba. A főfalakhoz hasonlóan itt is vannak sima elemek, ezekhez a hagyományos és az YTONG hőszigetelő falazóhabarcs használható, és vannak nútféderes elemek, melyekhez az előbb említetteken kívül az YTONG vékonyágyazatú falazóhabarcs is alkalmazható. Az YTONG válaszfalaknál, akárcsak az egyéb válaszfalak esetében is, minden második vízszintes fugába egy szál 2-2,5 mm-es, megfeszített lágyvas huzalt kell vezetni.

A válaszfalazás menete

A válaszfal falazását a főfalakéval azonos módon kell végezni.

A tevékenységek sorrendben:

- Kitűzés: a válaszfalak és a bennük lévő nyílások helyét pontosan ki kell tűzni.

- Fogadószerkezet szintellenőrzése.

-A falazás megindítása a legmagasabb pontról.

- Habarcsterítés, fokozottan ügyelve az első sor vízszintességére.

A válaszfalakat kapcsolni kell a főfalakhoz. Ez történhet csorbázattal, tompa ütközéssel, vagy falhoronnyal.

- A csorbázatos megoldást a korszerűtlensége miatt ma már ritkán használják.

- Tompa ütköztetésnél is biztosítani kell a válaszfal főfalakhoz való kapcsolódását. Ez történhet kétsoronkénti befúrt betonacél pálca alkalmazásával, illetve perforált horganyzott acélszalag rögzítésével.

- A legjobb megoldás a "falhornyos" csatlakozás, mert kiküszöböli az előző kettő hátrányait. A főfalak építésekor nem kell foglalkozni azzal, hogy a válaszfal hova kerül majd. A horony ugyanis utólag korongvágóval vagy körfűrésszel könnyen kialakítható és megfelelő oldalsó megtámasztást is biztosít a válaszfalnak.

A mezőfalazást ugyanúgy kell végezni, mint a főfalaknál, fokozottan ügyelve a sorok vízszintességére és egyenességére. A 2-2,5 mm-es lágyvas huzalt minden második sorban el kell helyezni és megfeszíteni.

A nyílások fölé áthidalást kell készíteni. Legmegfelelőbb az YTONG Pvá válaszfal-áthidalóval.

A válaszfalakat ki kell ékelni a födémszerkezethez. Ez történhet merev, falazott ékeléssel, ahol az ékelést vagy a habarcs, vagy az ék alakúra vágott elemek biztosítják. Ez a megoldás ott alkalmazható, ahol nem kell számolni jelentős födémlehajlással. Más esetekben egykomponensű poliuretán habbal történik az ékelés úgy, hogy a válaszfal és födém között eleve meghagyunk egy 1-1,5 cm-es rést, és azt töltjük ki a beépítés körülményeitől függően megválasztott purhabbal.
vissza

19. Gépészeti vezetékek elhelyezése

YTONG építőelemekben rendkívül gyorsan, pontos geometriával és fölösleges roncsolás nélkül lehet kialakítani az épületgépészeti vezetékek és szerelvények hornyait, süllyesztékeit.

A hornyokat felszegezett vezetőléc mellett YTONG kézi horonyhúzó szerszámmal, illetve a fúrógépbe fogható marófejjel lehet készíteni. Dobozhelyek kialakítása átlagos teljesítményű (500 - 540 W) fúrógéppel és az YTONG fészekfúrókkal, faláttörések kivitelezése pedig az YTONG-falfúrókkal történhet minden nehézség nélkül.

A faláttörés egyoldalról elvégezhető, mert a falfúró olyan kialakítású, hogy pórusbetonban alkalmazva nem "szakítja ki" a fúrás túloldalán az anyagot, így a művelet nem igényel utólagos helyreállítást.
vissza

20. Vakolás menete

Felületképzéshez alkalmazhatunk előkevert zsákos vakolóhabarcsot, vagy hagyományos meszes vakolatot egyaránt.

Hagyományos esetben, mész, vagy javított mészvakolat alkalmazásakor a helyes műveleti sorrend a következő:

-A felületet portalanítani kell (cirokseprűvel le kell seperni).

-A felületet - figyelembe véve az időjárási viszonyokat is - bő vízzel elő kell nedvesíteni.

- Ezt követően felhordható az első tapadásjavító ún. "gúz" réteg. Ez ne híg cementhabarcs legyen, hanem élesszemű homokkal készített híg, javított mészhabarcs. (A tisztán cementes alapfröcskölés amellett, hogy páratechnikailag sem előnyös, túlságosan merev aljzatot képezne.)

-A felhordott első réteget nedvesen kell tartani, és főleg a hirtelen kiszáradástól kell megóvni. (permetező nedvesítés, árnyékolás)

- A következő réteg - az alapvakolat - felhordása előtt célszerű legalább egy napot várni és az alapvakolat felhordását megelőzően a felületet ismét be kell nedvesíteni.

- Ezután felvihető az alapvakolat, amit a következő (simító) réteg felhordásáig ugyancsak óvni kell a kiszáradástól.

-A simítóréteg előtt ismét gyengén nedvesíteni kell a felületet, majd felhordható a "finis", vagyis a simítóvakolat-réteg.

Az YTONG - cég forgalmaz az építési rendszeréhez kifejlesztett zsákos előrekevert vakolatot. Ehhez kizárólag vizet kell hozzákeverni (a zsákon feltüntetett adagolás szerint). Ebben az esetben a vakolás műveleti sorrendje a következő:

-A felület portalanítása (lesöprése cirokseprűvel).

-A felület időjárásnak megfelelő enyhe nedvesítése.

-A vakolat felhordása. Célszerűbb a kívánt vakolatvastagságot két vékonyabb rétegben felhúzni. A felvitt réteget fém, illetve műanyag léccel húzzuk le.

- Meghúzás után (időjárástól függően 2-6 óra) a felület finoman kidörzsölhető.

Egyéb zsákos anyag alkalmazása esetén a gyártó előírásait kell betartani.

Egyéb tudnivalók vakolásnál :

A terheléskülönbség, illetve hőhatás folytán eltérő mozgású szerkezetek csatlakozásánál a vakolatba repedésáthidaló üvegszövetet kell tenni úgy, hogy a szerkezetek csatlakozási határvonalát 25-25 cm-re minkét oldalról átfedje.

Az YTONG falak közvetlen glettelése - bár az elemek nagy méretpontossága szinte csábít erre a megoldásra - az állóhézagok és a gépészeti vezetékek nyomvonalának későbbi kirajzolódása miatt, legfeljebb teljes felületű üvegszövet háló beépítése esetén engedhető meg!

Ajánlott minimális vakolatvastagságok:

Főfalakon és külső határoló falakon:

- Kívül 1,5 cm (nemesvakolattal együtt)

- Belül 1,0 cm

- Válaszfalakon: 0,8-1,0 cm
vissza

21. Csempeburkolatok

Az YTONG falak nagy méretpontossága lehetővé teszi a közvetlen, alapvakolat nélküli csempeburkolat készítését. A csempézéshez mindig flexibilis (rugalmas) csemperagasztót kell használni.
vissza

22. Rögzítéstechnika

Az YTONG épületszerkezetek bármelyikében - az egységesen homogén anyagszerkezet miatt - a különböző rögzítési feladatok, egyszerű anyagok és eszközök felhasználásával oldhatók meg.

A 3-4 kg-nál nem nehezebb tárgyak (kisebb kép, kis falióra stb.) a megszokott módon, szegezéssel rögzíthetők. A nagyobb tömegű tárgyak, szerelvények falra szereléséhez a pórusbetonban való rögzítésre kifejlesztett és minősített rögzítőékeket, dübeleket kell használni.

A műanyag dübelek teherbírása kb. 20-120 kg-ig, az injektált rögzítéseké kb. 60-160 kg-ig terjed rögzítési pontonként.

Kifejezetten nagy terhek (pl. elektromos forróvíz-tároló) felszerelésekor - a más anyagú falazatoknál is elterjedten alkalmazott - méretezett, átmenő furatos rögzítésmódot lehet alkalmazni.
vissza

23. Szerszámok

A falazási munka könnyebbé, gyorsabbá tétele érdekében az YTONG megfelelő célszerszámokat fejlesztett ki építőelemeihez. Természetesen YTONG-gal más szerszámok segítségével is lehet falazni, azonban a saját fejlesztésű célszerszámokkal mindez könnyebb és gyorsabb. Az elemek alakításához kiválóan alkalmas az YTONG kézifűrész, valamint a különböző elektromos fűrészek. A habarcsterítéshez az YTONG-habarcsterítő szánkót és habarcsterítő kanalat ajánljuk, mellyel a habarcsfugák egyenletessége biztosítható mindkét, általunk forgalmazott falazóhabarcs esetén. Az elemek igazításához gumikalapácsot javasolunk - nagyobbat a vastag termékekhez, kisebbet a válaszfalelemekhez. A későbbi gépészeti munkákat a különböző falátfúrók, dobozfúrók és horonyhúzók, valamint a fúrógépbe fogható horonymaró fej könnyítik meg.
vissza

24. Szaktanácsadás

Bármilyen YTONG témában előzetes bejelentkezés alapján, díjtalan szaktanácsadással várjuk az építkezni szándékozókat az "Y-YTOG

Előzmény: MZ/Y (335)
MZ/Y Creative Commons License 2006.10.30 0 0 335
Nem leesett, csak az Ytong repedése vitte magával a csempét is.
Az tagadhatatlan, hogy az Ytong hajlamosabb a repedésre, mint a tégla. Sokkal precízebben kell rakni.
Egyébként több kőműves is jónak ítélte a munkát (ami meglepő, mert általában mindig találnak hibát a máséban), illetve volt kint az Ytong területi képviselője és Ő is jónak minősítette a munkát.
Ettől függetlenül én biztos szebben/jobban raktam volna magamnak, illetve a kőműves is val'szeg tudott volna még jobban dolgozni, ha magának csinálja...
Előzmény: memorix (334)
memorix Creative Commons License 2006.10.28 0 0 334

Ha az alapban nem vagy biztos akkor érdemes a falra üvegszövetet tenni és

/vagy flexibilis csemperagasztót alkalmazni a lenti link tartalmaz mindent  a kivitelezési és a 1x1 -s dokumentációkat ajánlom .... Ha ezeket a technológiai elöirásokat betartjátok nem lesz probléma... amúgy az Ytong -kat lehet hivni és ingyen elmondják mit ajánlanak...a mestereknek vagy van tapasztalata vagy nincs úgy sem modják meg neked, nekik a pénzed kell és ahogy megszokták és tapasztalták úgy csinálják...de ha te felkészült vagy csak egy telefonodba kerül a munkanem elött ez az info akkor nem érhet késöbb meglepetés...nincs crack...

 

Amúgy én már PH is láttam leeső csempét..:))) Ahoz nem kell Ytong fal...:))) Csak egy Mekk-Elek

 

http://www.xella.hu/html/hun/hu/ytong_letoltesek.php?area_code=2

Előzmény: MZ/Y (333)
MZ/Y Creative Commons License 2006.10.28 0 0 333
Azért sok igazságot is írt Bad. Vagy inkább féligazságot...
Nálunk egy helyen bizony elrepedt a csempe. Val'szeg az alap mozgott, vagy a kőműves rakta xarul az Ytong-ot. A repedésre sokkal inkább hajlamos az Ytong (főleg vékonyágyazatúval), mint a tégla a vastag malterben.
Bár, nézem, Te is írtad ezeket.

Persze val'szeg nem repedt volna, ha flexibilis a csemperagasztó. Úgy rémlik, az oldalfalra nem azt kent a burkoló.
Előzmény: memorix (322)
Jency76 Creative Commons License 2006.08.07 0 0 332

MEGTALÁLTAM A MEGOLDÁST!

 

HELYSZÍN: KABALÁS

mr.Baker Creative Commons License 2006.05.23 0 0 331
köszi :)
Előzmény: viktor a takarító (329)
porker Creative Commons License 2006.05.14 0 0 330
PTH 44 HS 650 kg/m3, 17 kg/db, nyomószilárdsága 7 N/mm2
PTH 44 N+F 800 kg/m3, 21 kg/db, nyomószilárdsága 10 N/mm2
PTH pincetégla 38 cm 900 kg/m3, 20 kg/db, nyomószilárdsága 14 N/mm2
PTH hanggátló 30 cm 1650 kg/m3, 8 kg/db, nyomószilárdsága 15 N/mm2
ez utóbbi gyakorlatilag megfelel a kisméretű tömör tégla paramétereinek

vagyis a HS valóban kevésbé terhelhető, mint a hagyományos N+F tégla. Megjegyzendő azonban, hogy a 44-es N+F nyomószilárdsága megegyezik a kettősméretű üreges (soklyukú) tégláéval, vagyis még a HS is lényegesen magasabb az Ytongnál (na ja: kerámia).

Valóban nem ez dönti tehát el, hogy a két filozófia közül melyik a célravezetőbb. Egy csomó paraméternek kell teljesülnie ahhoz (még esetleg olyanoknak is, hogy szükséges-e a tűzállósgi értékek figyelembevétele?), hogy végül az építettő dönthesse el: melyiket akarja?
Hovatovább úgyis elérünk oda, hogy egy "meztelen" fal hőtechnikai szempontból - figyelembevéve a mindezidáig nem látott energiaköltségeket - nem lesz elfogadható. és mivel a falazat vastagsága egy bizonyos szint felett nem növelhető be kell tervezni a hőszigetelő anyagokat, ami megint egy újabb problémakör.
Előzmény: viktor a takarító (329)
viktor a takarító Creative Commons License 2006.05.03 0 0 329

hőszigetelésre annyit tud, mint az ytong. éppen annyit, de erre csak gyári adatok vannak. kíváncsi lennék, hogy valóban mennyi az annyi. bocs, de szkeptikus vagyok, mert két év késéssel jött ki, és éppen azt sikerült kihozni nekik, mint a legfőbb riválisnak, és éppen abban a tulajdonságban, ami miatt sokan a gázbeton mellett döntöttek, pedig a kerámia szimpatikusabb lett volna....

 

persze, ettől még lehet nagyszerű, és ha akár mi is választhattuk volna, mint ahogy fentebb említett okok nálunk is befigyeltek anno.

 

más: milyen a nyomószilárdsága, szakítószilárdsága? a hőszigetelés javulása általában a vázszerkezet módosulásával - gyengülésével - jár. A PTH 44-es is sok tekintetben gyengébb, mint pl. kettősméretű üreges tégla, cserébe jobb hőszigetelő. SZvsz nem egy-egy érték határozza meg valamely anyag használhatóságát, hanem adott tervhez szükséges tulajdonságok összessége )egyszintes, kétszintes épület, lesz hőszigetelve, nem lesz, lapostető, magastető, sokszögletű házforma vagy kockaház, stb)

Előzmény: mr.Baker (328)
mr.Baker Creative Commons License 2006.05.03 0 0 328
pt 44h+s-t néztétek? Szvsz most ez a csúcs...  
Előzmény: memorix (322)
Axióma Creative Commons License 2006.04.10 0 0 327
En javasolnek inkabb egy weboldalt neki, de persze te dontesz. Vagy meg inkabb egy blog-ot. Mindketto van ingyenes es laikusnak is egyszeruen kezelheto. Aztan a forumokban meg lehet az erdekes reszekrol beszelni, utalni (pl. koltsegekrol az emlegetett topicba stb.)
Előzmény: Jency76 (319)
ppmr Creative Commons License 2006.04.10 0 0 326
menj vele a házépítés költségei topicba, örülni fognak/ fogunk neked
Előzmény: Jency76 (319)
viktor a takarító Creative Commons License 2006.04.10 0 0 325

Hali!

 

Érdekes dolgokat írtál, amiből az következik, hogy pl. a házunk rövidesen összetörik, de addig is esőben vastagabb lesz a fal, nyáron meg összemegy? A csempéket már előre kezdjem leverni, nehogy a fal széttépje?...vagy nem csak tépi, de rágja is, és ha végzett, kiköpi a maradékot vagy lenyeli??:-)))

 

Szóval a légpórusos beton mitől változtatja a térfogatát??? talán a pórusok megszívják magukat, a beton meg tágul??

 

Aztán széttépi a csempét, ja. Az egyenetlen süllyedés szvsz leginkább akkor történhet meg, ha az alaptest nem együtt mozog, teszem azt, a kivitelezők elbénázták, vagymi. Ha az épület egyik sarka, mondjuk a talajsüllyedés miatt jobban megsüllyed, akkor is csak billen az alap, de nem hajlik, mert ha igen, ott, nagyon nagy gáz van, nem pedig gázbeton....

 

egyébként a PTH is jó, az ytong is jó, mindegyiknek mások az előnyei, de hülyeséggel traktálni az érdeklődőket, az nem illő....

Előzmény: bad100 (320)
kiskori Creative Commons License 2006.04.09 0 0 324
Azért nem mindegy, hogy mire készült a terv!
Előzmény: Jency76 (319)
kiskori Creative Commons License 2006.04.09 0 0 323

Már hogyne lenne. Az áthidalói zsaluzás nélkül használhatók! Födéme is van, de az ára miatt nem azt választottuk. Tehát mindkettőnek van rendszere.

Előzmény: bad100 (320)
memorix Creative Commons License 2006.04.09 0 0 322

Az Ytong nem töri a csempét. Maximum csak akkor ha földrengés van vagy a talaj megindul akkor pedig már kár vitatkozni, hogy a porotherm vagy az Ytongon van több repedés a fürdőszobában:)

 

Az Ytong alapját érdemes jól elkészíteni kényesebb a talajmozgásokra mint ha porotherm-t raknának. Azonban mindkettön láttszik a szakszerütlen kivitelezés.:) Csak könyebb eltakarni a téglán. Téglát vakolják vagy gipszkatonozzák általában, az Ytongnál legtöbbször csak 3 rétegben glettelik és mégis tükörsima fala van.Könnyebb elképzelni, hogy takart falon nem annyira látszik a repedés... azonban ennek az építkezésnél ára van munkadíjban és anyagban...

 

A porotherm téglánál legtöbbször a mesterek rosszul rakják a téglát és átlehet láttni a falon és a vakolat majd eltakarja efektus érvényesül. Nem a Wienerberger által forgalmazott falazóhabarcsot használják így hőtechnikailag sem kapnak olyan házat mint a prospektukban néznek az építők.

 

Az Ytongnál is elszoktak követni pár hibát, inkább csemperagasztót használnak a általában a kivítelezők, mert olcsóbb mint az Ytong hőszigetelő habarcs.

 

Azonban mindkét rendszernek megvannak a maguk elönyei és hátrányai. Egy házépítés nem csak a téglaárából áll. Összköltség tekintetében általában az Ytongból épített házak 5-10 % olcsóbbak. Azonban belvizes vagy árterületen nem jó megoldás az Ytong. Kevésbé türi az áztatást mint a tégla...

 

Ytong esetében: 37,5 külső falat már nem kell szigetelin dryvitolni. Ez sokkal jelentösebb megtakarítás a többi rendszerrel szemben. A porotherm 44 fal dryvitolás nélkül még mindig rosszabb mint a Ytong 37,5 fal hőtechnikailag. Persze ez nem azt jelenti, hogy ne lehetne benne lakani vagy, hogy rossz. Inkább csak azt, hogy egy picit több lesz a fűtési számla egy pár ezressel ha évenkénti bontásban nézzük a fűtés számlát.

 

Szerintem mindkét rendszer jó én személy szerint az Ytongot választottam és nem bántam meg... mindenkinek szíve joga melyiket választja azonban jó kivitelező és jó terv nélkül  bármelyik rendszer elég problémás...és crack:)

 

 

 

 

 

 

 

Előzmény: bad100 (320)
Emi2 Creative Commons License 2006.04.09 0 0 321
Mi tépi szét a csempét??
Előzmény: bad100 (320)
bad100 Creative Commons License 2006.04.08 0 0 320

Ytong

 

állandó probléma. ytong crack.

a csempét széttépi.

sokkal érzékenyebb egyenetlen süllyedésre.....

nincs teljes rendszere (áthidaló födém stb....)

kicsit nagy térfogatváltozásra képes.

de bisztos vannak jó tulajdonságai is... :)

 

 

dryvit-ot mindenki felejtse el.

már aki nem kedveli a penészfoltokat.

kicsit se házasítsuk műanyag ablakokkal....

 

de aki ornitológusnak készül annak feltétlen ajánlott.... :)

 

 

én a Porotherm mellett teszem le a voksot.

abból is a lehető legvastagabbat (aszem44) választanám

ha magamnak építenék.

ha nincs rá keret akkor szálassal hőszigetelni.

aszem a caparolnak is van ilyen rendszere.....

mármint ami szálas, de nem kell hozzá szerelt homlokzatburkolat,

henem közvetlenül hordoz akár kent anyagot is.....

 

Jency76 Creative Commons License 2006.04.08 0 0 319

Hello újra!

 

Asszem asszonykám mégis belemegy az Ytongba.

Most bontottuk le a régi házikót csütörtökön, lassan beadjuk a tervet engedélyeztetni....

Ha lesz végleges terv lehet, hogy külön topikot nyitok az építkezésem történetéről. Szerintetek ez jó ötlet? Vagy hivalkodás? Vagy....? Vagy mi...?

NeomatiK Creative Commons License 2006.04.06 0 0 318

még hozzátenném a Porothermhez:

 

több hulladék

nehezebben szárad

több habarcsot igényel mint az ytong

burkolása költségesebb a felhasználandó anyagok többlete révén

vésése pontatlan

talán nem is méretazonosak az elemek

Előzmény: kiskori (317)
kiskori Creative Commons License 2006.04.06 0 0 317

Szia!

Én is hallottam, de összekeverték a gázbetonnal, illetve salakból készült betonnal. Mielőtt döntöttünk a téglát illetően érdeklődtünk. _Nekem a következő jött össze:

Ytong:

könnyü, gyors munka

olcsóbban rakják

pontosabb munkát igényel

helytakarékos, mert 30 cm Ytong= 38 cm porotherm

jó hőszigetelő

kis tömegű, tehát nem tartja a hőt (elnagyolva, mintha egy sátorban laknál, gyorsabban felmelegszik, de gyorsabban ki is hül)

ha szépen rakják, glettelni kell,  csempe mehet a falra

szerelvényeknek egyszerű vésni

Porothrm:

olcsóbb

drágábban rakják

jó hőszigetelő

mint a tégla, tartja a hőt (nyáron később melegszenek át a falak, de ha egyszer igen, azt tartják)

ennyi jutott most eszembe.

Előzmény: NeomatiK (316)
NeomatiK Creative Commons License 2006.04.06 0 0 316

Helló! Én erről a káros gázról még nem hallottam. Valószínűnek tartom, hogy kamu. Ha igaz lenne, akkor egyrészt nem kapna ÉMI engedélyt, de leginkább Nyugat-Európában sem engedélyeznék, valamint a már megépült házak tulajdonosai perek ezreit akasztaná a gyártó nyakába. Erről még szerintem senki sem hallott, olvasott.

 

Táblázatot nem tudok, de itt és az "Ytong" topikban biztos megtalálod, amit keresel.

Előzmény: HentiCsaszi (315)
HentiCsaszi Creative Commons License 2006.04.05 0 0 315
Sziasztok, az ytongról szeretnék érdeklődni. Azt hallottam, hogy van valami káros gáz kibocsátása a gyártási technológiájából kifolyólag. Tudtok erről valamit? És szeretnék egy olyan összehasonlító táblázatot ahol az ytong és a porotherm jó és rossz tulajdonságai fel vannak sorolva. Ha van, hol találok ilyet szerintetek? Sok rosszat hallottam az ytongról. Cáfoljátok! ;-) Előre is köszönöm!
NeomatiK Creative Commons License 2006.03.25 0 0 314
A kész porotherm falazat, burkolattal, azonos hőátbocsátási tényezőre kialakítva, a sok törmelékkel, a több munkadíjjal nem olcsóbb az Ytongnál.
Előzmény: Jency76 (312)
Axióma Creative Commons License 2006.03.24 0 0 313
Laikus szvsz: ha a terv nem spec. ytongra keszul (a tervezo nem csak a falazat anyagat kell atirja a doksiban ehhez!), es ha van ytongban tenyleg jo csapat (aki ki tudja hasznalni a preciz munka miatt a pontossagot), akkor ytong. Atlagos esetben nem nyersz rajta sokat. Sajat hazunk pth, nekem ez a jobb hotehetetlenseg es para-vissza"szabalyzas" miatt tetszett (lehet, hogy rosszul tudom), masreszt meg nem volt olyan a tervezo sem es a csapat sem, hogy olcsobb lett volna epiteni. Jo, nehezebb volt szerelvenyezni, viszont gond nelkul (izgulas nelkul a nejlonba huzas miatt) teszem ra a dryvitet osszel. Ugy latom, elegge olyan hitkerdes, mint a windows-linux:)
Előzmény: Jency76 (312)
Jency76 Creative Commons License 2006.03.24 0 0 312
A feleségem már megint kezdi a legyen poroterm, ha olcsóbb lemezt.  Segítség!!!!
CriticalHit Creative Commons License 2006.03.21 0 0 311

Konkrétan mi az a "korszerü mészhomok tégla" ? A cikk szerint ez a legjobb falazat anyag.  Eddig a PTM HS vagy a Wienerberger 44 N-ből gondoltam épitkezni.

 

Dryvit vagy közetgyapot?

 

 

lamcsa Creative Commons License 2006.02.21 0 0 310

Üdv mindenkinek,

 

Én is az "ytongosok" táborába tartozom és sok új információt találtam ebben a fórumban. Utólagosan is köszönöm a hozzászólóknak!

Eddig tökéletesen meg vagyok elégedve a hőszigeteléssel, mindössze egyetlen problémám van: Sajnos az egyik betonpillér szigetelése nem sikerült tökéletesen, ezért ott egy hőhíd alakult ki. Nem tudom, van-e értelme csak azt az egy falat dryvitozni, esetleg elég lenne valami perlites hőszigetelő vakolat. Ha van valakinek tapasztalata ezekkel a vakolatokkal kapcsolatban, megköszönném a segítségét!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!