Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Én továbbra is azt mondom, hogy _csak_ a bolgárok! Ugyanis:
"Lengyelek nem csak a felújjított Luftwaffe MIG-ket vették át, hanem a sajátjaikat is felújjították. Te mondtad, hogy a "Falconok helyett" , tehát azokkal egyenétékű abban a szerepkörben."
A lengyelek által megrendelt 48 db. F-16 Falcon nem egyszerre, hanem több hullámban érkezik meg, nem beszélve a fegyverzetről. Fokozatosan kerülhet sor a pilóták és a műszaki személyzet kiképzésére is. Éppen ezért, ahogy nálunk, úgy a lengyeleknél is eltelik minimum 3 év, mire az új gépek adhatják a készenlétet. Tehát jelenleg szükségük van a Fulcrumokra ( német + saját ) de majd figyeld meg, hogy legkésőbb 2010.-ig az utolsót is betolják valami sziléziai kohó ajtaján... :-))
"Bulgárokat említetted."
Így van, ők valóban felújjítatják a Fulcrumjaikat, de csak addig, amíg valaki Brüsszelben el nem magyarázza lassan és tagoltan, hogy szegény balkáni cigók is megértsék, hogy a gépeik _nem_ NATO kompatibilisek! :-)) Merthogy állítólag ők is oda igyekeznek...
"Szerbek most újjítják föl a sajátjukat."
Miért _mi mást_ tehetnének? A Szerbia elleni fegyverembargót ugyan feloldották már, de szerinted mennyi az esélye annak, hogy bármelyik nyugati nagyhatalom ( first of all: USA ) hajlandó legyen modern, IV. generációs vadászbombázókat szállítani Szerbiának? Arról nem is beszélve, hogy a romokban heverő szerb gazdaságnak miből telne a vételárra? Az 1 századnyi magyar Gripen bérlete volt 210 milliárd Ft, ami kb. 1 milliárd dollár...
"Szlovákok is az államadósság terhére modernizálják, és nem csak nagyjavítják."
Ja, miközben idén kiírják a tendert 14-20 db. új vadászrepülőgép beszerzésére! És lenne rá egy komoly összegű fogadásom, hogy zárt tender lesz, amire az oroszokat meg sem hívják... Ezután kiválasztják ők is vagy a Gripent, vagy a Falcont, ahogy a többi visegrádi ország is tette. Innentől ugyanaz lesz a forgatókönyv, megvárják amíg beérkeznek a gépeik, és átvehetik a készültségi szolgálatot, majd ezután az államadóság terhére modernizált MiG-jeiket recycling szerepkörben hasznosítják...
"Ukránok külön kategória"
De mennyire, hogy más... És nemcsak a még mindíg meglévő, ezer szállal Oroszországhoz kötődés miatt, hanem szimpla gazdasági okokból is. Egy hatalmas ország, amelynek az oroszoktól eltérően nincs jól konvertálható olajkincse, viszont a stabil légtérvédelemhez legalább 200 gépre van szüksége. Még ha lenne is 15-20 milliárd dollárja, ( ami képtelenség ) akkor is, ki adna el neki, ki vállalná a konfliktust Oroszországgal az ukránoknak eladott gépek miatt? Úgyhogy, goto szerb példa...
"No meg hát nálunk is még minimum 2009-ig karriert építenek a Fulcrumok."
Az nem a minimum, hanem pont a maximum! 2009.-re az összes Gripen szolgálatba áll, a MiG-ek meg mehetnek a levesbe. De őszintén szólva, én nem lepődnék meg azon sem, ha a következő honvédelmi vezetés felgyorsítaná ezt a folyamatot. Az is biztos, hogy nem fognak hiányozni a MiG-ek: brutális mennyiségű kerozint égetnek el, ( miközben úgy füstölnek, mint a 21-es busz felfelé a Szabadsághegyre ) nem NATO kompatibilisek, ( a beépített IFF system ellenére sem ) és szart sem érnek a hozzájuk rendszeresített ( R-27, R-73 ) légiharcrakéták. Az egyetlen pozitívuma, hogy az ikerhajtóművek miatt nagy a tolóereje, ezért szépen műrepülhető. De aki tagja a "Cover Your Ass Movement"-nek, márpedig hazánk is beiratkozott, annak a felszínes látványosságnál sokkal fontosabbak a használhatósági szempontok...
Megfordulni megtud a Mig -29 is ami egy mas kategoria mint a Grippen, itt ezzel csak a hiabbavalo vasarlasokra utalok amit nem a katonai vezetök hanem a politikai elit vegez(tet). Annak idejen a"barati orszagok" is idejartak löni. Hortobagyi-Nemzeti Park, ott meg kellet tudni mar fordulni, talan 50 km szeles, 40 km hosszu. 23000 kraternel abbahagytak a szamlalast, miutan sok vedett madar mar nem költött ott, hanem elköltözött mashova. A ruszki beengedett ket kilo kenyerert+ 1 kilo kolbaszert eleslöveszet idejen a löterre, ennyire volt ehes, de az orosz hadigepezetnek volt fegyvere több, mint ennivaloja. Ennyi
"Minek Magyarorszagnak legi utantöltes (4 perc alatt at lehet Magyarorszagot repülni keresztben) , leszamitva NATO feladatokat ahol van utantöltö gep ."
Na ne már, ha most azzal is jössz, hogy nem tud megfordulni egy vadászgép az országon belül, hát lhányom magam.
azért kell légi után töltés mert,
- felajánlottunk 4 gépet a NATO-nak (ezek mehetnek háborúba, védhetnek szövetséges légteret és ott kelhet az utátöltés)
- egy vadászgép max 1 órát tud járőrözni...és akkor le kell szállnia. na most ha fenn utántöltik, akkor akár 2-3-4-5-t. ergo kevesebb gép kell. (itt is valami kiemelt helyzetre kell gondolni, nem nyugis napjainkra)
Lengyelek nem csak a felújjított Luftwaffe MIG-ket vették át, hanem a sajátjaikat is felújjították. Te mondtad, hogy a "Falconok helyett" , tehát azokkal egyenétékű abban a szerepkörben.
Bulgárokat említetted.
Szerbek most újjítják föl a sajátjukat.
Szlovákok is az államadósság terhére modernizálják, és nem csak nagyjavítják.
Ukránok külön kategória, de .....
No meg hát nállunk is még minimum 2009-ig karriert építenek a Fulcrumok.
Szóval a szomszédságunkban elég intenzíven használt tipus.
"A többi VSZ orszag inkabb felujitatta a regi Migeket..."
Ezt ki mesélte be neked? A cseheknél hozzánk hasonlóan Gripenek repülnek, a lengyelekhez most érkeznek be az első F-16 Falconok, a románok szintén F-16 gépekkel korszerűsítik a légierejüket, a szlovákok pedig idén írják ki a tendert, és szinte biztos, hogy ők is beállnak a sorba, tehát Gripen vagy F-16 lesz ott is. A csehek és a románok már megszabadultak a MiG-29 gépeiktől, és a lengyelek ugyan elfogadták a Luftwaffe levedlett Fulcrumjait a sajátjaik mellé, de csak addig tartják rendszerben őket, amíg nem tudnak elegendő Falcont vásárolni. Az egyetlen volt kelet-európai ország, ahol ( egyelőre ) felújítják a MiG-eket a nyugati típusváltás helyett, az Bulgária. Nem hiszem, hogy számunkra ezek a szerencsétlen balkániak lennének a követendő etalon...
Az is hozzajön, hogy nem veletlenül csak ejszaka repülnek vele(F-117), a masikat meg B-2 at sem hozzak Europaba, hanem mindig atrepül utana meg vissza, levegöben tankoljak.
Ha az amcsik egy gepet bemutatnak a TV-ben, mint technika , az mar kb.15 eve repül otthon az ej leple alatt tesztkent, ( legjobb pelda: AREA 51). Ekkor van olyan szinten a dolog, hogy az oroszok tudnak rola, vagy valahgy kiszivargott. Az F-117 1978-ban allitolag kesz volt. De a legmeredekebb hogy Göring marsall keszitett fabol egy repülöt, ami prototipus volt es hasonlitott a lopakodora (1944), csak nem repült.
Tudom elkanyarodom a legvedelmi raketa tematol. Grippen korszerü, de Nekünk Magyaroknak tul draga (ahol 2006-ban postakat zarnak be+iskolakat). A többi VSZ orszag inkabb felujitatta a regi Migeket, elektronikat, fegyverrendszert, ennyi, es olcsobban. Igazandibol keves az eles riasztas. Minek Magyarorszagnak legi utantöltes (4 perc alatt at lehet Magyarorszagot repülni keresztben) , leszamitva NATO feladatokat ahol van utantöltö gep . Azert szamszerüleg a sved ellentetelezes hany munkahelyet teremt otthon, mind kerdes. Ök üzletemberek, csak eladasban erdekeltek. Ennyi, meg kellett volna hagyni az orosz kapcsolatokat.
A magam laikus paraszti véleménye az, hogy a F-117 es túl közel repűlt a komplexumhoz, és ez már azon a határon belűl volt ami ellen védett a "stealth" kialakítása. Amúgy a F-117 ég a 80-as évek eleji konstrukció. Nem mai "csirke".
Az F-117-es tema engem is nagyon erdekelt, szerintem mint mindenkit. Mikepp lehet lelöni egy jo elrejtesi tulajdonsagokkal rendelkezö gepet. Szerintem itt ket dolog van: 1. Az orosz legvedelmi fegyverek nem voltak sohasem rosszak, megfelelö koncepcioban es megfelelö kezelöszemelyzettel telepitve meg a Dvinak is kepesek voltak anno Vietnamban vesztesegeket okozni az amerikaiknak.
2. az F-117-es es a B-2-es rejtesi tulajdonagai relative nagymertekben különböznek egymastol. (egyebkent csak a laikusok mondjak hogy a F 117-es "lopakodo", ha hibat csinal a pilota, mar nem az, egyebkent nagyon szamitogepvezerlesü gep :a formaja miatt labilis a levegöben, minimalis radiokapcsolattal, lassaban repül mint a hangsebesseg, le van burkolva a hajtomü a rotorrezonanciak miatt, hütött a kifuvonyilas az infravörös felderitöseg miatt, de ez csak egy tartomanyban müködik. Harcifleladat közben viszonylag kevesett manövert vegez.
A mistral nem több, mint egy nagyon jó csapatlégvédelmi fegyver
En meg ezzel sem ertek egyet. Inkabb ugy fogalmaznek, hogy nem nagyon rossz csapatlegvedelmi fegyver. Az en (nem eppen hozzaerto) velemenyem szerint egy igazan jo csapatlegvedelmi fegyvernek az alabbiak egyiket legalabb tudnia kellene: -egy katona el tudja szallitani -menet kozben hasznalhato -tobb 20+ km a hatotavolsaga -nagyon olcso az uzemeltese (ide ertve a hasznalatot is).
Ezek kozul egyet sem tud, pedig volt ilyenunk: -igla/sztrella: egy katona el tudja szallitani (mivel a mistral dupla sulyu, eselytelen, hogy egy ember vigye, ezert inkabb 2 mistral/auto modban szallitodik), egy gyalog kozlekedo katonanak (pl. ejtoernyos, miutan leert :-)), ez az idealis, alcazni sem mindegy, hogy mistralt vagy igazi valrol indithato raketat kell-e. -zsu23-4: gondolom annek az elonyet nem kell magyarazni, hogy menetbol is lehet vele tuzelni (mistral: hoviharban ki ulne ki vele a platora egy konvojban?) -kub: legalabb ez megmaradt a komolyabban felfegyverzett ellenseges gepek ellen -zsu23-2: szinte ingyen van a loszer.
Ugyan kicsi valtoztatassal menet kozben hasznalhatova lehetne tenni, es igy jol hasznalhato fegyver lehetne a mistral (vagyis a fenti felhasznalasi terulet egyiken jo lenne), de szerintem jelen formajaban a jelenlegi csucstechnikahoz (Igla, Stinger) kepest a "nagyon jo" megfogalmazas felettebb pontatlan.
Egy készültségi szolgálatban lévő közepes rakéta osztály a riasztástól számított 6. percben képes volt rakétát indítani. Ez természetesen azt jelentette, hogy a riasztás, bekapcsolás és egyebek után végre kallatt hajtani egy működési ellenőrzést, és a rakétákat is "felkészítésre" kellett kapcsolni. Ám az osztály a hat percet így is tudta teljesíteni. Ám ha nagyon szoros volt a helyzet, akkor a működési ellenőrzést le lehetett rövidíteni, így az adóberendezés feléledése és a rakéták felkészítése után már lehetett is valamit kezdeni. Ez a gyorsított dolog lemehetett akár három percre is.
Erről a hat percről egyébként annyit kell tudni, hogy csak akkor ment, ha készültségi szolgálatban volt az osztály. Ha ennek ellenére nem jött össze a hat perc, akkor a parancsnok megnézhette magát.
P.s: Blue Sky, írhatnál valamit a "kézzel-lábbal" tiltakozásról, ha már publikus!
Friss dolog, nem publikus. De csak emlékeztetlek grippendélek kontra f16 botrányra. Akkor egy- két államtitkár székébe került, mert kiderült. Vannak amik nem derülnek ki.
A lérak rakétaindítási készenléti ideje több fokozatú. Voltak készültségen kívüli osztályok, voltak készültségben lévő osztályok. Mind mind más normaidővel.
De hogy ne csak mellébeszéljek: a parancs kiadásától számított 3. percben lehett indítani. Természetesen ha lépéseket hagytam ki lehetőség volt 2 percen bellül indítani.
Az azért nem rossz reakció idő.
Tedd hozzá, hogy a griffendél pilóta fasza hóviharban sz@rt sem ér.
Minket az időjárás lényegében nem befolyásolt a feladatvégrehajtás tekintetében.
Ja és a kristálygömböddel 9/11 et miért nem láttad?
Erre nem vagyunk bebiztosítva, egy tenorista sem mondta, hogy nyugi titeket semmi esetre sem.
Az én személyes véleményem, hogy amíg az ország érdekeit máshol, más országokban védjük, addíg szükség lenne a seggünket is védeni.
A griffeneket így egymagukban max az augusztus 20.-ai parádéra tartom alkalmasnak, meg a nép ámítására. Ne felejtsétek, el, hogy ezeket még szabó janibá rendelte ha jól emlékszem, az a szabó janibá, aki a norvégokkal abban állapodott meg, hogy hadiflottát gyártunk nekik. :-D
Akkor a cél az volt, torgyán pubi elmondta, hogy kell egy látványos parádés légierőnek nevezett egység.
Igazad van, természetesen a "vén, szar, selejtezésre érett" kifejezést kellett volna használnom a "használt" helyett. Azonos korú és technológiai színvonalú rakétákra már sokat használták ezt ebben az országban... A többire: ha megkérdeznéd (tegyük fel) az izraeli légierő valamely tapasztaltabb, több légigyőzelmes pilótáját, lehet-e lenézni az ellenfelet, illetve ő így tesz-e, meglepődnél. Feldobok rá egy zizit, de a kedvedért akár egy ropogós kiflivéget is, hogy részletes beszámolót fogsz róla hallani az összes általa lelőtt gépről, azok fegyverzetéről, szenzorairól, a jellemző harceljárásokról. Kb. olyan színvonalon, hogy az oroszok rögvest felvennék oktatónak. Bár a saját gépét természetesen jobbnak tartja, nem fogod tőle hallani még baráti sörözés közben sem a "rossz gép" kifejezést. Amíg az eszközt emberek veszik meg azoknak az embereknek, akik aztán használják, nem elegáns a technikát szidni... Tény, hogy eritreában ukrán zsoldos repült fehérorosz zsoldos ellen, de azért a rakéták előli kitérésnek itt vannak avatott szakértői akik vitába szállnának azzal amit írsz. Én nem értek hozzá, csak érdekel a téma, ezért röviden: eladták az oroszok a legtutibb zavaróberendezéseket, de akár sima infracsapdákat szomáliánka vagy eritreának? Volt a pilótáknak gyakorlata légiharcban (úgy értem, a megelőző öt évben hány órát gyakorolták?)? A légiharc-rakétákat az üzemeltetési utasítások maximális betartása mellett tárolták-használták? Ez csak néhány kérdés, ami rögtön zárójelbe teszi a technikát és annak megítélését. Ne feledd, hogy amiről mint "technikáról" vitatkozunk, az egyben: eszköz, eszközök rendszere, az eszközrendszer használatának ismerete, és ugyanennek a kultúrája. Utóbbira példa az itthoni sok szétgányolt lőállás, szétflexelt rakéta. Ilyen célra akár lézerfegyvert is vehetünk, ha élettartama felénél mondvacsinált okokra hivatkozva szétgányoljuk azt is. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem mindegy, ki áll a fegyver mögött. Az amerikai fegyverexport sajátossága, hogy ők csak "jó" (értsd: képzett) kezekbe exportálnak. Remélem, soha nem figyelhetjük majd meg, amikor az orosz technika gondos kínai kezekbe kerülve hogy válik be a győzhetetlen USAF ellen. Mert jelenleg szerintem ott figyelhető meg az, hogy kiaknázzák az orosz vas és műszaki gondolkodás lehetőségeit. A lérak. részérerészleteiben nem reagálnék volt itt már szó róla, ott sem olyan fekete-fehér a kép.
El kellene beszélgetned azzal az F-117 pilótával, akit mégiscsak eltaláltak. OK, hülyeséget csinált a lelkecském (alulról megvilágított felhőzet* alatt nyitott bombatérajtóval** sétálgatni nem éppen életbiztosítás).
Használt rakéta: olyan rakéta, ami már raktárban állt n évet, ahol avult, a hajtóanyaga degradálódott, satöbbi. Ettől függetlenül természetesen használható, csak a rendszerben tarthatóságának ideje rövidült (pontosan annyival, amennyi ideje már raktárban állt), emellett nem képes megbirkózni a modern környezettel. AGYK
Luke Skywalker: "A magyar Gripenek Sidewinder rakétái AIM-9L vagy M változatú használt rakéták lesznek."
Ez tetszett! :-)) Nem vagyok katonai szakértő, de úgy tudtam, hogy a légiharc rakéták egyszer használatos eszközök! Ez valami olyasmi lehet, mint a használt koporsó...
St. Patrick: "Erről az etióp és eritreai pilótáknak valószínűleg más a véleménye."
Én eddig úgy tudtam, hogy orosz gyártmányú rakétával még soha nem sikerült eltalálni semmit, miközben az amerikai rakéták szinte mindig céba találnak. ( Lásd: fire and forget! ) Úgyhogy a kedvedért utánanéztem a Google segítségével ennek a dolognak, és mindjárt kiderült a turpisság: ezek a szerencsétlen niggerek egymás egyaránt orosz gyártmányú ( MiG-29, SU-27 ) repülőgépeit lőtték le sikeresen. Vagyis az továbbra is áll, hogy korszerű _nyugati_ gyártmányú ellenséges gépek ellen az R-27, R-73, és társaik teljesen használhatatlanok! Hogy on topic is legyek: pont annyira, mint a különböző, szintén orosz gyártmányú SAM rakéták: ezeket szó szerint _százával_ lőtték ki Belgrád és Bagdad felett, de szinte soha nem találták el velük a U.S. Air Force gépeit...
Ami a "kristálygömböt" illeti, ilyenem nekem sincs, ezért írtam kb. 90%-ot, és nem százat. De ha reálisan nézed, te sem láthatsz egy közeljövőben kirobbanó háborúra utaló jeleket. Mivel egy európai háborús gócpont egyik nagyhatalomnak sem állna érdekében, azt hiszem elég gyorsan szétcsapnának a civakodók között...
1. 12 griffel nem lehet megvédeni a magyar légteret. Ha nem tartanám szentségtörésnek, szívem szerint kivenném a légierő logojából a "Légterünket védelmezzük" feliratot. Vagy zárójelben odaírnám hogy legalábbis egy nagyon kis részét.
2. "Sidewinder" és "Amraam" típusú légiharcrakétákkal. Ezek korszerű amerikai rakéták: A beszerzésre tervezett AIM-120C-5 nagyjából korszerűnek mondható, bár ez sem a legkorszerűbb változat már. De a Sidewinder AIM-9M változatát max az aktuális propaganda nevezi korszerűnek. Ezeket 1983-tól gyártották, a színvonaluk ennek megfelelő. Az első komolyabb infracsapda összezavarja a fejét. Egyetlen előnye hogy olcsón kapható az elfekvő raktárkészletekből.
3. Az R-73 a Sjel_ZM sisakcélzóval sokkal jobban használható az AIM-9M-nél. A különbség: nem kell pont a gép hossztengelye előtt lenni a célnak amire indítani akarsz, lehet a cél mondjuk balra feletted 40fokra. Ránézel, a szemeddel kijelölöd, rögzíted és indítasz. Ezt egy régi Sidewinderrel nem tudod megtenni, pedig közeli légiharcban jó ha van ilyen képesség. A román vadász Lancerek az izraeli DASH sisakcélzóval és a Python-4 rakétáikkal tudják ezt, ráadásul az orosznál nagyobb szögtartományban.
4. a Kecskemétről utánégetővel felszálló Gripenek 10-15 perc alatt _bárhol_ ott tudnak lenni, ahol egy repülőgép megsérti a határt. Ezután ha tűzparancsot kap, elindít egy Amraam-ot, és elégedetten leszáll Kecskeméten, hogy felfesthesse a légigyőzelmi jelet a gépére! Az attól függ:-) És a cél 10-15 perc alatt mennyit halad? Milyen típusú? Célbatalál-e az AMRAAM?
5. Sőt, szubszonikus gépek és helikopterek ellen nem is pazarol rakétát, mert van neki Mauser gépágyúja is Akkor remélem hogy nem csak másfél javadalmazás lőszert vásárolnak hozzá, mert az eredeti beszerzési tervekben úgy emlékszem még ennyiről volt szó. Már csak azért is, mert légiharcban egy lassan manőverező helikoptert egy jóval gyorsabb repülőgépről fedélzeti gépágyúval lelőni elég szép teljesítmény. Sok gyakorlást igényel.
Ennyit a Gripenről, és most néhány általános közbevetés:
1. a MiG-29 gépek használhatatlan R-27 és R-73 rakétáival, amelyek a szimulátoron kívül élőben soha nem találtak el semmit Erről az etióp és eritreai pilótáknak valószínűleg más a véleménye:-)
2. Ha szükség van kiemelt objektumvédelemre, ( Paks, stb. ) arra ott vannak a KUB ütegek, csapatlégvédelemre pedig a Mistral rakéták És hol itt a rendszer? A Kub egyébként maga is csapatlégvédelmi rakéta. De régi és nem kicselezhetetlen. Ha a Kub gyűrűn átjut valami, csak a Mistral van. Elképzelésed szerint máshol. Viszont ha a Kub kiegészítéseként van ott, akkor is csak talán találja el a célt. És ha nem? Gépágyúk kivonva, Igla a csapatoknál. Hívjuk a Gripent ami 10-15 perc múlva ér oda? :-)
3. És mindehhez tegyétek még hozzá azt is, hogy kb. 90% hogy a fent említettek egyikére sem lesz szükség éles helyzetben az elkövetkező ~20 évben. Neked van kristálygömböd és látod a jövőt? Én nem. Máshol már írtam: az a légvédelmi rendszer amelyben benne rejlik a lehetőség arra hogy ne teljesítse a feladatát, működésképtelen.
Megint szép sorban. A gripen valóban nem rossz masina. A MiG-29-cel való összehasonlítás kicsit unfair, mivel a 29-es a műszakiak kreativitása nélkül nálunk tán fel sem szállhatna. Légirendészeti célokra mindkét gép ugyanolyan jó, a 29 tán még jobb is, gyorsabban emelkedik és jobban gyorsul, hamarabb a helyszínen lehet, de ez ekkora országban elhanyagolható. Gépágyú a MiG-en is van, 30 mm kaliberű, a MiG-23 és a MiG-21 gépágyúja 23 mm kaliberű volt. A magyar Gripenek Sidewinder rakétái AIM-9L vagy M változatú használt rakéták lesznek, amelyek légirendészeti célokra jók lehetnek, de sokkal kevésbé modernek mint az R-73, inkább a régi R-60 rakétákkal vannak partiban. A megbízhatóság más kérdés, de paramétereit tekintve az AIM-9X, az ASRAAM, az Iris-T illetve a Python-4 haladja meg az R-73 képességeit, de ezek is csak akkor ha a pilóta sisakjába van építve megfelelő célzóberendezés. Az AMRAAM (AIM-120) vita nélkül a legjobb légiharc-rakéta, de egyrészt nem csodafegyver, másrészt békeidőben vizuálisan azonosítaniuk kell a pilótáknak minden célt, nem tudják kihasználni előnyeit. Fontos megemlíteni, hogy az AMRAAM-nál (amúgy Advanced Mid-Range Air to Air Missile: fejlett középhatótávú levegő-levegő rakéta) jóval olcsóbb R-27-tel sem volt egyetlen egyszer sem éleslövészeten a magyar légierő... A rakétás légvédelem nagyon nagy előnye, hogy gyorsabban reagál, mint a repülők. Békeidőben tíz percesnél fokozottabb készültséget nem ad a legtöbb légierő. Ez azt jelenti, hogy a riasztástól számított, tíz percen belül egy gép 2-5000 méter (szabályzatfüggő) magasan a cél irányába repül. Innen jön még a célfelderítés a kapott adatok alapján, rakéták élesítése, tűzparancs, tűz. Szerintem ettől a lérak egység mindenképp gyorsabb. Volt tüzér esetleg tud konkrét adatot, hogy a riasztástól eltelt hány percen belül tudták elkezdeni a cél leküzdését.
Azzal együtt, hogy elfogadom azt az érvet, hogy az lenne az _ideális_ ha mindenféle magasságú légvédelmi rakétából lenne rendszeresítve, lehetőleg jó nagy számban, egy szempontot talán nem vettetek figyelembe: a Gripenek érkezését. Illetve nem a Gripeneken van a hagsúly, hanem a leendő fegyverzetükön! A 12 gép ( a 2 gyakorló változatot most ne számítsuk ) ugyanis fel lesz szerelve "Sidewinder" és "Amraam" típusú légiharcrakétákkal. Ezek korszerű amerikai rakéták, úgy lehet venni, hogy egy indítás = egy biztos találat! Tehát nem ott fogunk tartani, mint eddig a MiG-29 gépek használhatatlan R-27 és R-73 rakétáival, amelyek a szimulátoron kívül élőben soha nem találtak el semmit. Szóval ez jelentheti a megoldást: mivel ez ( Trianon után, sajnos ) egy kis ország, ezért a Kecskemétről utánégetővel felszálló Gripenek 10-15 perc alatt _bárhol_ ott tudnak lenni, ahol egy repülőgép megsérti a határt. Ezután ha tűzparancsot kap, elindít egy Amraam-ot, és elégedetten leszáll Kecskeméten, hogy felfesthesse a légigyőzelmi jelet a gépére! :-)) Sőt, szubszonikus gépek és helikopterek ellen nem is pazarol rakétát, mert van neki Mauser gépágyúja is. Ha szükség van kiemelt objektumvédelemre, ( Paks, stb. ) arra ott vannak a KUB ütegek, csapatlégvédelemre pedig a Mistral rakéták. És mindehhez tegyétek még hozzá azt is, hogy kb. 90% hogy a fent említettek egyikére sem lesz szükség éles helyzetben az elkövetkező ~20 évben. Szóval így nézve, talán nem olyan rossz a helyzetünk...
P.s: Blue Sky, írhatnál valamit a "kézzel-lábbal" tiltakozásról, ha már publikus!
Ez volt az érdi harcálláspont hivatalos neve akkoriban. Az eddigi bejegyzések és képek alapján nem tartom valószínűleg, hogy meg van még. Az http://kep.tar.hu/charlie21/50135808#2 oldalon van egy képsorozat az érdi adóházról. Ez a HÁP mellett volt valaha annak szerves részeként. Ebből kiindulva maga a harcálláspont is ilyen rom lehet –hasonlóan a többihez….(Ez az adóház egyébként egy híresen szar egy hely volt.)
A cikloidás meg kezelte a cikloidát. J
Azaz üzemeltettük -3 fő egy hetes váltásban- egy sokcsatornás mikrohullámú rádiórelé berendezést. Valahogy úgy volt ez, hogy a kapcsolt vezetékes telefonon kívül „egyfok” esetén ez tartotta a kapcsolatot az osztályok között. Osztályonként 3-3 csatornával, amelyikből egy egyirányú összekötő tiszti az „ÖTI” és egy kétirányú hangcsatorna, illetve a harmadik pedig szintén kétirányú, de az számítógépes adatcsatorna. Ezen kívül minden osztályhoz eljutott egy körözvénycsatorna, amelyeken a légi célok adatait darálták a tervtáblásoknak.
Maga a cikloida egyébként egy túlméretezett cirkuszi kocsiban székelt. Jó zajos volt a tucatnyi hűtőventillátortól! Oroszosan masszív műszerekkel, kapcsolókkal és kijelzőkkel és valami elképesztő mennyiségű kábellel. Ezeknek a másik fele talán a 77-es kabinban volt bekötve. Kezeléséről már nem sok mindenre emlékszem, bár ha látnám biztosan menne megint. Egyébként egyáltalán nem volt rossz ott lenni!
Hogy magában a komplex rendszerben pontosan milyen szerepe is volt arról talán Volt tüzér és a többiek tudnának többet mesélni. ..
Sziasztok!
Csak gratulálni tudok ehhez a topikhoz!
Számomra érdekes visszatekintés olvasgatni a bejegyzéseiteket: 92’-ben a „BOKOR” HÁP-on voltam ciklo I.osz. kezelő majd ÁPK. Van esetleg a tisztelet társaságban más cikloidás is?
A pusztításról: valamikor 98’ vagy talán 99’ ősze körül többedmagammal voltam egy egyhetes „visszahíváson” a Vasvári laktanyában, innen játunk ki Érdre. Az érdi HÁP ekkor már egy rendezett roncstelep képét mutatta: össze-vissza kabinok, állványok, mindenféle alkatrész. A cikloba be sem jutottunk, a fedezék ajtaja le volt pecsételve, a csőtápok szétszedve. Gyakorlatilag működésképtelen volt már akkor rendszerek nagy része.
Nézem a képeiteket az osztályok harcálláspontjainak mostani állapotáról. Egy szó jut eszembe: Szégyen.
Szégyelljék magukat, akik „haderőreform” álca alatt ezt tették!
"Ja, és még egy dolgot vegyél figyelembe. Akármennyire is tetszik ez a földközeli dolog, a pilóták nem nagyon szeretik. Egyrészt földközelben a repülés is nehezebb, másrészt meg ha véletlenül szárazföldi harctevékenység folyik odalent, akkor kifejezetten káros. Gondolj bele: egy szárazföldi tüzérségi eszköznek (például tábori ágyú) 3 - 3,5 kilométer a röppálya magassága maximális lőtáv esetén. Az ágyú által kilőtt lövedékre viszont nincs ráírva, hogy ő repülőt nem lőhet le. Vagyis a pilóták ilyen helyre nem nagyon szeretnek berepülni. "
Maximális tiszteletem, ezzel nem értek egyet. A földközeli repülés, ha a légvédelem indokolja, nem "szeretem-nemszeretem" kérdése, hanem szükségszerűség! Az meg, hogy 3 km alatt nem jó repülni, ha dörögnek az ágyúk, hát nem is tudom. Valahol biztos ki lehetne keresni, egy légvédelmi gépágyúnál milyen felhasznált lőszer/lelőtt gép arányok vannak, szerintem egy korszerű eszköznél is legalább 100 db/gép. Igaz, hogy egy 30-35 mm-es lőszer, meg egy 155 mm-es gránát hatása közt nagy a különbség, de azért, ha a kifejezetten a repülő ellen célzott, tűzvezetett lövedékeknek viszonylag kicsi a találati valószínűsége, akkor annak, hogy egy repülőgép belerepül egy hagyományos tüzérségi gránátba, szerintem minimális, a nullához közelítő.