A Venezia EN jelenlegi formában a SZESZA (,s még ki tudja ki) újabb nagy alakítása...
Az ok,hogy ha van egy nemzetközi IC-m,akkor abba a helyfoglalás terén a nemzetközi utasok az elsődlegesek,így értelemszerűen adódik,hogy a belföldi utasok pótdíj megfizetése után a szabad helyeket elfoglalhatják...
Az is OK.,hogy ha teszek a vonatra csak belföldi forgalomban közlekedő kocsit,akkor azokba is ilyen rendszer legyen érvényben,mert kkor hogy nézne ki az,hogy valaki csak pótjegyet,valaki pedig hely- és pótjegyet is fizet...:)))
..meg aztán a hely - és pótjegyek általában a visszatérítős kategóriába (már amikor van ilyen) tartoznak,így megint csak érdekes lenne,ha valaki késés esetén visszakapná a "plusz-díját",valaki nem...
Persze a MÁV ott b...ta el a dolgot,amikor nem tudott keríteni megfelelő kocsit a Veneziára...pedig érdekes módon nyáron Nk ki tud adni 4x2 + 1x4 másodosztályt az IC-kre...s ilyenkor télen a 3x3 is alig megy neki ...elvileg maradna napi 2-3 20-67-es a Veneziára,csak azok téltájban elbújnak az utasok elől....:)))
Tehát marad a "magyar megoldás",a nemzetközi rész helybiztosítás nélküli pótjegyes a belföldi utasoknak,míg a 4 db belföldi kocsi -melyek a rendszerben erősítésként mennek- kötelező helybiztosítású,de pótdíj nélkül...
OK.De akkor hova adjuk a jegyeket...??
Elméletileg régebben az volt a szabály,hogy az erősítőkocsikba csak akkor szabadott utast tenni,ha az alapszerelvény már teljesen megtelt...
..tehát amíg a Venezián el nem adják a 80helyet a nemzetközi kocsikba,addig a belföldieknek üresnek kell maradni...
További zavaró tényezők:
1. az erősítőkocsik nincsenek alapból a rendszerben,ezeket elvileg naponta szokás betenni,vonatindulás előtti órákban...
Más kérdés,hogy Nagykanizsán már decembertől betették őket minden reggel,míg a Keletiben január közepéig gyakorlatilag sosem ...,illetve péntekenként szokásuk volt 1db 2.o-t betenni...
Most a helyzet módosult,már általában 1 hétre előre be vannak téve az erősítőkocsik mindkét irányban...
2. Az érintett állomásoknagy részét nem informálták az "új" rendszerről,aki tudta a kiskapukat,az utasbarát módon -annak aki kérte- adta a 130ft-os helyjegyet,aki nem,az adta a 390ft-os pótjegyet...
3. A dolog pikantériája,hogy elvileg a 130ft-os helyjegy visszatérítős,a pótjegy viszont nem...
4. A kalauz ha büntet,pótdíj hiányában,akkor mi alapján bűntessen...mert 500ft a bírság,ha nincs pótjegyem (390ft),de a helyjegy hiánya szerintem nem ennyi...
5. a pénztárosok többsége nem tudja,hogy mit adjon,illetve mi kell a vonatra...múltkor ismerősömet is elhajtották,hogy nem kell a Veneziára semmi pótjegy,s a kelenföldi hangos se harsogta,aztán a vonaton 500ft bünti...:(((
vonatszámozás:
Az erősítőkocsik (nem IC minőségűek) automatikusan ---"tisztelet" a kivételnek,mert sajna olyan is akadt már...:((( --- 20xxx vonatszámon futnak...
A gép automatikusan átáll erre a vonatszámra ha az alapszerelvény megtelt... s a pénztárostól megkérdezi,hogy elfogadja-e az "alternativ" (=erősítőocsis) vonatba a helyjegyet,s az új vonatszámon kiadja azt az utasnak...így az első osztályon már egyből átvált,mivel a 240,241 sz. járatokban csak 2.o-ú helyek vannak...
Persze lehet egyből a mentesítőrész számán lekérni a helyjegyet,s akkor egyből oda kapom (bár elvileg ezt nem szabad a pénztárosnak)... /megjegyzem,én is szoktam így utazni,ha megtehetem/
Na,azt hiszem ennyi épp elég is volt errről..:)