Keresés

Részletes keresés

kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.19 0 0 2125
Az Andersoni Alkotmány egy több mint 300 éves joganyag, mára szvsz. leginkább kulturtörténeti jelentősége van. Feketén-fehéren megköveteli pl. az istenhitet, amit a mai szk. páholyok jó része semilyen formában nem követel meg.
Előzmény: Loewe (2122)
Loewe Creative Commons License 2005.11.18 0 0 2124
Van esetleg valami elérhetöségük is?... nem igazán találtam a google-on keresztül hasznalhato informaciot róluk...
Előzmény: JLA (2123)
JLA Creative Commons License 2005.11.18 0 0 2123
Bécsben működik a magyar nyelvű Helikon páholy.
Előzmény: Loewe (2121)
Loewe Creative Commons License 2005.11.18 0 0 2122

Itt : http://www.valosagonline.hu/index.php?oldal=cikk&cazon=54&lap=18 az olvashato, hogy az andersoni alkotmány szerint a szabadkőművesek sohasem fordulhatnak viszályaikkal állami bírósághoz (Etienne, 2000, 279. l.).

 

Ez igy ebben a formaban igaz?

Loewe Creative Commons License 2005.11.18 0 0 2121

Esetleg rendelkezik vki informacioval arrol, hogy Becsben müködik-e még magyar páholy?

 

(bár nem tartom valószinünek...)

kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.14 0 0 2120

Ha az ország második legnagyobb városa is kisváros, akkor mi a nagyváros?

 

Az általam felhozott példa teljesen hipotetikus volt. Ha véletlenül egybeesett valamivel, arról nem tehetek. Konkrétumok ügyében azt kérdezd, aki megsértődött egy hipotetikus kérdésen!

Előzmény: Schwtom2 (2119)
Schwtom2 Creative Commons License 2005.11.13 0 0 2119
Akkor - ezek szerint - te egy másik kisvárosra utaltál.
Előzmény: kilenctizenegy (2118)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.13 0 0 2118
Amennyire én tudom, nincs.
Előzmény: Schwtom2 (2117)
Schwtom2 Creative Commons License 2005.11.13 0 0 2117

Csak annyit kérdeznék, hogy ugye Debrecenben 1989 után egyik rendszernek sem volt páholya?

(Én utánaérdeklődtem, és azt mondták, Kelet-Magyarországon ma sincs sehol páholy, Szegeden kívül)

Előzmény: kilenctizenegy (2106)
Törölt nick Creative Commons License 2005.11.11 0 0 2116

Benedek István abban a könyvben több dologról - szándékosan vagy véletlenül, ez az ő ügye - rosszul emlékezik. Az adatok szerepelnek Berényi Zsuzsanna Ágnes "A nagymester" c. könyvében, de másutt is fellelhetőek. Benedek Elek 1890-ben a Demokrácia, Marcell 1910-ben a Deák páholynak lett a tagja.

Ez az "apám biztatására" egyébként túlzó kifejezés. Mintha B. I. 1977-ben a szabadkőművesekhez való csatlakozás "bűnét" egyetlen személyre akarná kenni. Van egy kis mosakodás jellege.

Előzmény: Lalo (2114)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.11 0 0 2115

"megdöbbenve látott maga körül olyan embereket,  akikkel az utcán nem fogna kezet..."

 

Éppen ez az egyik előnye a dolognak. Lehet, hogy miután ott megismerte őket, rájött, hogy az utcán sem kellett volna korábban "nem kezet fogni" velük. De ha nem is, akkor is meghallgatja véleményüket és azok is az övét  kulturált körülmények között.

Előzmény: Lalo (2114)
Lalo Creative Commons License 2005.11.10 0 0 2114

Kedves "Az igazi Tapsi Hapsi"!

 

"Benedek Elek 1890-ben, Marcell 1910-ben lett szabadkőműves."

 

Honnan származnak az általad közölt, Benedek Elek és Benedek Marcell szabadkőművességbe való belépésének dátumai?

 

Ugyanis megtaláltam Benedek István könyvét apjáról:

 

Benedek István: Benedek Marcell, Magvető Könyvkiadó, Budapest, 1977, Második kiadás, Tények és tanúk

 

Ebben a 481. oldalon szerepel a következő bekezdés:

 

"Időközben - inkább Apám örömére, mint a magaméra - én is beléptem a Deák Ferencről elnevezett páholyba. Avatásomon Székely Mihály gyönyörűen énekelte Sarastro nagyáriáját a Varázsfuvolából - lévén ez Mozart szabadkőműves-operája. Apám könnyekig meg volt hatva, én azonban  majdnem úgy éreztem magam, mint Nagyapám,  aki - negyven évvel korábban, ugyancsak Apám  bíztatására - belépett a páholyba: amikor az avatáskor levették szeméről a fekete kendőt, megdöbbenve látott maga körül olyan embereket,  akikkel az utcán nem fogna kezet..."

 

 

Előzmény: Törölt nick (2088)
Lalo Creative Commons License 2005.11.09 0 0 2113

A Galilei páholy honlapjának Sajtófigyelő rovatában több nagyon érdekes új cikk olvasható.

 

Lalo Creative Commons License 2005.11.09 0 0 2112

A Központi Antikvárium 97. aukciója 2005. november 18-én (pénteken) 17 órai kezdettel lesz az ECE City Centerben, 1051 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út. 12.

 

A katalógusból:

 

Szabadkőművesség

 

250. Huszár Károly:

5000 Szabadkőmíves névsora. Eredeti szabadkőmíves nyomtatványok alapján összeállította --.
(Bp.), é.n. (Stephaneum ny.) 94p. (Adalék a titkos politikaipártok történetéhez.)
Javított gerincű, kiadói papírborítóban.

 

5000,-

 

251. A MAGYARORSZÁGI SYMBOLIKUS NAGYPÁHOLY FŐHATÓSÁGA ALATT DOLGOZÓ SZABADKŐMŰVES PÁHOLYOK TAGJAINAK NÉVSORA. HIVATALOS KIADÁS. KIADJA A MAGYAR KIRÁLYI BELÜGYMINISTER.
Bp., 1920. M. Kir. Állami Ny. 263p.
Kiadói papírborítóban

 

5000,-

 

252. Poncins, Leon de:
A forradalom titkos erői: Szabadkőművesség, zsidóság.
Fordította: vitéz dr. Endre László.
Bp., 1939. Stádium. 192p.
Kiadói vászonkötésben.

5000,-

KisTesó Creative Commons License 2005.11.09 0 0 2111

Tapsi: reguláris nagypáholy országonként csak egy van, és ahhoz valóban nem tartozott a P2. Egy másik nagypáholyhoz viszont igen. Lényegében egy politikai kalandor efféle keretben hámozott szélt. :-)

A regularitás leegyszerüsítve az ősi kötelmekhez való szigorú ragaszkodást jelenti. Pl. nem tart kapcsolatot női és vegyes páholyokkal, tagjai nem ateisták, stb. Azaz az angol iranyzathoz tartozokat jeloli.

 

911: az igazsag soha nem fájdalmas, csak nem mindig tartozik a kivülállókra. Emiatt nem világíthatok rá konkrétabban arra, hogy miért zagyválás, amit irtál. De amint korábban jeleztem: csak türelem...

 

KT

 

Előzmény: Törölt nick (2109)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.09 0 0 2110

"botor dolog reszigazsagokbol allo sztorizassal a jolertesultseg latszatat keltened."

 

És mi van, ha én vagyok minden titkok tudója, az Ősi Orákulum? :-))

 

A példámmal csupán arra kívántam rávilágítani, hogy a neten jelentkező, ismeretlen emberek esetében bármilyen jó felvételi rendszer is komoly kockázatokat rejt magában.

 

Sajnálom, ha példám akaratlanul is közel áll a fájó valósághoz... Pusztán a véletlen műve volt.

Előzmény: KisTesó (2108)
Törölt nick Creative Commons License 2005.11.09 0 0 2109
Amennyire én tudom, a P2 csak szabadkőműves-páholynak mondta magát, illetve mondták mások, de nem tartozott egyik reguláris nagypáholyhoz sem. Ez alapján pedig nem venném egy kalap alá a szabadkőművességgel.
Előzmény: KisTesó (2108)
KisTesó Creative Commons License 2005.11.08 0 0 2108

Nem irtam, hogy a felveteli rendszer tokeletes. Nem irtam, hogy koztunk csak tokeletes emberek vannak, es ez garantalt, garantalhato. Ott volt az olasz P2 botrany, azt sem lehet altalanositani.

 

Ami meg az "elmeleti" felvetesedet illeti, botor dolog reszigazsagokbol allo sztorizassal a jolertesultseg latszatat keltened. De ne izgulj, kb. szaz ev mulva, a szk. torteneszek az irattari anyag alapjan pontosan tudositani fognak az igazsagrol. Addig is türelem...

KT

Előzmény: kilenctizenegy (2106)
UV pót Creative Commons License 2005.11.08 0 0 2107
Ez valóban elég bizarrul hangzik...
Előzmény: kilenctizenegy (2106)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.08 0 0 2106

Így azután csak az arra érdemesek lehetnek taggá.

 

Elő sem fordulhat, hogy évekig főmester valaki pl. egy vidéki kisváros páholyában, akit meglopja testvéreit, meglopja az egész testvériséget, mire kizárják, addigra a viszály magvait oly mélyen elhintve, hogy volt páholya testületileg átigazol máshová.

 

Ilyen, ugye a jól működő felvételi renszer következtében elő sem fordulhat, az ilyen embert fel sem veszik, nem hogy hosszú évekig főmester valahol...

Előzmény: KisTesó (2105)
KisTesó Creative Commons License 2005.11.07 0 0 2105

Ilyen alapon akkor a telefonkonyv is toborzas lenne? Sem arrol, sem beszervezesrol nem beszelhetunk, tekintettel a ph-ok szigoru felveteli rendjere. Egy egeszen minimalis ellenszavazat is meghiusithatja a felvetelt. Egy 30-40 fos paholynal, ugyan ki garantalhatja, hogy csaknem mindenki elfogadja a jelentkezest?

Ugyanez a rendszer eleg jo szurokent mukodik. Az, hogy valakinel nincs rendben valami mentalisan, a jelentkezes koruli levelezesbol is kiderulhet, es talan ekkor a ph. nem is foglalkozik a kerdessel komolyan. Es a felveteli eljarasban meg mindig tobb pont van, ami szurokent mukodhet...

KT

Előzmény: kilenctizenegy (2104)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.07 0 0 2104

Én pont azt hívom toborzásnak, amikor valamit felteszünk a netre, megadunk egy e-mailt, hogy lehet jelentkezni annak, aki indíttatást érez. Ha valaki a barátai, ismerősein közül próbál megkérdezni olyanokat, akiket erre érettnek és érdemesnek tart, az inkább "beszervezés", mint "toborzás". Brrr, de rosszul hangzik mindkét szó.

 

A különbség nem jelentős, inkább arra szorítkozik, hogy az adott kereső viszonylatában ki tegye meg az első lépést.

 

A "beszervezős" módszer mindenesetre vszleg. lassabb, de biztosabb alapokon álló növekedést eredményez, és jobban védi a mozgalmat a csőstül jelentkező őrültektől, akiket minden ilyesmi úgy vonz, mint legyet a légypapír. 

Előzmény: KisTesó (2103)
KisTesó Creative Commons License 2005.11.06 0 0 2103

Toborzás nem létezik, bár az ún. nyílt fehér munkák - profánoknak szervezett előadások - elvileg lehetővé teszik a kapcsolatfelvételt. Másrészt jelennek meg cikkek, nyilatkozatok, tehát általában van valaki, aki tudja, hogy kinél kell kopogni.

 

Aztán van az, ami valószinűleg a régi időkben is működött. Az, hogy egyes kőművesek nyíltan vállalják ebbéli tagsági viszonyukat (brrrr), avagy ennek tompább fokozata, hogy nem nyilvánítják ki, de különösebben nem is titkolják. Azaz az ismeretségi körében (esetleg családi, baráti körben) többen tudnak erről. Ez megmozgathatja valakinek a fantáziáját, hiszen amint orvosnak a gyógyult beteg, úgy a szabadkőművességnek a tiszteletreméltó szabadkőműves a legjobb reklám.

 

Ennélfogva tehát a kapcsolatfelvétel lehetősége nem zárt a zárkózottság miatt.

 

Mivel a szabadkőművesek is ugyanolyan emberek, mint mások, alighanem megesik az is, hogy valaki az ismeretségi, baráti köréből felbiztat valakit a jelentkezésre. A magam részéről nem tennék ilyet. Miért? Azért, mert a kiváncsiságnak, a csatlakozási szándéknak mindenkinél belülről kell jönnie. Ha nem igy van, akkor abból csak gondok adódhatnak. Ha csalódik, nem arra számít, amit talál, ne mást okoljon. Ha a különös rítusokat, a kívülállónak furcsa szokásokat tapasztal, ne nekem kelljen ezeket mentegetőzve magyaráznom, tartanom benne a lelket. Ez mindenkinek a maga utja, ezert is kereso. Ahogy mindannyian keresők vagyunk, és azok is maradunk egész életünkben.

KT

kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2102

Kedves Lalo!

 

Ne legyél biztos benne, hogy tévedtél.

 

Az általad idézett szabályozás nem biztos, hogy a felvételi processzus teljes egészét szabályozni kívánja. Általában minden civil egyesületben, pártban van felvételi kérelem, amit írásban, szabályozott helyen, időben és módon kell beadni, de ez nem jelenti azt, hogy egy adott egyesületbe vagy pártba csak az utcáról lehet beesni. Az, hogy a keresők felvételénél az alapszabály nem szól kifejezetten arról, ami a felvételi kérelem megírása előtt történik, még nem jelenti azt, hogy semmi sem történik előtte. 

 

Akit barátai keresnek meg és kérnek fel csatlakozásra, az is ír kérelmet.

Előzmény: Lalo (2101)
Lalo Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2101

Kedves "Az igazi Tapsi Hapsi"!

 

Ezennel elismerem, hogy igazad van, a (2086)-os hozzászólásomban tévesen értelmeztem a szabadkőműves alkotmány paragrafusait. Mentségemre szolgáljon, hogy ezt a hibát Lengyel András Móra szabadkőművességéről írt tanulmányából vettem át. (Lengyel András: A szabadkőműves Móra)

 

Az alkotmány későbbi szakaszaiból ugyanis egyértelműen kiderül a felvételi folyamat menete:

 

"II. Fejezet:

Felvételt kérő levél. 

4. §.

A kereső felvételét saját kézzel írt vagy ki-töltött és aláírt levélben kéri és leveléhez arc-képét mellékeli.
A felvételt kérő levélbe bele kell fogladni: 
a) a kereső nevét, '
b) a kereső születése helyét, évét, hónapját  és napját;
c) a kereső társadalmi állását, foglalkozását  d) a kereső lakóhelyét,
e) a kereső tüzetes és kimerítő életrajzát,
f) a kereső becsületszavára tett kijelentését  hogy soha becstelen tettet el nem követett,
g) nyilatkozatot arról, hogy állt-e bírói vizs-gálat alatt, ha igen, hol, miért és mily eredmény-nyel?
h) nyilatkozatot arrál, hogy fordult-é már  valamnely páholyhoz felvételért és mily ered-ménnyel?
i) nyilatkozatot arról, hogy a felvétell díjak,  havi és más illetékek valamint az egyéb költsé-gek iránt tájékozva van?
k) nyilatkozatot arról, hogy hatóságilag el nem:  ismert testületnek nem tagja;
l) nyilatkozatot arról, hogy tudja az elutasító  golyózás lehetőségét és következéseit.

5. §.
A kereső ajánlója, aki csakis mester és a pá-holy rendes tagja lehet, a felvételt kérő levelet  mint kezes aláírja, szavatosságot vállal, hogy a  kereső megfelel az 1. §-ban foglalt kellékeknek  vagy felmentésre alkalmas és a felvételi levelet  ajánló levelével együtt, amelyben azt, amit a  keresőről tud, előadja, átadja a főmesternek -vagy beteszi az indítványzsákba.

 

III. Fejezet:

Kutatás.

6. §.
A főmester a beérkezett felvételt kérő levelet  és az ajánló levelet, - a kezes nevének el-hallgatásával - a munkán felolvassa, a kereső  nevét és a 4. §, a) b) c) és d) pontjaiban említett adatokat nyomban beírja az ajánlottak  könyvébe, azonnal kifüggeszteti az előcsarnok  fekete táblájára és haladéktalanul bejelenti a  nagypáholynak;  ez pedig tudtára adja a védelme alatt dolgozó többi páholynak.
Ezután a főmester a paholy három mester-tagját külön-külön megbízza, a szükséges kutatásokkal, átadja nekik a felvételt kérő levélben  foglalt adatokat és kéri őket, hogy jelentésüket  legfeljebb huszonegy nap alatt adják be.
Ha a kereső már más páholyhoz folyamodott  felvételért, ettől. a páholytól is kell értesítést  szerezni."

Előzmény: Törölt nick (2098)
Törölt nick Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2100

A kérdéseidre választ kapsz, ha alaposabban utánaolvasol, hogy mi és milyen a szabadkőművesség és hogyan alakult annak a története.

Előzmény: kilenctizenegy (2097)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2099
"O. J.:

Igen. Ajánló kell természetesen. Bár mostanában előfordul, hogy Interneten jelentkeznek.

E. G.:

(...) Szóval, ajánló. Ajánlót hogy szerez az ember?

O. J.:

Megismer valakit, aki kőműves. Esetleg ha úgy jelentkezik valaki, hogy nem tudunk róla semmit, akkor kijelöl a Nagypáholy valakit, akivel megbarátkozik, többször beszélget."

 

Elemezzük csak ki egy kicsit ezt a folyamatot. Ajánló kell. Rendben. Ha nincs, akkor küldenek. Ez is oké. Kérdésem továbbra is az, hogy pl. 10 éve, amikor nem volt net, hogyan lehetett megkeresni egy szk. páholyt, ha valaki csatlakozni akart?

 

O. J. válasza: "Megismer valakit, aki kőműves."

 

Mi sem egyszerűbb. Kimegy az ember egy építkezésre és keres valakit, akinek malteros a ruhája...

 

Nem érzitek (te, Osszián és O. J.), hogy ez az egész logikailag tarthatatlan? Lehet, hogy elvi (alapszabályi) szinten így volt, de a gyakorlatban biztosan úgy lehetett valaki tag, hogy egy másik tag megkereste, beszélt vele róla és ha neki is tetszett a dolog, akkor különböző meghallgatások és más procedúrák után felavatták.

 

Kazinczy nem adott fel apróhirdetést a Zempléni harsonában, hogy szk. aspiránsok jelentkezését várja... 

Előzmény: Törölt nick (2095)
Törölt nick Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2098
Túlliheged a dolgot. Képzelj el inkább egy dossziét, amibe ki-be tesznek iratokat az aktualizálás szerint.
Előzmény: Lalo (2096)
kilenctizenegy Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2097

""Tapsfüles" nagy megtiszteltetésnek érzi, hogy a barátjának tekinted"

 

Nem akartalak megbántani. A "barátunk" kitételt általában használom, ha sértő neked, vagy nem tartasz méltónak rá, akkor megigérem, hogy esetedben eltekintek tőle a jövőben. A "Tapsifüles" pedig azért született, mert amikor írtam, nem neked válaszoltam és így csak azt a hozzászólást láttam, amelyikre válaszolok, a nicknevedet pedig elfelejtettem, csak egy rajzfilmnyúl képe ugrott be, de e területen (is) műveletlen vagyok.

 

"egyúttal jelzi, hogy természetesen tud más gyakorlat létezéséről"

 

Ezt őszinte megkönnyebbüléssel hallom. Ha ezt már akkor leírod, amikor először nyilatkoztál meg a témában, elkerülhető lett volna az egész vita.

 

"az, hogy ő mit tart és gondol erről, annak megvitatása egészen más kérdéskörbe vezet"

 

Én úgy emlékszem, hogy egy szervezet(fajta) tagfelvételi gyakoprlatáról vitatkoztunk és nem arról, kinek mi a véleménye erről.

 

"amit állítottam, az nem a nem-tudásom és a vakságom nyoma, hanem a véleményemé"

 

Pontosan ettől féltem én is. A vitát Osszián 2044-es hozzászólása indította, amiben egy nyilvánvalóan kívülálló személy kérdésére egy bizonyos gyakorlatot általánosként tüntetett fel és én ennek képtelensége mellett érveltem, de a vita fonalát te vetted fel és és mostanáig egy szóval sem állítottad, hogy nem osztod Osszián álláspontját és nem tekinted az általánosnak az általa úgy feltüntetett gyakorlatot. Ha azt írtad volna, hogy van más gyakorlat is, de az szerinted ezért meg ezért nem jó, akkor erről vitatkoztunk volna.

Előzmény: Törölt nick (2090)
Lalo Creative Commons License 2005.11.05 0 0 2096

Köszönöm szépen.

 

Folytassad, légy szíves. Hogyan kerül be valaki az "ajánlottak könyvé"-be?"

 

 

Előzmény: Törölt nick (2095)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!