A kivitelezést a fóliahegesztés kivételével lényegében én "csináltam" négy munkaerővel, alapos előzetes információ gyűjtés, meg némi meglévő építési tapasztalat alapján.
A záró műanyag glett hiba volt, így utólag, hagyni kell szivárgási felületet.
A lépcső hegesztésnél kicsit kapkodtak a fóliások, volt a fóliában feszültség, de kisimult feltöltésnél. Szerintem a második töltésnél ez a feszültség okozhatta a problémát, szétnyílhatott egy hegesztés.
A szivattyús módszer szabadon hasznosítható, most dolgozom a lyuk keresési verzión.
Hát szépen végigjártad a fóliás iskolát, a sziloplast, és a peremkő hiánya minden esetben a fólia alá juttatja a vizet, de ha ezeket pótolod, a jelenség nem ismétlődhet.
Az újbóli puklisodás hegesztési, vagy fólia hibára utal, bár a másfeles, hálós foliát szinte lehetetlen kilukasztani.
Jelen esetben nincs szerepe a fajsújoknak, téged a közlekedőedények szivatnak, ebből következik, hogy a talajvíz csak akkor tudna bejutni a fólia alá, ha a mértékadó talajvizszint magasabb lenne, mint a medence vízszintje. Bárha sikerült belefúrni a padlóösszefolyó csövébe is..............
Gratulálok a szivattyús technikádhoz, kérdezem, hogy védi-e szabadalom, vagy szabadon felhasználhatom?
A fóliázás után nem került rögtön a szegélykő a helyére, de a nagyobb gond az volt, hogy a fólia bádog nem lett sziloplasztozva. Holott tanultam eleget az egyenlő fajsúlyok kiegyenlítődéséről.
Volt egy kis jóidő, meg 3 vendég gyerek az én kettőm mellé, nagyjából el lehet képzelni, mit műveltek a medencében. Utána jöttek azok az özönvíz szerű esők.
Ki akartam poszívozni a medencét, és eltoltam az alján a fóliát.....
Víz le, fenékösszefolyó fel, két napig raklival (a gumipengés szerszám szakmai neve)
kipréselés, nappal süttetés, hogy kipárologtassa a maradékot.
Lehetséges problémaként értékelem azt is, hogy fúrtun 5-6 8-as lyukat a padló összefolyó mellé, mert olyan jól sikerült kiglettelni műanyag glettel a medencét, hogy semmi víz nem szivárgott belőle. Összszerel, feltölt.
Lényeges, hogy legalább 10 napig már fel volt töltve, és akkor nem volt ez a puklisodás, csak a második feltöltés után kezdődött.
A szivattyús módszert ezután találtam ki, az komolyan vákum szinten szívta ki a vizet, minden varrat lesimult, keményen a helyén volt a fólia.
Ezután újra indult a pukli, 2-3 nap múlva kezdte, és szép lassan szivárog, látszik ahogy a hegesztéseknél puhul fel a fólia.
A csuszik úgy vannak ahogy írod, sőt dupla rétegben, mert előszőr kissé bénán szabták rá, és mindenféle hegesztés látszott mellettük.
Okozhat-e gondot a furt lyuk, szívhat-e valahogy talajvizet.
Előreláthatólag szept elején engedem csak le, az ember természetesen mondta, hogy jön javítani.
Szóval a tuti megoldás: lehet kapni a barkácsáruházakban 2-3000 forinttért fúró tokmányba befogható miniu szivattyút, kb 8x8x3 cm méret. Veszel ugyanott rávaló csövet. Leereszted a vizet szkimmer alá, leszereled a szkimmer keretet, a műanyagcsövet egy pálcához hozzászigszallagozva ledugod az aljáig. Ennél még az jobb, ha a pácát bele tudod dugni a csőbe (12-13 mm átmérő egyébként) és ki tudod húzni, miután függőleges a cső, és az alján van a vége.
Ezután beindítod a fúrót, általába víz alá (kisvödör) kell nyomni a szivattyút hogy felkapja a vízet, de ha elindult, akkor belevákumozza a fóliát a medencébe.
Nekem a 7 méterre lévő lépcső oldalában felgyűlt vizet is kirántotta. Többször meg kell ismételni.
Nekem sajnos a lépcsőm körül jelennek meg először a puklik, ott nincs szerelvény.
A púposodás szerintetek a lyuk környékén kezdődik?
Először engedd le a vizet, majd takarítsd tisztára, és szárazra, majd szereld le az összes szerelvény karimáját, és ellenőrizd a tömítések, és karimák épségét. Próbálj benyúlni mögéjük, hogy vizes e beton mögöttük. Ha itt minden jó, akkor térdre, és alaposan vizsgáld át a fóliát sérülések, hegesztési hibák után kutatva. Ha itt sem találsz hibát, akkor a csörendszert kell nyomáspróbázni.
A vizet a padlóösszefolyó karimájának a leszedése után ki lehet szedni a fólia alól, az utolsó fázisnál érdemes egy száles gumival végig simítani.
Én most állok egy 3X5X1,5-ös befejezése előtt házilagos kivitelezéssel, ha gondolod, szívesen megosztom veled a tapasztalataimat. Elsőre csak annyit, hogy amit írtál jobb, ha elfelejted. Ez nem ilyen egyszerű.
Egy hozzáértőt szeretnék megkérdezni: Vízszint alá szerelt világításnál a lámpa belső /falban lévő / részének üvegjét érheti-e a mrdence vize? A lámpa típusa:
General Electric által gyártott fényszóró, 12V 300W, Neptun feliratú kerettel.
Úszómedencés házat építeni tervezők, vagy akinek már van, és tudja, hogy mekkora a - villany & gáz - számlája!
Vegyen GÁZMOTOROS kisőerőművet, ha önnek egész évben folyamatosan hőre és villamosenergiára van szüksége. (Úszómedence, mosoda, panzió. ) Bontatlani gyári csomagolásában, vadonat új német DACHS S G 5. 5 földgázüzemű kiserőmű eladó, 750 l- s tárolő tarrtállyal.
Ára 3.250.000 Ft. (Ez az importőri nettó ár! A kereskedelmi ára: 4. 170. 000 Ft + áfa, én adósság fejében kaptam.) Németországban több mint 6000 db üzemel belőle! Hőteljesítménye 12, 5 kW, villamos teljesítménye 5, 5 kW. A gázmotor élettartama 80.000 üzemóra!!!
Elsőre drágának tűnik, de egy kazán sohasem keresi meg az árát, míg egy erőmű igen!
És azt kifelejtettem, ha nem akarod a földet fűteni, a medence hőszigeteléséről is gondoskodni kell (pl fólia alatt XPS hőszigetelés teljes felületen ragasztva)
Ha medencét építesz, és nem csak júliustól akarsz benne megmártózni, nem árt a viztisztáson és keringetésen túl valami fűtésre is gondolni. ez lehet elektromos (ha sok pénzed van), de lehet gázkazán is. Egyébként kisebb nedencék vízkezelésére létezik olyan gyártmány is, amit csak be kell lógatni a medence oldaláról, és az áramoltat, világít, szűr, stb. Egy ilyen csoda ha jól emlékszem 4 éve volt 600 000 Ft. de nem vagyok már biztos az árában.
Medenceépítés kapcsán van egy sztorim. Rózsadombon építettek egy házikót, a pincében egy kisebb medencével. Ház kész, tulaj felengedte a medencét, hogy pezsgőzzön egy kicsit a vízben. Pár nap múlva repedések jelentek meg a házon. Tulaj kíhívatta a szakembert, aki megállapította, hogy a Rózsabomb duzzadó agyag talaja a hegyoldalban kiváló szánkópálya az iszonyatosan nehéz medencének, és ez elkezdte húzni a házat lefelé a hegyoldalon. Tulaj leeresztette a medencét, kijavíttatta a házon a repedéseket és gyorsan eladta az egészet (a medence miatt természetesen felárral!!!)
Úgyhogy aki medencét akar csináltatni jobban jár, ha csak kiviteli tervek birtokában áll neki, különben a házát is tönkreteheti a medencével, ha kellő közelségben van hozzá.
Kedves szabolch1!
Én azt tudnám neked javasolni, hogy "fejetlenül" azért ne ugorj neki ennek az egésznek, mert lehet, hogy hosszútávon több bosszúságot okozol saját magadnak és az élvezet pedig elmarad. Mindenképpen egy tanács erejéig is érdemes igazi szakembert meghallgatni akár a nagy cégek közül (pl Tempero) akár a kicsik közül is. Valóban, ahogy már írták nem mindegy:
1. milyen a talaj amire rakni akarod mert ha kicsit is megmozdul a föld alatta, csúszni kezd, megreped az alap és cseszheted az egészet.
2. a burkolás is igen fontos, főleg ha sarkos a medence, mert tudható, hogy mindig a sarkoknál veszélyes a fugázás, fontos a pontos illesztés, van egy spec anyag ami ha repedés van és vizet kap megdagad és zárja a repedéseket.
3. Szerintem egy ekkora medencénél a vízforgató használata sem elhanyagolható, -nem láttam,hogy ezt írtad volna, de lehet, hogy csak elsiklottam felette - annak gépház kell, (szerelőakna?) szellőzés, vegyszerek adagolása nagyon fontos, mert 2 nap alatt simán bealgásodik szűrés-forgatás nélkül 30 fokos hőségben.
4. Gondolom ennyi vizet azért nem akarsz hetente cserélni. Ha alulról kapja a vizet a fuvókákat is bele kell tervezzed az aljzatbetonba, annak megfelelő cső is kell.
5. Ha csatornába kötöd, akkor nyilván egy lefolyót is ki kell építsél, vagy szivattyúval szívod ki a fizet?
6. Gondolnod kell az átteleltetésre is. (A strandok medencéi is így telelnek) Üresen semmi képpen ha csempézett medencéd lesz. Jó félig vízzel tele, és a teljes felszíni befagyás ellen is kell óvnod, hogy ne nyomja szét a falakat.
És nem elhanyagolható, ha a szigetelő aljzatbetont nem egybe öntöd ki szivároghat cseszheted.
És akkor még nem beszéltünk olyanról, hogy engedélyek:
1. Ekkora medencéhez építési engedély kell, kerületi önkormányzat műszaki osztály. Tervrajz
2. Geodéziai szakvélemény
3. ha fúrt kútból engednéd tele- fúrt kútról engedély, a vízösszetételről ANTSZnek akkreditált labortól szakvélemény
4. vezetékes vízről szintén Vízműtől engedély + vízösszetételről papirusz
5. Csatornázási művektől engedély, a vízfelhasználás és leengedés szempontjából megmondják, ha csatornába engeded le mikor teheted ezt meg ... és a többi és a többi
Szóval nem tudom mennyire gondoltad át ezt tökéletesen, nekem hirtelen ezek jutottak az eszembe. Szerintem ezt alaposan fontold meg, hogy egyénileg kétkezi munkával csináld. Bár becsüllek érte és megértem miért szeretnéd házilag csinálni. azt nem tudom, hogy a műanyag medencéhez is ennyi minden kell-e, de nézz utána. Ha nem épített, hanem műanyag medencét szeretnél, annál is a vízforgatást és vegyszerezést meg kell oldjad.
Bocs, ha kicsit tudálékos voltam. Én már végigéltem a medenceépítési mizériát. Ha minden megvan és kész természetesen nagy az élmény 30 fokban. :o))
szia
Erika
Igaz, ha már szóltam fejezzem be. Nos, röviden pontokban, ha kerámia burkolatú medencéröl van szó.
1. Az alaplemez kialakításához kell tudni, milyen mélyen van teherhordó talaj, miböl van, van-e talajvíz. Egyáltalán nem biztos, hogy egy sík alaplemez megfelelö.
2. Feltételezve, hogy síklemez készülhet, akkor a munkagödör alját vibrolappal tömöríteni kell. Utána lehet talajjavítóréteget (ha kell) késziteni, amire a 10 cm kavics nem megfelelö - legalább 20 cm és legyen iszap-agyag- homoktartalma. Ezt is tömöríteni kell.
3. A vasszereléshez szerelöbeton kell, a vasakat távtartókra kell szerelni, biztosítva a kellö betontakarást.
A vasalást és eleve a vasbeton alaplemezt és oldalfalat úgy kell tervezni, és készíteni, hogy a keletkezö repedések (ez a vb. tulajdonsága) tágassága ne legyen nagyobb, mint a szigetelöhabarcs repedésáthidaló képessége. Ehhez kell számítás és fontos a betontechnológia (Józsi kömüves a helyszínen nem tudja kikeverni és ez nem az ö hibája). Zsalukövel sem lehet megcsinálni. Ellenkezö esetben a szigetelö réteg és várhatóan a kerámia is átreped, a medence szivárogni fog.
4. Olyan szigetelö habarcs ami alá szabadna meszes vakolatot tenni szerintem nincs, az utóbbi 25 évben ilyet én nem láttam, szerintem ez kizárt.
5. A medencéhez csak olyan kerámiát, ragasztó, szigetelöhabarcsot, fúgázót szabad használni, ami elsösorban (más szempontokon túl) egészségügyileg megfelelö. Nincs káros kioldódás, a felületen nem tapadnak meg mikroorganizmusok, tisztítható legyen, stb. Ez nem az áruházi fagyálló lap.
Aztán lehetne még beszélni a szerelvényekröl, stb. de ha ezeket nem teljesíti egy medence, akkor nagy eséllyel egy szivárgó, algás és esetleg bör és szem irritációt okozó medencéd lesz.
A fóliás medence teljesen más, az sokkal lazább, könnyebb építeni, kibírja az építöpar trehányságait, persze nem minden határon túl.
Csak egy jótanácsot tudok adni, amit leírtál, azt ne!
Elnézést, de ami építési hibát egy ilyen kis szerkezeten el lehet követni, azt mind leírtad. Ha nem haragszol nem elemezném, hosszú lenne. Bevallom, ha le kellene írnom milyen hibákat lehet elkövetni, nem tudtam volna így összeszedni. Bocs nem akarlak bántani.
Javaslat: Egy ekkora medence engedély köteles. Keress egy olyan tervezöt, aki már csinált ilyet, tud vasalást számolni és jogosultsága van. Aztán a terv alapján csináltasd. A megbízható kerámia lényegesen drágább, mint a fólia, csupán egy kültéri lap édes kevés.