No akkor a források részletesen: -vasútépítések kronológiája: --a csonka ország vonatkozásában: Vasúti lexikon (főszerk. Urbán Lajos), MK Bp. 1984. --a teljes ország vonatkozásában (1927-ig) Vasúti lexikon A-Z (főszerk. Urbán Lajos), MK Bp. 1991. -egyes vasútvonalak és vasúttársaságok története: Vasúti Lexikon A-Z II. kötet (főszerk. Csárádi János), MK Bp. 1994. -Hídtörténet: Dr Nemeskéri-Kiss Géza: A magyar vasúti hídépítés története (1846-1875) in Mvt I, Közdok, Bp. 1995. Dr Nemeskéri-Kiss Géza: A magyar vasúti hídépítés története (1915-1944) in Mvt V, Közdok, Bp. 1997. -térkép: A történelmi Magyrország atlasza és adattára, Talma, Pécs, 2001.
A határkérdés történetét valamelyik Vaúthistória-évkönyvben olvastam, de most épp nem találom. Hogy hol lehet mindezt beszerezni? Nem tudom, talán a Romkertben.
>>Nem érné meg inkább minden igazolt utasnak taxit fizetni a következő kétszáz évben?
Szerintem nem. A szegedi híddal az a baj, hogy sem Szeged, sem a MÁV nem akarja igazán. A legjobb megoldás a régi nyomvonal lenne, ez a szegediek szerint nem fér el. Egyébként elfér. Egybe lehetne építeni a közúti híddal, amit valamivel délebbre fel akarnak építeni. Így viszonylag olcsó lenne. A MÁV terve, ami 3 km- re délebbre teszi az új hidat teljesen irreális.
Suedbahn: 1991 - ben bontották le a pillérek víz alatt maradt részeit. Addig alacsony vízállásnál kilátszottak a vízből. A hídból az újszegedi hídfő és egy pillérpár maradt szintén Újszegeden.
A regi terkep csodalatos! Legkozelebb arra jarok ki kell tudjam valahogyan, hol is ment regen a Gola - Zakany vasut. Ill. hol vagta at es hogyan a Gyekenyes - Drnje Botovo vasuti deltat. Csakis a Gyekenyesi allomas sarga iranyitotornya mogott mehetett, valahol a mai szantofoldon, utanna ugyanis allamhatar van (szarazfoldi ott mar). Erre a kerdesre nagyon kivancsi vagyok, el nem hittem volna, hogy a Gyekenyes allomast annak idejen kerulte a Deli Vasut Barcs fele meno vonala. Hihetetlen! Ismet kosz a terkepeket!
Amirol te beszelsz, az Szegedrol eszakabbra levo Tisza hid, tan Algyo folott, vagy vhogy ugy.
Amire en gondoltam, az a Szeged belvarosi vasuti hid, hogy Bp - Szeged - Ujszeged - Mako - Nagylak - .... ismet jarhato legyen. Az a hid a 2. VH. ota nincs, tudtommal.
> A Siemens műveivel kapcsolatban meg hadd idézzek néhány elrettentő példát:
ICE-TD
ICE 3
Combino
Az Alstom-nál én semmi ilyen betegeskedő típusról nem hallottam.
Azért nézzük meg ezt tételesen:
Az ICE-TD nem tisztán Siemens termék, noha a szekrénybillentés és a forgóváz Siemens-rendszerű. Hibák valóban jelentkeztek, de ezek kijavításra kerültek és semmivel sem komolyabbak, mint a Bombardier 611 és 612-es vonatainál. Sőt, a Siemens ICE-TD-je a forgalomból való kivonása ellenére EBA-engedéllyel rendelkezik a szekrénybillentés használatára, szemben a még mindig közlekedő 611 és 612-vel, amelyek hónapok óta nem. Sőt mitöbb azt mondhatjuk, hogy az ICE-TD hamarabb visszaszerezte azt, ha az időintervallumot nézzük.
A leállítása pedig NEM műszaki, hanem gazdasági okokból történt. Az egyetlen hihető gazdasági ok a luxus belsőtér miatti aránylag kevés ülőhely. Ez viszont nem gyártói, hanem megrendelői hiba, egy nem jól végiggondolt, vagy időközben megváltozott koncepció következménye.
Az ICE-3 esete meglehetősen komplex és a fellépett hibákat nem lehet egyetlen gyártónak felróni (például több probléma az egyéb külső cégektől beszállított alkatrészeknél jelentkezett), sőt nem is kizárólag szállítói probléma. Megint csak nem tisztán Siemens, hanem igen nagy részben Bombardier-termék is (például a szintén problémát okozó vontatómotorok az ő termékei). Arról is lehetett hallani, hogy túlságosan gyorsan kellett bevezetni a meglehetősen új technológiát, ezért sok, egyébként egy normális tesztprogramban jelentkező hiba a forgalomban jött elő. Ez utóbbi tényt a DB is elismerte és úgy döntött, hogy a jövőben visszatér a régebben már jól bevált "nullszéria-kitesztel-sorozatgyárt" stratégiához.
A Combino egy szomorú történet, ez tagadhatatlanul egyetlen jól körülhatárolható konstrukciós hiba. A baj az, hogy két, egymástól független ellőrzésen is átment (a kasztnit alvállalkozóként az Alusuisse tervezte a Düwag, illetve később a Siemens nem vette észre a számítási hibát, de ugyanúgy átcsúszott a szigorú vasúti hivatal (EBA) szűrőjén). Mint fővállalkozó, mindenképpen a Siemens nevéhez kapcsolják a problémát és ez egy időre most padlóra is tette a közútivillamos-gyártó részt. A vasúti iparban eddig ilyen nem történt, más ágazatokban már láttunk erre példát korábban. Ugyanakkor a vasútiban is érett egy ilyen a mai költségcsökkentős beszállítós rövidhatáridős hosszannemtesztelős korban. Most a Siemens húzta a rövidebbet, néhány millió -ja biztos bánni fogja még.
Emellett a többi járműgyártónál ugyanígy tudunk kisebb-nagyobb bakikat hozni:
Az Alstomnál a cseh Pendolino, valamint a CFL 3000 sorozat (olyan zajt keltett kezdetben a felső vezetékben, hogy a közelben tartózkodó más típusú villamos mozdonyok nem hogy lekapcsoltak, de meg is hibásodtak miattuk)
A Bombardiernél a DB 101 sorozatot (forgóvázkeret-repedések) és az ÖBB-Talentek problémái (ez utóbbinál persze az osztrák minisztérium is besegít), a DB 611 és 612 billenőszekrényes motorvonatokat. (Plusz akkor az ICE-ket is lehetne, de akkor ide se tegyük)
A Stadlernek is voltak kisebb gondjai a szlovák GTW-k üzembe helyezés után.
A Vossloh-nak akadt gondja az osztrák 2070-esekkel, de a G2000-rel sem volt rossz nyelvek szerint minden játék és mese, az elődcég Di6-osát nem említve.
Szóval én nem tenném gyártó-specifikussá az ítéletet.
>Azért ez durva! Mi +200 méteren sem vagyunk képesek 6 év alatt 1142 km vasutat rehabilitálni, nehogy újat építeni a Bükk és a Mátra legmagasabb tájain... Ne légy igazságtalan. Azok a magas hegységek stabilabbak, mint a mi kis nyamvadt középhegységi gyűrvényeink. Oda könnyebb vasutat építeni... Karsztra vasutat?? Amit minden víz old... Pláne síkságra... Nem egyszerű kérdés ez.
>Ujszeged allomast nem artana ismet osszekotni vasuttal Szeged allomassal. És hányan utaznának ott? Nem érné meg inkább minden igazolt utasnak taxit fizetni a következő kétszáz évben?
Érthetetlen és eléggé el nem itélhető módon én arrafelé leginkább csak vasuton fordulok elő, így fogalmam sincs, hogy az út hányször görbe, és átvágták -e.
Szeged nincs összekötve vasútvonallal. Szegedről Hódmezővásárhelyen át mennek a vonatok Békéscsabára (135-ös vonal). Újszegedről Makó Mezőhegyes Kétegyházán át mennek a vonatok Békéscsabára (121 - 120-as vonal). A Szeged és Újszeged közötti vasúti hidat a II. világháborúban robbantották fel a németek.
Ha Keletiből késve indítanák akkor még többet késne. Azért mondják, hogy kb 60 perces kéeséssel fog közlekedni, mert 2 óra után érkezik mindkét ( 738, 790 ) vonat a határállomásra és akkor már 3 óra lesz. Tehát késik!
Ujszeged allomast nem artana ismet osszekotni vasuttal Szeged allomassal. A toltes meg nagyjabol meg is van egy ket helyen. A hidnak viszont nyomat nem lattam. A pillereket is kivettek/-robbantottak a Tiszabol, vagy hogy?
Nekem sajnos nincs. Sot a hirt is csak fel fullel hallottam, de tobb iranybol + helyrol is. A Zalaszentivan - Zalaegerszeg 10 km-es szakasznak addig is gyengelye volt a hid, de ez a tank vagy hadigepezet vegkep feltette a pontot az i-re: Egy ideig nem mehetett teher ott, amig el nem keszult az uj vashid a regi helyere (ezidotajt a delta meg sehol nem volt!, csak epulgetett, ugyhogy nem volt alternativa). IC Drava es IC Citadella atdocoghetett. Ekkor Murakeresztur ugyebar a teherek szempontjabol jol jott... Ekkor kellett volna HZ-nek kicsit beintenie es mondani, hogy fiukak hogy is van ez a dolog most Hodossal...? Most eppen szuksegetek van a Cakovec-i atmenetre, amugy meg nem...? (Persze ez a HZ reszerol nem tortent meg, orult a plusz fuvarozasi lehetosegnek.) Amikor megvolt az uj vashid mar a gyarban, akkor 3 napig vaganyzar volt ZEG es Zalaszentivan kozt, akkor csereltek a hidat. Ekkor nyilvan Drava es Citadella IC sem ment at ott... De erdekes modon arrol sem tudok hogy Muraker. fele ment volna... Hat akkor mi lett veluk, nem jartak abban a 3 napban, vagy hogy? Ha vki tudja, varom!
Ill. ha megroggyant/-roppant/-serult Zala hidrol ZEG-en van fotoja vkinek, azt is.
Itt jegyzem meg meg, hogy a mai 25-oson levo Zalaegerszeg-Andrashida es Bagod kozti Zala hid is megeri a penzet: Az IC es a BzMot is ca. 10-el szabad csak atmenjen rajta. Hat akkor a tehervonatok??? Meddig lesz eletkepes az a hid igy? Megeri egyeltalan azt az idot, amikorra az uj palya mar ZEG-ig fog erni Lovorol?
Hogy horvatoknak mennyi hidaszuk van, nem tudom, de hidjuk a Dinari hegysegben jo sok!:-)
Mint tán többen tudjátok Kínában egy igen fontos új vasútvonal építése vette kezdetét 2001 közepén, melynek keretében Qinghai tartományt kötik össze Tibettel egy 1142 km hosszú vasútvonallal, melynek mindössze 15%-a vezet 4000 méteres magasság alatt!!! E grandiózus vonal már 2007-ben átadásra kerül, mégpedig kizárólag GSM-R alapú vonatbefolyásolással! Sőt mindjárt két párhuzamos, egymástól független rendszerrel!
Azért ez durva! Mi +200 méteren sem vagyunk képesek 6 év alatt 1142 km vasutat rehabilitálni, nehogy újat építeni a Bükk és a Mátra legmagasabb tájain... És mintha az ETCS sem épülne olyan fürgén, mint a "csóró" Kínaiaknál!
Az biztosnak látszik, hogy nyáron nem megyek Kínába. Várok vele 2008-ig! Ez a vonal nagyon érdekel!
A GSM-R rendszerről egyébként a Nortel sajtóközleménye számol be:
Sziasztok! Meg tudná esetleg mondani valaaki, hogy mejik vonalon járnak mostanában a BV vonatok? Ha jól tudom, ketteskét és hármaskát viszik V5 javításra, esetleg már el is vitték őket?
>>Na de ha a hid jugo hid egy az egyben, akkor mi kozunk nekunk ahhoz? Miert segitunk mi is be abba? (Ezt egyebkent az ottani oregek is mondtak, hogy magyar honvedseg es jugo honvedseg egyutt dolgozott a hidon, de ezt soha nem ertettem
Talán mert a horvátoknál nem nagyon voltak utászalakulatok és hídanyagok. A keleti frontra sem küldtek utászokat.
Sajnos a szimulator gyengeje a felsovez. Kezzel pedig betenni sok-sok ezer ora es terhelne a programot, az egyeb latvanyossag rovasara megy. Ezert csak oszlopokat rakunk le.
Hat meg ha halalnad a tirisztorszelleozot, a fomeg ki/bekapcsolasat, stb.
A Zakany-Gyekenyes-DrnjeBotovo delta ezen jol latszik, de magarol Zakany es Gyekenyes allomasrol ezen a terkepen nincs sajnos info. Kene MdBz ket terkepe...