Mi nem vagyunk igazi mentők, hiszen elsődleges feladatunk a bajbajutottat a vízből a partra juttatni, ahol majd az igazi mentők jól ellátják, elszállítják, stb, de ahogy a fórumotokat olvasom hasonló cipőben járunk!
egy kis ízelítő a dunáról:
"A MENTÉS ÁLLAMI FELADAT....."
erről csak annyit, hogy a Duna magyarországi szakaszán a Vízirendészeti RK. hajóin kívül a Tűzoltóság egyetlen hajója látja el a vízimentést.(van még pár gumicsónakjuk utánfutón a laktanyákban, de én csak a vízen lévő hajókat tartom hatásos eszköznek)
A rendőrség forrásai ismertek...Előfordul, hogy "Y"-ban megy a járőr, tehát egyszerre látja el a pesti és a szentendrei ágat. Ha a hajó Szentendrén van és mondjuk a Horányi-kőgátnál borul egy evezőscsapat a reakcióidő minimum 20 perc. A mostani 4-6 fokos vízben kibírják addíg?(az evezősök ugyanis ilyenkor is edzenek!)
Nekünk van 3 hajónk, de nincs mindíg pénzünk benzinre, alkatrészre. Önkéntesek vagyunk, a saját pénzünket költjük. Sponzorrol álmodni sem merünk, erre nincs pénz!
Ezzel szemben a nyáron a Balatonon 6mil.-ért úszkált egy 20 méteres műanyag bálna, hogy felhívja a figyelmet valami egyébként nemes célra.
Az hogy a jövő évi OEP kassza sem emelkedik.....ez már lassan tény. És ebből a pénzből egyre nehezebb gazdálkodni.
A dokumentumok visszatartása nemcsak fegyelmit, hanem kirúgást is vonz magával - és valljuk be teljesen jogosan -.És nem a vezetőkkal szúr ki az illető, hanem az egész céggel, mert az el nem számolt adatlapok után, nem jár pénz. Igaz korrekcióban a következő 2 hónapban még le lehet adni, de akkor az a havi pénz csökken -méghozzá drasztikusan- amit arra a hónapra fizetnek. Vagyis ellehetelenitik a működést.
Manapság az összetartásról meg jó ha nem ejtünk egy szót sem, ......mert nincs miről beszélni. Sőt azok akik azelőtt jó csapatban dolgoztak ma azok is szétváltak. Egyes állomások teljesen szétzilálódtak - emberileg -.
A többiek meg hiába akarnak tenni, mert az öregebbje az lehurrogja őket. No nem is beszélve a kiváltságosokról.
És az olyan ciki, hogy egy működőképes defire úgy kell összekoldulni a pénzt....... Egy ZOLL-AED defi 1 200 000 ft. De volt egy pályázat ami alapján csak 400 000-be került. De gondolom ezt nem tudja senki.........
És arról már nem is beszélve, hogy a továbbképzésre is koldulni kéne, hogy legalább a felét kifizesse valaki........így aztán maradunk itthon.
Ja és amikor egyetlen ambu fantom van az egész megyében, ami használható......egyenlőre.
És hová lettek azok az emberek, akik annak idején az OMSZ fórumon, meg a többin " beszéltek ????? Gondolkodtatok már ezen, hogy miért tüntek el az emberek ?????
Hát persze, gondolom a finanszírozás stagnált, közben meg minden egyre többe kerül. Pl. a gépjárműparkon nagyon látszik, hogy 10 évente 1-2 alkalommal van pénz mentőre, utána 10 évig semmi. Normális cég ezt széthúzná, hogy ne legyen egyszerre a gépjárműpark 80%-a mondjuk 0 Ft piaci értékű. Vagy mondjuk nyögve-nyelve összejön 1-1 új állomásra a pénz, de a régieknél még egy új festésre sem telik, erre nagyon jó példa a Központ.
Mentéstechnikai eszközök. Hát igen, annyi minden lenne-lehetne, számgépes szituációs gyakorlatoktól kezdve..., és a minimumom jelentő dolgok még csak nem is egetrengető összegűek. De szerintem költségvetési szinten mondjuk egy félautomata defi ára is elhanyagolható kellene hogy legyen.
(De ide minek, amikor a defi-akkumulátort mentővel küldik be javításra? Könyörgöm, ha bemész a Pannonhoz, hogy javíttatni szeretnéd a két éves mobilod akkumulátorát, örülj, ha nem hívnak mentőd, mert bolondnak néznek...)
Sztrájkolni elvileg nekünk is lehetne. Elvileg, de ez azért ingoványos talaj, egyrészt mert nincs ma összetartás a vonulók között- teljesen érthető okokból. Ráadásul egy váltásnál elég két embert kirúgni, a többiek tuti elállnak a sztrájktól. Arról meg már nem is beszélve, hogy ha sztrájkolsz is, az 1óbe, 3óbe mentés, és ha NAGY ember veszi fel a telefont, egyszerűen felveszi a szállítást így, és meg van oldva az egész.
Dokumentáció le nem adás=fegyelmi+felmondás+betegjogok megsértése+szolgálati titok, ajjaj, ne is beszéljünk róla.
a helyzet az, hogy valóban "elszaladt az idő" az OMSZ felett, de mindez nyilván azért történt meg, mert egyáltalán nem hogy fejlesztés, hanem még állagmegóvás sem történt.
A XXI. század technológiájához hozzá tartozik a számítógép, a GPS, a mobil telefon, a légkondícionáló, a video kamera, ami az egészségügyi részt illeti vannak új gyógyszerek, védőruházat, automata defik, számítógépes gyakorló eszközök és szoftverek, stb. Ezekről a cég még csak nem is igazán álmodhat (max. bemutató szintjén), amikor már a villanykörtével és a tollal is problémák lehetnek...
Sztrájkolni igenis lehet, de akkor a magával a céggel szúrunk ki. Ez természetesen nem vonatkozhat arra, hogy nem dolgozunk, mert azt persze nem lehet megtenni. De a dokumentációt nem leadni, az ápolónak magánál tartani, azt lehetne. Ez komoly anyagi veszteségeket okozhatna. De ettől még csak a cég kerülhetne még rosszabb anyagi helyzetbe.
Igazad van máp ! A kutyát nem érdekli az ,hogy Te mivel dolgozol, hogy sokszor mostoha körülmények között vagy kénytelen tenni a dolgod, a beteg inzultálhat, akár le is köphet, vagy meg is verhet.
Nem beszélve az orvosról, aki fenhangon közölte a minap, hogy ő akkor is elmegy ebédelni, ha én belegebedek, mert neki jár az ebédidő, az autóban várakozó beteg meg nem érdekli.
És az a baj, hogy a szolgálaton belül is némelyik szolgvez nagyon gyorsan elfelejti, hogy valaha kocsizott.Arról nem is beszélve, hogy rossz címet diktál ki.....aztán keresheted a beteget. És ha mindez még ráadásul korán reggel történik, akkor még az esetleg felébresztett emberek haragját is neked kell elviselned.
A mentőrendelésről meg annyit, hogy igen divatossá vált körzetünkben, hogy úgy rendelnek mentőt, hogy az orvost a hozzátartozó keresi fel, mondván nem tud menni , mozgáskorlátozott, fáj a lába, dereka.........aztán amikor megyünk érte, akkor kiderül, hogy a kertben kapál......Ezzel átveri az orvost is, minket nem is beszélve.No meg arról sem, hogy valakit azért kell mentővel vinni, mert sok a csomagja...........ugye ismerős.
Csak nehogy az orvosok rákapjanak a 6óbe szállításokra, mert akkor nem változik semmi.
No meg amikor a sebészetri ambulancián a két rendelőből egyszerre megy az orvos ebédelni......és halat eszik........ugye nem kell részleteznem.Akkor hogy a fenébe tudsz 15 percet tölteni ott? Sehogy.
Szerintem a rendszerváltás valahogy az egészségügyet nagyon messzire elkerülte.Ez akkor is működik, ha nem adunk bele több pénzt.
A sztrájk? Amíg a kötelező sürgősségi ellátást el kell végezni, addig sztrájkolni teljesen értelmetlen. És a kormány ezért fütyül az egészre.
Ha 2020-ban ennyit keresünk hetente :-))) az akkor már kb ugyan ennyit fog érni, mint most. Vagyis " Álmodik a nyomor ".
Szerintem az OMSZ legnagyobb baja az, hogy a világ elhaladt felette. Anno domini 1980 körül jó volt a jelenlegi hierarchia és szervezettség. Szerintem azóta különben annyit változott az OMSZ, hogy a Nysa-k helyett Toyoták jöttek.
Azóta rendszert váltottunk, megváltozott az eü. struktúrája, egyvalami maradt úgy ahogy, a mi cégünk. Pl. régen a háziorvos nem küldte be jattért mentővel a járóbeteget az sztk-ba. Régen tényleg volt respektje a mentőnek. Jóval kevesebb volt az indokolatlan feladat, hasonló finanszírozás mellett. A jelenlegi környzeti kihívásoknak meg képtelen utánamenni az OMSZ, naná, hiszen aki már feljebb van a ranglétrán, csak azt ismételgeti, hogy 15 percet tölthetünk az intézetben, azt már nem látja be, hogy még mindig jobb 15 perc plusz, mint külön fordulni, váratni a beteget, ha most van rá hely, összességében még mindig jobb így, stb..
Akkor pedig hiába várjuk el, hogy sokkal összetettebb problémákat megértse, esetleg orvosolja.
Nincsenek tisztázva a kompetenciák, és a hatáskörök nem érik "utól" egymást. Pl. a szolgveznek az a dolga, hogy kiadja a papírt, úgy, hogy legyen tartalék mentésre. Így késik az alkalmi, és 3óbe például. De akinek odaadja, annak muszáj elvinnie akkor is, ha tudja, hogy az orvos rámutat a rendelési idő táblájára és vigyorogva továbbmegy. Vagy szabad könyörögnöm, hogy legyen tekintettel a betegre.
De neki halvány fogalma sincs kapacitás-hiányról, és hogy a mi körzetünkben azért nem tudtunk alkalmit szállítani, mert volt 3 rosszullét, és nem hiszi el, hogy ha nekem este 8kor adják oda a kötéscsere-alkalmit, akkor is el kell vinnem, meg ha a "sérült" csak megvágta a kisujját, akkor sem hagyhatom a helyszínen. őt csak az érdekli, hogy lejárt a munkaideje, és mit ne mondjak neki is teljesen igaza van!
A minap 2 kollágát majdnem bevittem a pszichiátriára, a mentőben elöl elkezdtek álmodni havi 200 E ft-ról fizetés gyanánt, heti(!) kifizetésben, plusz hóvégén még némi aprót... Mondtam nekik hogy feküdjenek le aludni, majd 2020 körül fel szabad ébredni. Szerintem az egészségügyön belül majdnem az utolsó lesz a mentők, amit rendbe fognak tenni. Relatíve kevesen vagyunk, a szakszervezet a 0-hoz konvergál, sztrájkolni nem nagyon tudnánk, úgyhogy ennyi. Ráadásul amíg mondjuk a korházigazgatók esetleg összeállnak és együtt verik a tam-tam dobot, hogy baj van, addig ugyanez nálunk nehezen képzelhetők el, mint a regiós főorvosok mind a főigazgató csak maga alatt vágná a fát.
Pedig valahol azért méltányolni kellene, hogy nem tudhatjuk, mi vagy ki vár ránk egy helyszínen, harapós kutya, agresszív beteg, CO, mittomén.
Persze a dolog kétoldalú: amíg a mindekori vezetés bebizonyítja - papíron legalábbis, hogy nagyjából mindig kiérünk időben, és itt lezárja a mondatot, addig a társadalom sem fog mellénk állni.
Mert őszintén szólva én nem szívesen lennék rosszul most ebben a pillanatban - és nem a kollégák szakmai színvonala miatt!
Igen, azt hiszem hogy egyetértünk, a felelősök mindenhol ott vannak. Nem a saját szőlőt, céget, bankot, stb. kellett volna politikusként pátyolgatni, támogatni, hanem azt, amit a dolguk lett volna: az egészségügyet, oktatást, meg minden olyat, ami határozottan az állam feladata.
Valóban, az adományok nagyon kedvesek, az emberek jó hogy gondolnak a beteg embertársaikra, DE EZT MÁR EGYSZER KIFIZETTÉK, ennek a biztosítása az állam KÖTELESSÉGE.
A mentőszolgálat sajnos csak simán az egészségügy része. Ezért van olyan helyzetben, amilyenben van. Pusztán annyi, hogy a betegeket, sérülteket nekünk nem kell egész a gyógyulás végéig kísérni, hanem viszonylag kevés a teendőnk, (de azt gyorsan, időben és szakszerűen kell tenni), ezen kívül a régi szervezettség nyomai miatt a cég még viszonylag mostoha körülmények között is működőképes - tulajdonképpen az a dolga. Persze ezzel sem lehet azért a végtelenségig visszaélni, most hogy az autók fele majdnem teljesen szétrohadt alattunk, most persze nekiláttak cserélni.
A privatizációról nekem más a véleményem. A privát világ a tőke, az érdekeltség, nem pedig az állami "szolidaritás" alapján működik. Ha valami rentábilis, illetve érdemes valamit működtetni, akkor az azért van, mert azt valaki (kis haszonnal) kifizeti. Jelenleg a fizetési oldal egyetlen egy darab egészségbiztosító. Nincs verseny, nincs korrekt szakmai ellenőrzés a fizető és elköltő oldal között, a közpénzek, a "közös fazék" körül ólálkodókat nincs aki elhesegesse. Nagyon magas a korrupció lehetősége. Azt sem nagyon ellenőrzik, hogy most valaki jogosan rokkantnyugdíjas, vagy csak simán munkanélküli, mivel ez egyben a szociális háló része is... A nyomor, a leszakadás, a szociális és az egészségügyi problémák igen szorosan összekapcsolódnak, és sajnos ennek a szektornak nem tett jót a rendszerváltás és az utána történt megszorítások.
Persze az érdekeltséget is meg lehet teremteni: több magán biztosító, saját, vagy szerződött ellátó intézményekkel, ellenőrzéssel, esetleg fakultatív plusz befizetésekkel és szolgáltatásokkal, de a világon mindenhol marad egy rész az állam kezében is, csak úgy meghalni szerintem egyik országban sem hagynak senkit, akármilyen szegény és nincs biztosítása.
A miniszterek utaztatása csak addig felháborító, amíg felmerül az, hogy ez valaminek a terhére (értsd: ugyanabból a kasszából) történik. Teljesen függetlennek kellene lennie a finanszírozásnak.
Nem pontosan az OMSZ vezetésére gondoltam, hanem az előző, hatalmon lévő kormányokra. Mert ugye az egészségügy finanszírozása a pénzügyi tárca alá tartozik.
Gondolom azért nem jutott több pénz, mert azt látták, hogy anélkül is működik - vagyis az ott dolgozók viszik a hátukon - . De azt is feltételezem, hogy a felsőtízezer , ill. a hozzáratozóik, nem a János traumán gyógyíttatják magukat, és nem 10-12 ágyas kórtermekben fekszenek - amire még most is van péda sajnos -, vagy rosszabb esetben a folyosón.
Dolgoztam akkor kórházban amikor az illetékes miniszter látogatott oda, de a belgyógyászatra be sem vitték, mert ott éppen 6 folyosós beteg volt, kik történetesen igen csak fel voltak háborodva - már aki éppen beszélni, mozogni tudott. Még az ajtót is gondosan kulcsra zárták, nehogy kitévedjenek a lépcsőházba.
Azt hiszem, hogy mi hiába háborgunk......a betegeknek kell háborognia az ellátás miatt !!!!!
A privatizációrol meg az a véleményem, hogy nem baj, csak lenne megfelelő együttműködés a két fél között - néhol van ! -. Kellene egy független koordinációs központ, ahol mindenki egyenlő, és egyformán visz "jó, és rossz beteget ", válogatás nélkül. Vagyis nem az emberekre osztanám a munkát, hanem az autókra.
De nézzük meg a kórházakat !
Olyankor zárnak be kórházakat, amikor szükség van az ágyakra.....az ország lakossága öregszik....nem lehet mindenkit otthon ápolni-nem is tudnak-, de azokat meg tényleg be kell zárni, ahol nincs beteg.De előbb megnézném, hogy miért nincsen beteg !!
Sok intézmény adakozásból vásárol különböző felszereléseket, gépeket. Vagyis az emberek kifizetik az eü ellátást -TB- és + még adakoznak is, vagyis vesznek maguknak müszert, gépet, CT-t.
Meg azt is megkérdezném szívesen, miért kell nekünk 80 millióért utaztatni egy volt miniszterelnököt ???
Vagy miért kell 10 milliárdot a határon túli magyarok támogatására fordítani? Amikor ennek a pénznek itthon is lenne helye !!! Miért nem lehet ezt a pénzt a MNTŐSZOLGÁLATNAK adni????
Eddig a rendszerváltás óta politikai hovatartozásra való tekintet nélkül, KIVÉTEL NÉLKÜL mindegyik vezetés segített abban, hogy a mentőszolgálat ide jutott.
Nem ezt kapták, nincs kire fogni. Engedték lepusztulni, amennyire csak lehet. A kórházát elvették, igyekeztek(nek?) privatizálni a betegszállítást, növelik az OMSZ-on (tényleg, mikor jönnek rá, hogy ez az Országos Meteorológiai Szolgálatnak is a rövidítése, esetleg meg kellene változtatni?) a terheket, közben pedig elvonják még azt a pénzmennyiséget is, amivel a jelenlegit fenn lehetne tartani.
Régen, az "átkosban" (tehát a rendszerváltás előtt) a mentőknek volt:
- becsülete
- pénze
- szervezettsége, fegyelme
- a fentiekhez mért dolgozói ellátottsága
- sok kocsija (habár csak Nysa, de az autók alig álltak, mert a polcról vették le az alkatrészeket! Ami most egy fékbetéttel sincs így!), eszköze (ugyan pl. EKG-ból csak MC3-as Medicor gyártmány, de abból jutott minden kocsira), felszerelése, gyógyszere, kötszere, stb.
- az akkori viszonyoknak megfelelően modern telefonközpontja, rádiói, rendszeresen felújított épületei.
Tehát összességében az akkori kornak megfelelően igen magas szinten volt ellátva. A mostani szint az ugyan emelkedett volna, (Mercedes/Toyota/Ford, nyugati EKG - pl. ODAM), de a pénz mindennel együtt csökkent.
Az előző rendszer a Honvéd kórházat is majdnem teljesen felépítette.
Hát most úgy tünik azért kezdik komolyan venni az egészségügyiek követelését. Az egészségügyi miniszter levelet írt Cser Ágnesnek. És kijelölte a tárgyaló partnereket, valamint kérte, hogy a tárgyalás idelyére függesszék fel az eü dolgozók a sztrájkot.
szerintem a kormányzat részéről a helyzet még súlyosabb.
Nem csak hogy sz*rnak nagy ívben a dolgokra (annak ellenére, hogy a jelentések a cég helyzetéről minden évben eljutnak hozzájuk), hanem ennél rosszabb a helyzet. Azt a szabályt, hogy akihez a bejelentés befut, mindenképpen meg kell győződjön arról, hogy a bejelentő talál-e máshol orvoslatot a problémájára (mégha csak egy fogfájás is), ők hozták. Hozzá nem értő emberek adtak úgy feladatot egy eü szervezetnek, hogy nem voltak tisztában a szervezet terhelhetőségével, kapacitásával, tehát hibás jogszabály alkotással az egyébként is már meglévő rossz helyzetet még jobban súlyosbították. Azt hitték, hogy ezzel jobban képviselik a betegek érdekeit, azt nem tudták, hogy ezzel tulajdonképpen a súlyosabb betegek helyzetét esetleg rontják (állandó kocsihiány, távolabbi állomásról történő kivonulás, stb.). Ha nem tudták mi a helyzet, akkor nem értem, miért szóltak bele. Ha viszont tudták hogy mit csinálnak, akkor még cikibb a helyzet: esetleg direkt akarják kicsinálni a betegeket, nyugdíjasokat, stb, hogy kevesebb legyen a kiadás?
Ugyan ezek kemény vádak, mert ez az ezt jelentené, hogy előre megfontolt szándékkal, aljas indokból, nyereségvágyból elkövetett a dolog. Ha meg tévedés volt, akkor miért nincs következménye? Sosincs, semminek.
Ja, ja, azonnalosnál nem kell a TAJ szám, ha nincs hát nincs. A hatályos TB szerint a sürgősségi ellátás mindenkit megillet és ingyenes.
EMTIGRIS!
A mentőszolgálat ma is jól szervezet és ésszerűen irányított, relatíve. A kapacitáshiány ennek ellenére jó jelző, és szeretném felhívni a figyelmet, egy nemrégi fórom megkérdezték az illekeseket, hogy egy adott állomás hogy szervezze a rendelkezésre álló állományt eset vonulás - tartalék és betegszállítás tekintetében.
Nos a válasz, amit azt hiszem Ambu-Lonci magától is kitalál, ő ismeri a mentősvezetés-logikát, szóval esetre mindig hagyni kell tartalékot, és az ezen felül kapacitás fordíthat szállításra.
A minap pl. egész nap csak 1óbe és A betűs lapjaim voltak. Nagyon tetszett, hogy nem falujárat voltunk, hanem nagybetűs MENTŐ. Indokoltak is voltak, de délután 4 órakor volt még vagy 5 papír (alkalmiak), amik el is maradtak. Kérdezem én, hogy jusson el a mozgásában korlátozott, v. erősen sclerotikus beteg a tőle 30 km-re levő városba, és még találja meg a UH-ot vagy az EKG-t?
Csúsztatni azért nem kell, nem kell mindenki mellé esetkocsit tenni (főleg hogy annak is sokszor nem jut, ahol tényleg elkéne) nagy a különbség a 20 éves otthonába elbocsátott sérves és a 70 éves csípőprotézises beteg között. Szerinted utóbbit fekve ki tudja ma a mentőkön kívül hazavinni? Vagy a szocotthonos kéz-szem-műtöttet?
Te komolyan azt gondolod, hogy azért nincs kesztyű meg kötszer, mert a szállítás elviszi a pénzt a mentőktől?
A finanszírozás a következő: X pénz adott körzetben a mentésért (állami feladat, állami finanszírozás) + Y a betegszállításért, km. alapján (OEP finanszírozás). Tehát ha nem szállítunk sincs több pénzt papíron a mentésre. Megmondom én, miért nincs cucc a raktárakban. Mert a vezetés khm, hát hogy is mondjam, a dilettáns túl éles, legyen helyette az INKOMPETENS. Jó esetben azért nincs pénz, mert ők sem kapnak. Akkor illene KIABÁLNI. Rossz esetben van pénzt, ...
Ha azt hiszed, hogy ha csak mentenénk, bármivel is jobban állnánk, nagyon tévedsz.
Megszaporodna az indokolatlan 1óbe, 3 óbe, mert ha Lajcsi bácsit tegnap nem vitte el a civil betegszállító a Suzuki WR+al, akkor ma már kezd a kötés avétos lenni, nosza, hívjuk fel a 104-et! Azzal ne gyere, hogy majd bárki lesz a mai orvosi társadalomban, aki felülbírálja a kolléga mentőhívási döntését, annak anyagi vonzatáva.
Sajnos ma az egészségügyi rendszerben nincsenek világos kompetenciák és határvonalak, ezért van az összevisszaság, és persze ebben a rendszerben a mentőszolgálat is csak úgy tud beilleszkedni, ha ugyanilyen marad. Meg lehetne csinálni, amit mondasz, alkalmit simán el lehet utasítani kapacitáshiány miatt, de ha csak mindig 1-1 beteget vinnénk be a sürgősségire, és csak a nap végén vinnénk haza néhányat közülük, vagy vinné a civil cég,amikor tudná, odalenne a maradék becsületünk is a fogadóintézeteknél. Vagy amikor 90 éves szocotthonos beteget viszünk szakrendelésre. Úgysem veszik át, ki tudna rá vigyázni? Tetszik nem tetszik, ma kompromisszumok árán megy az egész. Ennek ellénre valahol nagyon igazad van, de Te figyelmen kívül hagyod a mai magyar valóságot. És azt, hogy a kormányzat tesz az egészre nagy ívben, ők csak annyit tudnak, amit a főigazgató referál az EÜM miniszternek, és amit a híradóban látnak - jól megszerveztük, megfelelő erők- előny az 1 rádió, hűtött betegtér és hasonló nagyotmondások a szóvívő bajtárs részéről (ellenérzésem vele szemben nincs, ő a vezetés szavát közvetíti). Márpedig bármilyen reform pénzbe kerülne, arra pedig ebben az ágazatban még egy ideig nem nagyon kell számolni.
Természetesen a fentiekből következik, hogy nagyon könnyen előáll a helyzet, megfelelő szintű egység ÉS/VAGY megfelelő időn belül nem ér ki a helyszínre. Régi mondás hogy jó időben jó helyen kell meghalni. És ez nem vicc - részemről sem.
De azt hiszen, még ha az alkalmi feladatoktól eltekintünk, akkor is nagyon merész kb 15 +-5 km-es vonzáskörzetre pl. vasárnap 2 24 órás szállítókocsit hagyni (amire ráadásul az OMSz nem tesz defit, ekg-t, Ked-mellényt), ahol eset és roko 22 km-re van és a körzetbe 30 000 fős város és 30 000 fő tanya, kisváros, falu tartozik.
Már korábban is mondtam, szívesebben töltenék ki 12 órában 5 papírt meg 3 esetlapot, mind 14 papírt meg 1-2 esetlapot, és mennék napi 4 órát a 12 helyett, de ez most még jó ideig nem fog menni.
Thürmer "úr" a minap a Napkeltében parádézott. Szellemileg Torgyánra hajazott, csak ő kicsit jóképűbb. Akkor az a drága ember azt találta mondani, hogy az EÜ-ben a rendelőintézet és a kórház a legfontosabb, míg vitapartnere azt próbálta megértetni vele, hogy az alapellátás a legfontosabb, ezt pedig a háziorvos jelenti.
A hülyéje. Csak járjon énnálam, majd megtudja hogy milyen a kórház, én általában az ország egyik elhíresült intézményébe szállítok :)) !
Nem hinném, hogy a jelenlegi hatalmat különösebben érdekelné ez a tisztességtelen ítélet Hoppál András ügyében.
Más.
Tegnap a Hírtv esti vendége Thürmer Gyula volt. Az egészségügy privatizációja volt a téma. A beszélgetés során Thürmer a következőt mondta: ....mert ma már az infarktusos beteghez kiérkezett mentők is a TB kártyát kérik....
Szerintem ez egy otromba hazugság. Számtalanszor tapasztaltam, hogy amikor erdélyi magyar kollégáimat baleset érte a présmühelyben -csonkolás vagy majdnem csonkolás- szóba se került a TB kártya léte.
Innen üzenem Thürmernek, hogy elöbb gondolkodjon, aztán beszéljen.
Aki úgy érzi, kérjük csatlakozzon a kezdeményezéshez. Úgy véljük, ez a petíció túlmutat a tűzoltóságon, itt minden megkülönböztető jelzéssel rendelkező jármű vezetőjéről szó van.
Értem az érveidet, de asszem hogy amire Te gondolsz, az a mentőszolgálat teljes átszervezése, a feladatok jelentős részének elvétele (vagy önként visszaadása), ezt mint az előző hosszászólásomból kiderül, a dolog komplexitása, a cég méretei stb. miatt én nem merném magamra vállalni (bár lehet, hogy egy erre pont egy mentős lenne a legalkalmasabb).
Először is megjegyezném, hogy (habár dolgozni - legalábbis jobbára - szeretünk) a túlterhelést mi sem szeretjük. Az ideális az lenne, ha semmi "feleslegessel" nem kellene foglalkozzunk, napi 1-2 kivonulás, csak gyorsan kimegyünk, megmentünk egy életet, majd bevonulunk, és aztán hazamegyünk, másodállás sem kell azért hogy hónap végéig kitartson a fizetés, és a 600-as mercinkbe tudjunk tankolni. Persze, azért ez nyilvánvaló, hogy erősen futurisztikus, mégha esetlen vannak olyan országok, ahol ez tényleg így van.
Szerintem az alap probléma az egészségügyben van. Mondjuk régóta sokan, hogy sz*rban van az egész magyar egészségügy, de ez nem újkeletű. Régóta inog, kérdés hogy mikor omlik össze. Már az orvosok elkezdtek elvándorolni nyugatra, sajnos a vezetők nem látják be, hogy ha valaminek adott ára van, akkor azt meg kell fizetni, mindíg csak ezzel az idióta, tarthatatlan "felülről zárt kassza" finanszírozással jönnek. Előbb utóbb kénytelenek lesznek meglátni, hogy ez piacgazdaságban nem megoldható. A mentőszolgálat egyrészt független költségvetési szerv, másrészt az egészségügy része. A másodikat nem lehet kikerülni, a betegeket nekik adjuk át, esetleg ők kérnek segítséget, stb. stb. Ha lehetne függetleníteni, akkor persze igazad lenne, annak a helyzete nem rontaná le az OMSZ helyzetét. Most a sürgősségi betegellátást szeretnék javítani, keretet is szavaztak meg rá, de szerintem egyetlen részt kiragadni az egészből nem lehet. Ha pl. egy már sürgős megmentett embert szeretnének egy síma ágyba áthelyezni, de nem tudják, akkor mi lesz?
A reális helyzet a következő: az "államnak" adott kerete van, amiből szolgáltatásokat finanszíroz, és vesz igénybe (furcsa kettősség mi?). Ha kevés a pénze (legalábbis erre keveset akar fordítani), akkor nyilván kevesebb szolgáltatásért kevesebbet fizet.
Tisztelt uraim! (Ambu-Lonci, máp)
Csak nyugodtan értsetek egyet egymással, viszont a hozzászólásaitokban végül is az én véleményemet erősítitek meg: Észszerűen szervezett és irányított MENTŐszolgálatra van szükség!
Sokadszor ismetlem magam:
-a jelenlegi kapacitások MEGTARTÁSA mellet igen is a mentés legyen az elsődleges a lehető legmagasabb szintű és szinvonalú ellátással.
Mint közalkalmazottak, mennyire vagytok benne érdekeltek és miért ragaszkodtok az egyszerű betegszállításhoz? A fizetésetek hónapról-hónapra ugyan annyi, akkor is ha egy nap 24ből 23 órát vagytok tengelyen (ez a mentős szex), akkor is ha kipihenten, kultúráltan tudnátok végezni a valóban indokolt (eset 1,3,6 órás)mentőfeladatokat!? Én az utóbbira szavaznék, de ha nektek az első jó, akkor csak védjétek azt a mammut céget, amelyik forráshiányra hivatkozva nem tudja teljesíteni a kormány által előírt garantált fizetésemeléseteket ezen évre....
Arrol meg ne is beszéljünk, hogy azért az OMSZ vigye haza a kórházból a betegeket, mert azok hátha rosszul lesznek! Holnaptól pedig minden ember mellé állítsunk egy esetkocsit, mert bármikor rosszul lehet.... Szóval ezt ti sem gondoljátok komolyan....
Ha ennyire meg vagytok elégedve ezzel az Országos Betegszállító céggel, akkor talán azt is tudjátok hogy miért nincs kesztyű és gyógyszer? Magyarul elvonják a mentéstől a pénzt (nincs kesztyű és nincs gyógyszer) , csakhogy finanszírozni lehessen a betegszállítást! Szerintem...
És hogy milyen filmeket szeretek : önfeláldozós-mentősszives-éhenhalós :-)
asszem hogy mi speciel 100%-ig mindenben egyetértünk.
Kedves Emtigris,
a bajtárs véleménye mellé még hadd tegyem hozzá
Jelenleg az OMSZ által (elvileg) használt infrastruktúra a következő:
1. központi, könnyen megjegyezhető, mindenki által hívható telefonszám (104). Ez igen jól van megszervezve, mert még az átkosban csinálták, mindenhol a helyi mentőállomásra fut be (a mobiloknál már van némi baj, de áthidalható).
2. ezeken a mentőállomásokon, illetve Bp. esetében a KICS-en, szakszemélyzet, szolgálatvezető (tehát nem telefonos kisasszony, akinek ugyan kedves a hangja, de nincs egészségügyi képzettsége) aki fogadja a hívást.
3. belső riasztási rendszer (rádió leginkábbis, illetve saját telefonhálózat),
4. felszerelés, ami szintén igen komplex, rengeteg gyógyszer, kötszer, egyszer használtos eszközök, illetve igen drága műszerek, berendezések (EKG, Defi, vércukor mérő, stb. stb.)
5. mintegy 170-180 mentőállomás országszerte, épületek, mindenhol raktárak és garázsok. Villanyszámlával, gázszámlával, telefonszámlával, esetenkénti felújítással, festéssel, stb.
6. ha jól tudom, akkor kb. mintegy 6000 alkalmazott, akik ezt az egészet üzemeltetik. Ezek között szakképzettek, akár orvosi diplomával rendelkezők is, valamint nagyon gyakran olyan dolgozók, akiknek a helyismerete pótolhatatlan (nemcsak hogy a helyszínt, hanem gyakran magát a beteget is személyesen ismerik). Ezeknek az alkalmazottaknak van ruhájuk, kell nekik adni fizetést, étkezési utalványt, stb.
7. gépjárművek (többszáz darab), amelyek akár megkülönböztett jelzés használatára is jogosultak. A karambolos illetve egyéb meghibásodott autókat javítani is kell. Ezen kívül üzemanyagot fogyasztanak, nem is keveset.
A fentiek közül a mentéshez MINDET meg kell tartani. Az üzemeltetési költségek gyanítom, hogy nem lesznek kisebbek, ha a cég nem végez betegszállítást. Abban az esetben hirtelen csak az üzemanyag költséget, és az autók amortizációját tudom felhozni mint megtakarítást.
Ezen kívül ez mind a "tartalék"-ot is képezi, esetleges katasztrófa esetén.
Az ilyeneket, mint belső továbbképzést tartó osztályok, gépjármű javítók, építési osztály, rádiótechnikai osztály stb. nem is beszéltem, mert ezeket a munkákat elvileg külső cégek is végezhetik...
Na egy ekkora "mammut" cég a mentőszolgálat. Ettől vonták el a külső cégek a szállítások "kiprivatizálásával" a működéséhez szükséges erőforrások egy részét. Ráadásul az egészségügyben kialakult igen rossz helyzet (a felülről zárt kassza) ezt a céget sem kíméli. A ráfordítások lehet, hogy néha nagy összeget tesznek ki, de a fenntartásra jelenleg úgy tűnik, hogy kevés.
Ne haragudj, de Te szerintem csak a BM-mentőt láttad... Nálunk már hetek óta nincs gumikesztyű (vidék), de ahogy hallottam, a minap Pesten is hiány volt még gyógyszerből is...
Nézd meg a Markóban az egyik esetkocsit, amikor egy régi Mercit kapnak. A szegény beteg azt hiszi hogy egy utolsó lepukkadt mentőt küldtek érte, közben meg "kiemelt" mentőegység jött érte. Más kérdés hogy az EKG rossz, a defi jó, de akkor meg minek, esetkocsikon nincs vércukorszintmérő (pedig az esetelő szállítóra is elkéne). Nincs gyomormosó-felszerelés. A mentőhelikopter a röhej tárgyát képezi, műszakilag de főleg mentéstechnikailag. A seregnek van Mi8-asa, állítólag nem partner az OMSZ, ők segítenék a mentést...
A kedvenc témám következik: mentés vs. betegszállítás.
Én azt mondom, a kettő szorosan összekapcsolódik, hiszen pl. az otthonába bocsátott járóbeteg könnyen rosszul lehet egy civil cég vöröskeresztes WR+-ban, ahol még le sem tudják fektetni.
De ha a piacot nézzük, én azt mondom, ha a civilnek megéri, megérné nekünk is.
Voltak körlevelek, ígérgetések, állítólag a szállítás outsourcingolása nem járna csak 15% körül emberi és kapacitásbeli veszteséggel. Értsd ezalatt, a hárommentős mentőállomáson autó nem áll le, az alkalmit vigye el aki akarja. Ez nagyon szép, de hiszem, ha látom.
Pont most csinálta az OMSz, hogy megszűntet szolgvez helyeket - gondolom helyette egy-egy 104-es helyen mondjuk bővít 1 embert, és ki meg tud szüntetni mondjuk 3 munkahelyet, mert kiszámolták, hogy egy két-három autós mentőállomáson a szolgvez nem dolgozik csak 4 órát effektive/nap. Ezt most nem is kommentálnám, majd mesél a rokon, aki elmagyarázza egy szép napon a tanya helyzetét, a legközelebbi falut a tőle jó sok km-re levő 104-nek ("a mentősők tudják, a nagy tölgyfánál jobbra, és a kútetős tanya 200 m után a Sikori őrsnél..."). Aztán a szolgvez átcsörög a közeli mentőállomásra, ahol átdiktál. VAGY megcsipogja A autót, és ... , VAGY megcsipogja B autót, és a közeli mentállomás megcsipogja A autót, és ő is átdiktál : leesett a székről, nem mozdul.
Na hát ennyit a statisztikákról. Régen azt súlykolták belénk, hogy szállítás tartja el a mentést. Most meg mégse?
Persze, az alkalmi szállítás sokszor nem igényel csak két erős embert, szakfelügyeletet pláne nem. De. Ha a civilnek megéri elvinni a járóbeteget, akkor nekünk miért nem? Miért nem jó, hogy így vannak plusz autók (amik csak esetelős OMSZ-nál leállnának), és így tevékenység percek alatt konvártálható?
Márpedig most arra megy ki az egész, hogy elereszti az OMSZ a pénzes (érsd járóbeteg alkalmi) betegszállítást. Ez az amit rentábilisen tud csinálni bárki, egy B kat jogosítványú minimálbéres sofőrrel meg egy 6 l átlagfogyijú személyautóval. Van benne ráció, csak hát hol van itt az egyenlő esély?
Szóval akkor vegyen az OMSZ is ilyen autókat, neki nem pénz a pénz?
Kiérkezés idő, mentési szintek. Nos akár ma éjjel is beállhat az általad felvázolt aránytalanság, alkalmik nélkül is. Nagyon kevés a kocsi, mondjuk Kiskunfélegyházán 60 000 ember, tanya, faluk miegymás, 2 szállító 24-ben, egy esetkocsi 24 ben vasárnap kivételével. Plusz hétköznap nappal 1 v 2 szállító. Kérdem én, mire elég ez. Legyen most egy részeg fejsérült, utána egy tensios kiugrás, maradt egy autó, balesetre szülésre, tűzvészre, mittoménmire.
Mondjuk például igen kemény dolog lenne egy 6-8 súlyos sérülttel járó tömegest felszámolni az országban szinte bárhol. És akkor a fehér foltokról még nem is beszéltem...
Szállítás vagy anélkül is vékony jégen egyensúlyozik a mentés, én meg merem kockáztatni, került ez már néhány ember életébe. De a fejeseknek jó mentő jut, a többiek meg csak kicsit korábban halnak meg mint kellene, nem olyan nagy ügy az egész. - ez van a Moldova könyv borítóján, találó!
És jól mindod, Isten óvja az igazi betegeket! Tényleg így van, én személy szerint kíváncsi lennék, a szakápoló-sima ápoló arányra, a VALÓS kiérkezési időkre. Mert a 15 perc kb. 15 km-es hatósugarat jelent egy-egy mentőállomástól
Megjegyzem, én örülnék a legjobban, ha holnap csak A, 1óbe, 3óbe feladataim lennének, és nem kellene gyógypillantára vinni a stabil fekvőbeteget, feleslegesen. Természetesen úgy, hogy én és minden kollégám a cégénél maradna.
De a háziorvosok is fineszesek, mondjuk 500 egy BSZU, és miből tart beikszelni a 3óbe rublikát... És ki fogja ellenőrizni hogy indokolt-e, eddig sem volt ilyesmi.
De azt hiszem ez még nagy álom, félek az is marad kb. 2020-ig. Állítólag akkora érjük el az EU csatlakozás előtti átlagos fejlettségi szintjét.