Egyébként akkor: Spanyolország. anno, amikor nálunk 90Ft volt a jegy, akkor ott is annyi (persze nem forintban). A metróvonalak hossza - ha jól emlékszem - 40x-es, mint nálunk, száma asszem 9 volt. Az egy jegy arra jogosított, hogy lemenj a metróhoz és amig ki nem jössz, annyi metróval mehetsz annyi megállót, amennyit csak akarsz.
Egyébként elvárom az 50 Ft-os jegyárért a Volvót, meg a Metróvonalkat. Igen, elvárom és ez így megy. Vegyen fel hitelt, csinálja meg, aztán fizesse vissza. Ja, hogy senki sem hitelez ilyen menedzsmentnek??? Aha! Akkor hol a hiba?
Matáv rossz példa. Azért volt/van ekkora költsége a telefonálásnak, mert a Matáv fel vett hitelt. Óriásit. Ma is fizeti és még jópár évig fogja. Ezt kell visszafizetni. de épített is hálózatot. A BKV ott tart, mint 12 éve, megnézném, hogy mit szólnának, ha a mMatáv is ott tartana...
Amikor elindultak, nem vettem részvényt (vehettem volna), mert úgy nézett ki, hogy csődbe megy. Hát, rá....
Ezen nem nagyon lehet vitatkozni, a beruházásokat a profitból, ennek hiányában külső forrásból fedezik mindenhol a világon, nem pedig előre szedik be a szolgáltatáshoz képest aránytalán árakból. Legalábbis piacgazdaságban. Mert hasonlót láttunk már a Matávnál is korábban, amíg nem volt konkurencia, eszement árakon adott mindent, aztán abból nem volt nehéz piacot tartani...
Már pedzegette a BKV, hogy 10.000Ft-os havi bérletekre lenne szükség, az meg már majdnem annyi, mint a bécsi. De Bécsben ennyi pénzért öt metró vonalat kapsz, teljesen kultúrált körülményeket, menetrend szerint járó tömegközlekedési eszközöket.
Én fizetnék itthon is 10-12 ezer Ft-ot, ha olyan lenne a szolgáltatás, plusz lennének tisztességes P+R parkolók. A pesti színvonalért a mostani ár egy kicsit sok.
Persze lehet azon vitatkozni, hogy előbb emeljék meg a jegyek árát, és abból fejlesszenek, vagy előbb fejlesszenek, és utána emeljék az árakat.
Ezzel nem azt akartam mondani, hogy élhetnénk Kazahsztánban is.
Azt akartam mondani, hogy ennyi pénzért 200 kilométerrel észak-nyugati irányban kevesebbet kapsz. Nyugati irányban pedig kaphatsz jobbat is, csak nem ennyiért. És nyugati fizetések ide vagy oda, ott sem ingyen dobálják az emberek után a buszbérleteket. Ti elvárjátok, hogy 120 forintért kinyalják a seggeteket. Egyesek meg elhitetik magukkal, hogy ha 50 forintér' lenne a jegy, akkor tök szívesen nyomorognának a buszon. Egy fenét. Elvárjátok, hogy építsenek nektem metrót 50 forintos jegyekből, nyomjanak alátok Volvo buszokat 50 forintos jegyekből, aztán majd a kulturált magyar nép vagy elfogadja az ajánlatot vagy együtt "Még!"-et kiált. Fordítva műlödnek a dolgok, nem vettétek észre?
Nem akarok a topikban a BKV védelmezőjévé avanzsálódni. Szerintem is rossz a gazdálkodás, át kellene térni a sávos rendszerre, satöbbi, satöbbi. De a non-stop bliccelés szerintem tahóság.
Spanyolországban meg... Na azt igen érdemes lenne kitárgyalni, de ez itt a MÁV, BKV, Volánbusz helye.
Hozzáteszem én nem sokat utazom vonattal, de a katonaság alatt 93-ban fél évig minden másnap, a feleségem meg Pécsre minden 2. héten. Sosem volt problémánk. Ott eszembe sem jutna bliccelni.
A BKV-n sem jut eszembe. Fizetek azért, amit kapok... És a hiányt is az én adómból pótolják, pedig havonta 3-4 alkalommal ülök BKV-n.
Ez igaz, nem a bécsi közlekedési vállalat hibája, hogy ellopták a mobilt.
A tömegközlekedésen csak ámultunk nagyokat. Pl. a megállóban álltunk, vártuk a buszt, ki volt írva, hogy 5:13-kor lesz abban a megállóban. A busz beért 5:12-kor, felszálltunk, de nem indultunk el, a sofőr megvárta amíg 5:13 lesz, és csak akkor zárta az ajtókat és indult el.
Bécsben öt metró vonal van, és állítólag készítik a hatodikat is.
Ez nem a BKV hibája. Anyukámnak meg kikapták a kezéből a mobilját a villamoson, apukámnak meg kirángatták a kezéből a táskáját a villamosmegállóban. Ilyenkor remélem, hogy összeakadnak egy májgyulladásossal is...
Bécsben kb 11250Ft a havi bérlet
Azaz lényegesen olcsóbb mint nálunk. És gondolom nem is olyan kulturálatlan.
De ez nem minden nap van így, nem minden napszakban és főként nem hétvégén. Amikor nincs torlódás, de nincs fix menetrend, akkor is mindig ritkábban jár a busz, évek alatt azért ezt meg tudtam figyelni, hidd el :) Bár az útóbbi honapokban én sem sokat használtam, mert átszoktam a bringára, azóta változhatott :)
Ismerem a 11-es busz vonalát. Néha teljesen beáll az az út a Rózsadombról lejövő autósor miatt. Igaz, hogy van buszsáv, de az autósok "természetesen" azt is használják. Néha valóban sokáig nem jön a busz, aztán egymás sarkában jön kettő. Késő este nincs annyi autó, olyankor tarthatóbb a menetrend.
Nem akarom a BKV-t feltétlen védeni, de sajnos Budapest közlekedési kultúrája rettenetes, és gyakran a BKV-járatok is ennek az áldozatai. Nézz meg egy nagyobb útkereszteződést, mondjuk a Nyugatinál öt óra felé, amikor egymás mögött sorakoznak a villamosok, mivel az útkereszteződésben ragadt és a villamossíneken álldogáló autósok miatt képtelenek mozdulni.
Bécsben kb 11250Ft a havi bérlet, de ott van öt metróvonal, szinte bárhova el lehet jutni vele. Az is igaz, hogy egy szimpla jegy 1.50 vagy 2.50 euró.( már nem emléxem pontosan) A város szélein pedig vannak jó, és olcsó parkolóházak. A belvárosban ott is nagyon nehéz parkolni, és drága is. Nyáron voltam ott egy hétig, tömegközlekedtünk ezerrel, de ellenőrrel sosem találkoztunk. Ellenben anyukámnak ellopták a mobilját a metrón. Szóval Bécsben korrektül működik a tömegközlekedés, az ottani fizetésekhez képest pedig nem is drága.
Azért ha az ember rendszeresen használ egy vonalat, lehet látni, hogy egyedi esetekről van-e szó. Élő példa: 11-es busz. Rendszeresen járok vele, néha hét végén is. Elvétve fordult csak elő, hogy két busz között a menetrendben megadott követési idő lett volna. (Vagyis hogy max annyit várjak, amennyi időnként jár.) Viszont fura módon, amikor már pontos idők vannak írva a késő esti menetrendben, akkor sikerül tartani. Én sem találom ezt véletlennek, szándékos, ellenőrizhetetlen ritkításra utal az egész.
Mondjuk ettől függetlenül nem érdekel. De tényleg. Én elvárok a pénzemért egy szolgáltatást. Ha nem kapom meg, nem fizetem. Megoldottam. Nem járok BKV-val, csak ha nagyon szükséges. Arra van jegytömböm.
Sok-sok évig jártam az ex 13-as (ma 3-as) Gubacsi úti végállomásától naponta többször. 7 évig éjszakáztam. A villamos elvileg pontosan 15 percenként ment. Ha az egyiket lekéstem, akkor 37! perccel értem be később, pedig csak kötöttpályást használtam, amin még autó sem tudott menni, ráhalytani (13-as, metró).
Esetek:
1. Egyik nap este 7:58-ra lementem, a villamos elment az orrom előtt. Másnap 7:54-re lementem, és 8:08-kor indult (ismétlem, végállomás). Ilyenkor általában 2 villamos bent állt. Érdeklődésemre válasz: máshogy jár az óránk. Ez folyamatosan előfordult
2. 3 db villamos bent áll, járat kimarad. Ez is mindennapos volt.
3. Nappal bent áll 3 villamos (alig fér el). Dög meleg, nagy kánikula, a 7-8 percenként járó villamos 20 perce nem indul, az indulóra nem áll be, a várakozóban kávéznak. A megállóban idős nénik és egy várandós kismama ájuldozik. Odamegyek bódéhoz, hogy ugyanár, indul-e. Rezignált arccal issza a kávéját, hogy menetrend van. Mondok: igen, 7-8 perc, én meg 20 perce várok, a várandós anyuka meg ájuldozik. Válasz, azért a kávénkat már csak megihatjuk nyugodtan, és szépen elfordul és röhög tovább.
Ja és, ha nem működik a végállomáson sem a jegykiadó, így nem tudok jegyet venni (természetesen diszpécser nem árul!) és elkapnak, akkor azt mondják, hogy ez nem érdekli, kötelességem időben gondoskodni jegyről. OK! Engem meg a forgalom nem érdekel. Ki van függesztve egy menetrend. Tartsa be. Nem érdekel, hogy miért nem tudja...
Alacsonyabbak a bérek is. Most meg nem mondom neked, mennyi az ottani átlagbér, de alacsonyabb, mint Mo.-on. De ha a diákbérletet nézzük, maradjon annyi elég, hogy a bérek alacsonyabbak, a diákbérlet mégis drágább.
Ez a szerződésdolog sántít. Főleg úgy, hogy a BKV-járat gyakran épp az autókban egyesével ülő autósok okozta dugó miatt késik vagy marad ki. Honnét tudod, hogy mikor marad ki egy járat a BKV hibájából, és mikor nem róható föl a "szerződésszegés" a BKV-nak? Vagy néha te is önhibádon kívül nem veszel bérletet?
Tudod mit, ne vegyük Nyugat-Európát. Vegyük Példaként Pozsonyt ha már szolgáltatásokról beszélünk. Ha az átlagfizetéseket nézzük, kb. egyformák a jegyárak, sőt, szerintem drágábbak. És ezért mit kapnak? Azokat a buszokat, amikbe itt Pesten az emberek már bele sem lennének hajlandók ülni. A járatok sokkal ritkábban járnak mint Pesten, metró nincs. És az északai járatok nem járnak 10-15 percenként, mint itt a 4-6 vonalán éjfél környékén.
Így van, ez nem alkudozás tárgya. És nem is a piaci fölénnyel, vagy a monopóliummal való visszaélésé.
Én anno csak egy gyakorlatot követtem: ha 1 hónapban a BKV 3 alkalommal szerződést szegett, akkor a következő hónapra nem vettem bérletet. 3 évig nem kellett bérletet vennem... Igaz nem 3x, hanem majd minden alkalommal szerződést szegett (a kifüggesztett hírdetmény szerinti menetrendet nem követte, de még közel sem).
Azóta le is szoktam a BKV-ról. Sajnos viszont a tömegek nem szokhatnak le róla. Sőt, ha megtehetnék és megtennék, az is baj lenne.
Ha harmada áron lenne a jegyár (azaz a szolgáltatáshoz mért árú lenne), akkor szerintem elég szépen csökkene Bp autós leterheltsége. Ezt is figyelembe kellene venni.
A példa meg rossz, mert ha drágállom a somlóit, akkor másikat veszek, máshol, mert ott nyitott a piac.
És még mindig nem értem, hogy miért ekkorák az árak? Mérjük nyugathoz. Ja, ott is ekkora az ár? Igen? És ott is ekkora a sofőr fizetése, amiből másik szolgáltatást vesz? Nem... Azaz itthon lényegesen drágább a tömegközlekedés, mint bárhol Európában.
Ja, egyébként nem is értem, hogy lehet kiszámolni, mennyi kár a van nekik a bliccelők miatt. Mindegy. Járatritkítás, azt' kész :o) Annyi szent, hogy a BKV gazdálkodásával valami nincs rendjén.
50 Ft. Ez nem alkudozás tárgya szerintem. Ez olyan, mintha a boltból naponta lenyúlnék egy somlót azzal a dumával, hogy nem vagyok hajlandó kiadni 400 forintot egy olyan somlóiért, amiben nincs/van mazsola. Ha 200 lenne kifizetném... De inkább ellopom, mert az kevésbé erkölcstelen, mint elkérni 400 forintot egy mazsolás/mazsolátlan somlóiért.
Én most éppen meg vagyok szorulva, minden filléren spórolok, ezért nem vettem bérletet. Nem engedhetem meg magamnak a buszt? Akkor nem ilyen ócska kifogásokat keresek, hogy 120 helyett legyen 99, és akkor nem bliccelek, hanem felülök a bringára. Vettem egy 10-es gyűjtőjegyet vészhelyzetre. (Amit néha kiegészítek 1-2 megállós blicceléssel :o) Akkor most hiteltelen lettem? :o)
Kicsit OFF. Egyébként anno Berlinben a pofám leégett, mikor 4 napból 3 napon át blicceltem. Megfogadtam, hogy többet nem megyek külföldre, ha még egy rohadt bérletet sem tudok megvenni. Aki sóher, maradjon a seggén. Asszem...
A történet ott kezdődik, hogy a tömegközlekedő emberek jövedelme alacsony. A vonat és buszjegyek egyre megfizethetetlenebbek. Itt lehet az árak, és bérek viszonyát emlegetni (EURÓPAI UNIÓ). Amíg a jegyek árai 1-2 ft volt a bliccelő is kevesebb volt. A jegyárak emelkedésével bliccelés is nő. Ez nem jóslat, hanem tapasztalati tény! Ez egy 22-es csapda. Sajnos attól nem kell tartanunk belátható időn belül, hogy a béreink látványosan nőnek az árakhoz viszonyítva, ez sem jóslat, hanem tény (lásd politikusaink hozzáállását)stb!
Érdémes lenne pontosan megnézni ezeket a számokat, már csak azért is, mert Budapesten nem csak a budapesti lakosok utaznak naponta, hanem az agglomerációból bejáró újabb milliók, és a többség nem éves, hanem havi bérlettel jár. Plusz a turisták, stb, stb. Nem lepne meg, ha 3x4 több lenne az a jegybevétel. De igazából nem is ennek kéne szempontnak lenni, hanem az éves költségvetés összegének, mindegy, hogy azt milyen forrásból fedezik.
Ha megpróbálunk úgy kalkulálni, hogy Bp. lakosságának fele utazik a BKV-n, akkor az az egyszerűség kedvéért az éves bérlet árával számolva a jegybevételekből évente kb. 50-60 milliárd Ft bevételt jelent. Ehhez képest, igazad van, elenyésző a 2-3 milliárdos veszteség.
Viszont én továbbra is azt mondom: ellenőrök nélkül nem lenne meg annak az 50-60 milliárdnak legfeljebb csak a töredéke. Hiába szolgáltatás, ha nincs következménye, akkor a magyarember inkább elblicceli. A BKV-nak muszáj valamilyen jegyellenőrzési rendszert alkalmaznia, ha érzékelhető bevételt akar szerezni a jegyeladásokból.