"...bár lehet, hogy inkább a mezőn fogják heteken át vonszolni, ha megunják, hogy a Sió nyitására, azaz a Balaton feltöltődésére várjanak..."
MALWIN! Látod, egy tudós koponya mire rá nem jön? Ezt már az egyiptomiak is kitalálták, csak elég szálfa kell görgőnek! :-)))))))))))))))))))
Semmi gond, mert szvsz nem off. Na szóval, én is láttam már sétáló emberke által távirányítóval vezérelt tengelyű trélert araszolgatni, témyleg bámulatos. De akárhonnan közelítünk a Balaton felé, akad néhány híd, felüljáró, egyéb műtárgy, amelyek miatt egyszerűen nem fér el maga a hajó.
Szerintem itt ezzel egyáltalán nem offolunk!
(Ha vki mégis úgy gondolja, attól elnézést és PgUp-ot kérek:-))
Úgy gondolom, valóban az utak jelentik a szűk keresztmetszetet, bár sok pénzért mindent meg lehet oldani.
A Jókait azt hiszem tizenvalahány millióért hozták el 3 nap alatt, úgy, hogy hajtogatták előle a fákat, meg leszerelték a különböző kábeleket stb.
Egész egyszerűen nem fog elférni ekkora tréler az 2 x 3,5 méter széles utakon, bár lehet, hogy inkább a mezőn fogják heteken át vonszolni, ha megunják, hogy a Sió nyitására, azaz a Balaton feltöltődésére várjanak...
Jézusom, nem ezt akartam!
Nem akarok most itt offolni, és elkezdeni elmélkedni a sokkerekű, spéci trailerekről, a talajnyomásról, a páronként kormányozható tengelyekről és egyebekről meg arról, hogy ezekkel kis túlzással az "alföldi szerpentinen"(tájékozatlanoknak: a Kiskunhalas-Szeged út)is el lehetne vinni a Vörösmarty-t is.
Szal bocs a borzolásért, én más véleményen vagyok.
Ez pontosan így van. Ha interkontinentális hadászati rakétát lehet közúton szállítani, akkor egy 10 méter széles hajót is. Csak még azt az utat nem építették meg a Balatonig, amin közlekedni tud az a technika.:-)
Szeva Tom,
nem akarok veled vitatkozni, de az a megállapításod, hogy a boszporusi hajót nem lehet traileren szállítani nem helytálló.
Lehetni lehetne, még a szükséges technika is rendelkezésre áll, inkább a költségvonzat az erősebb érv.
Ezek szerint a BHRT is osztja azt a "hivatalos" optimista álláspontot, hogy itt akkora szárazság volt az elmúlt 4 évebn, hogy most már húdekurvasokesőnek kell esnie a következőkben...
Miközben a vízszint szabályozási minimumot 120 cm-re akarják emelni (egyébként nagyon helyesen), de ez majd +1 méter a jelenlegi szinthez képest.
Belegondoltak abba, hogy mi van ha ez a következő 1-2-3-? évben nem tejlesül? Számoltak-e azzal, hogy netán 5-10-? évig kell bérbeadniuk a hajót a Dunán?
Azt nem tudod egyébként, hogy mikor hozzák el (fel) a Dunára a hajót? Egyáltalán Magyarországon adják bérbe?
A Lelle típus elhozható traileren, úgy tudom csak a kormányállást kell lebontani. A boszporuszi hajó pedig a Dunán bérbe lesz adva addig, amíg a Sió hajózhatóvá válik, ezt semmiképpen nem lehet traileren elhozni. (Nem hivatalos forrásból)
El fogom még egyszer olvasni a egyesület alapításával kapcsolatos témákat (pl. mit kell hozzá vinni). Elméletileg bármikor fel tudok menni Bp.-re, ha esetleg valami közbe jön, akkor következő biztosan megoldható.
A Napi Gazdaság tényként közölte, hogy a BHRT vásárolt 3 selejtezendő hajója helyett 1 db 200 személyes hajót 65 M Ft-ért, és 1 db 650 személyes hajót 170 M Ft-ért Törökországból. Ez gondolom a Tom_ által egyszer már említett boszporuszi átkelőhajó (míg az előbbi a Lelle 3).
Hogy hogy hozzák ide, arra kiváncsi lennék, a vízállás jelenleg 23 cm - 3%, vízpótlást elutasították, a Sió hosszú évekig zárva kell, hogy maradjon.
Az alapötlet egy dunai vonatóhajó megmentése volt. A későbbiekben alakult úgy, hogy a Szombathely az, aminek a megmentésére reális lehetőség van. Az első topictalálkozón még a Sopront gondoltuk alkalmasabbnak. Mérete nagyobb, beosztása a későbbi hasznosítás szempontjából kedvezőbb. Valaki (muggli?) kiderítette, hogy a Sopron volt az első Balatonfüreden gyártott dunai vontató. A második topictalálkozón derült ki az, hogy állapota miatt inkább a Szombathely-ben volna érdemes gondolkozni. (A megnyerendő támogatók között mindenképpen szerepelne a hajó névadó önkormányzata is.)
Tom! Az egyesület alapításánál ezek szerint mindenképpen számítunk Rád, ha ezért külön felutazol Budapestre, nagyon megköszönjük! A weblapod éppen egy kiváló minta, amihez hasonlót mi is létre szeretnénk hozni az egyesület keretei között.
Bocs, de tegnap este nem volt időm a folytatáshoz. Talán ma.
Eddig nem nagyon nyilatkoztam ebben a témában, de azért én sem szeretnék kimaradni a dologból. Ha lehetséges és szükségét látjátok, akkor én is nagyon szívesen beszállnék az egyesületbe, akár mint alapító tag is. Elolvastam Zoltika összefoglalóját a legutolsó találkozóról. Nekem a gondom az volt kezdetben az egyesülettel, hogy igazából a Szombathely megmentését tűzte ki célul, ezért jött volna létre. Tényleg szép hajó, a topictali voltam rajta, kár lenne érte, de én a Balatonnál lakok, így nem nagyon érdekel a sorsa. Nekem jóval fontosabb lenne pl. a Balaton (Beloiannisz) megmentése, de sajnos ott az esélyek még rosszabbak. Most már látom, hogy nem a megmentés az egyetlen célja az alapítandó egyesületnek. A leírt alapcélok (hajózási hagyományok ápolása, kutatómunka, weblap létrehozása, hajófigyelés, stb.) tetszenek, ezekért szívesen lennék egyesületi tag. Ha gondoljátok, rám mindenképpen számíthattok.
Kicsit tartósan kint ragadtam, tegnap du tudtam csak az elmúlt három(!) hét eseményeit végigolvasni. Jól elszaladt a szekér tőlem. Lassan már többet leszek bent, és remélem tudok érdemi segítséget nyújtani.
- Balaton szabályozásáról leírás került fel (Egyéb - Balatonról fejezet)
- Az Egyéb részben a Hajó-történelem fejezethez új anyag került fel ("A Balatoni hajózás története" címú könyből az "Újrakezdes" és a "A korszerűsítés évei" című fejezet) , így kb. 40 oldalnyi könyv olvasható itt.
Bocsánat, de csak most van időm folytatni. Tegnap nagyon siettem, ezért a sok elütés a szövegben.
A téma, hogy hogyan szerezhet meg az egyesület egy dunai vontatóhajót.
Nagyon lényeges, amit muggli hozzáfűzött: nem szabad a vállalkozást (mármint a vállalkozást a hajó üzemeltetésére) a saját anyagi erőnkre alapozni. Nem is lehetséges. Nekünk a szervezőmunkát kell betennünk: az ügyek vitele, szponzorok szervezése, programok szervezése, publicitás biztosítása.
Nyilvánvaló, hogy az operatív tevékenység néhány emberre fog hárulni. Ha azonban nincs a dolog mögött egy szélesebb támogatói kör, a dolog el sem tud indulni. A támogatói kör alapja lehetne a topic közössége, és az egyesületet is nekünk kellene megalapítanunk, azonban további eszmei és erkölcsi támogatókra van szükségünk. A megszerezni kívánt hajó ugyanis olyan kereskedelmi értéket képvisel (akár ócskavasként is*), amelyet megfizetni nem tudunk, és nem hiszem, hogy tudnánk elegendő szponzort keríteni a megvásárlásához. A hajót csak megkapni tudjuk, megvenni nem. Csak akkor juthat a hajó az egyesület kezelésébe, ha bizonyítani tudjuk
-tényleg közhasznú cél a hajó megőrzése
-van értelme a megőrzésnek
-képesek is vagyunk erre a feladatra
és ezek az érvek erősebbek a hajó pénzért való értékesítéséhez fűződő érdekeknél. Ahhoz, hogy ez tényleg így legyen, van szükségünk erkölcsi támogatókra, akik előtt az alkalmasságunkat már bizonyítanunk kell. Ilyen erkölcsi, a későbbiekben esetleg gyakorlati támogatók lehetnek:
MAHART
Közlekedési Múzeum
BME Járműgépészeti Intézet
NKÖM
satöbbi.
Sokkal több esélyt látok a támogatók megnyerésére, később a hajó megszerzésére, ha nem csak egy-két ember, hanem egy civil közösség lelkesedése áll a dolog mögött fedezetként.
Vasutas vonalon több példa is akad hasonló célok sikeres kivitelezésére. A NOHAB-GM Alapítvány sikeresen megszerezte az M61.010-est. Most ismét szünetet tartok az írásban, hogy vállalkozó kedvű fiaimmal az eső ellenére elmenjünk felderíteni a Királyréti Kisvasút "vadonatúj" 490.2002 gőzösét. Délután folytatom.
*A legutóbbi topictalálkozón valószínűleg egy nullával eltájoltuk a hajó ócskavas-értékét. A NOHAB-GM Alapítvány vezetője a tonnaszám alapján a bontás bonyolultságától és a hajó színesfém-tartalmától függően 10-15 millió forintra becsülte. A becslés alapja M61.010 ócskavas-ára volt.
Szükségem lenne egy kis szakértői segítségre. Ha sikerül belinkeélnem a képet akkor azon egy ütközőbak látszik, amihez a kompokon rögzítik a vagonokat. Az érdekelne hogy a képen láthatő levegőcsövön mekkora a nyomás üzem közben?
Jó szelet! Bocsánat, hogy nem jelentkeztem, de egy hétig nem jutottam NEThez, de hiába jutottam volna, mert a péntek estém, szombaton 01.34-kor ért véget. Három élet...No, nem panaszkodom, nem is azért mondom. :-)
Megadnám a számaimat: 06203885743 ezt úgy veszem fel, hogy: "Kisvasutak Baráti Köre Egyesület" de azért én vagyok és 0612270255 ez utóbbin főleg Édesanyám és az üzenenetrögzítő van. Mert igaz, hogy a következő 3 hétben, vagy a Magyar Vasútmodellezők Országos Egyesülete (50.vasútmodell kiállításon a Petőfi Csarnokban), vagy a munkahelyemen, vagy a Kemencei Erdei Múzeumvasút híd és támfalépítésén leszek, de leginkább a három között úton a Bodrival (A Bodri fehér, de nem hajó, bár 23 és fél év úszóegységnek is szép kor, hanem Skoda 120L). Otthon? igen, néha ott is.
Gyakran leszek Budapesten, vagy legalább a közelében, ha kapok SMS-t szívesen eljövök, mert jó az ügy! Annyit nem vállalhatok, mint a KBKban, de erre úgyis ott lesztek ti, igazi hajósok! Ami tőlem szárazföldi patkánytól telik azt megteszem! :-)
Most csak röviden tudok beszámolni a tegnapi találkozóról. Kora délután majd kicsit bővebben, illetve abban maradtunk, hogy a jelenlévők külön-külön összefoglalják a topic számára a felvetett gondolatokat.
Sajnos csak négyen voltunk:
Pedrofon
muggli
jakyg
Zoltika.
Az első témában - hogy t.i. alapítsunk-e egyesületet - teljes volt az egyetértés. Egy ilyen egyesület megalakítása viszonylag egyszerű, csak elhanyagolható többletterheket jelent. Guberavera felajánlotta, hogy az egyesület alapításának adminisztrációját megoldja. ehhez az kell, hogy min. 10 fő eltöltsön nála az irodában kb. 3 órát, amíg a jogász mindent elkészít. meg kell fogalmazni a célokat, tisztségviselőket kell választani, és alá kell írni a papírokat. Az egyesület fő célja az eddig a topicon végzett, illetve publikált tevékenység keretekbe foglalása. Az egyesületi forma további, jobb lehetőségeket kínál ezen tevékenységek folytatására. Ezek a tevékenységek:
fotózás
archíválás, kuatómunka
weblap létrehozása és karbantartása
klubélet - közös rendezvények, hajózás, hajózással kapcsolatos helyszínek megtekintése.
Az egyesület ebben a formában kevésbé jelent kötelezettséget, inkább további lehetőségeket. Ha nem jön be a dolog, nem vagyunk aktíavk, akkor sem történik semmi. Az éves adminisztráció elviselhető mennyiségű, ha akarjuk, az egyesületet megszüntethetjük.
Kell hozzá legalább tíz ember az alapításnál.
Ezt a témát viszonylag hamar kitárgyaltuk, és teljes volt az egyetértés. A második témát sokkal hosszasabban tárgyaltuk, és ennek kifejétésére nincs most éppen elegendő időm. A második téma:
szerepeljen-e az egyesület céljai között egy dunai vontatóhajó megszerzése, megőrzése és üzemeltetése?
A jelenlévők véleménye az volt, hogy igen, de csak bizonyos feltételek teljesülése esetén. Ezek közül a fontosabbak:
az egyesület megléte
legyen az egyesületnek olyan aktív magja, amelyik ezt a feladatot felvállaja
előzetes tájékozódás kedvező eredményekkel:
a megszerezni kívánt hajó megfelelő állapota
lehetőség a megszerzésre
az eszmei támogatói kör kiszélesítése
anyagi támogatók beszervezése
értelmes feladatok a hajó és az egyesület számára.
Mindegyik kérdéskörben bíztatóak a jelek, de most már komoly és részletes tájékozódásra van szükség. Ebben az ügyben néhány feladatot felosztottunk egymás között.
Bocs. Most még nagyon sok gondolatot le kellene írnom, de mennem kell. Délután folytatom.
Helló mindenkinek! A Harta és a Vác tolóhajó Verőce alatt áll egymásmellé kötve két hatalmas tolatmánnyal már kb egy hete! Azok ott miért vesztegelnek? Holnap lefotózom őket, ha még ott lesznek! Üdv.