Nekem van egy ismerősöm, aki főleg VW dízelek tuningolásával foglalkozik. A nyáron jártam nála, ott állt az udvarán a sárga I-es Golf, ami oly sok autót lealázott a gyorsulásin.
A dízeltuning titka egy nagy változógeometriás turbó egy frankó interkula és egy kemény adagoló :)
Én eddig csak egy Golf Variant 1.9 GT TDi-ben ültem. Az sem volt rossz, csak a Punto Gt-hez képest ment szarul - egyébként nem:)
Mindenesetre azt mondják, hogy a dízeleket sokkal biztonságosabban és könnyebben lehet tuningolni mint a benzines autókat.
Nincs addig semmi baj, amíg nem autózod ki a plusz teljesítményt / vigyázol rá, és figyelembe veszed, hogy:
- gyakrabban kell olajat cserélni
- amíg be nem melegszik, addig tilos nyomni neki
- hosszabb autópálya-menetek után kell idő, hogy kihűljön a turbó (olajpumpa járjon)
- esetleg hosszú padlógázas autópálya-menetnél a VW-(PD?)TDI szereti elolvasztani a dugattyút (főleg a 110TDi chippelve, ui. nincs olajspricni a hajtókarban).
majd jol megkerdezem,mert a haverom autoszerelo,O csinalt eddig vagy 10 V6 Tdi-t, amit O mond,azt tudom mondani en is.Ugy emlexek,hogy hengerfejesek lettek 1-tol 1-ig.Ez unoffical info,majd megkerdem , es akkor tuti lesz,okse? amiket javitott azokat mondta,hogy mind 150e alatt volt...
Konkrétan mit értesz kifingás alatt? Mi az ami tönkremegy? Mert pl egy hengerfejtömítésátégést, vagy turbo középrész cserét, gátrepedést még nem neveznék kifingásnak. Ha kifingás alatt kopáshatárt meghaladó elhasználódást értesz (pl. főtengelycsapágyaknál, vagy hengernél), vagy abból származó törést (gyűrű) az más. De 150.000-nél még szinte meg sem kopik a henger fala. Ne haragudj. de Audi A6-oból van négy is (bocs, egy 100-as közülük), melyek ezekkel a motorokkal vannak szerelve, mindegyikben 200 és 300 között van km, és még egyiknek sincs semmilyen jele a kopásnak, vagy egyéb problémának, pedig 200-al járnak velük, és nyomják is nekik rendesen. Számomra elég hihetetlen amit mondasz. Máemint attól függ mit értesz a "kifingás" szakszó alatt :-))
A taxi az nagyon más tészta!
Ui. gyak sosincs igazi hidegindítás, és vigyáznak is az autóra! Hengerfejet pl. nagyon egyszerű kinyírni: hidegen nyomni neki ami a csövön kifér - néhány ilyen és az egyenetlen hőtágulás megrepeszti a hengerfejet...
Nincs chip, csak adagoló - akkor el kell vinni egy adagolóshoz, aki beállítja, mondjuk a max. nem füstölő mennyiség alá.
Előtte természetesen a turbónyomást meg kell emelni - ált. van egy "drucklabda", abba megy egy rúd - na ezt szokták meghosszabbítani (vagy az anyát tekerik odébb, vagy hosszabb rudat raknak be v. hozzáhegesztenek egy kicsit - de ált. elegendő kicsit tekergetni a csavart)
Természetesen a nyomást be kell lőni - vagy műszerrel, állításkor, vagy az IC-vel egy időben beépítesz egy nyomásmérőt is a műszerfalba (pl. autometer, mechanikus a Homasita-nál kb. 5eFt) - fontos megnézni a nyomást (meleg motornál) átalakítás előtt, és _ahhoz_ állítani az új értéket!
De a nyomásszabályzással jobb, ha megkeresed RAFi-t, aki párszor már körbejárta a témát, és állító (kormány mellől tekergetős) kütyüt is csinált már.
Ehhez persze jó volna tudni a turbó típusát - vagy látod, vagy a motorszám alapján lekéred vmelyik VW szervíztől vagy alkatrészkereskedőtől.
en komolyan gondoltam,foleg a V6 TDi,ami kifingik a 150e elott altalaban.A tulajok nehezen ismerik be a javitasokat, mert nem szeretik,ha szembesulnek,hogy kiadtak egy rahedli penzt egy kevesbe strapabiro motorert...A TDi bivalyeros,de nem strapabiro.
Azért a 150e-ret nem gondolhatod komolyan. Ennek minimum a duplája. Mellesleg a több mint félmillió km-es autók között van szívó, meg turbós is. Egy TDI 400 körül. Ezek taxik, illetve oktatókocsik. Motor még nem igen, kaszni annál inkább volt javítva :-))))
Na végre, valami már a tunningról is szóba került :-))))
Kicsit konkrétabban is tudnál mesélni erről? Gyakorlatilag hogy vihetők ezek végbe. Az enyémben nincs chip. Csak olyan teljesítménynövelést akarok végezni, ami nem nyírja ki az autót, tehát. Mit lehetne vele tenni?
1.
mint az a képeken látható, a nagyon felhúzott turbódízelek igen-igen használhatatlanok: 3000 körül van a nyomatékmaximum, és 4000-nél kifullad - persze nagyon megy, csak éppen kezelhetetlen: padlógáz, gyorsul, aztán kerekek kipörögnek, váltasz; padlógáz, gyorsul, kerekek kipörögnek, váltasz...
Igen-igen nehezen autózható ki - viszont biztos nagyon élvezetes a "hátbarúgás"!
2.
www.superchips.co.uk
3.
intercooler témához: természetesen be lehet szerelni, és természetesen csak akkor lesz többlet teljesítmény, ha a turbónyomást felvisszük, adagolót hozzáállítjuk (csipet átírjuk).
Azt a 0,2-0,5 bar-os plusz nyomást bírja a turbó, de azért valóban érdemes kikeresni a kompresszortérképen hogy mennyivel fog többet pörögni max. nyomáson...
4.
dízel=HDi az valóban nem igaz, de tény, hogy eddig az összes CDI, PDTDI, d (BMW) nagyautó mögött autózva ha azok ráléptek a gázra, akkor szép füstfelhőt hagytak maguk mögött (FAP részecskeszűrő hiánya)...
És a PSA dízelei nem a teljesítményükről híresek,
hanem a kultúrált járásukról, csendességükről, fogyasztásukról és élettartamukról.
Nem szabad lefikázni se a CDI-t, se a PDTDI-t - a CDI erős is és halk is, a PDTDI erős, keveset fogyaszt, viszont kerreg (lehet, hogy belül nem hallani, de kívül...), a TDCi jó fejlesztés, még nem hallottam, csak a füstfelhőt láttam mögötte...
Dízel tuning: alapvetően több levegő + több üzemanyag, azzal a nehézséggel, hogy
a) ha a koromhatárt eléri az üa/levegő arány, akkor nagyon leromlik az égés hatásfoka és jelentős a fekete felhő,
b) nyomatékot lehet egekig növelni, de teljesítmény csak akkor fog jelentősen nőni, ha magasabb ford.számokon se fogy ki a turbó szuflája (kis turbó átka)
c)nagy turbónál jelentősen megnő a turbólyuk
d) az egekig növelt nyomaték pillanatok alatt kinyírja vagy a kuplungot, vagy a féltengelyeket, vagy a váltót (a leggyengébbel kezdi)
-
nekem pl. a kuplung csak kb. 260Nm-t bír, a 274Nm-t csúszással köszönti ("védve" ezzel az erőátvitel többi részét :) )
ha az optimista atlag 150.000-et vesszuk egy VW dieselnek,akkor a 180-ra "felhuzott" valtozat varhato elettartama ugy nem tobb mint 100-ra varhato,ha meg ki is hasznaljak a lehetosegeit,akkor kevesebb joval.Szvsz a 150 LE-s is mar gyarilag "felhuzott" motor.
Lehet belole csinalni szvsz 300 LE-set is,de akkor par szaz km-t megy csak... :-)
kicsit modositanom kell:
a TDi-hez semmi koze a PSA-nak,az a VW/Audi TD motorja.szvsz azert is olyan amilyen :-)
A TDCi-t a PSA es a Ford fejlesztette kozosen /szvsz foleg a PSA/ .
A GM-nek nincs PSA-tol szarmazo dieselje. /Isuzut hasznalnak a szemelyautoikba,lasd: Saab,Opel/
az uj vw 1.9 pdtdi nagyon jora sikerult, van belole 130 lovas (ami az esetek tobbsegeben erosebb annal) es 150 lovas (gyarilag). a 130-ast (amirol kiderult hogy majdnem 150-es) csiptuningal felhuzzak kb 180-ig, 400 NM nyomatekkal. talan-talan, lecserelnem a benzines turbomat egy ilyenre...
Tény és való, hogy a francia dízelek nagyon jók, régebben messzemenően jobbak voltak a többinél, de azért a PD TDI mocik már megütik a szintet, sőt. Mellesleg ha ismernéd a német dízelmotorokat, akkor tudnád, hogy a párhuzamosan futottak a intercoolerrel szerelt és anélküli modellek. Emellett nem egy olyan VW-t ismerek, ami már bőven túl van a félmillió kilóméteren, és még nem volt megbontva. Summa: nem szabad annyira elfogultnak lenni. Üdv
Ugyanebben az időben a PSA 1,9-es turbo dieselje minden tuning nélkül 90 LE-t (66 kW)nyomott, és abban már benne volt és van az intercooler, nem utólagosan kell belebarkácsolni, mint a germán sz...okba.
Ismerek olyan Citroen BX-et, amiben az 1,7 TD motor van, ami szintén 90 paci, csak régebbi.
600 ezer km-n túl van, és még csaak izzítógyertyát, meg fogasszíjat cseréltek benne. A motor nem volt megbontva, és az adagoló nem volt levéve.
Nézzétek már meg, kihez ment oda a GM tarhálni egy dieselmotort. Nem, nem az Audi-VW-Mercedes konzorciumhoz, hanem a PSA-hoz!
Nekem egy (még) teljesen széria '94 1.9-es Turbo Dízel Golfom van. Az igazat megvallva elég dinamikus, de mégis keveslem azt az 55kW-ot. Arra gondoltam, hogy beépítenék egy töltőlevegő visszahűtőt. Ezt tudnék is szerezni 15eFt-ért, beépíteni sem lenne nagy kunszt, elvileg csak a cooler felrögtítésével kéne játszanom, meg a szívósor tetején lévő 90 fokos csőkanyarulatot kéne elforgatnom 180 fokkal. Igenám, de a TDI-intercooleréhez tartozik valamilyen szabályzóegység. Erről nem találtam semmilyen írásos anyagot. Meg ugye mivel a levegő nem közvetlenül a turbóról megy a szívósorra, hanem 2 méternyi csövön, meg egy cooleren, elszenved bizonyos nyomásesést. Értesüléseim szerint (melyek lehet hogy nem teljesen korrektek) a TD-nek 0,7 bar a TDI-nek 0,9 baron dolgozik a turbo (illetve a TDI teljesítményigénykor növeli ezt 1,1 barra). Ez alapján merem hinni, hogy a nyomásesés a gyári TDI cooler rendszerén 0,2 bar. Ennyivel tehát növelni kéne az én turbo-m nyomását (de hogyan???). Ekkor felmerül, hogy bírja-e a turbo ezt tartósan? A harmadik pedig, hogy hangolni kéne az új viszonyokhoz az adagolót, hiszen ez a lelke a dolognak.
Kérdésem: Csinált már valaki ilyesmit? Ha igen megoszthatná tapasztalatait. Illetve más témában is várom a hozzászólásokat, kérdéseket ,tanácsokat. Pl. egyéb teljesítménynövelő eljárások (nemcsak turbos, hanem szívódízelekre), dízel sportkipufról, sportlégszűrőről, egyéb átalakítások, stb.
Ja, hozzászóljak érdemben is? :)
Nagybátyámnak van egy V6 tdi a4-ese, ami ugye gyárilag 150 ló. Átiratta a chipet, olyan 180-190 lóerős lett a verda és tényleg veszélyeset lép. És az én benzinesem után elég érdekes, hogy feleaddig (3500) is elég forgatni szinte, a nagyon jó gyorsuláshoz.