Egyszer Márianosztrán bóklásztam az erdőben, ott semmiféle vadásztársasághoz nem tartozó, de rádióval felszerelt dolgozó talált rám. Azt mondta, hogy éleslövészet van, talán fáradjunk kintebb az erdőből.
Én inkább vele tartottam, mert már dörögtek is a fegyverek.
Felfelé menet láttam, hogy a lőtéren gyülekeznek mindenféle testületek tagjai (BV, rendőr, határőr), de gondoltam megmaradnak ott.
Sziasztok!
Biztos tudjátok, ugye jár a gőzmoci a Gyermekvasúton jelenleg is? Egészen konkrétan most szombaton. Ez azért lenne jó, mert akkor egy gőzmozdonymániás különítmény megnézné és megszaglászná. Ha meg nem jár, akkor meg pehh*.
_______________________________
*: NAGY pehh. Úgyhogy lécci nyugtassatok meg, hogy szombaton láthatunk befűtött gőzmocit mongyuk Hűvösvölgyben!
Tegnap begyalogoltam a Süttői kisvasút Pusztamarótra vezető nyomvonalát. Igen szép helyeken vezetett a pálya, ajánlom túrás kedvűeknek begyaloglásra.
A volt süttői végállomáson van még pár méter vágány, a fatelep fűrészüzemébe vezet. Kocsik is vannak, 5 darab fával rakott kocsit láttam, ezenkívül két félredobott alvázat. Érdekes, hogy a jelek szerint rendszeresen mennek a kocsik a betonon is, mivel a két megmaradt vágány elágazási váltóját már lebetonozták, tehát csak a betonon tudják átállítani a kocsikat.
Megvan még a régi végállomási épület is, utána egy kis híd a házak között. Szerencsére hirtelen összeverődött három idősebb asszony, akik többé-kevésbé hasznos infoval láttal el engem és utitársamat. Az egyik az állítólagosan még meglévő sok kisvasúti képeit is ajánlotta megtekintésre. Visszatérünk rá!
A nyomvonal szépen megmaradt, bár a Bikol-patak völgyében csak a közvetlen mellette vezető betonút a járható. Alsóbikol után kezdődik a hegyipályás rész, jól járható, nagyon szép, kanyargós pálya, a gerincponton gyönyörű kilátással a Duna felé.
A vonal hajdani végpontja előtt van egy kis szerpentines rész és egy irányfordító! Egyértelműen kivehetők a nyomai, egyvágányos csonka, az alsó részen egy kétvágányos kitérővel.
Pusztamaróton nem látszik semmi a végállomásból. OFF: viszont egy jelzett turistaút mellett levő házból ránktámadott egy szabadon engedett hatalmas kutya, szerencsére nem harapott meg, de nem sok híja volt. A gazdika szemmel láthatólag nem nagyon zavartatta magát. Térerő sehol, esetleges súlyosabb sérülés esetén nyugodtan megdögölhettünk volna ott helyben, senki nem keresett volna, míg meg nem büdösödünk. Intelligencia...
No, szóval ajánlom begyaloglásra. Az alsóvadácsi szárny is szép lehet, azt majd legközelebb.
Még három újság gazdára vár.
Az eddigieket köszönöm. Vannak jók és még jobbak köztük.
Kb. 2 hónapja már kértem egyszer segítséget. Akkor egy barátom akart fotózni kisvasutat valamilyen lap számára. Képek megvannak, csak elzárva, ugyanis ő közben elszaladt Szicíliába tűzhányót nézni, mielőtt az kialszik. (Kis színes: Valamennyire beszél olaszul. Megdumálta a rendőröket, s azok felvitték dzsippel.)
Nagyon szépen köszönöm a képeket, és a múltkori segítséget is. Megdöbbentően gyors ez a topik. Jóleső érzés.
-ny-
BÚÉK!
Felhívás Mindenkinek, aki tud gyorsan reagálni, és vágyik a dicsőségre és szeretne segíteni!
A Turista Magazin újság számára szeretnék - még ma este - 3-4, működő, kisvasuti szerelvényt ábrázoló fotót kérni. Méret: kb. 0,3-0,5 mega.
Egy cikkhez kellene illusztrációnak. Díjazásul a dicsőség mellé egy féléves előfizetést tudok felajánlani annak, akinek a képei bekerülnek. Továbbá az első tíz beérkezett e-mail küldőjének adunk a januári lapból 1-1 példányt.
Cím: turistamagazin@timp.hu
Előre is megköszönöm a segítséget.
Ui: A szerző nevét kérem feltüntetni, hogy a kép alá tudjuk írni.
Eredményekben Gazdag,
Boldog Új Évet Kívánok
minden topic lakónak.
Az idei évet egy kis nosztalgiával zárom:
Itt a közelebbi és távolabbi múlt városi közlekedési járműveivel s a lényeg: számos kisvasúti járművel.
"Tulajdonképpen az Andrásnak is van pályaszáma..."
A Kisgyóni Kőszénbányánál nem volt neki, ott végig Andrásként futott ki a pályára. A múzeumnak (Nagycenk) meg nem illik adni utólag. A 492.013 meg különben is foglalt:
Bp 5770/1949 a belgrádi Technopromet részére lett megrendelve, de közben összevesztünk a Jugókkal és
1949.04.30: MÁV 492,013 Nyírbodrogi-Kisvasút, Nyíregyháza
1966.09.07: Selejt, majd szét is vágták.
OFF:
Hogy tudtad ezt a kifejezést 'Nagybörzsönyi Erdei Vasút' egyáltalán kiejteni a szádon, in situ leírni? :-))))))))))))))))))))))))) Hiába na, mindenki változik... :-)
ON:
Köszönöm a gyors infókat. A 394-est én is 1996-ban láttam utoljára Fenyvesen, 97-ben meg Istvántelken. 2000-ben voltam Nagycenken és ott végigfotóztam mindent, de akkor nem volt ott, ezért maradt az utolsó bejegyzés Balatonfenyves. Máris javítottam.
A vidámparki gépet (Vp224.01) kb 10 éve még Zánkán fotóztam, de utánna egy-vagy két évvel később nem volt ott. Akkor azt az infót kaptam, hogy Dunaújvárosba vitték. Ezek szerint az kacsa volt (tényleg nem volt benne semmi logika)
Akkor viszont a dunaújvárosi 285.001 csak az ex OKU 39"-es lehet. A feljegyzéseimben ugyanis van egy infó, hogy egy 633mm-es gőzös Ózdról Dunaújvárosba került. Ott pedig csak egy darab Märkische Lok.fabrik, Schlachtensee (a későbbi Orenstein & Koppel) moci volt: a 67-es gyári számú 1894-ben az Almássy uradalom Gyula-Gyulavári részére gyártott B-n2t 600mm-es 20LE-s. Később a Magyar Föld Uradalom és a Rácz féle Kotróvállalat Miskolc-Zsolca közbeiktatásával 1955 februárjában került Ózdra. Itt átalakították 633mm-esre (lehet, hogy szerkocsit is kapott, mint az OKU 9 és 10). 1957-ben a MÁVAG által gyártott 6988-as kazánt építették bele. Több adatom nincs Ózdon. A többinek van selejtezési dátuma, ennek nincs. Szerintem csak ez lehet a szóban forgó, de azért nem ártana valami megerősítés.
Várom a további infókat!
Ma elment az idei utolsó vonat a Nagybörzsönyi Erdei Vasúton, egy vasútbarátoknak és nagybörzsönyi vasutasoknak rendezett havas különvonat képében, kisirtási paprikáskrumplival és 5 hajtánnyal fűszerezve.
Köszönjük szépen a szervezőknek!
A 394.023 és az András december elején még Sopronban voltak, szokás szerint bevitték őket télire a GySEV fűtőházba. Nem hiszem, hogy levitték volna a 394-est Fenyvesre, bár mindig vannak csodák :)
Éppen ügyelek a munkahelyemen, tehát nincs kisvasutas listám kéznél, ezért csak egy-két hirtelen kiegészítés:
A 394,023 jelen legjobb tudásom szerint, évekkel ezelőtt (1996-ban) volt Balatonfenyvesen vendégségben. Ha esetleg az elmúlt napokban visszakerült kérlek írd meg, hogy pontosan mikor?!
A 285,001 (Vp.285,001) régebben HUNGÁRIA néven a Budapesti Angolpark (újabb időkben) Vidámpark egykori gépe Zánkán van kiállítva. Néhányan vitatják, hogy ide, a kisvasúti mozdonyok közzé tartozik-e, vagy inkább nagyranött modell. Mindenesetre a KBK füzetekben már foglalkoztunk vele, és benne van a kisvasúti listában.
Dunaújvárosban egy 600mm nyomtávú eredetileg Markise (nem tudom hogyan lesz itt umlautos a) Lokomotiv Fabrik gyártmányú gőzős van, de erősen átépített formában. Ö is szerkocsis.
Balatonfűzfőn a NikeTrans telepén egy Röck gyártmányú tűznélküli 600 mm nyomtávú alagúti mozdony van kiállítva.
Pontosabb adatokkal már csak újévkor tudok szolgálni, elsejénél előbb nem jutok géphez.
Sziasztok!
Hagy kívánjak mindenkinek Boldog Új Évet!
A gőzmozdonyos topikon számbavettük az összes még Magyarországon meglevő gőzöst. Már csak a keskenynyomközűek vannak hátra. Kérnék mindenkit, hogy további információkkal járuljatok hozzá a lista teljessé tételéhez!
MÁV számrendszer szerinti mozdonyok:
394,023 Balatonfenyves, üzemel
394,057 Szilvásvárad, üzemel
490,039 Bp Hűvösvölgy, kiállítva
490,041 MÁV Szombathelyi Ig., kiállítva
490,053 Kecskemét, üzemel
490,056 Bp Hűvösvölgy, üzemel
490,057 Nagycenk, kiállítva
490,058 Ópusztaszer, kiállítva
495,5001 Nagycenk, kiállítva
Nem a MÁV számrendszer szerinti mozdonyok:
285.001 Dunaújváros, kiállítva (Basset-Lowke 281mm)
356.301 'Triglav' Nagycenk, kiállítva
357.305 'Muki' Csömödér fatelep, kiállítva
357.314 'Hanyi Istók' Nagycenk, kiállítva
399.068 Bp Közlekedési Múzeum, kiállítva
490.2001 'Karácsony' Kaszó, üzemel
490.2002 'Ábel' Csömödér, üzemel
490.2003 'Rezét' Pörböly, üzemel
490.2004 Nagykanizsa, felújítás alatt
497.040 Diósgyőr Majláth, üzemel
OKU 8 'Bánszállás' Cegléd, magántulajdonban
OKU 9 'Ózd' Ózd Kohászati Muzeum, kiállítva
OKU 10 'Nádasd' Nagycenk, kiállítva
OKU 21 Nagycenk, kiállítva
OKU 30 'Tito' Mosonmagyaróvár, kiállítva magántulajdonban
Kaposv.cukor V Nagycenk, kiállítva
MAK-Tb VIII Tatabánya, kiállítva
MAK-Tb XVI Tatabánya, kiállítva
ANDRÁS Fertőboz, üzemel
BIMBO Pálháza fűrésztelep, torzó
GYŐZŐ Balinka, kiállítva
IMRE Gánt, kiállítva
KINCSES Nagycenk, kiállítva
"Poénból" felhivtam a szilvásváradiakat, azzal, hogy hallottam, hogy fognak üzemelni a két ünnep között. És láss csodát, konfirmáltak. Úgyhogy ezúton közlöm a kedves havas-kisvasút-rajongókkal, hogy visszhangozni fog az Mk48-tól a Szalajka-völgy dec 27-30-ig, naponta kb 10-15h-ig. Én megyek!!! S Ti?
OFF
A Karácsonyt nem lehet megérdemelni. Az mindenkinek jár. Mert ez a szeretet ünnepe, ha igaz még ez a mai globális való világban. A Karácsony nem egy korsó sör, vagy egy ötös a naplóban, amit tényleg megérdemel az ember.
/OFF