Én most készülök kimenni a Ligetbe, megnézni a kiállítást.
Mivel hétvégén nem fogok ráérni, így valamelyik hétköznapot fogom választani. Mivel, ahogy írtad más is dolgozik, tudomásul veszem, hogy ez van és kevesebbet látok a pénzemért. Én ilyenkor próbálom azt az oldalát nézni a dolognak, hogy legyalább odaférek az asztalhoz és nyugodtan meg tudom nézni az asztalt, amire hétvégén a sok kisgyerek közt esélyem sem lenne.
Ez az életben máshol is így van, erre szerintem mindenki számít, ha hétköznap megy oda, én mindenképp!
Visszatérve a vasútmodell kiállitásra, kicsit OFF, de nem tudom, hová tartozik...
Szóval tegnap délben volt Pesten pár óra szabadidőm, gondoltam, kiszaladok a Ligetbe megnézni a kiállitást.
Megváltottam a jegyet (tényleg nem volt drága), elindultam, és totális pangást tapasztaltam. Mindenfelé csak magárahagyott, poros terepasztalok, mozgó vonatot talán kettőt (!) láttam. Erre gondolom, többetek kapásból azt mondaná, amit Sz. Zoli is mondott: a vasútmodellezők is dolgozó emberek, és most hétköznap dél van, azért nem üzemel semmi, és különben is mindenki a szabadidejéből, stb., de láttam volna csak vasárnap, milyen élet volt, stb.
OK.
Csak azt nem értem - hasonlóan Nagybörzsönyhöz - hogy ha valamit valaki(k) nem tudnak tisztességgel ellátni, akkor miért vállalják fel??? Miért nem lehet azt mondani, hogy a kiállitás nyitvatartási ideje hétköznapokon 16-19 óráig tart. Vagy miért nem lehet a pénztárablakra kiirni, esetleg a pénztáros miért nem figyelmeztet: kérem szépen, menjen be nyugodtan, ha akar, de a kiállitás igaziból majd este fog üzemelni. Lehet, hogy csak én utálom, (de én nagyon), amikor számitok valamire, és nagyot kell csalódnom. Azért, hogy vegyek két képeslapot, nem volt érdemes kimennem a Ligetbe...
De azért, Illésf, a fotóid tetszettek... :-) Komolyan.
Üdv mindenkinek, bár azt hittem, hogy nagyon lekések a Nagybörzsönyi témával, az utobbi napok hozzászólásai nem ezt bizonyítják. Így ajánlom mindenki figyelmébe lapomat, ahol látható mi történt azon a bizonyos szept 7-én. Sőt az is, hogy foltozták meg a sínt! Ezenkivül rengeteg más képet is pakoltam fel Mindenkinek jó böngészést:
Nem jöttem rá, mert egyelőre én még nem a sértett poziciójából próbálom ezt az egészet felfogni, intézni. Önként jelentkeztem (talán 98-ban?) a KBK-ba, ahol jó szivvel fogadtak. És nem is akarok a problémák ellenére sem hátat forditani a társaságnak, csak szeretném, ha ismét egy kicsit "emberközelibb lenne". Arra gondolok, hogy anno a KBK más volt: volt egy rendszeres és viszonylag nagy terjedelmű újság, amelyben egyesületi hirekről, Magybörzsönyi épitőtáborról, "El nem felejtett kisvasutakról", vonalbejárásokról, kirándulásokrók, stb. lehetett olvasni. Voltak kirándulások, klub-napok, filmvetités, kisvasúti napok, stb. Aztán jött Kemence (a 0. Kemencei klub-napon még én is ott voltam 99-ben), és az egész KBK eköré sűrűsödött. Igaza van Illésnek, hogy az az én egyéni problémám (pechem), hogy Pécsett lakom, és Kemence 300 km-re van, de attól még igaz, hogy az egész KBK évek óta gyakorlatilag csak Kemencéről szól.
Ez az, aminek a megváltozását én igencsak dijaznám. Megértem, hogy nincs újság, nincsenek cikkek, nincs postázás, stb., mert ha valakinek van egy kis ideje, az "mindjárt rohan Kemencére". Igaz, mindenki azt tesz a szabadidejével, amit jónak lát, de attól még én szivesen venném, ha egy kicsit visszafelé lépnénk a pár évvel ezelőtti állapothoz. Arról nem is beszélve, hogy most még Nagybörzsöny is be lett vállalva... Nem tudom, hogy muszáj-e mindenképp, mindenáron, erő feletti feladatokat is bevállalni.
Mindenesetre én most ezt szeretném kicsit megtörni: egyrészt a postázás felvállalásával (remélem, lesz mit postáznom), másrészt a két túra szervezésével, amit már többször jeleztem, Franciavágás-Városlőd és Hird-Komló tavaszra várható.
Majd te is megkapod, hogy "nem úgy van az", meg hogy "jó oka van annak, hogy azt csak elnöki címmel lehet csinálni". Nem jöttél még rá, hogy a tagságot nem azért toborozzák, hogy a feladatokat megosszák, hanem pusztán statisztikai céllal? Mi más a KBK tagság, mint hogy eggyel több van?
(Ugyanis pár éve már az se működik, hogy ha odamész a LÁEV-en a mozdonyvezetőhöz, és felvillantod neki a tagságidat, akkor mehetsz egy kört a traktoron.)
Tegnap voltam a vasútmodell kiállitáson (ezzel kapcsolatban is lenne pár szavam...), ott találkoztam "Elnökünkkel", pár szót beszélgettünk. Ő is már arról tudott azonositani (évek óta nem találkoztunk), hogy én vagyok az, aki a KBK-újsággal küszködök hetek óta. Elmondta, hogy igen, sajnos az idei 2. lapszám csak a tagok egyharmadához lett kiküldve, a 3. szám meg még csak készülőben, de értsem meg, egyszerűen nem győzik a feladatokat, stb.
Gyerekek! Létezik, hogy egy olyan szervezet, aki két kisvasutat + egy múzeumot üzemeltet, szinte a semmiből létrehozott egy kisvasutat, képtelen évi 2 alkalommal kipostázni kb. 150 újságot???
Hadd ajánljak valamit, itt, a nyilvánosság előtt: én személyesen vállalom, hogy az évi 2-3-szor 150 újságot kipostázom! Kérem, szóljatok, ha kész, én általában hetente megfordulok Pesten, megbeszéljük, felveszem az újságkupacot és a cimlistát, és majd én kipostázom. Nem hinném, hogy ez többet igényelhet 2 óránál! (Ha tévedek, majd megkövetem magam...)
"Azt gondoltam, hogy ilyenkor egy normális országban a tisztelt kivitelező Kft. gyaloggalopp vágtában rohan, hogy az otthagyott hibákat kijavítsa,"
Minek rohanjon??? Ott van a mozdonyvezető mellett a kalapács, majd az megcsinálja. Ott vannak a lelkes KBK-s gyerekek, akik "úgyis azért járnak oda, hogy a pályán meg a mozdonyokon boldogan szutykoljanak".
Az, hogy ők ezért kaptak 70 millió forintot? És akkor mi van? Úgyse tudja senki, hogy ki és mire kapta ezt a pénzt, és különben is, a KBK-sok ahelyett, hogy a papirokat lapozgatnák, inkább helyére rugdossák a sineket. Ingyen.
Félreértés ne essék!!! Nem önmagában sokallom a 70 milliót, nem is sajnálom senkitől. Biztos ennyibe kerül a vasútépités.
De azt, hogy valaki ennyi pénzért ilyen munkát végezzen, azt elfogadhatatlannak tartom!!!
Ha ez a pálya attól lenne ilyen állapotű, mert - mint évekkel ezelőtt - Andó Gergő meg néhány haverja táborozás gyanánt, (akkor még) gyerekként, társadalmi munkában ezt tudta kihozni belőle, azt mondom, OK. De kemény pénzekért, szakemberek, céges keretek között???
"...3739-es javításra vár, valamint a Ba 002-es kocsi is, és miután garanciálisak, még nem nyúlhatunk hozzájuk. Mindazonáltal a héten lesz szerelési munka..."
Már bocsánat, de ez kit érdekel??? Ne haragudj, de ez a mondat úgy hangzik, mint a MÁV-nál. Magyarázat erre, indok arra, "az utas meg örüljön, hogy utazhat". (Ereszd el a szakállamat c. "alapmű").
Engem, mint utast, sőt, fizető utast nagyon nem érdekelnek a cég műszaki, szervezési, és egyéb problémái.
Ha a nagy hirverés után megjelenik a köztudatban, hogy "Elnézést, műszaki problémák miatt vasutunk két hétig nem közl., vagy legközelebb tavasszal közl. " akkor az még OK.
De odacsőditeni rengeteg embert, sőt, még büszkén számolgatni is, hogy utasforgalmunk igy, meg úgy, aztán kapnak, amit kapnak...
Nos, szerintem ennek másként kellett volna (illetve kellene, hisz még nem késő) történnie.
"Ennek felhasználásról és mikéntjéről nem az én reszortom beszámolni. "
Nem Neked szól, Szilis, csak a Te hozzászólásod kapcsán irom:
Pedig végre, hetek múltán, sok száj- és betűtépés után végre kiderülhetne, hogy kinek a reszortja. Azért 70 millió Ft elég sok pénz, nem lehet "csak úgy elsörözni".
"...a vonatok leközlekedtetését vállalta, amennyiben ezt a külső tényezők engedik."
"az, hogy dög az egyik mozdony, és az, hogy sz*r a pálya, az nem rajtunk múlik"
Bizony nem! Ezek azok a bizonyos "külső tényezők". Ha nincs mozdony, nincs kocsi, nincs pálya, akkor nincs vasútüzem, csak blamázs. És kinek blamázs? Annak, aki ott van.
"Nekünk erre sem időnk, se pénzünk, sem energiánk, hogy megcsináljuk"
És nem is feladatunk!!! (Igy, többes számban, mivel mindennek ellenére én is KBK-snak tekintem magam.)
"...kb. 70 MFt-t felhasználva újította fel a most üzembe helyezett pályát."
24 M helyett? Azért ekkora infláció nem volt! Vagy akkor tévedett valaki, amikor 24-et állapitott meg, vagy akkor, amikor 70-et.
"...a korábban elgondoltnál sokkal rosszabb állapotban vannak."
Újabb tévedés! Hogy lett ez felmérve? Idő aztán tényleg volt rá (a felmérésre)! A 70/24 közel 300 %-os eltérés!!!
"...az utána 1 hónapig tartó próbamenetek során e rendellenességek nem derültek ki"
Ezt most mint mérnök nem értem. Ha az történt volna, hogy 1 hónapig minden jó, aztán a megnyitón bejön a két siklás, aztán azóta is minden jó, azt mondom, pechünk volt. De az, hogy 1 hónapig minden jó, azóta pedig - gyakorlatilag - minden üzemnapon rossz valami, igen elgondolkodtató. Biztos, hogy megfelelő volt az a próbaüzem? Hogy volt-e, természetesen nem vonhatom kétségbe...
"...mi lett volna a jobb döntés: a kisiklások után bejelenteni, hogy nem csináljuk tovább, vagy inkább..."
Szerintem egyértelműen ezt kellett volna tenni. Legalább is amennyiben a KBK egy társadalmi/gazdasági szervezetnek tekinti magát, nem pedig a "Mókus-örsnek". (Bocsánat.)
"Lelkes támogatói voltak az 1000 Ft/fő és a megvalósult 300 Ft/fő menetdíjnak is."
Nem tudom, kik tartoztak az "ezres-lobbyhoz", de ez végképp irreális lett volna. Ennyit még én sem adtam volna a jegyért, pedig nekem néhány éve már nincsenek "mindennapos gondjaim". Számoljatok egy kicsit!!! Egy átlag családnak ez 2*1000+2*500=3000 Ft. (Ha a két gyerek féláron utazik.) Ez a 3000 Ft egy minimálbérből élő embernek (azért még vannak ilyenek az országban) kb. másfél napi munkabére!!!
"...egyszerűen ennyibe kerül, vagy szemtelenebbül fogalmazva: ennyi pénzből ezt lehet kihozni."
Nem!!! Arra volt a 70 Millió, hogy abból legyen kihozva. Hogy a 70 millió kevésnek bizonyult, azt ne az utasokon akarjuk bevasalni pár száz forintonként. A pár száz forint egy jegynél akár 100 %-os drágulást is okozhat, ami az utasnak igen sok. És hány ilyen jegyből gyűlne össze akár csak 1 millió Ft plusz is??? És mire lenne elég az 1 millió plusz, ha a 70 millió kevés volt???
Mielőtt elkezdeném újabb dörgedelmeimet az elmúlt napok hozzászólásaival kapcsolatban, egy pár személyes mondat.
Valószinűleg korom is okozza, nyilván én is hibás vagyok, mások (pl. Vaskalap kartárs) is sokszor mondta, hogy úgy gondolkodok, mintha nem is ebben az országban élnék. Szóval: a sok "fikázást" ne értsétek félre, csak én ahhoz vagyok szokva, hogy úgy kell a munkám végeznem, hogy az közelitsen a 100%-hoz. Ezt várják el az ügyfeleim, ezt várják el a főnökeim, a munkaadóm, és nekem is ezt kell elvárnom a munkatársaimtól. Arról lehet vitázni, hogy ez jó-e vagy sem, de ez igy van. Ha "leeresztek", igen hamar megnézhetném magam. Szóval hadd szolgáljon mindez mentségül ahhoz, hogy miért elégedetlenkedek sokszor sokmindennel.
Az már csak egy utolsó megjegyzés, hogy szerintem a világ sokkal inkább fog ebbe az irányba haladni, és előbb-utóbb mindenki ezzel fog szembesülni. És erre nem árt senkinek sem felkészülni. Ezek után néhány válasz:
Azért pejoratív megjegyzések nélkül is lehetne valamit elérni.
Pár ember nincs, azok szoktak Kemencén dolgozni akik szoktak, ezt el kell fogadni, vagy fel kell venni alkalmazottakat...Ha megfizeted,kilépek a munkahelyemről és sokkal többet fogok ott lenni, szerintem ezzel más is így van,,de egyenlőre mindenki az erején felül dolgozik fent...
A hozzáállás tipikus. Amikor szájtépésről van szó, akkor "megcsináltatom a nagybörzsönyi kisvasutat", "elindítom az üzemet", "szereztem kétszázmilliót a pályára". Amikor meg leégés van, akkor "mi közöm hozzá"...
Miután ide is bekopiztam a hozzászólásomat, a választ is megismétlem némi kiegészítéssel.
Kedves Szilis!
A nehezményezett jelz?ért természetesen elnézést kérek, csak azért engedtem meg magamnak, mert a vonaton utazók közül szóba elegyedtem egy társasággal, és ?k használták. Mégegyszer elnézést.
Amit igazán nehezményezek (pontosabban csak ezt nehezményeztem) továbbra is, az a hiányos tájékoztatás. A helyszínen az hangzott el, hogy a pálya nem bírja a két kocsit (én kérdeztem meg ugyanis, hogy ugye felvesznek még egy kocsit?). A laikusok erre mondták, hogy i..., ez a sok ember két kocsin csak nem olyan nehéz, mint egyen. Tehát a kialakult kellemetlen helyzetért a vonatvezet? is felel?s egy kicsit. Nem akarok nagyon bölcs lenni, de talán ki lehetett volna találni egy olyan egyenszöveget, amit papírról, vagy fejb?l fel lehetett volna olvasni, pl. így:
Kedves utasaink. Elnézést kérünk, de a kisvasút m?szaki helyzete csak egy kocsi közlekedését teszi lehet?vé. A kocsi befogadóképessége 50 f? (vagy mennyi?), ennél több embert biztonsági okokból nem tudunk elszállítani. Szíves megértésüket köszönjük. Majd leszálláskor úgy elbúcsúzni az utasoktól, hogy: Mégegyszer elnézést kérünk a kellemetlenségekért, remélem máskor is felkeresnek minket. A viszontlátásra.
Én ugyan nem emlékszem az Szilisre, hogy ismernénk egymást, de ha ? látásból ismer, nyugodtan megkérhetett volna, hogy segítsek, azonnal megtettem volna. Az úton egyébként folyamatosan védtem az üzemet a sok elégedetlenked?vel szemben
Amit pedig a sínek állapotáról írtam, azt továbbra is fenntartom.
A kisvasutakkal kapcsolatos hozzáállásomat gondolom, nem kell ecsetelni. Nem véletlenül lett kis családom térdig sáros, mikor a nyomvonalat kerestük. A menetdíjról: legkisebb gyermekem is elmúlt 6 éves, tehát neki is kellett volna jegyet venni. Nekünk feln?tteknek pedig van félárúnk, ezt szóban elfogadta a jegyvizsgáló. Ha nem lett volna ez a kedvezmény, akkor kis családunknak 1400 Ft lett volna a viteldíj. Most nem mennék bele szociológiai fejtegetésekbe, de ez még mindig nagyon sok nekem, még mindig közalkalmazott vagyok. Nekem a legdrágább a budai hegyekbe kirándulni, mert a BKV-n semmilyen kedvezmény nincs.
Szigeti Andrisnak: a leírtakból látható, hogy itt meg sem fordult a fejemben, hogy ingyen utazzak.
Ne haragudjatok, hogy beleszólok, mert nem voltam Nagybörzsönyben, de olvasva amit leírtok, elszomorodtam.
Végre megmozdult valami, csodák csodájára újraindulhatott ott a kisvasút. Erre mi történik? Kiderül, hogy játéknak is gyenge, nem még vasútnak. Egy kocsi/vonat, összesen két mozdony, amiből egy rossz. Mi van, ha a másik is ledöglik? Az pályáról meg ne is beszéljünk.
Nem akarok bántani senkit, de lejáratjuk magunkat, a kisvasutakat. Ilyen vasút kinek kell? Higyjétek el, az emberek többségének nem. Egyszer megnézik, amíg szenzáció, aztán köszönik szépen, elég volt.
Amiért én itt beszéltem, az normális, működő, utasszállításra képes, kiszámítható vasút. Ahol van tartalék jármű, hogy a meghirdetett időpontban igenis induljon vonat, ahol nem gyalog kell visszajönni, mert az ember nem fér fel az utolsó vonatra stb....
Elnézést, ha valaki megbántva érezné magát, de szerintem: ha csinálunk valamit, csináljuk meg rendesen. Ha nem megy, akkor talán jobb lett volna abból a pénzből egy már működő vasutat korszerűsíteni.
Ezzel együtt is drukkolok, hogy jövőre nagy sikere legyen a nagybörzsönyi kisvasútnak, és előbb utóbb Szobon legyen nagyvasúti csatlakozása :)
Érdekes, hogy többen mennyire más szemszögből látjuk ugyanazt, de ez nem baj, ezt hívják pluralizmusnak.:-)
Ami viszont a helyszínen is érdekes volt, az hogy az utasok - akik döntően nem vasútbarátok, hanem kirándulók voltak - mennyire nyugodtan, sőt néhányan kifejezetten vidáman fogadták a helyszíni pft-munkákat.
Nem hiszem, hogy bárkinek a KBK-ból magára kellene vennie a Nagybörzsönyt ért kritikákat. Nyilvánvaló, hogy a pályán és a gépeken elvégzett (el nem végzett?) munkákban van a hiba. Nem is értem, ilyenkor a kivitelező nem tartozik felelősséggel azért a munkáért amit elvégzett?? Azt gondoltam, hogy ilyenkor egy normális országban a tisztelt kivitelező Kft. gyaloggalopp vágtában rohan, hogy az otthagyott hibákat kijavítsa, ezzel a saját renoméját is védve. Ugye milyen hülye vagyok?
Elnézést kérek, de tegnap lehagytam néhány bekezdést Szilis leveléből. Most mégegyszer.
-----------------
Szilis kért meg, hogy az én nevem alatt tegyem fel a hozzászólását, mert ő valami technikai hiba miatt nem tud hozzászólni. Tehát ezt most nem én írom :)
-------------------------------
Kedves M. T. kollégám!
Mi ugyan látásból ismerjük egymást (régebbről is), és elismerem, hogy ruházatom (lévén főleg gépész, és egyenruhát nem kaptunk) lerobbant, de akkor sem írunk senkiről dehonesztáló kijelentést alaposabb tájékozódás nélkül, mert az ember úgy csak egyszerű szarkeverő lesz. Tehát nézzük a tényeket:
Az érv, amivel a másodikosokat elhajtottam nem volt valós, ebben igazad van. (Mellesleg kérni fogom az üzemvezetőséget, hogy e menetrendi hirdetményekben jelezzék, hogy a kis befogadó kapacitás érdekében a menetrendi vonatoknál a csoportok mondjuk 15 fő felett előre jelentkezzenek be, hogy prioritást élvezzenek a többi lemaradó utassal szemben. Ez van.) Egyébként az utasok épségéért én vagyok a felelős, és megítélhetem úgy a helyzetet, hogy egy (akkor már) 110%-osan telített vonaton egy 20 fős kisgyerek csoport biztonságosan nem szállítható, mikor a vonat befogadó képessége hivatalosan 50 fő (ebből 36 ülőhely). Ezen a vonaton ezt Te is tudod kb. 85-90 utas utazott, és a csoporton kívül, lemaradt kb. 20 fő. A csoporttal végül megegyeztem, és a következő vonattal jöttek fel, és sikerült szívélyes hangulatban elköszönnünk, úgy, hogy a tanár kolléga eljárása (is) hagyott némi kívánnivalót maga után.
A pálya pár száz méter 10,9 kg/fm-es sínt leszámítva, 9 kg/fm-es.
A vonalon 40-60 ezrelékes emelkedők is vannak, ezért természetes, hogy a túlterhelt vonattal a mozdony a nedves, síkos pályán elkapar.
Az összeg „csak” 70 000 000.- Ennek felhasználásról és mikéntjéről nem az én reszortom beszámolni.
Szegény mozdonyvezető kollégámmal valóban jeleztük a plusz vonatigényt, de:
3739-es javításra vár, valamint a Ba 002-es kocsi is, és miután garanciálisak, még nem nyúlhatunk hozzájuk. Mindazonáltal a héten lesz szerelési munka..
A fő probléma mégsem ez, hanem: a személyzetvezénylés. Ui.: egy mozdony egy kocsit húzhat a pályaviszonyok miatt. Az utas szám alakulása hektikus, ezért jószerivel állandó készenléti személyzetet (+ 2 fő) kellene vezényelni a mentesítő vonatokhoz, + gázolj + miazmás. Ez sok pénz. A hétvégi összbevételnek kb. a negyede. Valószínűleg azonban nem lesz más megoldás. Most ez van, még csak 3. hétvégéje a vasútnak, nincsenek tapasztalataink az utas szám váltakozásban.
Egyébként köszönjük a cég nevében az észrevételeket, a negatív észrevétel is lehet jogos, és dolgozni fogunk az elhárításán.
Mindenestre mielőtt vélemény mondunk a nagy nyilvánosság előtt: tájékozódjunk.
Írtam én Szilis, a „fékező-vonatvezető-jegyvizsgáló (aki csak egy kicsit látszott idiótának)” (ez jó kis epiteton ornanas-om lehetne, ilyet sem mondtak még rólam) :-)
Ne haragudj Váci, egy kicsit sajnos elszállt az agyam a hozzászólás végére - ezért elnézésed kérem. Azt akartam, hogy Te is tisztán lásd, hogy mi a helyzet északon, hogy mi a különbség Kemence és Nagybörzsöny üzeme között, hogy mi az, amit tenni tudunk azért, hogy rendesen üzemeljen a „legifjabb kisvasút”. Van, aki ok nélkül is fikáz eleget bennünket, de Te szerintem nem fogod ezt tenni Nagybörzsönnyel kapcsolatban, ha tisztán látod a dolgokat. Mással kapcsolatban lehetnek elmarasztaló szavaid (KBK Füzetek, tagság előnyei stb.), abban sajnos teljesen igazad van, mint dél-magyarországi, nem Budapest centrikus személy. De talán ez is változni fog. És ezen vagyok, amennyire a szabadidőmből telik. Talán egyszer látszatja is jobban lesz Számodra is.
A Nagybörzsönyi EV felújítására az 1990-es évek végén látszott némi pénzszerézi lehetőség. Ekkor a tervezőmunka eredményeképpen 124 MFt-ban határozták meg a szükséges összeget (ebből 24 MFt Ni-Nb, 100 MFt Mn-Ni). Aztán sikerült is az összeg jelentős részét - feltételekkel - megszereznie a tulajdonos önkormányzatnak. A feltételek teljesítése 2002. elején tette lehetővé a munkák megindítását, de pár fontos dolgot itt meg kell jegyezni:
-továbbra is csak 124 MFt állt rendelkezésre,
-néhány év infláció,
-a munka több lett, hiszen a pálya állaga folyamatosan romlott.
Ilyen előzmények után a munkát közbeszerzési pályázaton elnyerő Feratil kft. kb. 70 MFt-t felhasználva újította fel a most üzembe helyezett pályát.
Azon sokat lehet vitatkozni, hogy az elvégzett munka minősége, vagy a megrendelt munkaegységek mennyisége nem megfelelő, de az tény, hogy a pálya és a járművek a korábban elgondoltnál sokkal rosszabb állapotban vannak.
Sajnos, a felújítás altti munkavonatok közlekedése és az utána 1 hónapig tartó próbamenetek során e rendellenességek nem derültek ki, ezért mertek az érintettek belevágni az üzemeltetésbe. Nyilvánvaló, hogy nem jön létre az üzemeltetési szerződés (mi legalábbis nem vállaljuk), ha az ismert gondok próbákon már jelentkeztek volna. Most utóbb legfeljebb azon lehet vitatkozni, hogy mi lett volna az üzemeltető részéről a jobb döntés: az előfordult kisiklások után bejelenteni, hogy nem csináljuk tovább, vagy inkább mint tettük, tovább dolgozunk, fokozott pálya- és gépészeti felügyelettel, utólagos felújítási munkákkal, ami az utóbbi üzemnapokra nézve már látható eredményt hozott.
Ami most már nagyobb gond, az a forgalmi kapacitás. A rendelkezésre álló járművekkel nyújtható szolgáltatás: feszes menetrendben napi 4 vonatpár, azaz 200 férőhely irányonként. Mint ugyanakkor a tapasztalat mutatja, az érdeklődés ezt jóval meghaladja, szakadó esős napon is többen akarnak utazni, mint ahányan tudnak. Ennek igazi megoldása újabb járművek forgalomba állításával lesz lehetséges (beleértve nagyobb üzemi személyzet biztosítását), az összes költségének fedezése esetén.
Szó volt még a menetdíjakról: utazásaim során látom, hogy az utasok gyakran sokallják. Egy négytagú családnak 1000 Ft, amire bátortalanul visszakérdeznek: ez ugye oda vissza? - de nem, ez egy útra.
Ehhez szintén történeti háttérként kell megemlítenem, hogy az előkészítéskor szinte ölre mentünk a "mennyi legyen a menetdíj" kérdésben. Lelkes támogatói voltak az 1000 Ft/fő és a megvalósult 300 Ft/fő menetdíjnak is. Most már látva, hogy a vonal fenntartása, a műszaki hiányosságok kiküszöbölése a tervezettnél lényegesen többe kerülnek majd, bizony én is inkább a 300 helyett már az 500 Ft mellé állnék - és nem az utasok elriasztása érdekében. Ez egyszerűen ennyibe kerül, vagy szemtelenebbül fogalmazva: ennyi pénzből ezt lehet kihozni. A nagybörzsönyi ugyanis az egyetlen olyan hazai erdei vasút, ami állami támogatás nélkül működik (a tulajdonos által fizetett üzemeltetési díjat az üzemeltető a jegyárbevételből visszatéríti)!
Azért ne keverjük össze a szezont a fazonnal! A Nagybörzsönyi Erdei Vasutat Nagybörzsöny Község Önkormányzata (mint tulajdonos) megbízásából újították fel cégek, méghozzá a pályát a Feratil Kft, a gépeket, kocsikat pedig ennek alvállalkozója a G-Tim Co Kft. A KBK augusztus 24-én került a képbe, amikor üzemeltetési szerződést kötött az Önkormányzattal dec. 31-ig, amiben csak az üzemeltetést, tehát a személyzet biztosítását és a vonatok leközlekedtetését vállalta, amennyiben ezt a külső tényezők engedik. A szerződésben benne van, hogy az üzem közben felmerülő hibákat garanciálisan kijavíttatja az Önkormányzat, tehát nem a KBK. Az, hogy dög az egyik mozdony, és az, hogy sz*r a pálya, az nem rajtunk múlik. Nekünk erre sem időnk, se pénzünk, sem energiánk, hogy megcsináljuk. Ez az Önkormányzat dolga - lenne. Ők vették át ilyen műszaki állapotban a vasutat. Ez a játék nem Kemence. És nem bulivasút: itt két ember dolgozik, szerződés alapján, munkabérért.
Egyébként meg elnézést kérek azoktól, akik a tőlem kapott meghívó alapján részt vettek a szombati vonatozáson - ha tudom, hogy ilyen reakciókat vált ki, akkor nem küszködök vele. Bocs.
Végigolvastam a nagybörzsönyi kisvasút üzembe helyezésével és az azóta történtekkel kapcsolatos hozzászólásokat. A magam részéről csak dícsérni tudom a kezdeményezést és a tettet egyaránt.
Egyet azonban nem értek igazán.
A vasútüzem beindítását feltehetően megelőzte egy, hajdanában "műtanrendőri" vizsgálatnak, ma inkább talán "müszaki bejárásnak-átadásnak" nevezett folyamat, melynek célja a pálya,valamint a rajta közlekedő járművek alkalmasságának megállapítása. Ennek során hogyan lehetséges az, hogy olyan pályahibák felett siklottak el a hozzáértő szemek, melyeknek következtében kilépések, pályaelhagyások nagy számban fordulhattak elő. Az utasok egy része feltehetően kalandként éli meg az efféle "balhékat", de nem igazán öregbítik országunk "legfiatalabb" keskenynyomközű vasútjának hírét. Az utasforgalom alakulásáról szerintem csak később lehet véleményt alkotni, ekkor lesz szerencsés egy végleges menetrend kialakítása.
Egyet kell értenem Albertussal! Az, hogy valaki társadalmi munkában vagy kevés pénzért dolgozik, dicséretes dolog, de nem indok arra, hogy a munkája akármilyen legyen. Egyszerűen nem tudok napirendre térni afelett, hogy lehetett igy elszúrni Nagybörzsönyt!
Nem értem, hogy mindenki állandóan csak vasutat akar menteni, meg épiteni (Zsuzsivasút, Fenyves-Mesztegnyő-Kaszó, stb.), aztán amikor végre, hosszú évek után van egy vasút, amire van pénz, van jogi háttér, még jó helyen is van, sőt, tulajdonképpen lerobbanva, de meg is van, szóval: végre itt volt a nagy lehetőség, és - bár nem tudom, ki tette - de nagyon elszúrta!!!
Ja, és mindezt csak azért ragozom már hetek óta, mert nagyon vártam ezt a kisvasutat! Talán a folytatás jobban sikerül...