Viking Star! Torlódnak a nemzetközin rendesen mi? Jópáran visszafordultak, látom a Fidelio is itt ragadt. A nevedről elnevezett hajó (vagy fordítva?:) is vesztegel már jó ideje Passau alatt.
Szerda éjjel 615-ös víznél kiönt a rakpartokra, onnantól csak a nemzetközi, a Neru park, és a Margitszigeten lévő budapesti pontonok lesznek használhatók. A mostani prognózis szerint Bp. 820-szal tetőzhet 17-18-án. Szép lesz az augusztus 20-i program, ha a hajók egy része nem fér át a Lánchíd alatt.
A magasabb teherhajók már idáig sem tudnak eljutni, mert északról az Északi vasúti híd alacsonyabb, mint a Lánchíd, mert 600-as víz felett a Margitsziget visszaduzzaszt.
Európa! Veletek mi lesz? Már Úgy látom most sem tudtok menni?
Trophy, koszi a valaszt!
Akkor tudom miert kinlodtam annyit a tavalyi Vizikarnevalon a Lanc-hidi szakaszon felfele. Igaz akkor eros szembeszel is volt.
A Lánchíd-Szabadság-híd szelvényében a legnagyobb a folyás, de pontos sebességet nem lehet mondani, mert leginkább vízállásfüggő. Most a nagyvízben (budapesti 610-es) elérheti a 8-9 km/h sebességet is a fenti szakaszon. Ez természetesen alacsonyabb, ahol a mederszélesség kevésbé szabályozott.
Tűzoltóbázis nélkül marad a Duna belvárosi szakasza
Szerző: S. I.
Egyelőre nem lesz állandó bázisuk a fővárosi tűzoltóknak a belvárosi Duna-szakaszon. Pedig hajójukkal számos feladatot kell teljesíteniük a folyón, például, ha valaki a hídról a vízbe veti magát. Mint beszámoltunk róla, az általuk kiszemelt, egyetlen megszerezhető, a honvédségtől leszerelt lakóhajót az ÁPV Rt. pénzzé tette.
Egy vontatóhajó, egy csapatszállító hajó, két üzemanyag-szállító uszály és egy parancsnoki motorcsónak társaságában kalapács alá került az 580005 lajstromszámú lakóhajó. A Honvéd Folyami Flottilla felszámolása miatt a minisztérium több, a flottillánál rendszeresített eszköz elárverezését határozta el. A Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság már tavaly kérte, hogy az állóhajót hajózóállományuk elhelyezésére, valamint a hajó kikötési gondjainak megoldására megkaphassa.
Kiderült azonban, hogy önkormányzati szervezet közvetlenül nem kaphatja meg állami költségvetési szervezet feleslegessé vált értékeit. A tűzoltóság azonban megtalálta a megoldást, így a belügyi tárcához tartozó katasztrófavédelem mint országos hatáskörű szervezet vehette volna át a HM-től az állóhajót, amelyet már átadhatott volna használatba a fővárosi tűzoltóknak.
Ez év tavaszán Bende Péter tábornok még bizakodóan számolhatott be róla, egy év után nem kizárt, hogy hajójuk hamarosan valamelyik híd közelében várhat bevetésre. A legkorszerűbb technikát képviselő, tavaly augusztusban rendszerbe állított tűzoltóhajó egyelőre páratlan Magyarországon. A 115 millió forintos, 55 százalékban a BM, 45 százalékban pedig a főváros támogatásával beszerzett hajó ugyanis nélkülözhetetlen a fővárosban. Fenékradarja roncsok felkutatására is alkalmas, de vízbe került járművek is kiemelhetők, sőt partra szállíthatók vele. Szivattyúi huszonnégy vízsugár táplálására alkalmasak, tehát part közeli tüzek oltására is használható a hajó, amely egyszerre harmincöt tűzoltót képes a bevetés helyszínére szállítani.
A jármű egyetlen hátránya, hogy a belvárosi Duna-szakasz megközelítéséhez legalább fél órára van szüksége. Jobb híján ugyanis a flottilla újpesti öblében horgonyoz. Személyzete ugyancsak a IV. kerületi tűzoltólaktanyában várja a riasztást. Bár ők percek alatt az öbölbe jutnak, ott a folyami zár eltávolítása, valamint a belváros megközelítése hosszú percekbe, akár fél órába is telhet. Ez a késedelem végzetes lehet, hiszen csak ez évben huszonötször riasztották a fővárosi tűzoltókat hídra felmászott ember mentéséhez. Közülük csak egy hölgy ugrott le, május 6-án a Lánchíd pesti hídfőjéről. A hajó szinte minden alkalommal biztosítja a helyszínt, hogy szükség esetén azonnal megkezdhesse a vízbe ugrott ember keresését. Részt vett már viharba került kajakos gyerekek mentésében, hídlábnak ütközött hajó kiszabadításában és hajótűz oltásában, de mentettek már embereket égő motorcsónakból is.
A belvárosi Duna-szakaszról indulva minimálisra csökkenhetne a riasztástól a beavatkozás megkezdéséig eltelt idő. Ehhez azonban bázis szükséges valamelyik híd közelében, amelyhez nélkülözhetetlen egy kikötésre is alkalmas lakóhajó. Az egyetlen megszerezhető ilyen úszó alkalmatosságot június végén elárverezték. A HM Vagyonkezelő Rt. illetékese azonban, mint üzleti titkot, nem árulhatta el, hogy a kilencmillió forintos kikiáltási árért egyetlen licitáló vette-e meg, vagy többen alkudtak a még drágábban elkelt hajóra. Azt sem lehet tudni, hogy a vásárló szállodát, éttermet, esetleg autószalont üzemeltet-e majd a Dunán, vagy a divatnak hódolva lakássá alakítja-e a hajót. A fővárosi tűzoltóknak belátható időn belül azonban biztosan nem lesz bevetésre alkalmas bázisuk a főváros szívében.
(annyit hozzáfűznék, hogy általában, mire a helyszínre ér egy-egy eseménynél a Szent Flórián motoros, addigra a kárhelyet/eseményt a vizirendészet már fel is számolta. A tűzoltóhajó vonuláskor olyan elképesztő nagy hullámokat csinál, hogy szaggatja széjjel az összes belterületi úszóművet, veszélyezteti a személyhajók utasforgalmát -ki be szállítás-. Talán ezek miatt, amik persze a statisztikában nem szerepelnek méginkább el kéne gondolkodni, hogy biztos a Flottila-öbölben vannak e a legjobb helyen...)
A River Symphony (y-nal mindkettő) valóban sokat jött épülésének évében, mert a holland Feenstra Rijn Lijn volt a chartererje, mivel az ő Calypsojukra és Rembrandtjukra szükség volt a Rajnán. A hajó egyébként az amerikai Grand Circle Travel utazási iroda 'Private fleet'-jéhez tartozik, azaz nem egyedi hajó, hanem többedmagával hasít. //egyébként hozzájuk került az egykori Europe Cruise Line hajója a Blue Danube, ma Fidelio// A rá következő években öt testvérével(R.Melody,R.Harmony,R.Rhapsody,R.Concerto,R.Adagio) cirkált három útvonalon (Basel-Antwerpen,Bécs-Amsterdam,BP-Regensburg) úgy, hogy mindegyik hajó, mindből teljesítsen, így évi kb. két-három alkalommal mindhat hajó megfordult Pesten. (ezért láttad azt a formát, más névvel). Idén azonban csak a vadonatúj River Aria kapta a Pestet is érintő utat, kevés jelentkező miatt. (ezért látható most csak ez). Egyébként az Aria szerdán a kora reggeli órákban ott fog "figyelni" a Nemzetközin, csütörtökön pedig dél környékén láthatod áthaladni a városon hegymenetben...
Sziasztok! Nem vagyok hajós, de rábukkantam erre
a "topic"ra, és lenne egy kérdésem. 1998-ban rendszeresen /hetente/ láttam BP-re érkezni egy számomra rendkívül szép hajót, nevezetesen River Simphony, amit azóta sose láttam, illetve lehet, hogy láttam a későbbi években, csak más néven(?), nem jön mostanában, vagy csak én járok arrafelé keveset??
Köszönöm hozzászólásodat, bár megjegyzem, én csak közvetitenék, nem pedig hajókázni szeretnék.
Ráadásul ezt hajót nem belföldön szeretnék majd használni.
Egy ismerősöm kishajót szeretne vásárolni az alábbi paraméterekkel:
20 - 25 m hossz
5 - 6 m széles
1 - 1,5 m merüléssel
15 - 20 fő szállitására, horgásztóra, állóvizbe.
Sziasztok!
Szakértőket, irodalmat, bármilyen okosodási forrást keresek a következő nemkicsi témaban:
Folyami és tengeri (vegyes igénybevételnek kitett, ha létezik ilyen megfogalmazás)hajók korrózióvédelme. Különbségek és hasonlóságok. Újdonságok és régiségek. Érdekességek.
Lenn jártam a Vaskapunál. A hajó forgalom továbbra is nagyon gyér. A zsilipnél csak két ukrán tolatmány (egy "kapitan-mechanik típusú" toló-önjáró és egy óbudai toló-vontató) várakozott. Felfelé egészen Ómoldováig csak egy bolgár tolót láttam. A román oldalon teljes felújítás folyik az erőműben. Még a turbinákat is kicserélik, jelentős teljesítménynövekedéssel számolnak. Zsilipelés a szerb oldalon.
A korábban az orsovai öbölben horgonyzó Decebal gőzöst felvontatták Ieselnitához (Dunaorbágyhoz), úgy tűnik kezdenek vele valamit.
Az orsovai kikötőben áll egy uszály, amely nagyon úgy néz ki, mint egy magyar 1000-es uszály, a felépítmény festése is fehér volt. A száma át van festve valamilyen román állóhajós számra. Lehet, hogy régi MAHART-os uszály??
Más: Úlmoldova térségében van a román oldalon a "Baross tábla". A románok szélesítik, javítják az utat, több helyen lenyesve, lebontva a sziklafalat. Félek, nehogy áldozatul essen a több mint 100 éve ott álló, magyar nyelvű, a zuhatagi szakasz XIX. század végi szabályozásának emléket állító tábla.
Kérek minden hajóst: ha a táblával kapcsolatban bármilyen veszélyt, rongálást, eltávolítást tapasztal, azonnal jelezze itt a topicban. Hajózástörténetünk szép emlékéről van szó, amely a legvadabb időkben is megmaradt.
A Sellő is már a Tiszán van, ott is marad most már biztos.
A Jókait levitték Dunaújvárosba, hétfőtől kezdik vágni a felépítményt, magasság, szélesség csökkentés, levágják a teljes kerékkállást, és miután szállíthatóbb állapotba hozták, különleges szállítmányként útzár mellett elindulnak vele Balatonkilitibe, ott rakják vízre, és onnan egy vízszintszabályozott csatornán hajózik be a Balatonba. Úgy hallottam az RTL Fókusz forgatja a teljes szállítást és átépítést.
Ne félj, úszunk még egy darabig.:-) Igazságos Mátyásunk valóban a Tisza-tó és környéke attrakciója. Elég sűrűn megy, előzetesen telefonon érdemes egyeztetni. A Sellő Szegeden van, pénteken este ment sétahajóként, szombaton sajnos állt, nem jutottunk ki vele a Tiszára. Menetrendszerinti járat továbbra sincs Szegedről sem Csongrádra, sem Jugoszláviába.
Köszi! Ha Kiss László, akkor valszeg Tiszacsege. A Tiszacsegéről induló utak 90 %-a Kiskörére irányul a Tisza-tavon, de a német csoportok imádják a tiszalöki zsilipelést, így néha felfelé is mennek. Délután felhívom Kiss Lászlót és pontosítom az infót.
:)
Sajnos (nem sajnos) ez nem úgy megy, hogy elvégzel egy tanfolyamot, és holnaptól "kapitány" vagy.
Hoszzú kivárásos, ranglétrát végigjárok típusú képzés ez, és csak, ha bizonyos időket eltöltöttél bizonyos hajós képzettségi szinteken, aktív (behajózott) munkával, csak akkor mehetsz egyáltalán suliba, ami legrövidebb min. 3 hónap, aztán elméleti, gyakorlati vizsgák, összesen több, mint 10. És ha mindez megvan, az biztos, hogy te nem hajóvezetőként fogod rögtön továbbfolytatni friss papírral.
Pl.
tanuló matróz
hajós szolgálati könyv elkészülte
matróz - gépkezelő (sport és kedvtelési célú kisgéphajó vez.)
fedélzetmester
kormányos - uszálykormányos
géphajókormányos
hivatásos kisgéphajó vezető
hajóvezető "B"
hajóvezető "A"
hajóskapitány
Itt is egy egy szint között bizonyos időnek kell eltelni, és legalább egy meghatározott útszámot kell leigazolni azon az útvonalon, ahová később a képesítés fog szólni ahhoz, hogy egy szinttel feljebb léphess. Természetesen a szintek között vizsgák vannak, illetve a hajóvezetői szint előtt kötelező képzés.
Hajóvezetői vizsgatárgyak: (szinte hihetetlen)
Hajózási Szabályzat
Hajóvezetéstan V. szint
ADN veszélyes áruszállítás
Kereskedelmi és Rakodástechnikai ismeretek
Hajózási és fuvarozási Jogtan
Hajószerkezet és építéselmélet
Géptan
Földrajz, vízrajz, meteorológia, medermorfológia
Radarelmélet, radarhajós ismeretek
Vonalismeret (a behajózni kívánt teljes szakaszra)
Képesítési rendeletek
URH rádió elmélet és kezelés
Idegen nyelv szakmai vizsga (német, vagy orosz választás szerint)
Környezetvédelem
Tűzvédelem, munkavédelem
Elsősegélynyújtás
Ezekből írásbeli-szóbeli.
És a gyakorlati vizsgák.
Ja és egy HV tanfolyam ára kb. 170-200e HUF. Képzés évente, vagy kétévente indul, olyan 15-20 fős létszámokkal.