Pedig - nem azért, hogy dicsérjem a srácot... :) - ennél egyszerűbben és érthetőbben egy akkord felépítését nem lehet elmagyarázni.
Ha kihagyod belőle az első bekezdés sallangját a görög hangsorokról, és csak a dúr/moll/szűkített/bővített akkordokra vonatkozó részt nézed, azt hiszem, nagyon jól megfogta a dolog lényegét.
Ha végképp nem érted, javaslom, hogy tedd le egy percre a gitárodat, ülj oda egy zongorához, tedd a hüvelykujjadat a C hangra (majd a többit a megadottakra), és olvasd el újra, amit GG leírt! Rögtön meg fogod érteni! Ez nem vicc, annak idején százezer éve nekem is ilyen egyszerű trükkök és a zongora segítettek megérteni olyan dolgokat, amik abszolút kínainak tűntek papíron.
Szia Pele!
Te egy gondolatolvasó vagy (pedig elég messzire vagy tőlünk :-), szóval SF engem is belevitt ebbe az ebay-os licitálós okosságba és az az eddigi tapasztalat, hogy elég finnyásak az eladók a világkereskedelem folytatására, lehetne arról szó, hogy közvetíts esetleg? Most éppen egy olyan manusnál vagyok licitbe, aki európába is szállit, első is vagyok, de még több mint egy nap a hátralévő idő és lehet, hogy lenyomnak. Mindenesetre előre is kössz, a POD2 pedig naggyon okés!!! ajánlom mindenkinek, persze nem az itthoni csillagászati áron :-) zakk
"Nos epp most hataroztam el, hogy letesztelek gnx2-tot es akkor megkaphatod az osszhasonlitast."
Egy ilyen összehasonlítás szuper lenne! A vásárlásnál pedig tudok segíteni abban, ha valaki netán nem tudja használni az ebay-t vagy nem tudja eldönteni megbízhat-e az eladóban.
SF
nos en eleve a POD2-re gondoltam, hogy mindenki azt vesz! :))
Egyebkent, tudok segiteni a vasarlasokban.
Szivesen feldobok arakat, es ha kell valakinek akkor elkuldom a cuccokat.
Remelem teherautot nem rendeltek! :))
Nos epp most hataroztam el, hogy letesztelek gnx2-tot es akkor megkaphatod az osszhasonlitast.
Ebbe azt hiszem nagyon sokan bennelennének ha csak simán ennyi lenne az egész :)))
Azt azért mindeki helyében meggondolnám, hogy amcsiból rendeljen multieffektet az ebayból, mert pl. a pod 1/3 (vagy kevesebb) áron is itt lehet ha mázlista az illető mintha itt áhítozik az elérhetetlenre. A beringer pedig itthon is kapható, sőt tesztelik a novemberi zenészmagazinban.
Én meg szeretnék egy pod2/digitech gnx2 összehasonlítást :) márcsak a jövőre nézve :)
SF
Kiprobaltam a J-Station/t es a Beringert is!
Nos nem akarok hazaszolni, de a POD jobb volt!
A JStation es a Beringer kozott nincs sok kulonbseg a hangzas minosegeben.
Csak kepzeljetek el.
pl:
Mindenki vesz egy POD-ot.
A minap kikevertem egy jo hangszint es e mailben elkuldom mindenkinek. Es jo kis hangzas cserebere kezdodhetne, mivek ossze lehet kotni a PC-vel es rendkivul finom allitasi lehetosegek vannak a Monitoron.
fmsah2:
hát ez elkeserít. (mámint, hogy csak a durmoll akkordokat ismered.)
egyébként a ma használatos, középkori egyházi zenén alapuló zenei világunkban valóban a dúr és moll rendszer dominál, azonban a lent leírt görög skálákra vezethetők vissza ( az eol a moll, a ion pedig a dúr megfelelője.)
ahhoz, hogy a modern dur- moll rendszert megértsük, bele kell menni az akkordelméletbe. Egy akkor minimum három hangból áll, ( a két hang csak harmónia, s a hangközöket másra bízom, én feltételezem, h mindenki tudja mi a kbség a kis és nagyterc között, stb.)
Szal akkor DÚR (major) az akkord, ha felépítése:
ALAPHANG - N3 - T5 (azaz nagyterc, és tiszta kvint)
akkor MOLL (minor) az akkord, ha felépítése:
ALAPHANG - K3 - T5
akkor BŐVÍTETT (aughmented) az akkord, ha felépítése:
ALAPHANG - N3 - #5
akkor SZŰKÍTETT (diminished), ha felépítése:
ALAPHANG - K3 - b5
ezek a létező hármashangzatok.
A skálákra eccerűen kivetíthető, ha nagytercet tartalmaznak, akkor dúr- jellegű a skála (ilyenek a ion, a líd, és a mixolyd)
Moll- jellegű ha kistercet tartalmaz (hmmm. a fentiek kivételével a többi)
Nahaezt megtanultad, akkor rátérünk a 4-eshangzatokra, és akkor majd azt is elmondom, hogyan vezethető le a skálákból egy-egy akkord
Nacsőőő:
GG
Én 3 zoomot meghallgattam: 505, 505II (30e), GFX707 (50e). Nekem szubjektíve nem tetszettek. Az igaz, hogy olcsók. De biztosan nem az a kategória mint a digitech vagy a line6.
SF
Egy ilyet nekem is hozhatna a Mikulás!
De mi a helyzet a többi hasonló ketyerével, ami fele ennyibe sem kerül? Pl. ZOOM GM200, Johnson J-station, Behringer V-AMP. Mert régebben a J-stationt tartották a POD nagy vetélytársának, ma pedig feleannyiba sem kerül. A Behringer is kijön 80 eFt-ből lábkapcsolóval együtt. A ZOOM pedig 20 eFt alatt van a Musik-Produktivban. Próbáltátok már valamelyiket?
Najah, egy pod2, ami itthon minden ketyeréjével együtt 170e+80e ft (ha jól emlékszem?), az kint 220-250$ használtan de 70-75e ft-ból biztosan itt van pedállal együtt, 300$ felett (90e ft sincs) már a kutyának sem kell. Egy digitech gnx2 hasonló, talán egy picit drágább mint a pod, de a gnx1 meg olcsóbb (180$-ért már nem kell senkinek). Azért szeretném összehasonlítani ezt a három ketyerét, mert nekem úgy tűnik nagyjából egy szinten vannak, és mind a három erősítőket modellez! De biztos vannak különbségek! Van valakinek szubjektív tapasztalata? Végülis képzeljétek el, hogy itthon gyűjtögettek egy jobb zoom-ra :) vagy két rosszabbra :) ekkor kiderül, hogy ennyi pénzből már gnx-et vagy pod-ot is lehet venni :). Hogyan döntenétek a három effekt küzül???
SF
A hegeduhoz annyi: hogy ugy tudom ott negyed hangokat is jatszanak!!!! Ebbo adodoan erezheto, hogy fontrol le, vagy lentrol fel!
Mert hat ugye nem mindegy! Mer nem? DE ? Hat nem? DE! Naugye!
:))
Ja, már írtad hogy GNX1-ed van, meg erről már olvastam is! A GNX2-re voltam kíváncsi, mivel jobb, mivel több, egyáltalán milyen az egész, mert pl. ez már stompboxokat is modellez...
SF
Miután a zongora hangjait temperálták(asszem Bach volt, vagy az ő korában tették ezt)azóta a temperált hangszereken(zongi,gitár)az esz,disz(stb) ugyanaz a hang!
Nem játszottam soha hegedűn, de lehet, hogy azért érezzük néha hamisnak a játékukat, mert a temperált hangszerekkel kísért játékukat nem temperáltan játszák!?
:)
Biztos így van. :)
Bár, ha megnézed én az olyan őskövületekről beszéltem, akiknél még annak idején én is megfordultam. Nincs információm a mostaniakról. Nekem u.i. nincsen negyedéves zenetagozatos kisfiam... (még) sajnos.
Bár komolyra fordítva a szót: nem tudom, mekkora dicsőség kizárólag zeneelméleti sikereket elérni... Nekem ez olyasminek tűnik, hogy kívülről el tudod mondani a Káma-szútrát, de az életben nem dugtál még sosem. :)
Bocs, a duplázásért. Ezzel az egésszel csak azt akartam mondani, hogy nekem ez olyan lochness-i szörny dolognak tűnik: mindenki beszél róla, de senki sem látta (hallotta) még soha.
Vagy van itt valaki, aki *tényleg* különbséget tud tenni köztük?? Ha van, akkor mit keres itt és miért nem a cirkuszban van?? :)
Ne aggódj!
Ezek csak zeneELMÉLETI különbségek, a rendelkezésedre álló asszonytestű 6 (7?) húros kis hangszeren gyakorlatban SEMMI különbség nincs.
Valaki említette, hogy vannak hegedűsök, akik különbséget tudnak tenni a játékukban, hogy melyik hangból képzett keresztes vagy bés (bocs, nincs időm megkeresni a különleges karaktereket) hangról van szó. Hát dögöljek meg, ha én valaha felfedeztem ilyet bárkinek a játékában! Vagy ha valaha is képes lennék ilyesmit felfedezni...
Persze lehet, hogy bennem van a hiba, bár szívesen venném, ha egyszer valaki megmutatná, hogy "hoppá fijú, figyi csak, ebben a skálában ez itt egy Disz hang volt, mert D-ből képezte, a 4-gyel odébbit meg Esz, mert azt meg E-ből..."
Le is sz*pnám magam, asszem... :)
Ne aggódj!
Ezek csak zeneELMÉLETI különbségek, a rendelkezésedre álló asszonytestű 6 (7?) húros kis hangszeren gyakorlatban SEMMI különbség nincs.
Valaki említette, hogy vannak hegedűsök, akik különbséget tudnak tenni a játékukban, hogy melyik hangból képzett keresztes vagy bés (bocs, nincs időm megkeresni a különleges karaktereket) hangról van szó. Hát dögöljek meg, ha én valaha felfedeztem ilyet bárkinek a játékában! Vagy ha valaha is képes lennék ilyesmit felfedezni...
Persze lehet, hogy bennem van a hiba, bár szívesen venném, ha egyszer valaki megmutatná, hogy "hoppá fijú, figyi csak, ezt a hangot a skálában ebből képezte, a 4-gyel odébbit meg abból..."
Hátha valakinek új a dolog: Azonos frekvenciájú hang elnevezése többféle is lehet. Csak az előjegyzésen múlik, hogy minek nevezzük. Dúr skálák esetében (3 1 2 1) #-es előjegyzésnél az eggyel nagyobb előjegyzésű skála az előző 5. fokáról indul és a 7. foka fog módosulni. b-s előjegyzésnél pedig a 4 fokról indul a következő és a skála 4. foka fok fog módosulni. A párhuzamos moll skálák ugyan azokra a hangokra épülnek (természetes moll skálák esetében) a dur skála 6. fokától kezdődően.
Tehát Esm helyett foghatsz nyugodtan Dism-t.
Előjegyzés nélkül: C D E F G A H C
1# előjegyzéssel: G A H C D E Fis G
2# előjegyzéssel: D E Fis G A H Cis D
3# előjegyzéssel: A H Cis D E Fis Gis A
4# előjegyzéssel: E Fis Gis A H Cis Dis E
5# előjegyzéssel: H Cis Dis E Fis Gis Ais H
6# előjegyzéssel: Fis Gis Ais H Cis Dis Eis Fis
7# előjegyzéssel: Cis Dis Eis Fis Gis Ais His Cis
1b előjegyzéssel: F G A B C D E F
2b előjegyzéssel B C D Es F G A B
3b előjegyzéssel: Es F G As B C D Es
4b előjegyzéssel: As B C Des Es F G As
5b előjegyzéssel: Des Es F Ges As B C Des
6b előjegyzéssel: Ges As B Ces Des Es F Ges
7b előjegyzéssel: Ces Des Es Fes Ges As B Ces
Tehát a # és b előjegyzés alkalmazásából adódóan ugyan annak a hangnak több elnevezése is lehet. Pl hasonlítsd össze az 5#-es skálát a 7b-ssel.
25 évnyi prüncögés (ebbő 13 év vendéglátózás) és egy kommunista magántanárnál 2 év elméleti oktatás alapján.
A kreativitásról pedig csak annyit, hogy van akiben van, van akiben nincs. Egy tanártól legfeljebb inspirációt kaphatsz kreativitást nem. Viszont ha rendelkezel vele, nem fogja belőled egy tanár sem kiradírozni. Egyébként az ismeretségi körömben nagyon sok zenetanár van, és azt hiszem a mai gyerkőcök nagyon jó kezekben vannak ( pl. a negyedéves zenetagozatos kisfiam ) . Az ilyen aorbandiféle mocskolódást inkább sikertelenségből fakadó okokra vezetném vissza. Ha érted a tréfát. ;)
Üdv: Patkó
Bár nagyon szeretnék, de még koránt sem biztos, hogy ott tudok lenni. De este 19 előtt nem lesz ott senki? (Akkoó' szegin vidékinek két napra kő főmenni...)
Kérdés:
1, Ha valahol látok egy olyat, hogy Ebm akkor ha találok, egy olyan akordot, hogy D#m akkor az ugyanaz? Mert nem tudom, hogy kell lefogni az Ebm-t és esetleg a D#m ugyanaz?