Újra vízen, és közterületen a SZOT-Budapest üdülőhajó!
Szabó Tibor nevű magánvállalkozó vásárolta meg a már gépek nélkül évek óta rohadó Druzba testvérhajót, és felújításba kezdett az Újpesti-öbölben. Volt úgy, hogy a DVRK-Bp-i örs is kap helyet majd benne, de ez meghiusult, amikor elkészültek az engedélyek a hajóra, és szállodává minősítették.
Akit érdekel, (kívülről eredeti formáját őrizte meg) a Jászai Mari téri hajóállomáson a BKV bázis felett az 1849-es fkm-nél van kikötve. Ez lesz a stabil helye.
Üdv mindenkinek
(nemsokára újabb konferenciahajó készül el, új neve még nem publikus, de a régi neve Zakrutykin m/s volt) Hárosi-öböl, most az Újpesti.)
Egy hajo van, a "HERMES ISLAND" [Gross Tonnage ~40 000, Deadweight ~75 600], aztan a lentebb emlitett motorrol, Te ez a motor tobb emelet magas!
Aztan van meg mindenfele egyeb kep, nem erdekes itt.
Ezek a gombostutol kezdve a szemetegetoig a vilagon mindent gyartanak, mint a pelda mutatja.
Ha akarsz irhatsz a PR-nak:
prdept@mes.co.jp
Hogy ujabb dolgokrol is szo essek, itt van elottem a MES Bulletin aug-i szama, miben arrol irnak, hogy kinai megrendelesre 8 set [keszlet? egyseg?] Mitsui-MAN B&W 12K90MC dizel motorra kaptak megrendelest melyet kontenerszallito hajokba fognak beepiten, Kinaban.
A Lusitania eseteben nem szabad megfeledkezni a tetemes mennyiségü hadianyagról, amit szallított.
Simpson szerint az UBoot által kilött egy torpedó eros dölést eredményezett volna, de a hajó a felszínen marad.
A találat következtében azonban berobbant a rakományban szállított logyapot, és ez betett a hajónak.
Az hosszirányú keresztfalalak miatt a hajó erösen megdolve süllyedt, amely következtében egyik oldalon eltávolodtak a hajóoldaltól a mentocsónakok, azért nem lehetett használni öket. A másik oldalon viszont a hajó falának döltek a csónakok, ezért nem lehetett leereszteni azokat.
Mellesleg a briteknek kifejezetten jól jött a hajó pusztulása. Az ö céljuk ugyanis az volt, hogy az Egyesült Államokat belerángassák a háborúba, akár jó sok amerikai halála árán is.
A Lusitania elsüllyedésére vert emlékérmet sem a németek verték, hanem az angolok.
A Titanic-ról: újabb kutatások szerint nem egy hosszú léket vágott a jéghegy a hajó oldalán, hanem hat kisebbet. Egyébként erre a következtetésre jutott a katasztrófát követo vizsgálat is, tekintve, hogy a rekeszek nem azonos mértékben és idö alatt teltek meg vízzel.
Lusitania:
A hajo pusztulasat nagymertekben annak koszonhette, hogy SZENET taroltak a vizzaro rekeszekben!!!
Titanic:
A vizzaro rekeszek meg a vizvonal alatt veget ertek. Ez alol csak a hajo orra volt a kivetel. A katasztrofat koveto vizsgalat soran a hajo tervezoje kijelentette, hogy frontalis utkozes eseten a hajo vizen maradt volna...
Mindket esetben "helyhiany" miatt kerult sor a kevesbe szerencses rekeszelhelyezesre...
Sorry, de volt keresztiranyu oldalfal a Szt.Istvanon!
Csak sajna a Radetzky-osztalyhoz hasonlo kettos feneke volt a gyereknek. Anno a tervezok hozzakezdtek egy fenekrobbantasos vizsgalatnak egy 1:10 aranyu maketten, csak az eredmenyek ertekelhetetlenek voltak.
1909-ben Alfred von Koudelka kapitanyt Berlinbe kuldtek, hogy tanulmanyozza a nemet csatahajokat.
A nemetek tobb javaslatot is tettek:
1. Vizkiszoritas novelese 21.000 t-ra
2. A neheztuzerseg csokkentese 12-rol 10 lovegre (lasd Monarch 2-osztaly)
3. Vizalatti vedelem megerositese.
Ebben tobbek kozott ket fontos javaslat volt:
a, A vizvonal alatti vizzaro falon nincs ajto
b, A rekeszfalak nem parhuzamosak sem a hajo oldalaval, sem a hajo fenekevel, hanem szoget zarnak be. Ez utobbi reszletet bovebben nem tudom kifejteni, mert a Warship international tegetthoffos cikket sajna csak magyar forditasban tudtam megszerezni, abrak nelkul!!!
"A SZENT ISTVÁN még felépítményében is különbözött a másik három egységtol. A két kéményt összefogó, fényszórókat tartó konzolt építettek rá. Ezért a hajó felépítménye kb. 1,5 m-rel magasabb volt a többinél. Ezenkívül a hátsó árboc elé egy hatalmas szelloztetokürtot is állítottak. A fényszóróállvány a kémények magasságában 38 t tömeg többletet okozott, ezért a hajó nagy sebességnél és hirtelen eros kormánymozdulatnál 19 fokig is megdolhetett."
Hány tonna is volt a hajó összesen? Engem meglep, hogy 38 t ekkora negatív hatást válthat ki.
Az alapvető probléma az volt, hogy a Szent Istvánt (is) hosszanti rekeszfalakkal(vizzáró rekeszekkel) építették.
(Csakúgy mint pld a híressé vált Lusitaniát)
Ez sérülés esetén a hajó erős oldaldőlését,később felborulását okozta,mint a híres filmfelvételen ez látható is.
Ha keresztirányú rekeszfalakat használnak(mint pld a Titanicál) nincs(vagy csak minimális) oldaldőlés, a hajó talán menthető lett volna.
1. szolgalatba állitás: 1916. január 6.
(A Tenger - tudományos és társadalmi - tengerészeti és közgazdasági folyóirat - A Magyar Adria Egyesület Közlönye. Bp., 1911? - 1944?, 1912. 490. o., 1914. 8-9. o., 1917. 46. o.; és a Jane’s (WWI) 223. o. alapján.) de batorkodom megjegyezni, hogy a http//:www.warships1.com -on 1915. november 17. szerepel...
2. a letszam 1000 fo volt, az +200 az a partraszallo (talan tengereszgyalogos?) letszamot jelenti, akik nem tartoztak a hajozo allomanyba.
3. "tizenkét ágyújával, köztük 30 és feles lövegeivel iszonyatos tűzerőt jelent."
Ez egy igazi aranykopes!:-)))
A tuzersegi fegyverek:
12 db 30,5 cm L/45 ágyú
12 db 15 cm L/50 ágyú
18 db 7 cm L/50 ágyú
2 db 7 cm L/18 ágyú
2 db 4,7 cm L/44 gyorstüzelo légvédelmi ágyú
Agyu- minden 20mm ürméretet meghalado tüzérségi eszköz.
Ezt tovább lehet finomitani (loveg, tarack, etc.), de most csak a Szt. Istvanra koncentraljunk!
4. Pusztulasa:
"...Azonban a pólai kikötot július 9-én, 22 óra 15 perckor elhagyó TEGETTHOFF-ból, a SZENT ISTVÁN csatahajókból és kísérohajókból álló köteléket másnap hajnalban az olasz MAS 15 és 21 torpedóveto siklócsónakok felfedezték és a MAS 15 hajnali 3 óra 30 perckor két torpedót lott ki a SZENT ISTVÁN-ra. A torpedók átütötték a jobb oldali elso és második kazánház falát a vízvonal alatt, s robbanásuk ereje átszakította a köztük lévo válaszfalat. Csak a robbanás után vette észre a 76T jelu torpedónaszád a tole 400 méterre forduló MAS 15-öt, de már késo volt...
A SZENT ISTVÁN-on megindult az emberfeletti küzdelem a hajó megmentéséért. Eloször lékelzárással kísérleteztek, majd ellenárasztással (trimmeléssel) sikerült a 10 fokra megdolt hajót 7fokra visszabillenteni. A TEGETTHOFF megpróbálta elvontatni a sérült hajót, de az acél sodronykötelek sorra elpattantak. A megdolt hajón az áramfejlesztok víz alá kerültek és a szivattyúk leálltak. A hajót a tornyok oldalra fordításával és végül a loszerkészlet és a horgony tengerbe dobásával próbálták egyensúlyban tartani, sikertelenül. A hajó több órán át tartó elkeseredett és emberfeletti küzdelmet követoen Premuda szigetétol délnyugatra, 89 tengerésszel a fedélzetén 6 óra 12 perckor eltunt a hullámsírban."
A 89 hosi halott nevsorat a Warships Internationalban 1991-ben a Tegetthoff-osztaly tortenetevel foglalkozo czik kozli.
5. A hajo-osztaly technikai problemakkal kuszkodott:
"A négy hajó nem volt teljesen egyforma. A Triesztben épült VIRIBUS UNITIS , a TEGETTHOFF és a PRINZ EUGEN 12 db Yarrow-kazánt, 4 db Parsons-turbinát és ennek megfeleloen 4 db hajócsavart, addig a Fiumében készült SZENT ISTVÁN 12 db Babcock-Wilcox-kazánt, 2 db AEG-turbinát és 2 db hajócsavart kapott.
A SZENT ISTVÁN még felépítményében is különbözött a másik három egységtol. A két kéményt összefogó, fényszórókat tartó konzolt építettek rá. Ezért a hajó felépítménye kb. 1,5 m-rel magasabb volt a többinél. Ezenkívül a hátsó árboc elé egy hatalmas szelloztetokürtot is állítottak. A fényszóróállvány a kémények magasságában 38 t tömeg többletet okozott, ezért a hajó nagy sebességnél és hirtelen eros kormánymozdulatnál 19 fokig is megdolhetett.
Ezeket az eltéréseket azzal indokolták, hogy a haditengerészet csak az általános hajóterveket adta meg, a részletek megtervezése a hajógyárak feladata volt. A négy egység közül a SZENT ISTVÁN nem rendelkezett torpedóvédo hálóval.
A VIRIBUS UNITIS-nek ugyancsak hibás volt a súlyeloszlása. A hajó orrnehezen úszott. A hajó elol 100 mm-rel többett merült, mint hátul."
6. A nemzeti ugyrol meg annyit, hogy 1867 ota altalaban a magyar kuldottseg torpedozta meg a flotta fejleszteset. Ennek koszonhetoen az osztrak-magyar flotta feleannyi penzbol gazdalkodott, mint az olasz flotta!!!