Feleségem ultimátumot adott nekem, hogyha most már nem építek azonnal-de-rögtön egy terepasztalt mert nagyon óhajtana villanyvasutazni (amiért mellesleg egy jó ideje nyúz már) akkor rettenetes dolgok fognak történni, amiket én nem óhajtottam megtudni, hogy micsodák, inkább építettem egyet.:-) Szeretném ha ez egy olyan topik lenne, ahol képes beszámolókkal, építési leírásokkal, ötletekkel, trükkökkel ismertetnénk meg egymást és jómagam szívesen olvasnék, néznék meg hasonló építési leírásokat mint amibe én fogtam.
Egyenes váltókkal kevesebb gond van, főleg, hogy most már nem lemez csúcssínekkel gyártják. Az ívesnél meghagyták ezt a nem túl jó (inkább rossz) megoldást. Az íves szívdarabon a PIKO-A és a Peco is szokott hibázni, de meg lehet oldani, csak a sín belső feléből le kell csiszolni egy kicsit olyan 10 mm hosszan a sínkoronának kb. a közepéig. Ugyan a Peco is lemez csúcssínt alkalmaz, de más kialakítású, mint a PIKO-A, sokkal stabilabb.
Én a Peco szigetelt váltóknál tapasztaltam néha zárlatot egyes mozdonyok áthaladásakor a sziv részen. 12 fokos valtokat használtam főleg polarizált szívvel azok tényleg jók.
Én is befejeztem egy épületet, még év elején kezdtem el összepattintani, írtam is róla itt a fórumon.
Aztán nyári szünet, hanyagoltam a modellezést. ...hát fel is gyülemlett sok minden. Legalább van mit csinálni most a tél közeledtével.
Szóval, elkészült ez a ház:
Pár éjszakai fotó:
Az oldalfalon helyet kapott egy ipari lámpa is. A terepasztalon egy vállalkozás autószerelő műhelyének tárólóhelyét fogja részben megvilágítani.
Busch 1904 alap, amiből tényleg csak az alapot tartottam meg. A vázat és a nyílászárókat. A tető Auhagen, a lábazat gipsz, vakolat homok ami szürkére lett festve. A garázs és a felső szint egy részének belső berendezését is elkészítettem. Az utóbbi helyiség ablakaira nem kerültek üvegek, így a ritka szövésű függönyön át lehet látni, de félre is húzhatóak a minijelenet jobb megtekintéséhez :)
A kültéri, a garázs és a felső szint egy részének alapból megy a világítása, a minijelenet bekapcsolásakor viszont egy plusz szoba világítás is működik. Az erről készült (18+) videó megnézhető ezen a linken.
A következő N-es T-trak modul (azt még nem döntöttem el, hogy szimpla, vagy dupla modul lenne) megépítéséhez szeretnék ötleteket, segítséget kérni:
Alul látható a két vágány, amelyet keresztez egy gyalogos-kerékpáros út, az átkelőhelyen fénysorompóval. Az ötlet az, hogy a modul két szélén lenne valamilyen szenzor, és amíg vonat halad át a modulon, addig a fénysorompó piros villogóra vált. Ennek az elektronikájához kérnék segítséget. Programozó vagyok, és van kis tapasztalatom Arduinoval, így az egy lehetséges megoldás, hogy én leprogramozom, de ha van erre valami kész kütyü, akkor az is OK. A fénysorompók valószínüleg ilyenek lesznek majd: https://minibox.hu/termek/mb206_mav_fenysorompo_1160.html
Van-e ilyen kész modul (érzékeléshez, foglaltra váltáshoz, eközben felváltva villogtatva a két piros LED-et)?
Milyen szenzort érdemes ehhez használni? Mivel ez egy modul, olyan megoldás, ami bármit elvár a gördülőállománytól (pl. mágnes vagy fényvisszaverő matrica alulra ragasztva) az nem jó, mert mások vonatai is fognak közlekedni rajta. Esetleg valami infra LED adó és vevő elrejtve 2 bokorban? Vagy valami nyomásérzékelő?
Hány érzékelőre van szükség? Nekem ezzel nincs tapasztalatom, de a józan paraszti ésszel ilyesmikre gondoltam: elég-e egy - egy érzékelő a két oldalon, vagy valójában két - két szenzor kéne, és ezáltal érzékelhető, hogy melyik irányba mozog a vonat ami alapján pontosabb lenne, hogy mikor kell pirosra illetve fehérre váltani?
Előző asztalomnál Noch útelemeket használtam, öntapadósat. Sajnos ezeket az idő vasfoga úgy megeszi, hogy anyagában lebomlik, valami más megoldás után kutatnék. Marad a sima festés? Mit használtok? Festés esetén útburkolati jeleket csak simán fel lehet ragasztani, és kész?
A másik, hogy kb 2-3 mm vastag parafa borítja az asztalt. Villamossíneket fektetnék, ami nem emelkedik ki, erre pont jó lenne, ha a síneknél kimarnám a parafát. Valami bevált ötlet, marógépre, marófejre esetleg?
Pályaépítéshez kérdésem: mellékvonali (mint mondjuk a 81-es, ahol jártak négytengelyes kocsikkal nemzetközi szerelvények) ívekben volt-e túlemelés? 600-as sugárral épülnek az ívek, már felrajzolva, de rögzítve még nincsenek.
Igen, végül egy Digitools Digiswitch-röl állítom a relét, igy jól működik.
A Viessmann relé egyetlen baja a csatlakozói, amik igencsak hajlamosak kontakt hibára, ezért én úgy oldottam meg, hogy levettem a relé házát és a vezetékeket közvetlenül rá forrasztottam a csatlakozókra - igy nincs gond.